Viktoperation

Sv: Viktoperation

Min syster har just gjort det och hon har tappat 20 kg sedan hon började med soppdieten en månad innan operationen.

"Alla" tjatar på mig om att göra en också, men jag funderar på varför. Visst bra att vara smal, men vill man leva så? Är det inte bättre att kunna äta normalt, röra på sig och ha ett bra liv. Så känner jag, så jag är kluven.
 
Sv: Viktoperation

Lite halvt kl.

Om jag ser till dom i min bekantskap som genomgått en Gastric bypass (för det är väl vad vi talar om) så har dom knappats haft ett bra liv där dom kunnat röra sig obehindrat eller äta normalt (därav den otroliga vikuppgången).

Nu kan jag inte tala för dig, jag har ingen som helst aning om hur pass överviktig du är (om du ens är det), men ja det är bättre att vara smalare än gravt överviktig. Av dom få som gjort operationen i min bekantskap är det två som la om sina liv trotalt, äter nyttigt och normalt, har hållit vikten. En tredje har nog samma betendemönster kvar som innan operationen.
 
Sv: Viktoperation

Jag har, är 54 kg lättare ett år senare. Har strl 38 i kläder istället för 52

Hamnade i ond cirkel med atriten, kunde inte motionera tillräckligt pga värken - gick upp mer = mer värk osv.

Idag tränar jag flera dagar i veckan inkl joggar regelbundet, äter normalt men små portioner. Inga direkta problem förutom jag kan dumpa på fet mat och socker. Har värk kvar, men den är hanterbar och tillåter mig att motionera så mycket som behövs.

Jag ångrar inte min
 
Sv: Viktoperation

Lite halvt kl.

Om jag ser till dom i min bekantskap som genomgått en Gastric bypass (för det är väl vad vi talar om) så har dom knappats haft ett bra liv där dom kunnat röra sig obehindrat eller äta normalt (därav den otroliga vikuppgången).

Nu kan jag inte tala för dig, jag har ingen som helst aning om hur pass överviktig du är (om du ens är det), men ja det är bättre att vara smalare än gravt överviktig. Av dom få som gjort operationen i min bekantskap är det två som la om sina liv trotalt, äter nyttigt och normalt, har hållit vikten. En tredje har nog samma betendemönster kvar som innan operationen.

Jag tror bara inte en operation är lösningen på ätproblemet och rörelseproblemet. För vissa så ja kanske, men jag har också sett tvärtom, de är skitglada att de gått ner, men att gå hungriga från matbordet för att man inte kan äta sig mätt, har inte varit positivt utan de har fallit tillbaka till samma mönster som förut.

Jag väger 107 kg just nu och har svårt för att gå ner i vikt trots stora försök. Det enda som funkar är att svälta mig, och eftersom min hjärna inte funkar normalt då så finns det ingen lösning. Jo, att sluta med min epmedicin som troligen är den som gör att vikten inte går ner igen. Att göra en operation och gå ner i vikt vore skitbra, men jag vill inte vara hungrig jämt eller inte kunna dricka en burk cola ibland, äta en mjukglass på sommaren osv. Det är just detta som gjort att de som jag känner som inte klarat sig bra efteråt har gjort att de gått upp i vikt igen.

Visst, jag kan mycket väl ha fel, jag är nog lite oupplyst om folk som klarat det bra :)
 
Sv: Viktoperation

Jag väger 107 kg just nu och har svårt för att gå ner i vikt trots stora försök. Det enda som funkar är att svälta mig, och eftersom min hjärna inte funkar normalt då så finns det ingen lösning. Jo, att sluta med min epmedicin som troligen är den som gör att vikten inte går ner igen.

Men då har du väl ett medicinskt problem till din viktökning och inte felaktiga kostvanor i grunden om jag förstår det rätt. Det är väl ganska stor skillnad om det är medicinen som orsakar din viktuppgång. Hjälper en operation överhuvudtaget i det läget om din medicin motverkar viktnedgången?
 
Sv: Viktoperation

Kl
Har flera i min närhet som gjort det. Två har gått upp igen pga att de kunde sitta och ljuga om allt de gjort för att gå ner i vikt på mötet innan beslutet.
Alltså bibehöll de sina gamla vanor och åt sig sakta upp igen.
Två har blivit så fina och gör allt för att hålla sig så :)
Jag hade ju valet att äta upp mig tio kilo till och få op eller gå ner. Har gått ner 23 kilo sen mars förra året men har stått still länge nu pga onda fötter och annat strul i mitt liv:)
Men har 15 kilo kvar till målvikten och 20 till drömvikten, men tar kilo för kilo :)
 
Sv: Viktoperation

Att göra en operation och gå ner i vikt vore skitbra, men jag vill inte vara hungrig jämt eller inte kunna dricka en burk cola ibland, äta en mjukglass på sommaren osv. Det är just detta som gjort att de som jag känner som inte klarat sig bra efteråt har gjort att de gått upp i vikt igen.
Fast poängen är väl att man krymper magsäcken såpass mycket att man faktiskt inte är hungrig trots att man äter lite. Sen är det ju av övergående natur. Jag håller på att banta nu, vill ner 5 kg bara, och visst är jag hungrig och avstår från att äta mer. Men det är ju bara tills jag gått ner dessa kilon som jag behöver gå på minus. Sen när jag kommit dit jag vill funkar det ju att gå plus minus noll.

Sen skrev du ju i en annan tråd att du hade ont i höfterna när du vaknade. Det sliter oerhört mycket på kroppen att vara överviktig. Säg att man har 30 kilos övervikt. Det är som att konka runt på två stora fodersäckar till hästarna hela tiden!! Klart att kroppen slits och tar stryk!

Är du berättigad till en operation så tycker jag i alla fall att du ska gå på den inledande konsultationen och se vad de säger. Du kanske inte alls behöver opereras, utan det kommer att ordna sig ifall du får hjälp med kosten och matlagningen av en dietist som är kunnig vad gäller ep-medicinen och sådär också.
 
Sv: Viktoperation

Jag går aldrig hungrig från bordet. Man får dock se till att äta lagom så man inte töjer ut magsäcken igen.

Jag äter mjukglass dock bara en liten halv. Äter godis men med måtta.
En påse bilar har jag i några dagar, ett choklad tar 1 månad att äta upp.

Även man är opererad får man inte sluta leva men man måste röra på sig, äta nyttigt för att få i sig det som behövs mer koncentrerat då det är små mängder.

Jag äter ca var 3:e timme vaken tid, jobbar jag hårt fysiskt är jag vrålhungrig redan efter 2 timmar
 
Sv: Viktoperation

Jag är i samma läge som du, och visst är man hungrig ibland. Men kan inte dét bero på att man ätit för mycket innan, okynnesätit? Jag märker nu när jag har hållit igen på maten att jag blir fortare mätt, vilket är positivt tycker jag.

Kan tänka mig att många som opererar sig har väldigt stora magsäckar pga överätning?

För att svara på TS fråga. Jag vet två personer i minne närhet, den ena har blivit otroligt smal och fin, nästan för smal i mitt tycke. Den andra gick ner mycket, men har börjat gå upp i vikt igen, precis så som andra beskrivit, så visst handlar det om mer än "bara" en operation. Den ena fick otroligt mycket överskottshud, som stora påsar som hängde från armar, mage och lår. Hon var lovad operation men vet inte hur det har gått med det eftersom hon började gå upp i vikt igen.
 
Sv: Viktoperation

Kl
Har flera i min närhet som gjort det. Två har gått upp igen pga att de kunde sitta och ljuga om allt de gjort för att gå ner i vikt på mötet innan beslutet.

Här finns det också folk som har gjort likadant. Jag förstår inte att de inte blir genomskådade?

En annan sak som jag reagerat på är att en del av de som gjort det ser så mycket äldre ut. - många kilon men + 15 år i utseendet. Hänger det ihop med att hunden inte hinner med utan blir lite hängig? Eller vad kan det annars bero på?
 
Sv: Viktoperation

Fast poängen är väl att man krymper magsäcken såpass mycket att man faktiskt inte är hungrig trots att man äter lite. Sen är det ju av övergående natur. Jag håller på att banta nu, vill ner 5 kg bara, och visst är jag hungrig och avstår från att äta mer. Men det är ju bara tills jag gått ner dessa kilon som jag behöver gå på minus. Sen när jag kommit dit jag vill funkar det ju att gå plus minus noll.

Sen skrev du ju i en annan tråd att du hade ont i höfterna när du vaknade. Det sliter oerhört mycket på kroppen att vara överviktig. Säg att man har 30 kilos övervikt. Det är som att konka runt på två stora fodersäckar till hästarna hela tiden!! Klart att kroppen slits och tar stryk!

Är du berättigad till en operation så tycker jag i alla fall att du ska gå på den inledande konsultationen och se vad de säger. Du kanske inte alls behöver opereras, utan det kommer att ordna sig ifall du får hjälp med kosten och matlagningen av en dietist som är kunnig vad gäller ep-medicinen och sådär också.

Jag HAR gått hos dietist, jag HAR gjort allting rätt, men jag gick INTE ner ett enda kg. :arghh: Det finns inget att göra åt ep-medicinen, man går upp i vikt av sån, oavsett sort, det är en av biverkningarna typ. Så om jag ska gå ner i vikt utan att svälta mig så får jag sluta med min medicin och då kan man räkna ut hur det slutar. :crazy: Med tanke på mitt stora epanfall som tog mig till akuten för 2 månader sedan så har det fått mig att fundera på om det inte är bättre att vara tjock och gå på medicin än vara smal och få anfall stup i kvarten/ dö.
 
Sv: Viktoperation

Här finns det också folk som har gjort likadant. Jag förstår inte att de inte blir genomskådade?

En annan sak som jag reagerat på är att en del av de som gjort det ser så mycket äldre ut. - många kilon men + 15 år i utseendet. Hänger det ihop med att hunden inte hinner med utan blir lite hängig? Eller vad kan det annars bero på?

Hunden! :D
 
Sv: Viktoperation

Jag går aldrig hungrig från bordet. Man får dock se till att äta lagom så man inte töjer ut magsäcken igen.

Jag äter mjukglass dock bara en liten halv. Äter godis men med måtta.
En påse bilar har jag i några dagar, ett choklad tar 1 månad att äta upp.

Även man är opererad får man inte sluta leva men man måste röra på sig, äta nyttigt för att få i sig det som behövs mer koncentrerat då det är små mängder.

Jag äter ca var 3:e timme vaken tid, jobbar jag hårt fysiskt är jag vrålhungrig redan efter 2 timmar

Jag skulle dö, bokstavligt talat, om jag varit tvungen att äta var tredje timme :nailbiting: :D Hur kommer du ihåg det? Planerar du in det?

Men visst är det inte alla som är hungriga och så, men av de jag pratat om operation med så har det varit just hungern, alltså även när de fått normal vikt, som de tycker är jobbigast. Det har liksom blivit ett tvång att äta, för att leva, ingen njutning av maten för de får ändå inte äta sig ordentligt mätta. Att alltid gå hungrig känner jag som något som är det värsta som finns. Däremot vet jag att om man inte äter så går man hungrig i säg 3 timmar, sedan försvinner hungerkänslorna och man kan gå utan mat väldigt länge. Ju längre tid som går desto mer äcklad blir tanken på mat också. Men att hela tiden äta lite så man inte är mätt så blir det ju hungerkänslor som inte ger med sig. :(
 
Sv: Viktoperation

Men då har du väl ett medicinskt problem till din viktökning och inte felaktiga kostvanor i grunden om jag förstår det rätt. Det är väl ganska stor skillnad om det är medicinen som orsakar din viktuppgång. Hjälper en operation överhuvudtaget i det läget om din medicin motverkar viktnedgången?

Jag har ingen aning om det hjälper ens, har inte tänkt på det.
I grunden är det felaktiga matvanor, jag har ALDRIG ätit regelbundet tex.Men samtidigt gick jag ner i vikt när jag ändrade mina matvanor. Det räckte med att äta regelbundet så tappade jag kg. När jag fick min epilepsi så gick jag upp ännu mer. Kunde hålla vikten en tid och så plötsligt gick jag upp 20 kg på två månader, utan att förändra matvanor, motion, eller något annat i livet. När jag sedan gick hos dietist och fick råd och stöd att orka kämpa för att äta regelbundet (vilket framför allt var det stora problemet), men INGET hände!:arghh:
 
Sv: Viktoperation

Tar med 4 grova mackor och en frukt .
Jag blir hungrig men är det inte ständigt.
Dock tryter orken på mig och jag gör misstag om jag inte får mat i mig.
Men ca 3 timmar, ibland kan det gå 5-6, jag dör inte.

Men riktigt sätt SKA man äta var 3:e timme, man ska äta 3 bra mål mat och 2 mellanmål per dag.

Jag äter en macka i bilen runt 6-7, banan 9-10, macka vid 12-13, macka igen i bilen hem vid 15-16 tiden. Sen lagad mat 18:30
 
Sv: Viktoperation

Ja det är tydligt det :).
Som jag skrev, två av tre har lyckats hålla sin vikt utan ansträngning. Dom äter absolut en mjukglass i solen och en dricker en burk cola ibland, men det sker inte varje dag. Behöver man mjukglass och cola varje dag har man nog inte så normala matvanor..
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 051
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
715
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
256
Skola & Jobb Ja, som rubriken säger, finns det någon sådan utbildning i Sverige? Frågar åt en kollega som inte har tillräckligt med svenska ännu, men...
Svar
6
· Visningar
293
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp