Kropp&Själ Vikttråden 2020

[QUOTE = "LiZH, inlägg: 19308603, medlem: 132600"]
Hoppar in här med en orutinerad fråga (fast jag snart är 50🙈). Är det möjligt- eller ja, det är det ju tydligen - att gå upp 2kg på en vecka utan att egentligen ha ändrat något?
Tycker att jag är lite påsig(-are än vanligt) runt ögonen och undrar om jag plötsligt samlat en massa vätska. Tips på hälsosamma sätt att bli av med den?
Ska på semester om 2veckor och vill helst inte börja den med en toppviktnotering ...
[/CITAT]

Det här kanske är helt fel råd i en vikttråd, och kanske inte vad du söker för svar men jag tipsar ändå helt enkelt så får du ta det till dig eller inte. Men jag har tidigare varit viktfokuserad och trott att något kilo fram och tillbaks kommer att få mig att känna mig helt annorlunda. Det har visat sig vara både osant och rätt destruktivt. För någon månad sedan kände jag mig både trött och påsig och allmänt inte mitt fräschaste jag. Så jag gick till frissan, köpte ett nytt rosa nagellack, solade lite i parken en helg, vi började göra smoothies varje dag för att få i oss mer vitaminer och så har jag dessutom haft ett uppehåll med alkohol. Jag känner mig mycket mer sommarfräsch och vad vågen stod på då och nu vet jag inte. Så jag vill bara slänga in ett tips om att inte stirra sig blind på vågen,om det nu är lite sommarfräsch man vill känna sig så som jag tolkar dig :)
 
17/4 69,2 kg, midja 92 cm
24/5 66 kg, midja 84 cm
7/6 65,6 kg, midja 83 cm
12/6 63,8 kg, midja 81 cm
26/6 65,2 kg
Totalt -4 kg 6,2 kg kvar till målvikt

Trist utveckling :mad: Midsommarafton blev det underbart god buffé hos kompisen, tårtor och kanske ett par drinkar för mycket (åtminstone energimässigt) :pMidsommardagen gofrukost och tårta igen och därefter - poff - ett par veckors viktnedgång spolierad. Har därför haft svårt med motivationen i veckan men försöker verkligen hålla mig inom tillåtna kcal och lyckas ändå bra med det.
Sambon och jag har ett lager av några "säkra matkort" i kyl och skafferi vilka funkar i de flesta lägen (soppor, kvarg, ägg, rågkusar mm) men nu känner jag att den "basmaten" börjar bli lite fantasilös. Men om en vecka börjar semestern och då längtar jag efter att få mer tid till att planera roligare och mer varierad mat, jag tror det blir ett lyft.
 
17/4 69,2 kg, midja 92 cm
24/5 66 kg, midja 84 cm
7/6 65,6 kg, midja 83 cm
12/6 63,8 kg, midja 81 cm
26/6 65,2 kg
Totalt -4 kg 6,2 kg kvar till målvikt

Trist utveckling :mad: Midsommarafton blev det underbart god buffé hos kompisen, tårtor och kanske ett par drinkar för mycket (åtminstone energimässigt) :pMidsommardagen gofrukost och tårta igen och därefter - poff - ett par veckors viktnedgång spolierad. Har därför haft svårt med motivationen i veckan men försöker verkligen hålla mig inom tillåtna kcal och lyckas ändå bra med det.
Sambon och jag har ett lager av några "säkra matkort" i kyl och skafferi vilka funkar i de flesta lägen (soppor, kvarg, ägg, rågkusar mm) men nu känner jag att den "basmaten" börjar bli lite fantasilös. Men om en vecka börjar semestern och då längtar jag efter att få mer tid till att planera roligare och mer varierad mat, jag tror det blir ett lyft.
Men alltså, -11cm runt midjan är ju amazing!
 
Men alltså, -11cm runt midjan är ju amazing!
Ja, det kändes superhäftigt att känna skillnaden så snabbt ändå! Det är mer "värdefullt" än minskande siffra på vågen tycker jag. Men jag sprang iväg och mätte mig nu och sedan förra mätningen hade visst midjemåttet utökats med 2 cm :mad: Det känns också att det verkligen finns mer på magen igen efter midsommarens utsvävningar. Jaja, på't igen!
 
Jag måste säga att jag faktiskt känner mig väldigt nöjd med 2,4 kg på 30 dagar och ca. 9,5 kg kvar att gå ner. Ändå har jag under 4-5 av dagarna ätit mer normalt (midsommarhelgen osv).

Jag tycker att jag har hittat en bra strategi där jag klarar av att ligga på underskott och träna. Upplägget har underlättats av att det är betydligt mindre att göra på jobbet (och ny semester sedan en vecka tillbaka) så att jag har kunnat träna på morgonen efter frukost medan energidepåer a fortfarande har varit välfyllda. Sedan sista maj har jag tränat sex dagar i veckan, med sex korta joggingturer och två pass styrketräning per vecka.

Nu är det 15 dagar kvar tills vi åker till fjällen i 9-10 dagar och jag hoppas väl på att ta ytterligare ett kilo innan dess. Jag tänkte inte ligga på något underskott under resan eftersom jag inte kan föreställa mig att det är särskilt kul att vandra hela dagarna på energiunderskott. Utmaningen blir att komma tillbaka till upplägget när vi kommer hem, vilket dessutom störs lite av att vi bara några dagar efter hemkomst ska fly ut till skärgården och fira sambon som fyller jämnt.
 
Pga ganska mycket träning idag så hade jag så här på kvällskvisten 350 kcal kvar att laborera med. Jag började räkna på ett glas vin och 50 gram chips, men valde istället kvarg med bär och en skål körsbär. Jag har nu 100 kcal kvar som jag exempelvis kan spara till helgen. Känner mig riktigt präktig.
 
Äntligen lite pengar in på klädkontot. Midsommarveckan blev det ju inget, vilket var planerat. Och förra veckan när det var semester orkade jag inte riktigt, det var så varmt. Åt inte katastrofdåligt men inte enligt planen heller. Den här veckan har gått bra. Mer vardagsmotion - måste förbi hästen på morgonen före jobbet nu när stallpassen har sommaruppehåll, där blir det 1,7 km extra. Och så har jag fått massor av överkroppsträning genom att slå med lie, försöker förvandla en djungel av ogräs till fint naturbete. De har blivit 1-2 timmar lie eller paddling nästan varje dag de senaste 2,5 veckorna. Det verkar ta mest på underarmarna, känner mig som Karl-Alfred med gäddhäng! :D
 
17/4 69,2 kg, midja 92 cm
24/5 66 kg, midja 84 cm
7/6 65,6 kg, midja 83 cm
12/6 63,8 kg, midja 81 cm
26/6 65,2 kg
4/7 62,8 kg, midja 81 cm
Total viktnedgång: 6,4 kg
Kvar till målvikt: 3,8 kg

Såja, nu börjar det arta sig igen. Älskar känslan av att vara på min "normalvikt" igen och ser fram emot att ha tagit mig ner till drömvikten framåt höstkanten. :-)
 
Här rullar det på, sakta men säkert :) Har släppt lite på kaloriräkningen men håller stenhårt på mina ättider (kör ju med periodisk fasta). Så viktminskningen har saktat in lite men fortsätter ändå röra sig neråt.

Intressant diskussion det blev om vågar, har haft samma problem med min - men tack vare er har jag nu lärt mig att gå på siffran på första vägningen :D👌

En annan sak som jag tänkt på är det här med "smal-kläder", dvs sånt som inte passar men som man sparar längst in i garderoben med tanken om att "när jag går ner i vikt så ska jag ha dessa". Och jag förstår det dåliga i att tänka så, att det kan bli farligt för sitt psykiska mående om man aldrig lyckas gå ner det som krävs. Jag har slängt/skänkt mycket kläder genom åren som inte passat men sparat en del, ffa sånt som jag knappt använt pga liiite för litet till en början men som sen blivit väldigt för litet med tiden. Men nu när allt det passar ger det ju en sjuk boost av självförtroende :o Skäms lite över hur ytligt det känns men kan inte hjälpa det... Idag provade jag mina ridstövlar som inte har passat på över 5 år och de satt som en smäck! Det tillåter jag mig vara glad över idag :) Sorry för svammel :angel:
 
Nu är det slut med inbokade festligheter så nu kör vi på med rätt mat och motion igen. 63,1kg stod vågen på imorse så ska se vad som händer när jag äter sunt och rör på
mej genom ridning, cykling och promenader ☺
 
-3,1 på 5,5 veckor. Jag är supernöjd. 3 kg låter inte mycket, men runt magen är det 9 cm som har försvunnit.

Drygt en vecka före avresa så får jag äntligen på mig mina vandringsbyxor och ett par av mina shorts. Visst, byxorna kunde ha suttit lite lösare om baken. Men skönt att få dem på sig! Jag köpte dem till förra årets fjällvandring pga att jag inte fick på mig mina ordinarie och det hade ju varit väldigt trist att lägga pengar på ett tredje par av samma orsak.

Angående resan så velar jag lite, Det är nog inte alls roligt att ligga på energiunderskott när man vandrar. Så planen är att äta mer. Men tänk om jag inte hittar tillbaka till det system som uppenbarligen fungerar? Kanske jag ska köra på som jag har gjort de senaste veckorna men lägga till några fler mellanmål som förstärkning. Då är det ju bara att plocka bort dem igen när jag kommer hem. Det borde ju vara mentalt görbart?
 

Unafraid

Trådstartare
-3,1 på 5,5 veckor. Jag är supernöjd. 3 kg låter inte mycket, men runt magen är det 9 cm som har försvunnit.

Drygt en vecka före avresa så får jag äntligen på mig mina vandringsbyxor och ett par av mina shorts. Visst, byxorna kunde ha suttit lite lösare om baken. Men skönt att få dem på sig! Jag köpte dem till förra årets fjällvandring pga att jag inte fick på mig mina ordinarie och det hade ju varit väldigt trist att lägga pengar på ett tredje par av samma orsak.

Angående resan så velar jag lite, Det är nog inte alls roligt att ligga på energiunderskott när man vandrar. Så planen är att äta mer. Men tänk om jag inte hittar tillbaka till det system som uppenbarligen fungerar? Kanske jag ska köra på som jag har gjort de senaste veckorna men lägga till några fler mellanmål som förstärkning. Då är det ju bara att plocka bort dem igen när jag kommer hem. Det borde ju vara mentalt görbart?
Det låter klokt. Dvs är frukost/lunch/middag i samma "stil" som tidigare, alternativt lägg till något som passar men innehåller mer energi? Tex lägg till ägg till frukost, det bidrar med bra energi. (Jag har ingen aning om hur du äter, så jag gissar lite.). Så ät mer, men bra grejer.
 
-3,1 på 5,5 veckor. Jag är supernöjd. 3 kg låter inte mycket, men runt magen är det 9 cm som har försvunnit.

Drygt en vecka före avresa så får jag äntligen på mig mina vandringsbyxor och ett par av mina shorts. Visst, byxorna kunde ha suttit lite lösare om baken. Men skönt att få dem på sig! Jag köpte dem till förra årets fjällvandring pga att jag inte fick på mig mina ordinarie och det hade ju varit väldigt trist att lägga pengar på ett tredje par av samma orsak.

Angående resan så velar jag lite, Det är nog inte alls roligt att ligga på energiunderskott när man vandrar. Så planen är att äta mer. Men tänk om jag inte hittar tillbaka till det system som uppenbarligen fungerar? Kanske jag ska köra på som jag har gjort de senaste veckorna men lägga till några fler mellanmål som förstärkning. Då är det ju bara att plocka bort dem igen när jag kommer hem. Det borde ju vara mentalt görbart?
Utan att ha läst på om dina måltider så skulle jag lagt på fler måltider/mellanmål för att få ett jämnare energiintag ☺
 
Utan att ha läst på om dina måltider så skulle jag lagt på fler måltider/mellanmål för att få ett jämnare energiintag ☺
Det är så jag tänker. Jag tränar hyfsat mycket till vardags så energiförbrukningen under resan kommer inte bli särskilt mycket högre och jag äter förhållandevis mycket redan nu. Så på mina ordinarie måltider behöver jag egentligen inte äta mer.

Däremot vandrar man ju under en längre tid under dagen och då är det ju bra att hålla energiintaget jämnt. Två extra mellanmål håller uppe energinivån och är lätta att plocka bort när jag kommer hem igen.
 

Hästfolk

Häst

  • Ridskoleryttare 2020

Hästavel och Grenar

Allmänt

Fritid

Barn

  • KUB-test

Hund

  • Hjälp!

Katt

Andra Djur

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Upp