vila efter vargtänderna dragits

Tossa90

Trådstartare
Hur länge ungefär brukar man låta hästar stå/vila efter att man dragit tänder/vargtänder? :) (tränas utan bett)
Brukar veterinär rekommendera viloperiod?
 
Senast ändrad:
Jag har alltid dragit dem innan hästen fått bett, dvs när de varit ungefär två år. Vila har därför inte varit aktuellt, de har inte varit igång.

Med en äldre häst hade jag följt de råd tandläkaren gett, om jag inte fått några hade jag ringt och bett om det innan jag gjorde något på eget bevåg. Omständigheter vid utdragningen kan ju göra att råden blir olika för olika hästar.
 
Min unghäst fick sina dragna för nån månad sen. Fick då instruktioner om bettlöst i 10-14 dagar.
 
undrade mer om hur lång tid hästen ska vila från arbete efter tänderna ryckts😃. använder inte bett så behöver inte tänka på det :).
 
undrade mer om hur lång tid hästen ska vila från arbete efter tänderna ryckts😃. använder inte bett så behöver inte tänka på det :).
Bäst är ju att fråga veterinären. Jag skulle räkna med minst några dagars vila för att minska risken för att det ska börja blöda ur såren. Arbete ökar ju blodcirkulationen.
 
undrade mer om hur lång tid hästen ska vila från arbete efter tänderna ryckts😃. använder inte bett så behöver inte tänka på det :).

Jag fick okej från vet att rida dagen efter de dragits. Sen beror det ju på hur knepigt det var att få ut dem. Större ingrepp- längre vila. I mitt fall var det okomplicerat.
 

Liknande trådar

Småbarn När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena...
2
Svar
22
· Visningar
1 599
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 576
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
386
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp