Vikttråden 2021

Har så dåligt minne så jag vågar inte mig på att korrekt återge det som sas mer än att de som använde sig av periodisk fasta hade jämnare blodsocker. Och att fastans tidpunkt var viktig. Bättre att inte äta på kvällen och ha ett ätfönster typ 10-18 än 14-22 till exempel. Men jag vågar inte svära på att det är helt korrekt :D Finns säkert på SVT play.
Tack! Tror att ditt minne kom ihåg helt rätt för det är saker jag läst/hört om periodisk fasta tidigare :up::D
 
Den här veckan har gått bra, hittills har jag hällt kosten bra och inte ätit godis, bullar eller druckit dricka vilket är något jag brukar göra tyvärr. Har ersatt det med frukt vissa dagar när sötsuget varit stort på kvällarna. Jag har även insett hur lätt det är att jag äter för att jag är uttråkad eller typ "nu kom jag hem från jobbet, det var 3-4 timmar sedan lunch så jag borde äta mellis" men när jag tänker efter så känner jag mig inte hungrig. Igår efter jobbet letade jag i kylen efter lite mat runt klockan 16 av just den anledningen, och sen tänkte insåg jag att jag inte var hungrig och stängde kylen. Sedan gick kvällen i ett och klockan 21.30 tog jag mig istället ett kvällsmål/mellis och då var jag ju faktiskt hungrig.

Träningen har väl inte varit jättebra. Men jag har gått över 10.000 steg per dag, tagit lite promenader och sådant och det får räcka nu. Jag har varit så trött de senaste dagarna och jag vet inte om det beror på jobbet eller på min avvänjning från socker.
 
Blir ingen träning idag heller, får se om jag orkar mig ut på en kort promenad iaf.

Jag är tyvärr lite "allt eller inget" och känner verkligen för att strunta i att ha kontroll på kosten nu när jag ändå inte kan träna, för vad spelar det för roll då? 😔

Har bett mannen om lite extra stöttning idag.
 
Blir ingen träning idag heller, får se om jag orkar mig ut på en kort promenad iaf.

Jag är tyvärr lite "allt eller inget" och känner verkligen för att strunta i att ha kontroll på kosten nu när jag ändå inte kan träna, för vad spelar det för roll då? 😔

Har bett mannen om lite extra stöttning idag.
Jag hoppas att du orkar med den här motgången! Det är klokt att du lyssnar på kroppen. Kanske du gick ut lite för hårt? Du känner dig själv bäst, men det kanske vore bra att ha ett försiktigare mål, så att du slipper bli så besviken om du behöver vila?
 
Jag hoppas att du orkar med den här motgången! Det är klokt att du lyssnar på kroppen. Kanske du gick ut lite för hårt? Du känner dig själv bäst, men det kanske vore bra att ha ett försiktigare mål, så att du slipper bli så besviken om du behöver vila?
Jag tror misstaget var att jag promenerade direkt efter träning. Vinter + våta träningskläder är kanske inte den bästa kombinationen 🙈

Saker man lär sig när man är 37 🙄
 
Jag är tyvärr lite "allt eller inget" och känner verkligen för att strunta i att ha kontroll på kosten nu när jag ändå inte kan träna, för vad spelar det för roll då? 😔

Kosten är oftast den största förändringen, för personer som vill gå ner i vikt. Träning sekundärt. Om jag vore du hade jag också funderat på hur du vill att livet ska se ut månad efter månad, år efter år. Ett "allt eller inget"-tänk är svårt att komma ifrån, men också ofta boven i att goda vanor går upp och ner. Att vikt går upp och ner, och sen upp igen. Ett såntdär tråkigt råd till nån som är taggad i januari, men det bästa råd jag kan ge. Personligen går allt i perioder för mig också, precis som det gör för de flesta. Men jag brukar tänka på att försöka jämna ut kurvan, när jag har svackor så faller jag inte lika djupt och när jag har toppar så blir jag inte övertaggad och släpper allt annat runtom mig. Slow and steady wins the race :) Du kommer bli sjuk i framtiden också, eller hängig, eller trött. Det är en sak som man kan vara säker på. Och vad händer då om det alltid är allt eller inget?
 
Kosten är oftast den största förändringen, för personer som vill gå ner i vikt. Träning sekundärt. Om jag vore du hade jag också funderat på hur du vill att livet ska se ut månad efter månad, år efter år. Ett "allt eller inget"-tänk är svårt att komma ifrån, men också ofta boven i att goda vanor går upp och ner. Att vikt går upp och ner, och sen upp igen. Ett såntdär tråkigt råd till nån som är taggad i januari, men det bästa råd jag kan ge. Personligen går allt i perioder för mig också, precis som det gör för de flesta. Men jag brukar tänka på att försöka jämna ut kurvan, när jag har svackor så faller jag inte lika djupt och när jag har toppar så blir jag inte övertaggad och släpper allt annat runtom mig. Slow and steady wins the race :) Du kommer bli sjuk i framtiden också, eller hängig, eller trött. Det är en sak som man kan vara säker på. Och vad händer då om det alltid är allt eller inget?

Ja så är det ju.

Jag kan helt tänka mig att äta 5:2 resten av livet. Gjorde det för några år sedan och mådde super på det. Sedan kom jag tillbaka till min extremt stressfyllda arbetsplats där var och varannan gick in i väggen och då föll det på det tyvärr. Jobbar inte kvar där längre så just 5:2 borde inte vara något problem i längden.

Vad det gäller träning så mår min kropp bäst av mycket och hård träning, eller tja inte i början men kroppen mår bäst av att ha mycket starka muskler. Har en bindvävssjukdom så musklerna behöver göra bindvävens jobb om det inte ska bli skit. 😔

Bäst i kroppen mådde jag när jag tränade 10 tuffa pass i veckan men det var innan barn och ingenting som är görbart idag. Drömmen är 7 medelpass i veckan och det funkar så länge jag jobbar hemifrån om jag inte gör dumma saker som man borde ha lärt sig att inte göra.
 
Ja så är det ju.

Jag kan helt tänka mig att äta 5:2 resten av livet. Gjorde det för några år sedan och mådde super på det. Sedan kom jag tillbaka till min extremt stressfyllda arbetsplats där var och varannan gick in i väggen och då föll det på det tyvärr. Jobbar inte kvar där längre så just 5:2 borde inte vara något problem i längden.

Vad det gäller träning så mår min kropp bäst av mycket och hård träning, eller tja inte i början men kroppen mår bäst av att ha mycket starka muskler. Har en bindvävssjukdom så musklerna behöver göra bindvävens jobb om det inte ska bli skit. 😔

Bäst i kroppen mådde jag när jag tränade 10 tuffa pass i veckan men det var innan barn och ingenting som är görbart idag. Drömmen är 7 medelpass i veckan och det funkar så länge jag jobbar hemifrån om jag inte gör dumma saker som man borde ha lärt sig att inte göra.
10 pass i veckan hur hinnar man med det, är det både före och efter jobbet då?
 
Har på nåt märkligt vis lyckats hålla kosten trots i stort sett noll sömn pga superfebrig ledsen liten 2årig kille, efter sånna här nätter brukar jag spåra ur och äta snask för att hålla mej vaken men försöker hålla i på bara bra mat och kaffe och hittills har det gått bra. Imorgon Blir nog svårare då blir det både god mat/tårta och bubbel eftersom jag fyller 40. (Alltså 40?! Gammal tant som tror hon är 25 fortfarandeO_o:rofl::arghh:)
Imorgon ska jag i alla fall väga mej och se vad det blev för resultat av första veckan av skärpning.
 
Kosten är oftast den största förändringen, för personer som vill gå ner i vikt. Träning sekundärt. Om jag vore du hade jag också funderat på hur du vill att livet ska se ut månad efter månad, år efter år. Ett "allt eller inget"-tänk är svårt att komma ifrån, men också ofta boven i att goda vanor går upp och ner. Att vikt går upp och ner, och sen upp igen. Ett såntdär tråkigt råd till nån som är taggad i januari, men det bästa råd jag kan ge. Personligen går allt i perioder för mig också, precis som det gör för de flesta. Men jag brukar tänka på att försöka jämna ut kurvan, när jag har svackor så faller jag inte lika djupt och när jag har toppar så blir jag inte övertaggad och släpper allt annat runtom mig. Slow and steady wins the race :) Du kommer bli sjuk i framtiden också, eller hängig, eller trött. Det är en sak som man kan vara säker på. Och vad händer då om det alltid är allt eller inget?
Håller med till hundra procent! Men får verkligen kämpa för att inte återfalla i ”allt eller inget”-tänket.
Just därför kommer jag tillåta mig själv att äta nåt sött nån kväll i veckan NÄR JAG ÄR SUGEN. Inte för att jag kan. Svårt det där. Vad som är vad.
 
Ja så är det ju.

Jag kan helt tänka mig att äta 5:2 resten av livet. Gjorde det för några år sedan och mådde super på det. Sedan kom jag tillbaka till min extremt stressfyllda arbetsplats där var och varannan gick in i väggen och då föll det på det tyvärr. Jobbar inte kvar där längre så just 5:2 borde inte vara något problem i längden.

Vad det gäller träning så mår min kropp bäst av mycket och hård träning, eller tja inte i början men kroppen mår bäst av att ha mycket starka muskler. Har en bindvävssjukdom så musklerna behöver göra bindvävens jobb om det inte ska bli skit. 😔

Bäst i kroppen mådde jag när jag tränade 10 tuffa pass i veckan men det var innan barn och ingenting som är görbart idag. Drömmen är 7 medelpass i veckan och det funkar så länge jag jobbar hemifrån om jag inte gör dumma saker som man borde ha lärt sig att inte göra.

Jag tycker det låter som att du pressar dig hårt. Livslång periodisk fasta, träning 7 dagar i veckan, arbete, bindvävssjukdom, barn. Personligen har jag blivit som starkast på ungefär 3 pass i veckan, eftersom jag haft energi att utmana mig själv ordentligt då, och sedan återhämtat mig emellan.

Alla är väldigt olika, så du hittar vad som passar dig. Tittar man på mina 12 senaste månader så har jag tränat i snitt 2,5 gånger i veckan. Då har det ibland varit mer och ibland mindre, men det är i snitt vad jag orkar med. Sedan tillkommer mycket promenader och annan fysisk aktivitet. Jag tycker att din planering låter lite som att den hamnar i "allt" kategorin av allt eller inget :) En lite reflektion bara, och då är min utgångspunkt inte att folk ska släppa alla sina mål och chilla, utan snarare att jag tror att medelvägen ger de allra bästa resultaten.
 
Håller med till hundra procent! Men får verkligen kämpa för att inte återfalla i ”allt eller inget”-tänket.
Just därför kommer jag tillåta mig själv att äta nåt sött nån kväll i veckan NÄR JAG ÄR SUGEN. Inte för att jag kan. Svårt det där. Vad som är vad.

Hjärnan strävar alltid efter den snabbaste vägen till belöning, det är mänsklighetens akilleshäl skulle jag vilja påstå inom de flesta områden. Det gör att det är svårt att spara pengar, att vi gör de arbetsuppgifter först som går snabbast och inte de som är viktigast osv. Allt eller inget när det kommer till vår hälsa bygger nog lite på att vi vill ha belöningen idag. Jag vill antingen ha belöning i form av att jag skött mig perfekt och det triggar hjärnans belöningssystem, eller så vill jag ha belöning av någonting gott. Att ha skött sin hälsa "rätt bra" är det bästa på ett långsiktigt perspektiv, men ger oss inte tillräckligt mycket tillfredsställelse för stunden, varför vi ofta vacklar åt det ena eller det andra hållet i jakt på belöning. Att träna på att se det långsiktiga perspektivet i saker och ting tror jag gynnar oss mycket i livet, på flera områden.
 
Håller med till hundra procent! Men får verkligen kämpa för att inte återfalla i ”allt eller inget”-tänket.
Just därför kommer jag tillåta mig själv att äta nåt sött nån kväll i veckan NÄR JAG ÄR SUGEN. Inte för att jag kan. Svårt det där. Vad som är vad.
Jag äter choklad varje dag som jag inte fastar 🙈🤣
Men då är det 1-3 bitar och jag äter nästan aldrig mellanmål så då tänker jag att det är ok eftersom det ger mig något
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
675
Senast: Karfitsa
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
775
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Super-GP, den mäktiga finalhoppningen för alla årets GP-vinnare på Longines Global Champions Tour, avgjordes på lördagskvällen i Prag...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp