Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äter ni gemensamt på lunchen också? Jag tycker det är den måltiden som är enklast att köra lågkalori på. Jag äter nästan alltid soppa med macka eller sallad på jobbet. Då får jag utrymme att äta samma mat som övr familjen på övr måltider.

Kan btw varmt rekommendera VV:s soppor på burk. Jag köper dem på Ica. Ca 20 kr/burk och 122 kcal (grönsakssoppan). Är supergoda och mättande!

Jag brukar äta linssoppan :d
 
Jag är peppad! Ska gå ner iaf 11 kg, några har smygit sig på under sommar/hösten förra året och resten kom under julledigheten....suck!

Kör LCHF med periodisk fasta, alltså jag hoppar över frukosten. Funkar mycket bra hittills, har vägdag på fredagar och har tappat 1,3 kg första veckan (vilket innebär att jag har kissat som en galning hela veckan känns det som :rofl: )

Jag löptränar ju också, men under 3 veckor i december har jag haft halsont, så tyvärr har jag inte kunnat löpträna som jag har velat. Sen när det väl gick bort så fick jag nå tjall med ischiasnerven i ena benet, men nu har jag vart hos fysioterapeuten och blivit okejad att löpträna lite lätt igen trots det problemet! :up: Så nu känns det som att man är på gång iaf!
 
Äter ni gemensamt på lunchen också? Jag tycker det är den måltiden som är enklast att köra lågkalori på. Jag äter nästan alltid soppa med macka eller sallad på jobbet. Då får jag utrymme att äta samma mat som övr familjen på övr måltider.

Kan btw varmt rekommendera VV:s soppor på burk. Jag köper dem på Ica. Ca 20 kr/burk och 122 kcal (grönsakssoppan). Är supergoda och mättande!
Tack för tipset, dom skall jag titta efter nästa gång jag är på Ica.
 
Vägde mig i förrgår och vågen visade 74 🙈 Men tror ett par kg är vätska efter mycket skitmat och godis det senaste. Brukar pendla mellan 71 och 72 och gjorde även under jul och nyår. Men nu kom nog vätskan ifatt:p Vägde mig igår igen och då visade det 73 så är rätt säker på vätska.

Riktigt kass matdag igår förutom frukosten. McDonalds till lunch, korv med bröd och mos till middag, lite chips till en film och varma smörgåsar till kvällsmat😅 Men jag gick 13400 steg så har inte suttit still iallafall och tänkt på mängderna.

Ny dag idag! Började med en bra frukost iallafall och ska både rida och promenera. Ev styrketräna också:)
 
Ikväll ska jag ut på restaurang. 😋 Kommer bli mat med alldeles för många sp och ett par glas vin på det. Inte optimalt ur viktminskningssynpunkt, men välbehövligt för själen och för mig livskvalitet.
men tänker att bara för att kvällen inte kommer go bananas, så finns det ju ingen anledning att hela helgen ska göra det. Fram till ikväll håller jag koll på mina sp och väljer smarta val. Samma sak imorgon igen.
 
Jag vill gå ner 8-10 kg. Något har hänt de två senaste åren och jag tycks bara bli tyngre och tyngre trots att jag enligt egen uppfattning äter bra. Gissningsvis har ämnesomsättningen påverkats negativt av mindre träning (pga hälsenebesvär sedan sommaren 2018, som nu är bra), stillasittande jobb, stress och ålder.

I första hand vill jag få till träningen igen så att jag inte prioriterar bort den till förmån för jobb utan få till träning 5-6 dagar i veckan istället för 2-3. När det är rutin igen så ska jag börja skära ner lite på maten. Börjar jag i andra änden kommer jag få svårt att komma ut efter jobbet. Att både vara trött och hungrig funkar inte för mig - det är tillräckligt omotiverande att vara trött.

När jag är i hyfsat god form brukar jag inte ha svårt att motivera mig till träning - snarare tvärtom. Men när jag är i usel form så tycker jag inte att det är lika roligt trots att jag vet att kondition ock styrka knappast blir bättre av att jag sitter och väntar på den. :grin:

Med det sagt så ska jag ta mig till gymmet och köra 2x15 minuter stakmaskin och därefter träna ben, axlar och rygg.
 
Med det sagt så ska jag ta mig till gymmet och köra 2x15 minuter stakmaskin och därefter träna ben, axlar och rygg.
Läste slaktmaskin och beundrade en synnerligen hårdkoktapproach till träning. :up:

Har själv börjat i nämnda Andra Änden: träningsbefriad och konstruktiv självsvält.
RESULTAT: gråter på jobbet och hemma vill jag slåss! Bevare mig innan borden roterar och det blir tvärsom r/t aktuell yrkesroll...
Har en maratonlöpande kollega som ständigt undrar hur det går med träningen. Map ovanstående överväger jag att istället för att vilja lappa i för vederbörande ha ett resultatorienterat svar att avge. :grin:
 
Läste slaktmaskin och beundrade en synnerligen hårdkoktapproach till träning. :up:

Har själv börjat i nämnda Andra Änden: träningsbefriad och konstruktiv självsvält.
RESULTAT: gråter på jobbet och hemma vill jag slåss! Bevare mig innan borden roterar och det blir tvärsom r/t aktuell yrkesroll...
Har en maratonlöpande kollega som ständigt undrar hur det går med träningen. Map ovanstående överväger jag att istället för att vilja lappa i för vederbörande ha ett resultatorienterat svar att avge. :grin:

Jag kör en mellanvariant, lätt självsvält där man får lägga till alla träningskalorier. Det är mycket motiverande för att röra på sig. Ett par hundra kalorier gör såååå mycket skillnad.
 
Jag kör en mellanvariant, lätt självsvält där man får lägga till alla träningskalorier. Det är mycket motiverande för att röra på sig. Ett par hundra kalorier gör såååå mycket skillnad.
Nu är det ju inte maten som styr måendet, utan den uteblivna träningen (vilken stryps due to lågt energiintag).
Det handlar om att jag ska äta mer för att kunna träna och på så vis stabilisera måendet. Inte att ökade kalorier är drivande faktor. I mitt specifika fall.

Tröstätande är en korttidsverkande terapiinsats imo. Inte oäven, men heller inte tillräcklig.
 
Läste slaktmaskin och beundrade en synnerligen hårdkoktapproach till träning. :up:

Har själv börjat i nämnda Andra Änden: träningsbefriad och konstruktiv självsvält.
RESULTAT: gråter på jobbet och hemma vill jag slåss! Bevare mig innan borden roterar och det blir tvärsom r/t aktuell yrkesroll...
Har en maratonlöpande kollega som ständigt undrar hur det går med träningen. Map ovanstående överväger jag att istället för att vilja lappa i för vederbörande ha ett resultatorienterat svar att avge. :grin:

Åh, stakmaskin - slaktmaskin. Samma sak! :D
 
Nu är det ju inte maten som styr måendet, utan den uteblivna träningen (vilken stryps due to lågt energiintag).
Det handlar om att jag ska äta mer för att kunna träna och på så vis stabilisera måendet. Inte att ökade kalorier är drivande faktor. I mitt specifika fall.

Tröstätande är en korttidsverkande terapiinsats imo. Inte oäven, men heller inte tillräcklig.

Jo men alltså, om man äter lika många kalorier som man tränar bort så jämnar det ju ut sig och viktnedgången blir densamma. Tänker jag. Så om man behöver äta för att kunna träna så är det ju bara att göra det. Om man har lust.
 
Okej då....Ätit lite godis och nu till filmen vi ser dricker vi lite svagcider och dippar chips; meen jag äter mest grönsakstavar iaf 😊.
 
Åh! En tråd för mig!

Jag vägde 74 kilo efter nyår, och har gått ner till 71,5 eller nåt sånt nu. Så gissningsvis var det hel del vätska.

Min plan är att träna mkt i vardagen när jag blir frisk (har en seg förkylning). Detta kommer innebära 20 squats varje gång jag går på toa. Och varje rast i skolan ska jag göra squats och överhuvudtaget gå runt och vara aktiv!

Vidare så ska jag försöka gå en promenad med hundarna på en timme innan föreläsningarna, samt en på eftermiddagen. Vi får se hur det går med den biten... På morgonen borde min partner kunna hjälpa till att sparka på mig.

Jag vill gå ner till 57-58 kilo nånstans där. Men gissar att jag kommer få nöja mig med typ 63. Vi får se, så jävla noga är det inte.

Första delmålet är 69 kilo! Hoppas att nå det om 2-3 veckor!
 
Jag har fått något att sikta på! Jag ska på travgala 1/2 och skulle vilja gå ner minst 0,5 kg till dess, gärna 1kg. Jag kör på "sakta men säkert", men detta borde kunna motivera mig till att inte fuska. Jag har varit sjukt sugen på chips och glass som senaste dagarna, skyller på att det är den veckan.. dock klarat mig, trots att jag stått i butiken och stirrat ut allt godis.. :p
 
Jo men alltså, om man äter lika många kalorier som man tränar bort så jämnar det ju ut sig och viktnedgången blir densamma. Tänker jag. Så om man behöver äta för att kunna träna så är det ju bara att göra det. Om man har lust.

Problemet som jag ser det är att det är svårt att kalkylera hur många kcal som egentligen går åt till träning. Jag vet appar som loggar helt orimliga siffror för vanlig powerwalk eller ridning. Jag tycker det är enklare bara att träningen får komma till som bonus och inte i själva kalkyleringen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 390
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 167
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 520
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp