Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är så lycklig. Äter ju LCHF-inspirerad kost, men har haft problem med frukost. Ägg är världens bästa grej, men fungerar bättre som mellanmål på mig. Kvarg med bär är gott, men jag har lite svårt med det tidigt på morgonen, jag har alltså saknat mina mackor. Jag provade baka LCHF-bröd idag och det var ätbart! :love: då kan jag äta en liten macka till frukost och ett ägg som mellanmål senare. Och jag måste äta frukost, jag fungerar inte att fasta, om jag inte är hemma.

Nu är jag i princip ledig till den 27e, så nu ska jag fokusera på att minska mina portioner och skippa kvällsfikat. Undantag idag, ska äta några krustader. :angel: det är mest storleken på middagen som jag skulle kunna minska rejält.
 
Har svinmycket kvar att sy på mitt projekt som ska vara med i en tävling och stressäter mig för fet för att få plats i den. Vilket är asbra med tanke på att man bestämmer passformen på skiten. 🎻👗Måste ta tag i det här nu känner jag.
 
Har lyckats styra upp småätande mellan planerade mål, storleken på portioner och val av födoämnen. Inte illa. Däremot går motionen sämre, till del för att det är vindpiskat ösregn och mörker 24/7. Dålig ursäkt, men i alla fall en förklaring.

Har också effektivt undvikit fikafrestelser, utom de inplanerade (lördag).

Har lagt till situps och jägarvila som muskelstärkande, och det märks redan på midjemåttet (situpsen).
 
Startade som sagt på 74 och idag visade vågen 72,5 :up: Försöker styra småätandet och ha mina fasta tider och inte överäta de ggr jag äter.

Hittills denna veckan har det varit rätt dåligt med motion. Var hos kiropraktorn i måndags och min kropp är skot. Får inte träna på bra länge utan vi ska se till så kroppen håller sig rak först. Får inte rida heller denna veckan utan får nöja mig med promenader och stalljobb. Är rätt öm efter behandlingen så jag har gjort så lite jag kan i två dagar. Men idag blir det promenad i alla fall :)
 
Har lyckats styra upp småätande mellan planerade mål, storleken på portioner och val av födoämnen. Inte illa. Däremot går motionen sämre, till del för att det är vindpiskat ösregn och mörker 24/7. Dålig ursäkt, men i alla fall en förklaring.

Har också effektivt undvikit fikafrestelser, utom de inplanerade (lördag).

Har lagt till situps och jägarvila som muskelstärkande, och det märks redan på midjemåttet (situpsen).
Just regnet kan jag verkligen skriva under på. Jag har annars insett att det är ganska trevligt att springa i mörker med en podd i öronen. Då springer man bara i sin egna lilla värld :). Bättre än förväntat!

Sen får man inte glömma att man måste träna rätt mycket för att göra sig av med kalorier. Jag ser därför träningen mer som en hälsosam grej än ett verktyg för viktminskningen. :)
 
Just regnet kan jag verkligen skriva under på. Jag har annars insett att det är ganska trevligt att springa i mörker med en podd i öronen. Då springer man bara i sin egna lilla värld :). Bättre än förväntat!

Sen får man inte glömma att man måste träna rätt mycket för att göra sig av med kalorier. Jag ser därför träningen mer som en hälsosam grej än ett verktyg för viktminskningen. :)

Jag springer alltid i mörker eller skymning, jag trivs bäst så. Med en egen hopsatt lista i Spotify.
 
Upp till 72 igen då. Jag visste väl att nedgången var för bra för att vara sann.

Funderar seriöst på att sluta äta helt. Då måste jag ju gå ner i vikt på sikt. Undrar hur långt tid det skulle ta.
Jaja, först tar jag mig igenom tentan på fredag, sedan får vi se hur jag gör med kosten.
 
Upp till 72 igen då. Jag visste väl att nedgången var för bra för att vara sann.

Funderar seriöst på att sluta äta helt. Då måste jag ju gå ner i vikt på sikt. Undrar hur långt tid det skulle ta.
Jaja, först tar jag mig igenom tentan på fredag, sedan får vi se hur jag gör med kosten.
Nja, sluta äta är nog inte klokt! Hur har du gjort hittills? Räknat kalorier?
 
Jag lade in veckans vilodag igår pga det trista vädret. Idag har jag ett inplanerat möte med stakmaskinen. Det blir antingen 2x20 minuter eller 3x15 minuter - jag har inte bestämt mig än - samt styrka för hamstrings, höfter och axlar.

Målet just nu är för närvarande att inte gå upp mer i vikt, utan få tillbaka styrka, spänst och kondition.
 
Nja, sluta äta är nog inte klokt! Hur har du gjort hittills? Räknat kalorier?
Nja, typ.

Jag har minskat portionerna till absolut minimum, tar bort allt onödigt, dricker endast vatten. Min partner äter lätt 4 ggr mer än mig och går inte upp i vikt.

Äter till större delen veganskt, men lägger in ägg ibland när jag känner för det.

Jag äter alltså så pass lite att mina klasskamrater reagerar och undrar om jag verkligen ska äta så lite. Jag försöker ta en klunk vatten mellan varje tugga för att på så sätt bli typ mätt.
Jag äter endast frukost, lunch och middag. Inget annat. Ska jag minska mer så är det lättare att sluta äta helt. Att äta håller ändå igång hungerkänslorna.
 
Nja, typ.

Jag har minskat portionerna till absolut minimum, tar bort allt onödigt, dricker endast vatten. Min partner äter lätt 4 ggr mer än mig och går inte upp i vikt.

Äter till större delen veganskt, men lägger in ägg ibland när jag känner för det.

Jag äter alltså så pass lite att mina klasskamrater reagerar och undrar om jag verkligen ska äta så lite. Jag försöker ta en klunk vatten mellan varje tugga för att på så sätt bli typ mätt.
Jag äter endast frukost, lunch och middag. Inget annat. Ska jag minska mer så är det lättare att sluta äta helt. Att äta håller ändå igång hungerkänslorna.

Du kanske äter lite för lite tänker jag. Lite balans :).
 
Nja, typ.

Jag har minskat portionerna till absolut minimum, tar bort allt onödigt, dricker endast vatten. Min partner äter lätt 4 ggr mer än mig och går inte upp i vikt.

Äter till större delen veganskt, men lägger in ägg ibland när jag känner för det.

Jag äter alltså så pass lite att mina klasskamrater reagerar och undrar om jag verkligen ska äta så lite. Jag försöker ta en klunk vatten mellan varje tugga för att på så sätt bli typ mätt.
Jag äter endast frukost, lunch och middag. Inget annat. Ska jag minska mer så är det lättare att sluta äta helt. Att äta håller ändå igång hungerkänslorna.
kroppen kanske kämpar emot. ge det lite tid, det är bättre än att svälta.
 
Jo visst absolut men en del påstår ju att kroppen sätts i svältläge om man äter på tok för lite. Men sen om det är myt eller ej. Men i alla fall. Hoppas det löser sig för dig :).

Svältläge är i princip en myt. Ja, ämnesomsättningen minskar men inte så pass mycket att man slutar gå ner i vikt om man på riktigt lever under svältgränsen.
Självklart går man ner i vikt om man svälter.
 
Sen får man inte glömma att man måste träna rätt mycket för att göra sig av med kalorier. Jag ser därför träningen mer som en hälsosam grej än ett verktyg för viktminskningen. :)

Visst, du har rätt i att man måste träna väldigt mycket för att gå ner någorlunda snabbt i vikt utan att åtgärda sina matvanor. Men man gör sig alltid av med kalorier när man tränar. För min del medför träningen att jag kan äta tre lätta mål mat om dagen plus en frukt och ändå gå ner ganska snabbt i vikt. Det ökar chansen att jag klarar att hålla på under en lång tid. Dessutom blir jag starkare och gladare. Så för mig är träningen ett mycket användbart verktyg för viktminskning.
 
Visst, du har rätt i att man måste träna väldigt mycket för att gå ner någorlunda snabbt i vikt utan att åtgärda sina matvanor. Men man gör sig alltid av med kalorier när man tränar. För min del medför träningen att jag kan äta tre lätta mål mat om dagen plus en frukt och ändå gå ner ganska snabbt i vikt. Det ökar chansen att jag klarar att hålla på under en lång tid. Dessutom blir jag starkare och gladare. Så för mig är träningen ett mycket användbart verktyg för viktminskning.
Jag uttryckte mig lite klumpigt. Såklart gör man av med kalorier genom att träna :). Det jag menade var ju mer som du säger att man får träna hårt för att hamna på ett underskott utan att åtgärda matdelen, om man nu har svårt att äta hälsosamt. Jag väljer ju aldrig att äta upp mina tränade kalorier till vardags. De får hamna på minuskontot istället 😊
 
Jag uttryckte mig lite klumpigt. Såklart gör man av med kalorier genom att träna :). Det jag menade var ju mer som du säger att man får träna hårt för att hamna på ett underskott utan att åtgärda matdelen, om man nu har svårt att äta hälsosamt. Jag väljer ju aldrig att äta upp mina tränade kalorier till vardags. De får hamna på minuskontot istället 😊

Vad jag har läst så är det 80% maten och 20% träning som spelar roll för viktminskningen. Träningen ger ju dock andra hälsofördelar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 239
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp