Kropp&Själ Vikttråden 2020

Har haft syster och systerson här över helgen så har blivit lite mer mat än nödvändigt, dock inte fel typ av mat och inga godsaker 👍🏻 Bakade daddelbollar igår och dom vart så goda så det blev 2 små sådana istället för godiset som stod framme.
Har bestämt mig för att ändra vägdag till måndagar så imorgon ska vi se om det hänt något av alla promenader och noll på ”onödigt socker” kontot.
 
Har köpt en våg nu så jag slipper väga mig mitt på dagen på jobbet med jobbkläder och frukost och lunch i mig hehe. Så får vi se vad ingångsresultatet blir. Vill komma ner till matchvikt som jag hade typ förra sommaren. Då kände jag mig bra i kroppen men det var inte så lågt att jag fick kämpa för att hålla mig kvar där.
 
Gårdagens restaurangbesök blev inte hysteriskt dåligt ändå. Åt en pastarätt med två glas vin till. Portionen var inte överdådig utan rätt rimlig. Det är bra, för annars överäter jag.
Kvällen slutade hemma hos min kompis där vårt snacks blev sojabönor med cola zero. 😊
Ikväll har jag tränat årets 9:onde pass och känner mig väldigt nöjd med att jag hållit i träningen så bra.
 
Jag förstår hur du tänker, men om det är klokt att inte kompensera för träning beror ju helt på vad för aktivitet som man ägnar sig åt och hur mycket. Klokheten i att ha träning som bonus kan nog inte generaliseras. Löpning förbränner exempelvis förhållandevis mycket och ett 15 km distanspass kan innebära att halva dagsintaget av kcal förbrukas. Det blir väldigt nedbrytande för kroppen om man inte äter extra för att kompensera. Att äta tillräckligt (vad än det innebär) är ju viktigt även för den som avser gå ned i vikt.
Ja, och jag loggar ju inte all aktivitet som träningskalorier att äta upp, inte vardagsridning till exempel. Men när jag gör något lite extra. Om jag går i stället för att cykla eller ta bussen och sträckan är lite längre. Eller om jag springer. Och då utgår jag från kalorimängden som Runkeeper ger mig. Jag tycker inte att 200 kcal för 40-45 minuter hyfsat rask promenad verkar orimligt. Och jag kan gå ner stadigt i vikt samtidigt som jag förbättrar min kondis.
 
Har upptäckt ett extremt bra sätt att inte överäta. Förkylning så att ingenting smakar någonting :grin: Tyvärr överväger bieffekterna fördelarna på lång sikt :angel:
 
Ja jag har sett det där också. Jag har dock tolkat det som att man ska dricka nog mycket vatten om man har problem med det, inte för att man ska räkna vattnet som kalori-intag.
Stämmer, det loggas inte som kcal utan bara som en påminnelse för att man ska få i sig tillräckligt
 
Jag behöver nog varken gå upp eller ner. Ligger på BMI 22,2.

Jag vill däremot fortsätta bygga lite större muskler och bränna mer fett för att bli mer fit. Så jag har ändrat Kosten lite. Äter mer kyckling och mindre kött. Gröt till frukost istället yoghurt.

Min akilleshäl har varit snacks på kvällarna. Framförallt chips. Istället för vanliga chips köper jag linschips . Jag behöver inte äta alls lika mycket av dom chipsen plus att jag får i mig lite protein.

Sen har jag börjat göra såna här snacks. Som är mättande så jag äter ändå mindre chips och får i mig protein.
 
En period gjorde jag det. Det konstiga är att jag inte går upp mer av att äta typ 1500 kalorier :confused::confused:
Så jag lägger mig där och sedan gör jag övningar vid varje toabesök, och varje rast. Gissningsvis lär jag ligga runt 150 squats/dag och 2 timmars promenad.
Bra idé med rörelsen under dagen! Jag har ett stillasittande kontorsjobb så jag behöver få in mer rörelse under arbetsdagen, så lite squats på toa är ju en jättebra idé! :up:
 
Bra idé med rörelsen under dagen! Jag har ett stillasittande kontorsjobb så jag behöver få in mer rörelse under arbetsdagen, så lite squats på toa är ju en jättebra idé! :up:
Det motionen som blir av är ju den bästa!!

KL

Min plan om en timmes promenad på morgonen föll helt platt tyvärr. Jag hamnade i säng lite för sent, vaknade därav en timme sent, av att ena hunden kräks.

De har fått nytt foder och hon verkade verkligen jättedålig. Ont i magen, märkbart påverkad så då blev det ingen promenad. Nu får hon lite fil i omgångar så hoppas jag att hon orkar med en promenad ikväll. Men jag kommer nog lämna tillbaks den säcken.

Lite knepigt att börja försöka gå ner i vikt en tentavecka... Man prioriterar ju att sitta i skolan liksom.

Jag funderar på att köpa ett hopprep och hoppa lite hopprep på rasterna med. Det borde ju lägga till några kalorier på minussidan iaf tänker jag?
 
Upp