Vikttråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zpunk

Trådstartare
Vikttråden 2022

För samtal och tankar kring vikt oavsett om man strävar uppåt, neråt eller för att vara stabil.
 
Förra året låg den här bilden med i trådstarten, kan vara värt att bära med sig i år också:

289EDDEC-DA02-4F89-BD4F-6A93C8FC6A58.jpeg


Cred till @lil-sis för den.
 
Mitt råd är att inte jaga kilon. Att lära tycka om sig som man är. Viktigast är att kroppen mår bra. För 4 år sen vägde jag 100 kilo. Bantade och tappade 10 kg för sen gå upp och ned.

Idag väger jag 58 kg pga sjukdom där magsäcken fick tas bort. Trivs inte kanon med min smala kropp, men försöker se det positiva. ❤️
 
Själv hade jag en bra start på förra året, desto sämre avslut.

Har ca 25 kg att gå ner så det är en lång väg, lär inte lösa sig på bara det här året om det ska hålla i längden men samtidigt så har jag besvär av vikten så det behöver göras.

Planen är att äta lagom mycket (inte bara pasta och gräddsås i mängder som annars är typ det bästa jag vet) och träna på som jag gjorde under hösten.
 
Hade ingen träning inplanerad idag så kickade igång med en fastedag. Var rätt hungrig en stund på dagen men nu är det rätt ok :)
 
Efter att ha funderat lite har jag bokat tid hos dietist. Jag vet ju egentligen vad som krävs, tror inte på ”extrema” dieter i längden och sådär men eftersom jag kämpat med vikten i flera år så varför inte prova något annat.
 
Jag har inte gått ner något hittills, men provade shorts inför min utlandsresa och kunde nästan inte ha några alls, så jag har tagit nya tag! Fokus är på bra mat och väldigt långsiktigt, men jag siktar på -5kg till sommaren och totalt -7,5. Sen är det verkliga målet att träna och få mer muskler, som också väger en del, så jag kanske nöjer mig med -5 också, det är inte så noga vad som står på vågen.

Jag tänkte försöka ligga på underskott på veckorna, men fredag-lördag får jag äta "normalt" antal kalorier, vi får se om det fungerar! :)
 
Jag har tre kg att gå ner eller tre kg muskler att bygga beroende på om jag orkar träna eller inte. Oavsett så vill jag kunna bära mina kläder utan att dom sitter åt, orkar inte köpa en ny garderob.
 
Jag hade en trist start på året (covid med kvarvarande hosta) så jag siktade på att ta tag i min hälsa under fastan. Totalt sett så vill jag gå ner 30kg. Men beroende på hur jag bygger muskler osv så kan den siffran justeras. Målet för 2022 är -10kg.
En vecka in i fastan visar vågen -1kg :banana: Siktar på att äta lika mycket som min BMR (enligt cronometer) och försöker se till så att jag får i mig tillräckligt med protein var dag utan att fettintaget sticker iväg för mycket. För nuvarande så består träningen endast av promenader, stallfix och trädgårdsarbete, men det kommer att utökas under våren.
 
Vågen visar ingen skillnad från förra veckan, men å andra sidan så kan jag lätt gå upp några kg innan mensen, något som försvinner igen efter några dagar :) Märkte dock att det, de sista dagarna innan mensen, var svårt att hålla mig till de kcal jag satt som mål. När mensen satte igång var det istället svårt att komma upp i samma mängd. Har inte märkt av detta innan, utan har alltid tänkt att det var vattenvikt upp och ner just i samband med mens.
 
Jag vager ungefar 8 kilo for mycket ... och visar redan tecken pa pre-diabetes, sa det ar dags att ga ner de dar kilona igen. Utav nagon orsak ar det SVART den har gangen, men det far ta den tid det tar.
Jag borjar pa 60 kg ... vi far se var det ligger nasta vecka.:p
 
Det går faktiskt rätt dåligt för mig, jag skulle behöva äta lite mindre, men det är svårt vissa veckor. Jag måste helt enkelt vara lite striktare. Speciellt helgerna ställer till det.
 
Jag har inga son helst problem att motionera enligt plan eller hålla mig till en ok kost på veckorna. Men på helgerna äter jag på tok för mkt godis mm.
Har ingen direkt övervikt men skulle må bättre om jag fick ett mer lagom förhållande till godis.
 
Jag drar igång den här tråden igen. Jag behöver massor med pepp!

Nu måste det hända något. Började nästan gråta när jag skulle klä på mig i morse, ingenting passar ju längre! Tänkte sy lite nytt men bröt ihop när jag insåg att till och med största storleken är för liten.

Jag vet inte vad jag ska göra. Känns som att jag provat "allt". Är det VLCD som gäller för mig resten av livet? Då går jag i varje fall inte upp lika mycket..

Jag vågar inte ställa mig på vågen. Jag drar mig för att ta mått när jag ska sy något.

Vad ska jag göra?
 
Jag drar igång den här tråden igen. Jag behöver massor med pepp!

Nu måste det hända något. Började nästan gråta när jag skulle klä på mig i morse, ingenting passar ju längre! Tänkte sy lite nytt men bröt ihop när jag insåg att till och med största storleken är för liten.

Jag vet inte vad jag ska göra. Känns som att jag provat "allt". Är det VLCD som gäller för mig resten av livet? Då går jag i varje fall inte upp lika mycket..

Jag vågar inte ställa mig på vågen. Jag drar mig för att ta mått när jag ska sy något.

Vad ska jag göra?
För mig funkar det bara med lagom av allt och inga förbud.
Ha inte för bråttom utan försök få till maten så du kan leva så alltid och inte bara under en period.
Drick ordentligt.
Och hålla igång motionen.
Just nu är vattenmelonen jättegod. Försöker välja det istället för sötsaker.

Jag har gått upp en del de senaste månaderna och försöker påminna mig om att inte känsloäta, det är mitt största problem.
 
För mig funkar det bara med lagom av allt och inga förbud.
Ha inte för bråttom utan försök få till maten så du kan leva så alltid och inte bara under en period.
Drick ordentligt.
Och hålla igång motionen.
Just nu är vattenmelonen jättegod. Försöker välja det istället för sötsaker.

Jag har gått upp en del de senaste månaderna och försöker påminna mig om att inte känsloäta, det är mitt största problem.
Alltså, jag äter inga sötsaker. Äter lagad vegansk mat en gång om dagen. Dricker mycket vatten, aldrig saft eller läsk.

Motionera går knappt pga ont i benet (har en tråd om det).

Det enda jag skulle kunna dra ner på är att vi delar på en påse chips på helgen.
 
Jag har också en motivationsdipp, tyckte jag hittat bra balans för att orka med träningen som man väl ändå får anse vara ”träna ganska mycket” men tydligen inte. På en vecka tränar jag crossfit ca 5 gånger, rider 4 pass varav ett för tränare och har lagt på löpträning en gång.

Men jag hade fel. I veckan gick vågen upp ett snäpp igen, kan visserligen vara för att jag inte är så bra med värme och då har ökat vätskeintaget och är nu uppe på ca 3 liter per dag. Men så segt :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 898
Senast: zassoo
·
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 538
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ För oss som vill skriva lite om det här med vikten. Är målet upp? Är målet ner? Är målet att vara stabil? Välkommen! ❤️
42 43 44
Svar
875
· Visningar
71 022
Senast: Ketrawzc
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp