Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Något måste hända för jag är så rädd för att den här viktuppgången aldrig stannar av annars. Har iaf haft en bra dag. La till lite på matschemat för jag insåg att jag hade lagt mig för lågt rent kalorimässigt för att det ska vara hälsosamt.

Är ganska aktiv trots allt, promenerar 2-3 timmar per dag och tränar efter förmåga. Känns dock som jag har en bra plan nu.

Har försökt länge att få kontroll över maten och det är dags nu. Jag har ätit mer än vad jag borde och jag har velat gå ner i vikt men varit rädd att bli tvångsmässig men nu tror jag inte det är någon risk. Känns som läget är under kontroll så dom där 16 kg jag vill gå ner är ganska välkomna.
 
Idag har jag hämtat ut medicinen Elvanse, jag hoppas att den ska hjälpa till med viktnedgång, för läkarna och även apotekspersonalen har varnat väldigt om att man ska vara försiktig för att gå ner för mkt i vikt.

Sånt brukar ju inte gälla mig, men man ska aldrig säga aldrig! Tar första tabletterna imorgon! Väldigt spännande, hoppas att det ger mig bättre fokus med.

För övrigt så ligger vikten på 71,6 nu. Gissar på ännu lägre imorgon då jag har varit på toa 2 ggr idag.

Min kropp är bra konstig sådär, jag :turd: bara var tredje dag, men den dagen blir det i regel 3 ggr, what's up with that?! :confused::confused:

Jag har lagt till armhävningar och plankan på kvällarna och satan så pinsamt dålig bålmuskulatur jag har!! Det märks att jag inte har ridit ordentligt på över 2 år :eek:
 
Bipolär 2. Ajdå gällande quetiapin! Vilken dos hade du? Jag tar 50 mg till natten för insomningens skull vilket min läkare säger är för låg dos för biverkningar som ökad aptit. Min ökade aptit är väldigt tydligt kopplat till quetiapinet, så där har hon fel. Dock inte lätt att argumentera emot när sömnen blir bättre vilket är helt grundläggande för att kunna må bra. Jag får väl bara skärpa mig. Och ha lite karaktär. :grin:

Men nu kanske det blir för dålig stämning i en tråd som ska vara peppande om viktnedgång.
Har äntligen kommit upp i 17 på mitt tsh-4 värde. Minimum är 12 och låg nere på 8 och lägre förut.
Blev inlagd på sjukhus pga att mitt psykiska mående kollapsade utan litium. Gjorde en inte så smart grej så därav inläggning.
Insatt på litium igen och fått rejält höjt levaxin.
Har hållit mig stenhårt till måltiderna på sjukhuset och jag tror jag kapat 1-2 kg hittills i alla fall.
Pratade med med läkaren som tyckte min träningsplan med 6-7 dagar i veckan ar orimlig. Fyra dagar kunde hon gå med på,
Hoppas det håller sig och att jag kan ta litium.
Jag klarar mig inte utan tyvärr.
Nu ligger jag på 77. Nästa mål är 70. Sen 65. 60 kg är ett drömscenario men dit kommer jag nog aldrig med mina förutsättningar.
 
Har äntligen kommit upp i 17 på mitt tsh-4 värde. Minimum är 12 och låg nere på 8 och lägre förut.
Blev inlagd på sjukhus pga att mitt psykiska mående kollapsade utan litium. Gjorde en inte så smart grej så därav inläggning.
Insatt på litium igen och fått rejält höjt levaxin.
Har hållit mig stenhårt till måltiderna på sjukhuset och jag tror jag kapat 1-2 kg hittills i alla fall.
Pratade med med läkaren som tyckte min träningsplan med 6-7 dagar i veckan ar orimlig. Fyra dagar kunde hon gå med på,
Hoppas det håller sig och att jag kan ta litium.
Jag klarar mig inte utan tyvärr.
Nu ligger jag på 77. Nästa mål är 70. Sen 65. 60 kg är ett drömscenario men dit kommer jag nog aldrig med mina förutsättningar.


Menar du fritt T4 värde? TSH är något helt annat, ett hormon som hypofysen producerar för att signalera till sköldkörteln att producera mer hormoner.

Hoppas att du mår bättre snart! :heart
 
Jag behöver nog varken gå upp eller ner. Ligger på BMI 22,2.

Jag vill däremot fortsätta bygga lite större muskler och bränna mer fett för att bli mer fit. Så jag har ändrat Kosten lite. Äter mer kyckling och mindre kött. Gröt till frukost istället yoghurt.

Min akilleshäl har varit snacks på kvällarna. Framförallt chips. Istället för vanliga chips köper jag linschips . Jag behöver inte äta alls lika mycket av dom chipsen plus att jag får i mig lite protein.

Sen har jag börjat göra såna här snacks. Som är mättande så jag äter ändå mindre chips och får i mig protein.

Känns som det börjar ge resultat.

Jag har gått från 68 kg till 67,5 utan att ha tappat muskelmassa/styrka. Kan nog utan problem tappa 2-3 kg till.
 
@SiZo Jag tar Inolaxol p.g.a. problem med mage, ibland dålig, ibland förstoppad, precis som behöver jag inte gå på toa varje dag annars. Mitt allmäntillstånd är mycket bättre sedan jag började ta det regelbundet. Tar det ihop med Oatley chokladdryck var morgon. Jag får det utskrivet, så det blir billigare tror jag?
Det borde du ta upp med din läkare iaf!
 
@SiZo Jag tar Inolaxol p.g.a. problem med mage, ibland dålig, ibland förstoppad, precis som behöver jag inte gå på toa varje dag annars. Mitt allmäntillstånd är mycket bättre sedan jag började ta det regelbundet. Tar det ihop med Oatley chokladdryck var morgon. Jag får det utskrivet, så det blir billigare tror jag?
Det borde du ta upp med din läkare iaf!
Ja jag borde kanske det. Framförallt med tanke på sprickan i analöppningen som jag har haft i åratal som aldrig läker helt och nu har varit ett öppet sår i typ 4 månader igen...
Läste lite snabbt på fass om det, och det verkar ju vara ett väldigt snällt medel. Helt klart värt att prova!
 
Ja jag borde kanske det. Framförallt med tanke på sprickan i analöppningen som jag har haft i åratal som aldrig läker helt och nu har varit ett öppet sår i typ 4 månader igen...
Läste lite snabbt på fass om det, och det verkar ju vara ett väldigt snällt medel. Helt klart värt att prova!

Det är jättesnällt för magen. Har haft problem med blod i avföring och gjort endoskopi två gånger, det medlet har hjälpt en hel del. Dock måste man tänka på att dricka ordentligt när man tar det eftersom det sväller och jag (man) mår illa annars.
 
Har äntligen kommit upp i 17 på mitt tsh-4 värde. Minimum är 12 och låg nere på 8 och lägre förut.
Blev inlagd på sjukhus pga att mitt psykiska mående kollapsade utan litium. Gjorde en inte så smart grej så därav inläggning.
Insatt på litium igen och fått rejält höjt levaxin.
Har hållit mig stenhårt till måltiderna på sjukhuset och jag tror jag kapat 1-2 kg hittills i alla fall.
Pratade med med läkaren som tyckte min träningsplan med 6-7 dagar i veckan ar orimlig. Fyra dagar kunde hon gå med på,
Hoppas det håller sig och att jag kan ta litium.
Jag klarar mig inte utan tyvärr.
Nu ligger jag på 77. Nästa mål är 70. Sen 65. 60 kg är ett drömscenario men dit kommer jag nog aldrig med mina förutsättningar.

Ta hand om dig! Inte bra att laborera med mediciner på egen hand, vilket jag vet att du vet, och jag tror många med vår sjukdom gjort det. Hoppas du kan få hjälp med att sätta upp rimliga mål för både måendet och vikten, samt uppföljning. :heart
 
Går sådär för mig. Har ingen motivation, så måste försöka kicka igång träningen snarast för det får mig att sköta kosten bättre.
Kört fastedag idag iaf. Det var inte tanken men efter att en stor del av dagen gått kom jag på att jag bara ätit frukost. Nu ska jag bara överleva en jobbnatt på enbart kaffe också 😂🙈
 
För mig går det rätt så hyffsat tycker jag. Håller koll på vad jag äter genom matdagboken, och kör lågkolhydratkost, typ liberal lchf. Blir lite för mycket mejeriprodukter bara. Har dålig fantasi på vad man kan äta och det här med recept o laga mat från grunden är inte riktigt min grej. Mejeriprodukter är så enkelt.
Men häromdagen var det stekt lax och grönsaker till. Både gott och nyttigt, och väldigt enkelt.
 
Vägde mig igår och det har inte hänt någonting alls, trots att jag sköter mig bra och ligger på under 1400 kcal/dygnet. Men jag har mens, det kanske spelar stor roll?

Jag har ätit p-piller som gjort att jag inte haft mens på typ 15 år, så det är lite nytt för mig att återigen ha mens vid 42 års ålder. Men man kanske väger mer när man har mens?
 
Vägde mig igår och det har inte hänt någonting alls, trots att jag sköter mig bra och ligger på under 1400 kcal/dygnet. Men jag har mens, det kanske spelar stor roll?

Jag har ätit p-piller som gjort att jag inte haft mens på typ 15 år, så det är lite nytt för mig att återigen ha mens vid 42 års ålder. Men man kanske väger mer när man har mens?

Jag väger oftast 1-2 kg mer vid mens, binder mycket vatten tror jag.
 
Vägde mig igår och det har inte hänt någonting alls, trots att jag sköter mig bra och ligger på under 1400 kcal/dygnet. Men jag har mens, det kanske spelar stor roll?

Jag har ätit p-piller som gjort att jag inte haft mens på typ 15 år, så det är lite nytt för mig att återigen ha mens vid 42 års ålder. Men man kanske väger mer när man har mens?

Kolla min bild högst upp på s. 15; jag sväller ordentligt under mensen. :meh:
 
Vägde mig igår och det har inte hänt någonting alls, trots att jag sköter mig bra och ligger på under 1400 kcal/dygnet. Men jag har mens, det kanske spelar stor roll?

Jag har ätit p-piller som gjort att jag inte haft mens på typ 15 år, så det är lite nytt för mig att återigen ha mens vid 42 års ålder. Men man kanske väger mer när man har mens?
Jag har precis haft mens och gick upp drygt 1,5 kg. Nu har jag på 3 dagar gått ned 1 kg, av dessa, så vätskan håller sakta på att försvinna igen :). Otroligt frustrerande varje månad. Men jag har börjat lära mig att det är så jag fungerar, så jag får inte lika mycket panik längre.
 
Kutat till jobbet för andra gången denna vecka. Stannade till på gymet och tränade lite axlar och stretchade. Det kändes inte jättekul att springa men nu efter duschen känns det jättebra. Jag skulle vilja nå målet flåsträning 150 minuter i veckan, det skulle vara bra för mig. Om jag springer till och från jobbet två dagar i veckan och tar en skogsrunda på helgen så klarar jag det.
 
Hänger lite i bakgrunden pga depressionen men hejjar på er alla!

Invägning 3 veckor sedan idag och vågen står på -3 kg. Jag försöker hålla liv i mina promenader och har inte räknat kalorier mer än i huvudet förutom sista två dagarna då jag reggat dem i min fitbit för att ha lite koll.
De förändringar jag gjort är att försöka utesluta choklad och chips. Jag kan som många andra inte låta bli om det finns hemma och det var mycket choklad i december, så främst choklad är bannlyst från huset ett tag. Chips funkar om hela familjen delar på påsen och med 3 barn att dela med så får jag i mig en rimlig mängd.

Kör fortfarande kravlöst förutom målet att hålla 10 tusen steg om dagen. Jag är lite piggare så har lyckats ta mig ut på lite långpromenader senaste veckorna. Som det ser ut nu vill jag gärna ner 4 kg till men har inget slutdatum. Främsta målet är som sagt att stå stilla och inte öka i vikt.

Jag har varit sugen på orientalisk mat i nån vecka nu. Är det någon som sitter inne på ett gott recept som inte ligger alldeles för högt i kalorier? Jag vet inte exakt vad jag är sugen på men känslan är kryddor men inte för starkt, nån gryta, kryddat ris, kyckling eller nåt åt det hållet. Vegetariskt funkar med.
 
Vägde mig igår och det har inte hänt någonting alls, trots att jag sköter mig bra och ligger på under 1400 kcal/dygnet. Men jag har mens, det kanske spelar stor roll?

Jag har ätit p-piller som gjort att jag inte haft mens på typ 15 år, så det är lite nytt för mig att återigen ha mens vid 42 års ålder. Men man kanske väger mer när man har mens?

Jag går upp 1-2 kg i vätska vid mens. Det försvinner rätt snabbt efteråt. Det har varit detsamma hela livet för mig så jag ser det som normalt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 412
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 174
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 677
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 570
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp