Vila dagen innan?

kaninälskare

Trådstartare
Låta hästen vila dagen innan långritt? (c 3h tur varierat skritt/trav galopp). Ja/nej?
Dagen efter långritten så ska hästen såklart joggas ut lite lätt för att undvika värk.
Dag 1- Trimmade igenom dag 2- Vila dag 3- Långritt
Är det okej?
Hästen går i en stor hage, ute dygnet runt. Väldigt mycket backar och stor yta i hagen.
 
Är hästen i hyfsad kondition och man inte planerar att hålla ett högt tempo eller rida mot klockan på nåt sätt så är tre timmar ingen större utmaning och jag skulle rida som vanligt. Vi är ofta ute tre timmar plus om vi rider skogsturer på helgerna. Visserligen då ofta till stor del i rätt lugnt tempo på skogsstigar och nån galopp på större stigar eller grusvägar men helt utan andra förberedelser än lite fika till ryttarna och hästar i normal kondition.
 
En häst i bra grundkondis klarar det utan ngt större besvär, inför hubertus jakter brukade jag motionsrida som vanligt och sen skritta ut och jogga lätt dagarna efter.

Tävlingar gjorde jag samma men inte mer än jogg dagen efter (låga hinder och inte ngn super stor ansträngning)
 
Låta hästen vila dagen innan långritt? (c 3h tur varierat skritt/trav galopp). Ja/nej?
Dagen efter långritten så ska hästen såklart joggas ut lite lätt för att undvika värk.
Dag 1- Trimmade igenom dag 2- Vila dag 3- Långritt
Är det okej?
Hästen går i en stor hage, ute dygnet runt. Väldigt mycket backar och stor yta i hagen.

Jag har haft hästar upp tom 35 års ålder på 3 timmars turer, det är inget för en häst i vettigt skick. Tänkt dig 3h promenad för en människa med rejäl ryggsäck, klarar ju de flesta.
 
Låta hästen vila dagen innan långritt? (c 3h tur varierat skritt/trav galopp). Ja/nej?
Dagen efter långritten så ska hästen såklart joggas ut lite lätt för att undvika värk.
Dag 1- Trimmade igenom dag 2- Vila dag 3- Långritt
Är det okej?
Hästen går i en stor hage, ute dygnet runt. Väldigt mycket backar och stor yta i hagen.

3 timmar är inget för en häst i normal kondition . Den behöver inte vila dagen innan . Många överskattar arbetet deras hobbyhästar utför och tror det är hårt arbete .
Tröttast lär ryttaren bli då 3 timmars uteritt är ganska mycket för den vanliga hobbyryttaren 😇
 
Det jag skulle vara noga med är lugna pass i tex skritt och lite trav på lång tygel dagarna efterför att motverka ev stelhet. Inte pressa hästen utan bara röra på den - och dig själv. Ev bryta av med att promenera lite med för ens egen skull.
Ett par, tre eller fem timmar i förhållandevis lugnt tempo med lite avbrått för trav och galopp här och var borde inte vara några problem för de flesta hästarna. Viktigt är att slå av på tempot så fort någon häst visar tecken på att bli trött och ta i så den skummar. Rastvila en kvart halvtimme tidigt vid behov lönar sig oftast. Är där rejäla backar så samla krafter lite före backen så spars det än mer på krafterna.
 
Jag skulle inte ens fundera på särskilda åtgärder vid en ridtur på tre timmar om det inte vore extremt hårt tempo. Tänker att en-två timmar är helt vanlig vardagsritt och tre-fem timmar ingenting konstigt en helg.
 
Låta hästen vila dagen innan långritt? (c 3h tur varierat skritt/trav galopp). Ja/nej?
Dagen efter långritten så ska hästen såklart joggas ut lite lätt för att undvika värk.
Dag 1- Trimmade igenom dag 2- Vila dag 3- Långritt
Är det okej?
Hästen går i en stor hage, ute dygnet runt. Väldigt mycket backar och stor yta i hagen.
Jag räknar inte 3 timmar som en långritt för en häst i kondition, klart är den inte det så kan det bli problem. Jag förstår inte heller varför joggning dagen efter skulle påverka någon värk, har hästen annat än träningsvärk ska den definitivt vila och har hästen verkligen träningsvärk så är det i mina ögon bättre att gå en promenad för hand med den. Jag gillar inte att jogga med träningsvärk och inte hjälper det ett dyft mot det i heller och även om man inte ska förmänskliga hästar så tror jag de upplever träningsvärk ungefär som människor. En häst i bra kondition borde dock inte få träningsvärk, det är inte så att man gör krävande rörelser eller övningar när man rider 3-timmars ritter, åtminstone har ingen jag känner ägnat sig åt det. Det är bättre att fokusera på eventuell träningsvärk efter träningspass.
 
Håller med övriga men om du undrar om det är ok att låta hästen vila dagen innan så är det såklart det (osäker på exakt vad du undrar). Det är ok med eller utan vila dagen innan, du kan göra precis hur det passar bäst för dig.
 
Med häst i bra kondition som är van att ridas ut längre turer och bra utrustning så anpassar man turen utefter. Handlar lite om själva terrängen, är det 3 timmar snårskog och branta backar så suger det.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 021
Senast: KAROLIJNAH
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp