Vila i sommar (född -17, postade fel)

malinsky

Trådstartare
Hej på er
Hur gör ni med vila i sommar? Min vilade 2v i våras och ska få en längre vila nu i sommar.

Han visar sig vara väldigt lättfödd 🙄 Så jag funderar på att låta honom få sin vila senare istället då han börjar bli lite väl rund :D

Nyfiken på hur ni gör och resonerar.
..och vad är vila för er? Helvila eller lite promender/arbete för hand eller hur tänker ni :D
 
Planerar att ge min några veckors vila i slutet av juli/början av augusti när betet inte är lika bra längre. Lätt att bli fet utan motion tidigt på betet annars.
 
Hej på er
Hur gör ni med vila i sommar? Min vilade 2v i våras och ska få en längre vila nu i sommar.

Han visar sig vara väldigt lättfödd 🙄 Så jag funderar på att låta honom få sin vila senare istället då han börjar bli lite väl rund :D

Nyfiken på hur ni gör och resonerar.
..och vad är vila för er? Helvila eller lite promender/arbete för hand eller hur tänker ni :D
Min är ett år äldre men har sedan inridning inte vilat någon sommar alls. Det beror på att jag är ledig hela sommaren, det är varmt och det är ljust dygnet runt så träningsförutsättningarna är perfekta. Vila får mina hästar göra i novembe/december och kanske januari om det är väldigt kallt i flera veckor (-25 och kallare). Förstår inte alls det här med att unghästar ”måste” vila under sommaren.
 
Har en 5-åring som dock är väldigt lättfödd trots att han inte går på bete (men 12 hektar stor hage så växer ju en del ändå), därav får han vila enstaka veckor då och då, men ej nån längre sammanhängande vila tyvärr, han får längre vila vintertid istället.
 
Min femåring kommer hålla igång om inget oförutsett händer. Hon vilade hela hösten/vintern och delar av våren på grund av skada, sen fick hon oplanerat 3 veckors vila nyligen när jag fick hjärnskakning. Hoppas vi kan träna på resten av sommaren nu :love:
 
Min är ett år äldre men har sedan inridning inte vilat någon sommar alls. Det beror på att jag är ledig hela sommaren, det är varmt och det är ljust dygnet runt så träningsförutsättningarna är perfekta. Vila får mina hästar göra i novembe/december och kanske januari om det är väldigt kallt i flera veckor (-25 och kallare). Förstår inte alls det här med att unghästar ”måste” vila under sommaren.

för min del handlade det om att det är under sommaren jag kan släppa på bete så han bara får vara häst och ifred från människor och hantering. Han vilar under vintern också, men då blir det en annan typ av vila där han ju är kvar i vardagen.
 
Nu är min häst äldre, och vuxen, men jag brukar aldrig aktivt planera in vila under sommaren. Dels ser livet alltid till att det blir vila ändå, och dels har jag dåliga ridmöjligheter på vintern om det blir snö (inget ridhus eller ridbana, men tack och lov är det väldigt sällan långa snöperioder här).

Min häst har enbart haft aktiv, inplanerad vila på sommaren som treåring, direkt efter inridningen och i samband med att vi drog ut vargtänderna. Sen såg livet till att hon vilade i princip hela det året. Efter det har jag inte planerat vila mer. Hon har definitivt vilat i alla fall, men oftast under den tråkigaste perioden på vintern istället.
 
Alla mina unghästar som inte har ngn ”viktig” tävling under sommaren får vila en längre period. Jag tycker att dom behöver det. Även dom som har lätt för sig får vila för att inte riskera att ”bränna” dom. Dom har även planerade vilor under året planerat utefter vad dom ska göra och inte. Dom vilar helt och hållet.
 
för min del handlade det om att det är under sommaren jag kan släppa på bete så han bara får vara häst och ifred från människor och hantering. Han vilar under vintern också, men då blir det en annan typ av vila där han ju är kvar i vardagen.
Jag ser nog inget behov av sådan vila, mina hästar får dras med mig året runt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 352
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 951
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 167
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp