Vikttråden 2021

Jag är lite less eftersom jag är +/- 0 senaste veckan, trots ett "balanserat" underskott och en hel del långpromenader (har nog blivit minst 12000 steg varje dag). Jag sätter mitt hopp till faktumet att jag ska ha mens om ungefär en vecka och att jag vet att jag samlar vätska/svullnar upp ganska långt i förväg. Men det känns ju lite trist, för jag kommer inte nå målet den här månaden.
Kanske du ska tänka om lite med dina delmål? Nu vet jag inte vad du hade för mål för februari men ett delmål ska ju vara en hjälp psykiskt för att slutmålet inte ska kännas "för stort" och för långt bort. Om du nu känner en besvikelse för att du inte nådde februari-målet blir det ju helt motsatt effekt.
 
Vägde mig idag på morgonen och har nu efter 3 fastedagar stått still i vikt! Det känns bra, även om jag hade önskat att jag kunde äta mer än 8500 kcal/vecka utan att gå upp i vikt. Hoppas bara att det håller i sig så att jag inte behöver sänka mer. Det är ganska bekvämt att inte hungra ihjäl på fastedagarna.
 
Jag har i omgångar funderat på att fasta 1-2 dagar i veckan för att då lite extra skjuts, men varje gång kommer jag fram till att det nog inte är för mig ändå som typ är hungrig konstant. Nu ligger jag på 1200-1400 kcal/dag (8500-9800 kcal/vecka) och kompenserar inte rörelse med att äta mer. Går minst 10k steg per dag och tränar 7 dagar i veckan. Lite längre fram hoppas jag kunna öka maten och träningen men ändå vara viktstabil, men då ska jag ju ha hamnat på en lagom vikt först. Även om jag jobbar på det ganska drastiskt nu hoppas jag ha klarat totalt -25 kg till sommaren 2022.
 
Senast ändrad:
Kanske du ska tänka om lite med dina delmål? Nu vet jag inte vad du hade för mål för februari men ett delmål ska ju vara en hjälp psykiskt för att slutmålet inte ska kännas "för stort" och för långt bort. Om du nu känner en besvikelse för att du inte nådde februari-målet blir det ju helt motsatt effekt.
Ja, delmål ska vara en hjälp, men det är väl solklart att det då är en besvikelse att inte nå det. Om det är sak samma om jag når det eller inte är det ju inte särskilt mycket till pushning,
Det var inte orimligt satt på något vis.
 
Jag skippar fasta denna veckan och håller mej till balanserad kost. Hela familjen däckad i förkylning och är hemma ifrån jobb och fsk så det blir ingen bra kombo.
 
Ja, delmål ska vara en hjälp, men det är väl solklart att det då är en besvikelse att inte nå det. Om det är sak samma om jag når det eller inte är det ju inte särskilt mycket till pushning,
Det var inte orimligt satt på något vis.
Min poäng var att du kanske inte ska ha delmål så direkt kopplade till en viss vikt du vill gå ner en månad, om det nu är det dina delmål handlar om.
 
Jag har i omgångar funderat på att fasta 1-2 dagar i veckan för att då lite extra skjuts, men varje gång kommer jag fram till att det nog inte är för mig ändå som typ är hungrig konstant. Nu ligger jag på 1200-1400 kcal/dag (8500-9800 kcal/vecka) och kompenserar inte rörelse med att äta mer. Går minst 10k steg per dag och tränar 7 dagar i veckan. Lite längre fram hoppas jag kunna öka maten och träningen men ändå vara viktstabil, men då ska jag ju ha hamnat på en lagom vikt först. Även om jag jobbar på det ganska drastiskt nu hoppas jag ha klarat totalt -25 kg till sommaren 2022.
Det viktiga är ju att man hittar något som fungerar för en själv i ens vardag ☺️
 
Det viktiga är ju att man hittar något som fungerar för en själv i ens vardag ☺️

Helt klart! Och för mig är nog fasta inte rätt väg. Jag har också kört lite måltidsersättningar i form av dryck och pudding, men insett att jag har ett visst tuggbehov som behöver uppfyllas så det får inte bli för ofta. Försöker istället bli bättre på att äta grönsaker även om jag är rätt kräsen. Mycket broccoli blir det :D
 
Min poäng var att du kanske inte ska ha delmål så direkt kopplade till en viss vikt du vill gå ner en månad, om det nu är det dina delmål handlar om.
Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Det är klart att mina delmål handlar om att gå ner en viss mängd, eftersom mitt slutmål är en slutvikt. Att tidsbestämma sina delmål är för mig en ganska basic del av målformuleringen.

Det är klart att jag blir besviken om jag inte når mina mål, men det är ju inte som att jag lägger mig platt eller bara kastas tillbaka till tidigare vanor. Snarare funderar jag över, vad kan ha påverkat att jag inte nådde det här delmålet? är det något jag kan ändra/styra över eller är det andra omständigheter som jag inte har inflytande över?
 
Tror att jag pausar mitt seriösa 5:2 i veckan och i stället försöker köra någon halvvariant. Kom på i söndags att jag ska åka Vasaloppet hemma (kortvasan)
Jag har fram till nästa helg på mig och förutsättningarna är
1. Hyfsat väder och före
2. Möjlighet att ta ledigt en halv dag från jobbet (hinner inte åka på helgen mellan barnens aktiviter)

Så när 1 och 2 sammanfaller på samma dag så tänker jag i praktiken kasta mig i väg. Därför behöver jag hålla mig tämligen normal i energimängd.
 
Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Det är klart att mina delmål handlar om att gå ner en viss mängd, eftersom mitt slutmål är en slutvikt. Att tidsbestämma sina delmål är för mig en ganska basic del av målformuleringen.

Det är klart att jag blir besviken om jag inte når mina mål, men det är ju inte som att jag lägger mig platt eller bara kastas tillbaka till tidigare vanor. Snarare funderar jag över, vad kan ha påverkat att jag inte nådde det här delmålet? är det något jag kan ändra/styra över eller är det andra omständigheter som jag inte har inflytande över?
Det är nog ganska många här som har delmål som består i en viss vikt, men att det målet är nått oavsett när det uppnås. Men alla är olika så välj det som passar dig bäst! Jag personligen skulle inte kunna välja en viss vikt och sätta ett datum för det eftersom det inte skulle hjälpa mig i min viktnedgång. Jag skulle nog snarare tappa sugen då, framförallt som jag vet att jag har jättesvårt att gå ner i vikt, så att sätta ett mål på tex -5 kilo om 12 månader funkar ju inte riktigt. Snabbare än så kan jag nog inte gå ner utan att det påverkar mitt näringsintag i övrigt, och 12 månader är för långt tid för att peppa.

Men som sagt, alla är olika! Välj en metod som passar dig.
 
Det är nog ganska många här som har delmål som består i en viss vikt, men att det målet är nått oavsett när det uppnås. Men alla är olika så välj det som passar dig bäst! Jag personligen skulle inte kunna välja en viss vikt och sätta ett datum för det eftersom det inte skulle hjälpa mig i min viktnedgång. Jag skulle nog snarare tappa sugen då, framförallt som jag vet att jag har jättesvårt att gå ner i vikt, så att sätta ett mål på tex -5 kilo om 12 månader funkar ju inte riktigt. Snabbare än så kan jag nog inte gå ner utan att det påverkar mitt näringsintag i övrigt, och 12 månader är för långt tid för att peppa.

Men som sagt, alla är olika! Välj en metod som passar dig.
Absolut. Skulle jag inte tidsbestämma mina mål skulle de inte fylla någon funktion alls, för mig. Då blir det mer en ambition, men inte ett mål som jag aktivt strävar efter att uppfylla :)

Sen kan jag ju ha andra mål som inte relaterar till vad vågen säger, som mått/kläder som passar igen/kan lyfta tyngre osv osv, men det här är ju trots allt vikttråden, jag tänkte att jag skippar att prata om dem :p :)
 
Absolut. Skulle jag inte tidsbestämma mina mål skulle de inte fylla någon funktion alls, för mig. Då blir det mer en ambition, men inte ett mål som jag aktivt strävar efter att uppfylla :)

Sen kan jag ju ha andra mål som inte relaterar till vad vågen säger, som mått/kläder som passar igen/kan lyfta tyngre osv osv, men det här är ju trots allt vikttråden, jag tänkte att jag skippar att prata om dem :p :)
Jag har faktiskt inga viktmål alls. 🙈
Jag vill känna mig stark, jag vill att min kropp håller trots att den är som den är och jag vill känna att kläder sitter snyggt på mig. Men vilken vikt det innebär har jag ingen aning om.

Senast jag var på den nivån jag vill känna mig så hade jag precis fyllt 30 och hade inga barn. Det är så stor skillnad såhär när man närmar sig 38 och dessutom fått 2 barn. Jag vet inte vad som är lämplig vikt för mig numera och är rädd att jag kanske skulle sätta en för låg vikt och därmed aldrig känna mig nöjd trots att alla andra parametrar är uppfyllda.

Jag noterar minskningen i kg och cm för att ha koll på om det går på rätt håll. Annars är det ffa styrkan och orken jag relaterar till. Just nu är jag oerhört långt ifrån där jag vill vara i bålstyrka och axlar.

Alla får givetvis göra det som passar dem men jag vill bara lyfta att man behöver inte ha en viss vikt som mål. Det kan t om vara kontraproduktivt om det var längesedan man hade en vikt man var nöjd med. ♥️
 
Alla får givetvis göra det som passar dem men jag vill bara lyfta att man behöver inte ha en viss vikt som mål. Det kan t om vara kontraproduktivt om det var längesedan man hade en vikt man var nöjd med. ♥️

Så är det verkligen. Jag levde länge med visionen om att jag skulle/ville/borde väga lika mycket som jag gjorde i gymnasiet. Jag behövde bli över 30 och ytterligare något år därtill innan jag insåg att jag kanske borde ha andra mål idag.

Sedan tycker jag att vikt är svårt i relation till träning och styrka. Jag tappade som bekant 9 kg under förra året, och goda vanor har hållit i sig vilket gör att jag idag orkar träna ännu mer. I takt med att jag växlar upp styrketräningen så märker jag också att jag blir hungrigare, och starkare, och vågen har börjat svaja lite och till och med stigit på sistone. Det är svårt att hantera eftersom hjärnan är inprogrammerad på att det per definition är dåligt. Men jag rör ju på mig ännu mer, börjar bli riktigt dunderstark och orkar ofantligt mycket i jämförelse med förut. Äter mer grönt än någonsin. Så nej, visst är det fler delar som spelar in än att stirra sig blind på vågen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
674
Senast: Karfitsa
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 548
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
775
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Super-GP, den mäktiga finalhoppningen för alla årets GP-vinnare på Longines Global Champions Tour, avgjordes på lördagskvällen i Prag...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp