I en tråd på forumet diskuteras det vad som är vila. En del tycker att aktiviteter så som laga mat, baka, gå ut med hundarna och torka av bordet är vila. Det var nog någon som nämnde gräsklippning också som vila. Jag är lite i chock faktiskt. Det där är saker som jag tycker är jobbiga och i min enfald så trodde jag att alla tyckte det. Men inser nu att det finns folk som tycker sådana saker är vila. Inte konstigt då att andra orkar mer än vad jag gör.
 

Sova, läsa bok, kolla film och slösurfa är vila för mig. Hushållsarbete är mer av ett nödvändigt ont. Matlagning och bakning är ofta roligt, framför allt när man får njuta av resultatet, men jag räknar definitivt det som aktivitet och inte vila.
 
Det är så situationsbundet för mig. Jag skulle inte räkna någonting av det där som vila, men i dag har jag försökt lösa ett knepigt problem på jobbet och inte lyckats på hela dagen, och jag är helt slut i huvudet. Klippa gräs, diska eller ta en hundpromenad känns just i detta nu som riktig och återhämtande vila.
 
I det läget jag är alldeles precis nu efter att ha kommit hem efter jobbet så skulle jag absolut inte se något av det där som vila.
Knappt jag orkade läsa hela inlägget ens.

/Däckad i sängen
Piper i huvudet, värker i ögonen.
Såå trött (trött räcker inte att beskriva, som utmattad är det nog mer utmattningen jag känner av efter en lång jobbdag med massor av intryck)

Så nu tänker jag ge mig den här återhämtningen så jag klarar av att natta djuren om ngn timme.
 
För mig är kökssysslor framförallt bakning eller matlagning åt andra avkoppling. Dessutom jag håller igång. Sätter jag mig i soffan då blir jag trött.
 
Jag har svårt att bara "vila" och göra ingenting om jag inte sover. Vila för mig är att påta i trädgården, göra vattenbyten, plantera om, flytta spindlar... generellt sådant som jag inte har tid eller ork att göra när jag jobbar. 😅 Under långa promenader i skogen eller över kullarna, långt bort från folk och civilisation laddar jag batterierna bäst. Där kan jag bara sitta ibland.
 
Tycker det är skillnad på vila och avkoppling!
Kan vara avkopplande att klippa gräset eller påta i trädgården, men vilar jag så är jag stilla... Kan läsa, kolla tv typ men stilla.
Sant, jag lät nog de två smälta ihop... fast samtidigt kan jag tycka det är betydligt mer vilsamt att vara ute och påta än att till exempel sitta stilla här, framför Buke. :)
 
Det är som när någon säger att dom ska åka iväg på semester för att dom behöver vila. Obegripligt för mig. Vila är att få göra det jag vill när jag vill. Äta, sova, tapetsera osv. Minsta lilla det blir tvång och tidspress däremot....då tjurar min hjärna ihop.
 
För mig är vila att typ sova, ligga och vila. Ev slösurfa, läsa någon bok, se film/serie.
Sen kan det vara avkopplande att tex laga mat, baka, pyssla i trädgården eller med djuren och gården. För då gör jag något som inte kräver någon större tankeverksamhet. Men ändå nog för att liksom rensa skallen och släppa jobbigare tankar. Jag tyckte matlagning var trist förut. Men sedan jag lärt mig mer tycker jag det är kul att vara kreativ i köket.
Sen kan jag tycka att jag laddar batterierna under tex resa där man upplever mycket positivt, att umgås med nära och kära, rida eller träna. Men vila är det ju inte.
Sambon älskar att göra fysiska saker för att rensa huvudet och ladda batterierna. Kanon med en sambo som älskar att klippa gräs, köra trimmer, skotta etc när man bor på gård. 😅
Jag är inte lika road av det. Kan man på något sätt göra saker roligare upplever jag dem kosta mindre energi. Jag lyssnar på ljudbok när jag gör tråksysslor tex eller spelar bra musik och sjunger och dansar när jag ska städa typ.
 
Det låter mer som avkoppling. Vila för mig är när jag halv sover i solstolen, soffan eller sängen.
 
Vila för mig = stillasittande (eller oftast liggande) i tex soffa eller hängmatta, kanske kolla på en serie. Eller ta en tupplur.

Promenad med hunden = avkoppling, kunna koppla bort mycket måsten och bara vara här och nu. Samma med stallet. Men jag kan fortfarande fysiskt behöva vila även om jag fått avkoppling.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 248
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 088
Senast: Wingates
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp