Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan bli så där om jag får i mig för lite salt, t ex om jag går på pulver.
Kan absolut ligga något i det, med tanke på vilka mängder jag dricker och kissar också. Ska testa salta lite extra. Nu är det helg med fest och födelsedag så nu får det bli som det blir i några dagar...
 
@fio jag äter enligt LCHF med periodisk fasta (äter inte frukost). Men ibland, som sagt, blir det lite fusk och det brukar synas på vågen men mest som vätska egentligen. Det går bort fort bara man skärper till sig.
Jag har ätit på andra sätt förut, VV t.ex gick jag ner 20 kg med och det funkade bra. Dock känner jag att LCHF känns bättre i längden för mig, mina blodsockernivåer är stadigare och bättre vilket även gör humöret jättemycket bättre, så det är många såna anledningar för mig.
 
Jag lär inte gå ner mer den här veckan. Idag är det tenta, och givetvis var det den obligatoriska tentagodiset både idag och igår. Kl 13 börjar tentan, jag är sjukt nervös. Känns som att jag borde ha börjat plugga tidigare, men jag var ju sjuk i 2+ veckor...

Men men, några poäng ska jag nog allt kunna skrapa ihop!
 
Vill bara tipsa alla här i tråden att även mäta sig och inte bara väga. Ibland kan man ju stå still i vikt men måtten minskar. Särskilt om man tränar också!

Blir ju en morot när vågen står still tex. :D att man ser på något vis att det händer något :)

Ja alltså min vikt är ungefär likadan men midjemåttet 7 cm större. :rofl:
 
Går upp i vikt hela tiden. Nu 79 kg. Målvikten är 65-68, men allra helst 60 kg.
Tränar 6-7 dagar veckan, kondition intervall och styrketräning varannan dag.
Äter normalt, möjligen åt det mindre hållet.

Så djävla otacksamt. :rage:

Har nyupptäckt hypothyreos och precis satt in behandling. Undrar när den ska hjälpa?

Saken är den att jag ville avsluta min litiumbehandling pga av att jag gått upp av den. Med tanke på senaste tidens taskiga mående så är det bara att glömma.
Är jävligt missnöjd, ledsen och uppgiven.:cry:
 
  • Ledsen
Reactions: fio
Vill bara tipsa alla här i tråden att även mäta sig och inte bara väga. Ibland kan man ju stå still i vikt men måtten minskar. Särskilt om man tränar också!

Blir ju en morot när vågen står still tex. :D att man ser på något vis att det händer något :)

Jag har skippat att väga mig och får helt enkelt kolla på kläderna. Det är helt ointressant för mig vilken siffra det står på vågen ( trots att jag kör VV)Jag siktar på att bli mer tränad och slimmad. Bytte oxå medlemskap till enbart appen då jag känner att jag inte behöver någon coach!
 
Inne på sluttampen av vecka 2 och har 1400 kcal i spargrisen att blåsa i kväll. Känns bra. Har också sprungit för första gången, nästan fyra kilometer terräng. Ville känna hur det kändes att springa innan jag testar att springa till jobbet. Dit är det 3,5 km asfalt lättaste vägen så det ska inte vara några problem. Och nästa vecka kommer min nya löparryggsäck som tar 26 liter i stället för 15 som den jag har nu plus att jag äntligen har en cykel på jobbet så att jag kan cykla och handla i stället för att behöva springa med all mat (äter frukost på jobbet).
 
Går upp i vikt hela tiden. Nu 79 kg. Målvikten är 65-68, men allra helst 60 kg.
Tränar 6-7 dagar veckan, kondition intervall och styrketräning varannan dag.
Äter normalt, möjligen åt det mindre hållet.

Så djävla otacksamt. :rage:

Har nyupptäckt hypothyreos och precis satt in behandling. Undrar när den ska hjälpa?

Saken är den att jag ville avsluta min litiumbehandling pga av att jag gått upp av den. Med tanke på senaste tidens taskiga mående så är det bara att glömma.
Är jävligt missnöjd, ledsen och uppgiven.:cry:

Förstår dig. Litium fick mig först att känna ett ping! i hjärnan och må bra men så småningom fick jag sjukdomskänsla i kroppen, gick upp i vikt och fick hypotyreos som ett brev på posten. Så jag slutade men inte utan att sätta in annat med sjukvårdens hjälp. Har förstått att du jobbar inom sjukvården som sjuksköterska så du har säkert bra koll på alternativ till litium.

Visst har du gjort gastric sleeve och gått ner en massa? Vad tror du själv det beror på att du går upp igen trots litet matintag och mycket träning? Har du fortsatt uppföljning gällande operationen eller lämnas man åt sig själv efter en tid?
 
Förstår dig. Litium fick mig först att känna ett ping! i hjärnan och må bra men så småningom fick jag sjukdomskänsla i kroppen, gick upp i vikt och fick hypotyreos som ett brev på posten. Så jag slutade men inte utan att sätta in annat med sjukvårdens hjälp. Har förstått att du jobbar inom sjukvården som sjuksköterska så du har säkert bra koll på alternativ till litium.

Visst har du gjort gastric sleeve och gått ner en massa? Vad tror du själv det beror på att du går upp igen trots litet matintag och mycket träning? Har du fortsatt uppföljning gällande operationen eller lämnas man åt sig själv efter en tid?
Vilken bra koll du har. Ja allt stämmer som du skriver. Och allt du beskriver om dig själv stämmer också På mig.

Jag har testat annat förut och det var om möjligt ännu värre.
Jo sjukdomskänslan kom som ett brev på posten. Hypotyreos för mig med. Är insatt på levaxin nu.
Försökte trappa ur litium enligt min och läkarens plan. Med stor sorg inser jag att jag nog kommer ta livet av mig utan. Har en massa andra mediciner också ska tilläggas.

Jo, jag gick ner 35 kg med gastric sleeve. Har gått upp 15 av dom nu.
Verkar sakna förbränning helt. 6-7 dagars hårdträning och bra kost rubbar inte vågen en mm.
Jag är ärligt talat helt förtvivlad. Jag tror det bror på hypothyreosen. Hoppas det rättar till sig mediciner.
 
Vilken bra koll du har. Ja allt stämmer som du skriver. Och allt du beskriver om dig själv stämmer också På mig.

Men hjälp, tycker du det är stalkervarning på det? :o

Jag har testat annat förut och det var om möjligt ännu värre.
Jo sjukdomskänslan kom som ett brev på posten. Hypotyreos för mig med. Är insatt på levaxin nu.
Försökte trappa ur litium enligt min och läkarens plan. Med stor sorg inser jag att jag nog kommer ta livet av mig utan. Har en massa andra mediciner också ska tilläggas.

Låter inte som ett alternativ att byta ut litium just nu. Hoppas levaxint har positiv effekt.

Jo, jag gick ner 35 kg med gastric sleeve. Har gått upp 15 av dom nu.
Verkar sakna förbränning helt. 6-7 dagars hårdträning och bra kost rubbar inte vågen en mm.
Jag är ärligt talat helt förtvivlad. Jag tror det bror på hypothyreosen. Hoppas det rättar till sig mediciner.

Ja, hoppas levaxinet hjälper! En kompis med hypotyreos som är en liten och nätt person i grunden gick upp och gick upp och blev väldigt svullen och stor. Hon gick med i sköldkörtelgrupper på fb och kom i kontakt med hypotyreosvänlig kost, tydligen en blandning mellan lchf/AIP plus andra restriktioner som är bra för sköldkörteln. Strikt sådan kost gjorde att kilona rasade av och nu ser hon ut som sitt vanliga jag igen.

För min del är den kosten inte ett alternativ, är i för dåligt skick för att sätta mig in i det och orka med en massa restriktioner. Kanske gäller dig också, men kan ju vara bra att veta att det finns ett kosttänk specifikt för sköldkörteln.
 
Men hjälp, tycker du det är stalkervarning på det? :o



Låter inte som ett alternativ att byta ut litium just nu. Hoppas levaxint har positiv effekt.



Ja, hoppas levaxinet hjälper! En kompis med hypotyreos som är en liten och nätt person i grunden gick upp och gick upp och blev väldigt svullen och stor. Hon gick med i sköldkörtelgrupper på fb och kom i kontakt med hypotyreosvänlig kost, tydligen en blandning mellan lchf/AIP plus andra restriktioner som är bra för sköldkörteln. Strikt sådan kost gjorde att kilona rasade av och nu ser hon ut som sitt vanliga jag igen.

För min del är den kosten inte ett alternativ, är i för dåligt skick för att sätta mig in i det och orka med en massa restriktioner. Kanske gäller dig också, men kan ju vara bra att veta att det finns ett kosttänk specifikt för sköldkörteln.
Nej absolut inte kära du. :heart Bara uppmärksamt och fint.:love:
Bra tips med kosten. Fixar det inte just nu men är väldigt intresserad på sikt. Var hittar man detta?
 
Nej absolut inte kära du. :heart Bara uppmärksamt och fint.:love:
Bra tips med kosten. Fixar det inte just nu men är väldigt intresserad på sikt. Var hittar man detta?

Gud vad bra att du inte tog illa upp!

Tror hon fick råd i någon fb-grupp, kan återkomma när jag frågat henne.

Mediciner som medför viktökning är inte kul när man kämpar med vikten. Märkte klar skillnad i ökad aptit av quetiapin när jag sattes in på den för sömnen, även om det är en mycket låg dos. Man vet inte alltid mekanismen bakom viktökning av vissa mediciner men ibland är det ökad aptit, vilket är extremt tydligt för mig med quetiapinet. Det är ett himla mixtrande och experimenterande med mediciner när man har bipolär sjukdom för att uppnå önskad balans och bästa effekt.

Mycket snack om mediciner men jag tycker det kan platsa i en vikttråd. Själv behöver jag också gå ner några kilon men försöker inte ens nu pga svajigt mående och som sagt, quetiapin.
 
Gud vad bra att du inte tog illa upp!

Tror hon fick råd i någon fb-grupp, kan återkomma när jag frågat henne.

Mediciner som medför viktökning är inte kul när man kämpar med vikten. Märkte klar skillnad i ökad aptit av quetiapin när jag sattes in på den för sömnen, även om det är en mycket låg dos. Man vet inte alltid mekanismen bakom viktökning av vissa mediciner men ibland är det ökad aptit, vilket är extremt tydligt för mig med quetiapinet. Det är ett himla mixtrande och experimenterande med mediciner när man har bipolär sjukdom för att uppnå önskad balans och bästa effekt.

Mycket snack om mediciner men jag tycker det kan platsa i en vikttråd. Själv behöver jag också gå ner några kilon men försöker inte ens nu pga svajigt mående och som sagt, quetiapin.
Klart jag inte tar illa upp. :heart
Quetiapinet var orsaken till min gastric sleeve operation. Aldrig igen, säger jag. 🤮
Zyprexa är ännu värre. Skulle aldrig ta den.

Har du också bipolär sjukdom?
(jag har ju ingen koll så vi jämnar ut varandra) ;)
 
Klart jag inte tar illa upp. :heart
Quetiapinet var orsaken till min gastric sleeve operation. Aldrig igen, säger jag. 🤮
Zyprexa är ännu värre. Skulle aldrig ta den.

Har du också bipolär sjukdom?
(jag har ju ingen koll så vi jämnar ut varandra) ;)

Bipolär 2. Ajdå gällande quetiapin! Vilken dos hade du? Jag tar 50 mg till natten för insomningens skull vilket min läkare säger är för låg dos för biverkningar som ökad aptit. Min ökade aptit är väldigt tydligt kopplat till quetiapinet, så där har hon fel. Dock inte lätt att argumentera emot när sömnen blir bättre vilket är helt grundläggande för att kunna må bra. Jag får väl bara skärpa mig. Och ha lite karaktär. :grin:

Men nu kanske det blir för dålig stämning i en tråd som ska vara peppande om viktnedgång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 395
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 239
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp