Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
1/1 - 73.3
3/1 - 71.6
7/1 - 70.9
10/1 - 70.5
16/1 - 70.1
17/1 - 69.9
21/1 - 69.6
24/1 - 69.0
1/2 - 70.2
6/2 - 69.4
17/2 - 69.1

Går inte upp i vikt iaf av för stunden minst sagt oortodoxa levnadsvanor.
Begravning på torsdag och tillbaks till jobbet (halvtid) på måndag. Återstår att se hur det slår ut - primärt på måendet vilket ger sekundärverkan på kroppsvikt.
 
Har varit och hälsat släktingar och har mer eller mindre levt på bagel och scones. Ska bli najs att få komma hem och återgå till det normala.
 
Vägde mig i förrgår och vågen visade 74 🙈 Men tror ett par kg är vätska efter mycket skitmat och godis det senaste. Brukar pendla mellan 71 och 72 och gjorde även under jul och nyår. Men nu kom nog vätskan ifatt:p Vägde mig igår igen och då visade det 73 så är rätt säker på vätska.

Riktigt kass matdag igår förutom frukosten. McDonalds till lunch, korv med bröd och mos till middag, lite chips till en film och varma smörgåsar till kvällsmat😅 Men jag gick 13400 steg så har inte suttit still iallafall och tänkt på mängderna.

Ny dag idag! Började med en bra frukost iallafall och ska både rida och promenera. Ev styrketräna också:)

74 kg den 11 januari.
Idag visade vågen 70,5 kg :up:

Tycker att det går väldigt bra just nu. Ryggen är bättre också så jag är mera aktiv igen också vilket känns bra.
 
Någon mer som är peppad på det nya året?
Behöver du gå upp/ner?
Hur många kilo?
Vilken "metod" ska du använda?

Jag ska gå ner minst 3-4kg via en LCHF-inspirerad kost, det enda svåra för mig är egentligen vitt bröd, jag har hemskt svårt att leva utan det, men det ska i alla fall minskas kraftigt.
-3,8 kg. Hälften tack vare LCHF och hälften tack vare vinterkräksjukan. Den senare metoden rekomenderar jag inte :cautious: så jag är "typ i mål".

Jag kommer säkert gå upp lite så fort jag kan börja äta ordentligt, men målet för året är att hålla den här vikten, eller gå ner ungefär ett kilo till. Jag har köpt ett löpband som jag hann inviga samma dag som jag blev sjuk, det kommer hjälpa mig att röra mig tillräckligt tills det blir vår, då brukar viljan till att röra sig vara större.
 
Linssoppan, minns inte vilket recept jag följde eller eg körde jag "fritt" med tomatbas, röda linser, kryddor och en påse haricot verts, hur som så blir den inte så rolig i micron efter att ha varit i frysen. Linserna blir mest mos vilket jag väl eg visste. Får försöka hitta en mängd som blir en portion eller så istället :D Annars mättar den bra och nykokt var den supergod.
 
Linssoppan, minns inte vilket recept jag följde eller eg körde jag "fritt" med tomatbas, röda linser, kryddor och en påse haricot verts, hur som så blir den inte så rolig i micron efter att ha varit i frysen. Linserna blir mest mos vilket jag väl eg visste. Får försöka hitta en mängd som blir en portion eller så istället :D Annars mättar den bra och nykokt var den supergod.
Eller använd gröna linser eller puylinser istället som håller ihop bättre, röda linser är linser utan skalet vilket gör att de blir mosigare. Praktiskt när man har bråttom eller vill reda något men inte i övrigt.
 
Jo jag tänkte det, måste bara äta upp alla de röda först 😁
Prova Icas linssoppa med räkor! (Recept på hemsidan, inte färdiglagad i butik! :) Jag har kört budgetvarianten utan räkor och koriander)
Den är supergod, jag använder dock kokosgrädde istället för kokosmjölk och späder med mer buljong eller vatten efter att den har varit fryst. Eftersom den ska mixas tycker jag att den går jättebra att frysa.
Inte ofta jag längtar till lunchen när jag har linssoppa med mig, men med den gör jag det! :)
 
Lägesrapport: En retlig ostrategiskt placerad bilring omöjlliggör mindre storlekar trots att det försvunnit en hel del hull ovanför naveln. Jag äger tydligen nyckelben fortfarande, man kan ana någon sorts kontur. Jag sprang totalt sju kilometer i söndags och det är mindre än en vecka till fettisdagen (som jag tänker ta bokstavligt).
 
Här har det varit ett återfall av osunda vanor, chips och/eller choklad har slunkit med vid handling.
Men men, byxorna har blivit till rätt passform direkt när mensen släppte 👍
Så nu provar vi en dag i taget igen 😎
 
Vågen visade något under 70,5 idag. Vet inte exakt då jag valt att inte ha en digital våg pga onödigt att snöa in på decimaler för mycket. Så jag räknar inte den upptäckten utan räknar först när vågen står på 70 :) Nu är det helg, kalas i morgon, bara att tänka på mängderna så ska det gå bra!
 
3/1 71.6
10/1 70.9
17/1 70.7
24/1 71.3
31/1 ?
7/2 ?
14/2 73.4
21/2 73.1



B053421D-241E-4B59-9DF4-2C6731805526.jpeg

21/2-16 ca 55kg.
Dvs jag har gjort det. Och kan göra det igen. Men lite långsammare den här gången tror jag 😶
 
Ställde mig på vågen nyss och fick en chock. Jag visste att jag gått upp men inte såhär mycket.

Det känns verkligen på kroppen. Har ont i ryggen, det gör ont att gå för länge och höfterna har börkat göra ont.

Jag vet att min medicin gör en hel del. Blir helt galet matfixerad av den och äter nästan hela tiden. Så den har jag slutat med. Nu blir det att äta regelbundet, riktig lagad mat, dricka mycket vatten. Inte småäta, strunta i chipsen och allt annat som går att äta med en hand.

Vägde in mig på 76,6.

Mitt första mål är 70. Det ska gå.
 
Vecka 7 avklarad. 1400 kr på klädkontot. Undrar vad som händer nästa sjuveckorsperiod? Fortsätter det så här borde stora hula hula- bilringen krympa tillräckligt för att det ska bli jätteroligt att plocka fram vårkläderna.
 
Mitt samtal med min läkare gick precis som jag trodde. Med andra ord precis som jag inte ville att det skulle gå :banghead::banghead:
I det här samtalet så ifrågasatte hon om jag verkligen blev förkyld på riktigt när jag slutar med kortison, och tyckte att det var helkonstigt att min sambo blev smittad av mig när jag var sjuk. Så jag fick sitta och försvara mig och försvara att min sambo blev smittad av mig trots att han inte är infektionskänslig... Det kändes så himla konstigt! För mig är det väldigt självklart att ens partner blir smittad om man bor ihop?
Hon håller även på och märker ord och låter mig väldigt sällan prata till punkt.

Jag grät i typ en timme efteråt och sedan letade jag reda på hennes mail och skrev ett långt mail där jag förklarade vad jag tyckte var fel och att jag ville ha en öppnare kommunikation. Jag la till att om hon inte ville ha det så var det bra om hon kunde tala om det så att jag kunde byta läkare.


Väldigt ofta när jag nämner ett symptom så säger hon "Det kan inte ha med det här att göra" samtidigt som jag vet att typ alla jag känner till har just de symptomen när de är kortisollåga. Jag frågade tillomed i hormongruppen på facebook och fick svar från 15 olika personer inom 2 timmar att jo, de höll med mig. De får precis samma symptom.


Så jag tog upp dessa saker och en hel del mer och ifrågasatte hur bilden av symptomen kunde skilja sig så otroligt från patienters synpunkt och läkares?

Så tyvärr lär jag inte få hjälp med att få igång min ämnesomsättning alls utan får fortsätta kämpa.
 
1/1 74,0 kg
22/2 70,3 kg

Snart har jag nått mitt första delmål på "rätt sida" av 70-strecket! Vill gå ner till 65 kg.

Jag har kommit igång riktigt bra med träningen nu; springer, gymmar och går på tabata! 1-2 vilodagar i veckan, men då blir det ofta en aktiv vila med promenad istället. Jag har kommit in i en bra rutin med maten också, men det är fortfarande jobbigt med sötsuget. Unnar mig dock en liten chokladruta ibland, men inga godispåsar :)
Använder mig av Lifesum och tycker att det är till stor hjälp för att få ordentlig koll på vad jag stoppar i mig.
 
Här går det segt, har typ stått still i två veckor på 64 -64.5 kg. Att det ska vara så omöjligt att landa på 63,9 ... :D Inte fuskar jag heller och tränar gör jag. Hoppas att det blir ett skutt neråt snart så att jag inte ger upp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 412
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 174
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 693
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 575
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp