Viktors MH

Alexandra_W

Trådstartare
Sådär, nu har The Black Destructor känd mental status. Inga jätteöverraskningar, dock lite förvånad över planering/bedömning vid ett par tillfällen.

1a Kontakt Hälsning - 4 Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök
(Viktor tyckte heeej och hälsade glatt men balanserat. Matte drog en lättnadens suck att han inte hoppade, han är VÄLDIGT glad i folk)

1b Kontakt samarbete - 4 Följer med villigt, engagerar sig i testledaren
(Skuttade glatt med med ögonkontakt med testledaren, på vägen hem drog han lite mot matte)

1c Kontakt Hantering - 4. Accepterar. Svarar med kontaktbeteende.
(Viktor försökte pussa testledaren.. *s*)

2a Lek 1 Leklust - 4 Startar snabbt, leker aktivt.

2b Lek 1 Gripande - 4 Griper direkt med hela munnen.


2c Lek 1 dragkamp - 3 Griper, drar emot, men släpper och tar om. Alt tuggar.
(Han gjorde ett omtag när testledaren blev passiv och slutade dra emot)

3a Förföljande
Första gången - 2 Startar men avbryter

(Viktor for som ett jehu, till första trissan, och försökte sen få loss den och ta med den tillbaka.. ehum..)

Andra gången - 4 Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet

3b Gripande
Första gången - 1 Nonchalerar föremålet alt springer inte fram

(Som sagt, han jobbade med trissan han...)

Andra gången - 5 Griper direkt, behåller föremålet i minst 3 sekunder
(Högg det, släpade det tillbaka till mig, släppte när jag kommenderade loss)

4. Aktivitet - Är uppmärksam med ökande oro efter aktivitet efter hand
(Viktor nosade runt i kopplets längd i ca 30 sek. La sig sen bakom mina fötter och låg i ca 30 sek. Sen insåg han att det var mossa, och resterande tid låg han och vältrade sig, högljutt grymtande, i mossa och barr. Jag hörde fnittret från övriga församlade, och den riesenvana testledaren tyckte sedan att det där är så typiskt riesen, rulla i allt..)

5a Avståndslek Intresse - 2 Kontroll, avbrott förekommer
(Här min synpunkt på planerandet. Avståndsleken var väldigt nära där lilla bytet gått i mål, på samma fält. Viktor hade mer intresse redan från början över stället där bytet gått i mål, jag insåg redan där var han skulle dra när jag släppte)

5b Avståndslek Hot aggression - 1 Visar inga hotbeteenden

5c Avståndslek Nyfikenhet - 3 Går fram till den dolda men talande figuranten
(Viktor drog som en avlöning mot stället där lilla bytet gick i mål och försökte ta ett reservbyte som låg där. När figuranten började kvittra i sitt gömsle sprang Viktor dit dock)

5 d Avståndslek Leklust - 3 Leker, griper försiktigt, drar ej emot
(Viktor var ganska avvaktande, lekte en kort stund, tills figuranten kastade iväg trasan, varvid Viktor tar den, glatt springer till mig och när han inte får gehör av mig så leker han själv på planen, kastar upp trasan i luften, springer runt med den och har hur kul som helst på egen hand.)

5e Avståndslek Samarbete - 2 Blir aktiv men avbryter
(Se ovan, Viktor lekte hellre själv med trasan, så inte mycket samarbete där nej)

6a Överraskning Rädsla - 2 Hukar sig och stannar

6 b Överraskning hot/aggression - 3 Visar flera hotbeteenden under längre tid
(Viktor stormskällde med rest ragg)

6c Överraskning nyfikenhet - 2 Går fram när föraren sitter på huk och lockar på hunden
(Här blev jag förvånad, under hela tiden höll han sig bredvid mig och sökte stöd. Trevligt att se faktiskt då jag inte trott han knutit an såpass till mig då jag fick honom så 'sent'. Men helt klart så är det läskigt, sök stöd hos matte. Nosade utan problem på overallen när han väl kommit fram)

6d Överraskning kvarstående rädsla - 2 Liten båge eller tempoväxling vid någon av passagerna
(Reagerade första passagen, klantjag lyckades sparka iväg en gren precis när han var vid overallen och han bromsade upp en sekund. Ingen bortförklaring, han hade inte brytt sig om pinnen om han inte var berörd av overallen. Övriga passager inget).

6e Överraskning Kvarstående intresse - 1 Visar inget intresse

7a Ljudkänslighet Rädsla - 1 Stannar inte eller kort stopp
(Kollade mot det men fortsatte gå)

7b Ljudkänslighet Nyfikenhet - 5 Går fram till skramlet utan hjälp
(Gick fram ganska direkt själv. Skönt, visar ju att han släppte Dumpe helt)

7c Ljudkänslighet kvarvarande rädsla - 1 Ingen tempoväxling eller undanmanöver

7d Ljudkänslighet kvarstående intresse - 1 Visar inget intresse


8a Spöken hot/aggression - 3 Visar flera hotbeteenden under längre tid
(Han stod ffa framför mig, med löst koppel, och skällde på allvar och morrade med rest ragg, dock gick svansen också så lätt ambivalent där)

8b Spöken kontroll - 4 Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena, kortare avbrott
(Höll rätt god koll på vilket spöke som rörde sig, men backade lite ibland och tappade då fokus men återfann det)

8c Spöken Rädsla - 3 Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll.
(Var framför mig nästan hela tiden, men pös bakom en gång, kom fram igen dock. Som testledaren sa 'han kollade att det fanns flyktvägar OM han skulle behöva använda dem)

8d Spöken Nyfikenhet - 2 Går fram till fig. när föraren talar med figuranten och lockar på hunden.
(Inte så tänd på att hälsa på dem, höll sig vid min sida men tyckte inte vi behövde bli så tjenis med dem så snabbt *s*)

8e Spöken kontakttagande med figurant i spökdräkt - 4 Tar själv kontakt med figuranten
(Jaha matte, det var ju bara människor, heeej människan)

9a Lek 2 Leklust - 4 Startar snabbt, leker aktivt.
9b Lek 2 Gripande - 4 Griper direkt med hela munnen

(Helt obekymrad om allt innan, lika lekglad och positiv som första leken)

10 Skott - 2 Avtagande kontroller under lek/passivitet. Därefter oberörd.
(Här är jag förvånad över hur bedömningen kan skilja sig. Efteråt så sa testledaren 'och ja skottet, där är det en tvåa, helt enkelt för att han spottar ut kamptrasan, men han är skottfast'.
Det somf örvånar är för när jag gick med pappas tik så gjorde hon EXAKT likadant, lekte glatt, vid första skottet släppte hon och kollade till, men började genast leka igen och helt oberörd resten av skotten. Viktor gjorde ju exakt likadant, slutade kampa och släppte första skottet, återupptog lek direkt och brydde sig inte om övriga skott. Viktor fick en 2:a, pappas tik en 1:a. Är sak samma för mig om Viktor har en etta eller tvåa, huvudsaken att han är skottfast och det är han, men lite förvånad att det skilde sig)

Så, jag är JÄTTENÖJD med honom, och resultatet är i princip som förväntat, befarade han skulle vara hoppig och överdriven i kontakten, och är positivt överraskad att han sökte stöd så tydligt hos mig när det var läskigt (och inte typ lallade iväg till publiken), men reaktionerna är de förväntade =)
 
Sv: Viktors MH

Planeringen på MHt kanske inte var det bästa. Men även om planeringen ibland är lite knasig så får man bedöma det hunden visar och gör. För att kunna matcha in Viktor i rätt "ruta" så att säga.

Hade han haft mer nyfikenhet så hade avståndsfiggen kanske varit mer intressant än där lilla bytet åkt?

Ang skotten så tycker jag att Viktor ska ha en 2:a. Just för att en 1:a innebär att hunden är helt obrydd och hänger i trasan hela tiden. En 2:a innebär fortfarande skottfast anser jag dock.

Grattis till känd mental status!
 
Sv: Viktors MH

Ja, som sagt 2:an gör mig ingenting alls, huvudsaken är att han är skottfast och det är han ju (anser även jag, och även beskrivaren anser ju det). Blev bara så förvånad. Frågade faktiskt i annat forum just vilket som var mest 'rätt' bedömning på det beteendet vid skottet, en etta eller tvåa.

Själv tycker jag det är jättesvårt, står 'snabb kontroll sedan oberörd' för etta, och det är ju det där. Samtidigt så som du säger, de som hänger kvar är ju än mindre berörda. (Hade jag inte gått med pappas som reagerat exakt lika för skott hade jag inte ens reflekterat)

Och nä, han var ju inte överdrivet intresserad av avståndsfiguranten när han tagit kontakt (och inte letade bytet) heller, så hade knappast blivit mer än marginell skillnad om det legat någon annanstans. Mest onödig placering.)

Jag är fullt nöjd med alla hans 'kryss' och anser de dels sitter i 'rätt ruta' för vad han visade, men också att han visade precis hur han är - de var som sagt rätt förväntade de flesta. Trodde kanske han skulle velat leka mer med avståndsfiggen, men i övrigt så som förväntat eller bättre. Så inget alls att klaga på så =)
 

Liknande trådar

Tjatter Deltagarlista 1. Mistimed 2. Magnum 3. Artline 4. Mirtai 5. Hedinn 6. Aliisa 7. Lena 8. Fio 9. glömmerallt 10. flyingchange 11. Ileo 12...
27 28 29
Svar
570
· Visningar
19 169
Senast: Ferrari
·
Hundavel & Ras Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras. Tack på förhand! :) Hund 1: 1a.Kontakt...
Svar
14
· Visningar
1 170
Senast: Nenyah
·
Tjatter Innan vi smälter bort så är det dags för årets stora glasstest. Vilken av GB glassarna är egentligen godast? Vi har samlat de tolv...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
20 401
Senast: Niyama
·
Tjatter ”En gång för länge sedan fanns det en liten flicka, som alla tyckte mycket om, men mest av alla hennes mormor. Hon skulle kunna ge detta...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
17 353
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp