Vila bakben

P

Picasso

Jag har lärt mig att man skall observant på att en häst inte avlastar det ena benet mycket mer än det andra, skulle väl kunna tyda på att det gör ont eller så. Men hur misstänksam skall man vara? En femåring som vi under lång tid noterat hellre avlastar det ena bakbenet än det andra när han står uppställd på stallgången t ex, men som rör sig bra utan antydan till orenhet och likaså hoppar villigt och utan bekymmer - skall man vara orolig då? Veterinär??
 
Jag förmodar att hästar, precis som vi människor, har ett "ståben", dvs ett ben som vi hellre står och hänger på än det andra. Samma djupt inrotade vana som vilken tumme som kommer överst när man knäpper händerna eller vilken arm som hamnar överst när man lägger armarna i kors. Om du inte har sett att hästen har några symptom på orenhet eller palpationssmärta skulle jag inte oroa mig om jag var i dina kläder!
 
Håller med Tant Ester! Att hästen avlastar ett bakben mer än det andra är inte någon direkt indikation att hästen har ont. Pröva att lyfta på det andra bakbenet. Är hästen mer ovillig att lyfta benet på ena sidan KAN det bero på att den inte vill belasta det andra.
 
Mitt halvblodssto stod förut och vilade oftast höger bakben. För övrigt märktets ingenting på henne att något skulle vara fel.
Men så tittade en "kotknäckare" på henne, och påvisade att hon var sned! Jag sade innan att jag skulle ALDRIG låta någon knäcka i min häst... Men jag fick ändra inställning ganska snart. Han höll händerna på olika ställen på var sida om henne, och jag såg med egna ögon att hon var sned!
Så han knäckte lite i henne, och hon såg mycket nöjd ut med den behandlingen.

Efter detta så har han varit på återbesök, och kollat så det fortfarande ser bra ut. Nu vilar hon inte heller höger bak så som tidigare! :)
 
Sådär jätteorolig skulle jag inte vara.
Men det är ju iofs svårt att säga då jag inte personligen sett hästen röra sig, samt hur den ser ut i kroppen.

Men jag gissar att den häst som vilar ena bakbenet mer än det andra, HAR sina orsaker!
Men de behöver inte vara smärta för det.
Jag har tex oftast mitt högra ben över mitt vänstra än tvärt om. Och jag vet varför. Muskeln som går över höften på vänster sida är kortare än den högra, därför är det bekvämare för det mesta att låta bli att lägga vänster ben över höger.

Hästar och människor är rätt lika muskulärt har jag fått lära mig.
Kanske har hästen i fråga tex ngn muskel på ena sidan som är kortare än den på den andra?
Inget farligt alls, så länge inte hästen i fråga KÄNNS sned i ridning, och har markant svårare att göra ngt visst åt ena hållet.
För är det så, så BÖR man anser jag, göra ngt åt det!
Men "göra ngt åt det" behöver i mina ögon inte vara ngt man gör vare sig veterinärt eller med tex ngn kotknackare.
Det kan vara så "enkelt" att man med instruktörs hjälp får hjälp att stärka hästens svaga muskler, så den blir RAK.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 644
Hästvård Min häst har börjat bli ovillig till att lyfta ena bakbenet, hon drar iväg med det och vill inte lyfta det. Det andra bakbenet lyfter...
Svar
16
· Visningar
1 285
Senast: skuggi
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 898
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp