Vikttråden 2021

Bortsett från mitt testosteron, nej.
Så skönt att ha hittat en läkare som är påläst om testosteron hos kvinnor. Har varit hos 3 andra läkare som inte tycker att testosteron i botten hos kvinnor är något problem... Tvärtemot modern forskning. Sånt är så frustrerande.
MEN :bow: Detta är ju värt en egen tråd,! Google erbjuder inte mycket till vettig info kring behandling av testosteron för kvinnor. Hur kom du in på detta? Hur fick du tag på läkaren som är modern och påläst. Hur mår du idag. :)
 
MEN :bow: Detta är ju värt en egen tråd,! Google erbjuder inte mycket till vettig info kring behandling av testosteron för kvinnor. Hur kom du in på detta? Hur fick du tag på läkaren som är modern och påläst. Hur mår du idag. :)
Haha, ja det kanske är det?
Nej man måste söka på engelska för att hitta något vettigt.

Jag har problem med hormonerna, högt prolaktin, lågt kortisol och såklart testosteronet. Jag är med i patientgrupper på facebook och där får man lära sig massor. Där fick jag också tips om min läkare så att jag kunde skriva egenremiss till henne. Hon forskar själv på testosteron och kvinnor, och så vitt jag vet så är hon en av de ledande inom fältet i Sverige åtminstone. Hon har skrivit en hel del artiklar som jag tycker är väldigt intressanta!

Det är VÄLDIGT vanligt att man har noll i testosteron om man äter kortison, oavsett om det beror på brist på kroppseget kortisol eller om man behandlar någon inflammation eller liknande. Jag var intresserad dels eftersom min sexlust var noll. Jag menar verkligen noll. Mitt kön var inte mer speciellt än vad mitt lillfinger är liksom. Och det från att jag hade väldigt hög sexdrift tills för kanske 7 år sedan?

Sedan så påverkar ju testosteronet fler saker än sexlusten. Metabolism, kognition, minne, muskeluppbyggnad, bättre slemhinnor, skelettuppbyggnad, humör, allmänt välbefinnande och många upplever också att de blir mindre nervösa, tar motgångar lättare och tillomed slutar älta saker in i absurdum när deras nivåer kommer upp på normala nivåer igen. Jag kan efter bara några dagars medicinering säga att jag brukade ha världens stresspåslag inför redovisningar, svettig till tusen, tunnelseende och total blackout emellanåt. Jag hade redovisning igår, lite ökad puls, ja, men mer var det inte. Kan såklart vara placebo med! Men whatever works ;) Jag hade aldrig det problemet som ung i skolan, så om detta beror på testosteronet så blir jag jätteglad! Kanske kommer jag inte vara helt död efter tentor längre.

Läkaren sa att jag inte skulle få full effekt förens efter 3 månader. Men mina slemhinnor mår redan så mycket bättre! Det finns fukt i underlivet, jag hade glömt bort att det kunde finnas typ ;) Jag har dock känt ett behov av att duscha varje dag sedan jag påbörjade behandlingen. Jag känner mig lite flottig liksom. Det är en vanlig biverkning, men det är ju inte hela världen att behöva duscha varje dag. Jag gissar att det kanske lägger sig lite när kroppen har vant sig lite, jag har ju troligen gått typ utan testosteron i många år. Klart att det blir lite konstigt när man helt plötsligt lägger till en full dos igen.

Shit vad långt det blev. Kanske skulle det brytas ut ändå? Hm... Om någon tycker det så har ni mitt fulla stöd, jag själv funderar lite.
 
Haha, ja det kanske är det?
Nej man måste söka på engelska för att hitta något vettigt.

Jag har problem med hormonerna, högt prolaktin, lågt kortisol och såklart testosteronet. Jag är med i patientgrupper på facebook och där får man lära sig massor. Där fick jag också tips om min läkare så att jag kunde skriva egenremiss till henne. Hon forskar själv på testosteron och kvinnor, och så vitt jag vet så är hon en av de ledande inom fältet i Sverige åtminstone. Hon har skrivit en hel del artiklar som jag tycker är väldigt intressanta!

Det är VÄLDIGT vanligt att man har noll i testosteron om man äter kortison, oavsett om det beror på brist på kroppseget kortisol eller om man behandlar någon inflammation eller liknande. Jag var intresserad dels eftersom min sexlust var noll. Jag menar verkligen noll. Mitt kön var inte mer speciellt än vad mitt lillfinger är liksom. Och det från att jag hade väldigt hög sexdrift tills för kanske 7 år sedan?

Sedan så påverkar ju testosteronet fler saker än sexlusten. Metabolism, kognition, minne, muskeluppbyggnad, bättre slemhinnor, skelettuppbyggnad, humör, allmänt välbefinnande och många upplever också att de blir mindre nervösa, tar motgångar lättare och tillomed slutar älta saker in i absurdum när deras nivåer kommer upp på normala nivåer igen. Jag kan efter bara några dagars medicinering säga att jag brukade ha världens stresspåslag inför redovisningar, svettig till tusen, tunnelseende och total blackout emellanåt. Jag hade redovisning igår, lite ökad puls, ja, men mer var det inte. Kan såklart vara placebo med! Men whatever works ;) Jag hade aldrig det problemet som ung i skolan, så om detta beror på testosteronet så blir jag jätteglad! Kanske kommer jag inte vara helt död efter tentor längre.

Läkaren sa att jag inte skulle få full effekt förens efter 3 månader. Men mina slemhinnor mår redan så mycket bättre! Det finns fukt i underlivet, jag hade glömt bort att det kunde finnas typ ;) Jag har dock känt ett behov av att duscha varje dag sedan jag påbörjade behandlingen. Jag känner mig lite flottig liksom. Det är en vanlig biverkning, men det är ju inte hela världen att behöva duscha varje dag. Jag gissar att det kanske lägger sig lite när kroppen har vant sig lite, jag har ju troligen gått typ utan testosteron i många år. Klart att det blir lite konstigt när man helt plötsligt lägger till en full dos igen.

Shit vad långt det blev. Kanske skulle det brytas ut ändå? Hm... Om någon tycker det så har ni mitt fulla stöd, jag själv funderar lite.
Patientgrupper? Jag är ju ingen Fb:are men skulle mycket väl kunna tänka mig att göra avsteg bara för att på ett enkelt sätt kunna få ta del av vanliga människors berättelser, upplevelser och kunskaper. Eftersom jag är 51 och känner av naturliga förändringar som sker i kroppen har hormoner blivit högintressant för mig. Är sexuellt aktiv men har till min besvikelse känt mindre lust de senaste två åren :cry: har inte problem med torrt underliv. Jag som alltid varit fysiskt stark känner att trots regelbunden träning så har muskelstyrkan avtagit rejält. Jag äter inte kortison eller någon annan medicin och är för övrigt fullt frisk. Jag tar hormoner (progesteron) med stor framgång för kända klimakteriebesvär och det är ju inte alls säkert att mina nivåer av testosteron skulle vara särskilt låga. Men som sagt är ju väldigt spännande ämne tycker jag. har du någon bra artikel på lut så kan jag nog ta mig vidare och öka kunskapen.
 
Patientgrupper? Jag är ju ingen Fb:are men skulle mycket väl kunna tänka mig att göra avsteg bara för att på ett enkelt sätt kunna få ta del av vanliga människors berättelser, upplevelser och kunskaper. Eftersom jag är 51 och känner av naturliga förändringar som sker i kroppen har hormoner blivit högintressant för mig. Är sexuellt aktiv men har till min besvikelse känt mindre lust de senaste två åren :cry: har inte problem med torrt underliv. Jag som alltid varit fysiskt stark känner att trots regelbunden träning så har muskelstyrkan avtagit rejält. Jag äter inte kortison eller någon annan medicin och är för övrigt fullt frisk. Jag tar hormoner (progesteron) med stor framgång för kända klimakteriebesvär och det är ju inte alls säkert att mina nivåer av testosteron skulle vara särskilt låga. Men som sagt är ju väldigt spännande ämne tycker jag. har du någon bra artikel på lut så kan jag nog ta mig vidare och öka kunskapen.
Ja det finns grupper för allt på facebook i princip. Jag är med i några som för personer som har problem med binjurarna och hypofysen. Har inte koll på vilka det finns för klimakteriet riktigt.

Det är enkelt att hitta information om man vet vad man ska söka på ;) Första länken jag får upp är denna, hyfsat lättläst, men ignorera delen om medicinering, den är utdaterad. https://www.healthline.com/health/low-testosterone-in-women

Jag sökte bara på testosterone deficiency in women
 
1 kg tyngre idag. Fingrarna känns svullna, så misstänker att jag samlar vatten av någon jävla anledning. Blir så less!
 
Jag provade att fasta igen igår, och det gick mycket bättre den här gången där jag hade planerat mer.

Frukost 100 gram kvarg 60 kcal
Lunch Viktväktarnas nudelsoppa 83 kcal
Mellanmål en banan och en majskaka totalt 142 kcal
Kvällsmat snabbnudlar 80 kcal och ett fröknäcke 127 kcal

Blev totalt 492 kcal och jag var inte ashungrig någon gång under dagen.

Inga förändringar på vågen sen senast, men idag har jag på mig ett klädesplagg som jag inte kunnat ha sen sensommar/tidig höst. Så det är ju kul!
 
- 4 KG
Hade tänkt -5 innan sommaren.
Men jag är egentligen väldigt nöjd så här. I morse så ställde jag mig framför helkroppsspegeln och gillade vad jag såg - det absolut viktigaste!

Så jag tänker att jag går in i ett mer balanserat läge nu. Fortsätter med min träning. Det innebär att jag
Kör en 500kcal dag på måndagar för att balansera upp helgen samt att jag i dag på torsdagar kör enligt 16:8 dvs jag tar dagens första mål vid lunch.
 
- 4 KG
Hade tänkt -5 innan sommaren.
Men jag är egentligen väldigt nöjd så här. I morse så ställde jag mig framför helkroppsspegeln och gillade vad jag såg - det absolut viktigaste!

Så jag tänker att jag går in i ett mer balanserat läge nu. Fortsätter med min träning. Det innebär att jag
Kör en 500kcal dag på måndagar för att balansera upp helgen samt att jag i dag på torsdagar kör enligt 16:8 dvs jag tar dagens första mål vid lunch.

Vilken härlig känsla :love:
 
- 4 KG
Hade tänkt -5 innan sommaren.
Men jag är egentligen väldigt nöjd så här. I morse så ställde jag mig framför helkroppsspegeln och gillade vad jag såg - det absolut viktigaste!

Så jag tänker att jag går in i ett mer balanserat läge nu. Fortsätter med min träning. Det innebär att jag
Kör en 500kcal dag på måndagar för att balansera upp helgen samt att jag i dag på torsdagar kör enligt 16:8 dvs jag tar dagens första mål vid lunch.
Det är inte sommar än på ett tag ;). Grattis vilken härlig känsla! :) :)
 
Jag har tagit tag i mina kost(o)vanor och hoppas det ska visa resultat vartefter, borde nog våga skaffa våg igen. Typ "rädd" för att den ska visa 75+ kg då jag aldrig någonsin vägt såhär mycket....Så vill ha en knuff i rött riktning innan jag tar steget :P.
 
Fastedag idag vilket känns bra.
Vilodag enligt programmet så det blev en kort promenad i det helt underbara vädret. Inte det snabbaste tempot men mitt fokus var på att njuta av solen och det gjorde jag verkligen. Kryssar lätt i rutan välbefinnande idag. 🌞😎
 
Min kropp har verkligen börjat kommunicera med mig. När kommunikationen började så var det typ

*Väldigt tyst och försynt *"ursäkta, om du inte är alltför upptagen så kanske det hade varit lämpligt med lite mat?"

Om jag inte åt direkt då så var "hungern" borta efter max 5 min och sedan kunde det gå timmar innan nästa försynta fråga. Jag har ju inte ens varit hungrig under fastedagarna.

Idag, nu precis innan middagen:

JAG ÄR HUNGRIG!! VI BEHÖVER MAT NU!! HÖR DU MIG?!?! HUNGRIG!!! MAT!! NU!!

🤣😍

Jag har som mål att i framtiden äta intuitivt men det kräver isf en tydlig kommunikation mellan mig och kroppen. Och ja, idag var den verkligen tydlig 😁
 
Min kropp har verkligen börjat kommunicera med mig. När kommunikationen började så var det typ

*Väldigt tyst och försynt *"ursäkta, om du inte är alltför upptagen så kanske det hade varit lämpligt med lite mat?"

Om jag inte åt direkt då så var "hungern" borta efter max 5 min och sedan kunde det gå timmar innan nästa försynta fråga. Jag har ju inte ens varit hungrig under fastedagarna.

Idag, nu precis innan middagen:

JAG ÄR HUNGRIG!! VI BEHÖVER MAT NU!! HÖR DU MIG?!?! HUNGRIG!!! MAT!! NU!!

🤣😍

Jag har som mål att i framtiden äta intuitivt men det kräver isf en tydlig kommunikation mellan mig och kroppen. Och ja, idag var den verkligen tydlig 😁
Haha, så härligt!
Jag själv har också det problemet lite. Och så det där jävla suget som man fan aldrig blir klok på. Spelar ingen roll hur mycket man äter liksom, inget får bort suget.

KL*
Fastedag när man sitter och försöker förstå variansberäkningar lämnar lite att önska, minst sagt. Jag gav upp att försöka förstå genomgången och ska snart skriva ut papprena och börja räkna direkt istället. Blir bara förvirrad när jag får en massa formler med bokstäver och det inte står vad varje bokstav representerar. Det är inte förvirrande ekvationer, de känns tvärtom väldigt lätta, men när man inte vet vad "t" står för så blir det knepigt...

1616690516260.png
 
Startvikt 18/12
22/12: - 0,4kg
28/12: - 0,5kg
2/1: +0,7kg
9/1: - 0,9kg
15/1: - 0,9kg
22/1: - 0,6kg
29/1: - 0,8kg
5/2: - 0,7kg
12/2: - 0,5kg
19/2: - 1,4kg
26/2: +0,5kg
5/3: - 0,6kg
12/3: - 1,6kg
19/3: +2,2kg
26/3: - 2,2kg

Tot: - 7,7kg


26/3
Biceps vä: + 1cm
Biceps hö: + 0,3cm
Bröst: 0cm
Midja: - 0,1cm
Höft: + 1cm
Lår vä: + 0,9cm
Lår hö: - 1cm
Vad vä: + 1,4cm
Vad hö: + 0,5cm

Tot
Biceps vä: - 2,4cm
Biceps hö: - 2,5cm
Bröst: - 5,8cm
Midja: - 6,1cm
Höft: - 7,3cm
Lår vä: - 5,2cm
Lår hö: - 4,2cm
Vad vä: 0cm
Vad hö: - 1,5cm

Drog ryggen ordentligt förra fredagen och är väl inte helt 100 i den än. Vänster sida är det som råkade illa ut och eftersom jag har en benägenhet att svullna undrar jag om det påverkar mätningen idag något? Det blir intressant att se vad som händer med måtten nästa vecka när ryggen, förhoppningsvis, är på topp igen.

Jag vet inte vad som hände förra veckan med över 2kg plus men är nöjd med att de försvunnit igen iaf.

Idag har jag cyklat och lämnat barnen (lådcykel) , första gången med cykel för i år och jag kunde ha elassistansen på 3 istället för 4 utan att knäna strejkade vilket känns riktigt riktigt bra 💪
 
Startvikt 18/12
22/12: - 0,4kg
28/12: - 0,5kg
2/1: +0,7kg
9/1: - 0,9kg
15/1: - 0,9kg
22/1: - 0,6kg
29/1: - 0,8kg
5/2: - 0,7kg
12/2: - 0,5kg
19/2: - 1,4kg
26/2: +0,5kg
5/3: - 0,6kg
12/3: - 1,6kg
19/3: +2,2kg
26/3: - 2,2kg

Tot: - 7,7kg


26/3
Biceps vä: + 1cm
Biceps hö: + 0,3cm
Bröst: 0cm
Midja: - 0,1cm
Höft: + 1cm
Lår vä: + 0,9cm
Lår hö: - 1cm
Vad vä: + 1,4cm
Vad hö: + 0,5cm

Tot
Biceps vä: - 2,4cm
Biceps hö: - 2,5cm
Bröst: - 5,8cm
Midja: - 6,1cm
Höft: - 7,3cm
Lår vä: - 5,2cm
Lår hö: - 4,2cm
Vad vä: 0cm
Vad hö: - 1,5cm

Drog ryggen ordentligt förra fredagen och är väl inte helt 100 i den än. Vänster sida är det som råkade illa ut och eftersom jag har en benägenhet att svullna undrar jag om det påverkar mätningen idag något? Det blir intressant att se vad som händer med måtten nästa vecka när ryggen, förhoppningsvis, är på topp igen.

Jag vet inte vad som hände förra veckan med över 2kg plus men är nöjd med att de försvunnit igen iaf.

Idag har jag cyklat och lämnat barnen (lådcykel) , första gången med cykel för i år och jag kunde ha elassistansen på 3 istället för 4 utan att knäna strejkade vilket känns riktigt riktigt bra 💪
Vad duktig du är! Hur långt har du kvar till ditt mål? :)
 
Upp ytterligare 0,5 kilo. Funderar på om jag ska börja ta bort frukosten mina vanliga dagar med. Klarar mig rätt bra utan frukost. Eller kanske ta en varma koppen bara då eller nåt annat snålt. Blir lite trött på att jag inte går ner faktiskt.
 
Vad duktig du är! Hur långt har du kvar till ditt mål? :)
Jag har inget mål denna gång. Jag gick upp 40kg under första graviditeten (gick tyvärr inte ner 40kg sen 🙄) och innan har jag tänkt att jag hade velat komma tillbaka till ursprungsvikten men det är 7år sedan jag blev gravid och det är högst osäkert om det är en realistisk vikt nu när jag är äldre.

Så jag väger och mäter mig och tänker att jag får se var det landar, var det känns bra i kroppen helt enkelt ☺️
 
6/1 90 kg
14/1 89 kg
21/1 88 kg
28/1 87 kg
3/2 86 kg
9/2 85 kg
23/2 84 kg
4/3 83 kg
18/3 82 kg

26/3 81 kg

Sjukt ändå att det är -9 kg nu O_o och att jag vant mig vid öka mängd grönsaker (läs: broccoli) och mindre portioner utan att längre känna mig hungrig hela tiden.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
674
Senast: Karfitsa
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 544
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
775
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Super-GP, den mäktiga finalhoppningen för alla årets GP-vinnare på Longines Global Champions Tour, avgjordes på lördagskvällen i Prag...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp