Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har problem med hjärnan. Jag _vet_ att enda sättet är att få ordning på vikten är att äta lite och ofta och att faktiskt äta. Istället låter jag bli att äta fram till mitt på dagen och sen blir det knas 😬

Skulle nog behöva jobba för att få lite rutiner... Tur att hösten snart är här igen 🥵😅
 
Det är helt enkelt upp till mej att avbryta innan det går överstyr. Men jag är iaf så pass vettig att jag inte går hungrig och tränar inte som en galning.
Men det är intressant att veta olika saker om sin kropp och hur den reagerar på mat, träning, sömn osv och hur vikten går upp eller ner beroende på omständigheter.
Jag tänker att reaktionen handlar om omtanke. Att väga sig väldigt ofta är oerhört vanligt hos personer som har eller riskerar att utveckla en ätstörning. Jag tänker att det är bra att andra människor reagerar av omtanke, även om ingen här vet hur just du mår.
 
Yep. Men vi lever med det.
Både jag och min partner väger oss 3 ggr per tillfälle. Första till andra gången går vi bägge ner ett kilo, sen väger vi bägge likadant jämfört mellan vägning två och tre.

Min är superpålitlig. Visar exakt samma om man kliver av och på. Tills man städar och flyttar på den. Då kan den helt plötsligt tycka att jag väger orimligt lite. Jag flyttar runt den några gånger tills jag är nöjd med resultatet, det är någonstans i mitten. Jag kan alltså väga något kilo mer än jag tror, men om den står på ungefär samma sak så ser jag om det går upp eller ner 😂

Jag funderar alltså också på att köpa en ny våg som går att lita på..

Skönt att höra att jag inte är ensam då. @Unafraid jag får tyvärr säga att en ny våg inte kommer att hjälpa då :D Vi är som sagt inne på vår tredje med samma resultat... Jag kanske bara får acceptera helt enkelt att det varierar lite. Det är inte superviktigt, jag vill bara ha någorlunda koll.
 
Skönt att höra att jag inte är ensam då. @Unafraid jag får tyvärr säga att en ny våg inte kommer att hjälpa då :D Vi är som sagt inne på vår tredje med samma resultat... Jag kanske bara får acceptera helt enkelt att det varierar lite. Det är inte superviktigt, jag vill bara ha någorlunda koll.
Jag får montera fast den i golvet helt enkelt :laugh:
 
Skönt att höra att jag inte är ensam då. @Unafraid jag får tyvärr säga att en ny våg inte kommer att hjälpa då :D Vi är som sagt inne på vår tredje med samma resultat... Jag kanske bara får acceptera helt enkelt att det varierar lite. Det är inte superviktigt, jag vill bara ha någorlunda koll.

Jag "trampar igång" min innan jag ställer mig på den. Då visar den rätt.
 
@Voeux jag vet inte om detta stämmer men jag har fått höra att det på dessa moderna vågar inte går att väga sig flera ggr tätt inpå varandra. Detta beroende på att ngt inuti blir ihoptryckt vid första påstigningen.

Min måste man starta med ett lätt tryck och sedan vänta tills den visar 0. Är det så du menar @Fruentimber ?
 
@Voeux jag vet inte om detta stämmer men jag har fått höra att det på dessa moderna vågar inte går att väga sig flera ggr tätt inpå varandra. Detta beroende på att ngt inuti blir ihoptryckt vid första påstigningen.

Min måste man starta med ett lätt tryck och sedan vänta tills den visar 0. Är det så du menar @Fruentimber ?

Det är så jag gör. Lätt tryck så den startar, sen ställer mig på den. Då visar den en siffra. Sen när jag går av den och upprepar samma sak igen så ligger det på 1-2 kg mindre. Detsamma för sambon, även om han väger sig direkt efter mig. Märkligt.. man hade ju velat veta om det är första eller andra siffran som stämmer iaf.
 
Det är så jag gör. Lätt tryck så den startar, sen ställer mig på den. Då visar den en siffra. Sen när jag går av den och upprepar samma sak igen så ligger det på 1-2 kg mindre. Detsamma för sambon, även om han väger sig direkt efter mig. Märkligt.. man hade ju velat veta om det är första eller andra siffran som stämmer iaf.

Jag tar alltid den första. Det är för mig mer intressant vad som händer från en vecka till en annan än exakt vad som står på vågen och väljer jag då att alltid väga mig en gång så blir kurvan ”sann”.
 
Så spännande, min våg visar alltid samma oavsett hur många ggr jag ställer mig på den. En billig våg från biltema.
 
Hoppar in här med en orutinerad fråga (fast jag snart är 50🙈). Är det möjligt- eller ja, det är det ju tydligen - att gå upp 2kg på en vecka utan att egentligen ha ändrat något?
Tycker att jag är lite påsig(-are än vanligt) runt ögonen och undrar om jag plötsligt samlat en massa vätska. Tips på hälsosamma sätt att bli av med den?
Ska på semester om 2veckor och vill helst inte börja den med en toppviktnotering ...
 
Det är så jag gör. Lätt tryck så den startar, sen ställer mig på den. Då visar den en siffra. Sen när jag går av den och upprepar samma sak igen så ligger det på 1-2 kg mindre. Detsamma för sambon, även om han väger sig direkt efter mig. Märkligt.. man hade ju velat veta om det är första eller andra siffran som stämmer iaf.
Fast det låter ju inte så konstigt om det är så att plattorna inuti blir ihoptryckta vid första påstigningen och inte hinner jämnas ut igen om man kliver upp direkt efter.
 
3/1 71.6
7/2 ?
6/3 72.5
3/4 72.3
8/5 75.2
5/6 75.1
12/6 75.6
19/6 74.3
26/6 73.6

Har eg inte ätit jättebra men släpper väl en del av vätskan, kompression i 30+ är inte kul med troligen bra. Tränar såklart men 90min styrka/vecka lär inte förklara vågens nedgång.

Promenader är väldigt långsamma i värmen 🥵
 
Fast det låter ju inte så konstigt om det är så att plattorna inuti blir ihoptryckta vid första påstigningen och inte hinner jämnas ut igen om man kliver upp direkt efter.

Jag tycker det är konstigt :D Det är ju inte en så tekniskt avancerad apparat, den har bara ett enda jobb :D Så jo jag tycker faktiskt att det är märkligt att en våg som vunnit massa bäst i test inte kan visa just den exakta vikten som läggs på den flera gånger i rad utan att börja strula :D
 
Hoppar in här med en orutinerad fråga (fast jag snart är 50🙈). Är det möjligt- eller ja, det är det ju tydligen - att gå upp 2kg på en vecka utan att egentligen ha ändrat något?
Tycker att jag är lite påsig(-are än vanligt) runt ögonen och undrar om jag plötsligt samlat en massa vätska. Tips på hälsosamma sätt att bli av med den?
Ska på semester om 2veckor och vill helst inte börja den med en toppviktnotering ...
Ja det är normalt. Man skiftar naturligt i vikt beroende på hormoner, vätskebalans, tid på dygnet, toalettbesök osv. Vätska är ju bara vätska, det är inget man ska eller behöver göra sig av med.
 
Ja det är normalt. Man skiftar naturligt i vikt beroende på hormoner, vätskebalans, tid på dygnet, toalettbesök osv. Vätska är ju bara vätska, det är inget man ska eller behöver göra sig av med.

Tack för svar!
Vet att det låter orutinerat😂 men dels har jag hormonspiral(ingen mens), vi äger en våg sedan en månad ungefär och jag är ätande anorektiker(jmf nykter alkoholist) vilket gör att jag medvetet inte har haft så mycket koll.
 
Tack för svar!
Vet att det låter orutinerat😂 men dels har jag hormonspiral(ingen mens), vi äger en våg sedan en månad ungefär och jag är ätande anorektiker(jmf nykter alkoholist) vilket gör att jag medvetet inte har haft så mycket koll.
Då kanske det är bättre för dig att ni gör er av med vågen igen? Eftersom det drar igång så mkt oro 😊
Inte värt att riskera att du försämras igen! Man behöver inte väga sig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 239
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp