Vila efter snuva/feber

Lindon

Trådstartare
Min häst blev förra onsdagen lätt snuvig. Torsdagen märkte jag att han verkade tröttare,tempade normalt. På fredag em. hade han 39,5 grader och tjock gult snor i näsan, lät täppt och slö. Vet. skrev ut antibiotika mot luftvägsinfektioner. Frågade hur länge han skulle äta men fick till svar "håll koll på tempen". På lö tempade han ännu över 39, dock normalt på kvällen. Ännu snorig. Har ätit medicin sen fre kväll. I går var han piggare (har gått i hage normalt - orolig i box) och galopperade runt lite. Näsan rann mindre. I morse lät han normal då han andades, inte täppt, inget snor. Tänkte ge ännu medicin ikväll. Med räcker till 5,5 dagar, kanske borde man ge den ut.

Nu till frågan - hur länge brukar man vila sådana här hästar? hela veckan ut och promenera nästa vecka? vill inte anstränga honom... Vad kan han månne fått? han är vaccinerad mot hästinfl, inte träffat några andra hästar på över 1mån, den andra hästen har inga symptom (ännu - *peppar*) Ringer om han inte blir bättre efter avslutad kur till en annan vet. men vi har vet. brist här så de blir "sura" över onödiga frågor ( i deras tycke).
 
Sv: Vila efter snuva/feber

Med exakt samma symptom som du beskriver så ville vet. ta prov för kvarka på en av stallets hästar.
Men det va inget din veterinär nämnde?
 
Sv: Vila efter snuva/feber

Nej, men veterinären är inte den bästa:crazy: Men var tvungen att ringa honom då det var på en dag och han är vår kommunvet. Tänkte på kvarka jag också... vet att det är jättesmittsamt. Han har ju stått brevid sin kompis i hagen, var rädd att det skulle smitta men kanske det inte är lika smittsamt i uteluft. Står ju inte i något stall utan går på lösdrift medan den andra går in i box till natten. Men om alla hästar inte är mottagliga för kvarka? nu är det väl för sent att ta prov? är det blod eller nåt annat prov som tas?
 
Sv: Vila efter snuva/feber

Jösses man blir ju mörkrädd efter att ha googlat kvarka.. enda som jag kommer på nu är att hovis var ut 1v före han blev sjuk. Trodde inte att han kunde ha nåt med saken att göra men om kvarka bakterier överlever och sprids via kläder också. Blir att tvätta allt nu då för säkerhetsskull...
 
Sv: Vila efter snuva/feber

Att enbart tvätta kläder räcker inte långt om det är kvarka, minst 60 grader.
Precis allt måste saneras. Skuras, ångas, virkon doppas. Stall och alla saker som finns i stallet även om det inte varit använt på länge. Så vi får väl hoppas det är något annat hästen har fått.
 
Sv: Vila efter snuva/feber

Provsvaret visade halsinfektion och inte kvarka.
Men symptomen var iaf detsamma, så det kan ju vara halsinfek. ni har också..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 901
Senast: Fraegd
·
Hästvård Jag ber hemskt mycket om ursäkt till alla er som blir upprörda när ni ser någon göra en tråd på ett hästforum istället för att slösa en...
Svar
10
· Visningar
7 117
Senast: Plantan
·
Hästvård Enligt SVA och all litteratur jag plöjt så börjar hästinfluensa alltid med hög feber, snor och hosta kommer efter febern. Men kan det...
Svar
5
· Visningar
774
Senast: super
·
Hästvård Var med om något läskigt igår. Min gamle pålle (23 år) skulle få tänderna kollade. Vet ville ge lite lugnande för att han skulle stå...
Svar
10
· Visningar
2 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp