Vild katt :(

N

Nelly_Muffin

Jag har en katt som är två år, en hona. Hennes mamma blev dräktig utan att vi visste nåt, hon gick på piller som hon antagligen då hade kräkts upp. Hur som helst, hon hade inte blivit så tjock som dom brukar, men vi misstänkte ändå att hon hade fått ungar. Jag letade överallt på gården och hittade inga ungar, förrän efter flera veckor. I alla fall, när jag hittade ungarna hade dom ju aldrig sett en människa utan bara legat i denna lådan utan någon hantering alls. När dom såg mig fick dom panik och sprang iväg.

Det var tre ungar från början, dem två andra lyckades vi få tama och sälja. Men denna katten som vi har kvar är då problemet. Hon är en helt normal katt, leker och har roligt med den andra katten som är en hane på 3. Älskar hunden, är frisk osv. Hon klarar av att man står bredvid henne även om hon är nervös, har lyckats klappa henne utan att hon sprungit iväg några gånger. Om man försöker hantera henne mer än så så springer hon iväg eller anfaller. Har försökt träna henne locka med godis osv men hon litar inte ett piss på mig, är nervös när man är inom en meters radie. Och då är jag den i familjen som hon är minst rädd för.

Vi har inte tid och ork att få denna katten tam, och vi vill inte ha några kattungar efter henne till våren :crazy: Kastrering är ju inte ett alternativ, först all press hos veterinären, sen ska dom ju hållas i stillhet, inomhus, i bur med tillsyn och nej, hon skulle slita upp stygnen och förblöda på nolltid typ.

Om man skulle avliva henne måste man också stressa henne för att få henne till veterinären, och det bär emot lite grann att avliva en frisk och lycklig katt. Det finns väl ingen som vill adoptera och tämja en vild bondkatt :crazy:

Det skulle vara skönt att bara ha hanen kvar så man slapp ett växande kattbestånd...Att kastrera honom hade inte hjälpt eftersom vi bor som vi bor alla i byn har katter som springer huller om buller... Hon lär ju bli dräktig ändå.

Är avlivning det enda alternativet? Hjälp!
 
Sv: Vild katt :(

Jag förstår inte varför kastrering skall vara så krångligt. Det brukar man göra helt rutinmässigt på vildisar som t.ex. skall TNRas (trapp-neuter-return). Be veterinären att sy med självupplösande tråd, och helst flanksnitt (mindre och läker snabbare).
Veterinären är rimligt sett van vid rädda / skygga katter. Dock bra om du förvarnar.
Tycker du det känns obehagligt att "svika förtroendet" och ta henne till den obehaglige veterinären, så fånga henne i en fångstbur. Då förknippar hon inte dig med infångandet.
Chansen är rätt bra att hon blir lättare att få tam efter kastrering.
Om inte annat, så när man vårdar en sjuk vildis blir de ofta mera tillgivna då. Just då är de ju nästan som barn på nytt, beroende av "mamma".


ps. Bra om ni kastrerar hanen ändå.
 
Sv: Vild katt :(

Jag är mest orolig över hur det skulle funka efter kastreringen. Det kan ju gå jättebra eller helt åt skogen. Katten kanske får panik och vill bryta sig ut osv. Hur gör man då? Jag tror att kastrering skulle kunna gå eftersom jag vet att många vilda katter blir kastrerade och att det går bra. Men min mamma vill avliva henne. Hon tycker inte att det är värt det typ. Jag försöker få henne att gå in i en bur, lägger korv i den. Sen får det väl bli när hon löper typ i mars som jag fångar in henne. Mamma säger att om jag lyckas fånga katten då så får vi se om vi vill avliva eller kastrera.
 
Sv: Vild katt :(

Kastrering är inget som är speciellt krångligt t.o.m. för vildkatter, många vildisar kastreras ju som sagt.
Angående eran hankatt så kan han tyvärr bidra till åtminstone en kull ungar per år (troligen mer) och ju mindre av dem desto bättre, så jag tycker det vore jättebra om ni kastrerade honom med, många bäckar små ...
 
Sv: Vild katt :(

Ja hankatten kan vi ju kastrera samtidigt, han är ju heltam och hankatter är ju betydligt lättare att kastrera så varför inte :) Vi har haft två honor innan och en hankatt, dom har varit kastrerade och just dom som vi har kastrerat, vaccinerat, öronmärkt m.m lagt pengar på har sprungit bort. Så trist, dom har blivit tamare efter kastreringen och läkt jättebra. Sen har dom försvunnit ändå.
 
Sv: Vild katt :(

Det är inga problem med att kastrera en vildkatt eller i ditt fall en halv vildkatt.Tycker dock att ni ska ta henne före hon börjar löpa.Hanarna kommer ju vara där med en gång då..Missade hur gammal hon var men ta henne då hon är runt6-7 mån.Lycka till
 
Sv: Vild katt :(

Ja vi har bestämt nu att vi ska försöka kastrera henne, jag övertalade min mamma lite och berättade om att det brukar gå ganska bra ändå och att det verkar vara många som lyckas kastrera otama katter :banana:

Grannens hankatt var här idag, dom brukar ju löpa i februari-mars tycker jag men hon kanske är på gång redan nu då.

Har en kattbur som jag slänger in maten i, idag vågade hon inte gå in där men tanken är att hon har vant sig snart så jag kan stänga dörren bara :)

Sa till mamma att vi får ta såna stygn som faller bort själva så vi slipper åka dit en gång till, och att vi kan köpa sån lugnande hormonspray som heter dap för hundar och nåt annat för katter :p Och ha utanför buren efter kastrationen, så hon inte blir stressad.

Så får vi hoppas nu att hon blir tamare efteråt och inte tvärtom :)
 
Sv: Vild katt :(

Underbart!

Så skall en slipsten dras! :)


Dap för katter heter Feliway. Diffusern köpes hos veterinär eller via apoteket.


Glöm bara inte att fråga veterinären om de använder självupplösande tråd och helst också flanksnitt (ett mindre snitt än buksnitt). Alla veterinärer gör inte det.
 
Sv: Vild katt :(

Japp, vi ringer till veterinären innan och frågar om allt det där. Annars får vi väl åka till blå stjärnan med henne.

Om man ska ha självupplösande och flanksnitt hur mycket dyrare borde det bli än vanlig kastrering?

Här i Alingsås tror jag dom tog 700 för en "vanlig kastrering" av honkatt låter det rimligt eller var det pojken som kostade så? Har även 1300 i huvudet :p
 
Sv: Vild katt :(

Japp, vi ringer till veterinären innan och frågar om allt det där. Annars får vi väl åka till blå stjärnan med henne.

Om man ska ha självupplösande och flanksnitt hur mycket dyrare borde det bli än vanlig kastrering?

Här i Alingsås tror jag dom tog 700 för en "vanlig kastrering" av honkatt låter det rimligt eller var det pojken som kostade så? Har även 1300 i huvudet :p


Det behöver egentligen inte vara dyrare. För en van veterinär går det på ett ut, många gör det rutinmässigt. Om det är stor prissskillnad, visar det snarare att veterinären är ovan, och flansknitt innebär en stor extra ansträngning. Välj då nån annan....

700 är ett normalt pris hos en billig veterinär.
1300 för hona, 700 för hane låter också rimligt - hos en ganska så dyr veterinär då...

Bor ni i Alingsås? Vara veterinärstation är nog rätt billig. Jag vet ej vad de tar för kastreringar, men de undersökte Vagis för friskintygen både varsamt och - billigt.
 
Sv: Vild katt :(

Jag håller med vagis om att Vara är billiga.
Vi var där med en katt för något år sedan akut eftersom ingen annan närmare hade någon tid.
Han hade öroninflamation, förmodligen av skabben som han var full av när han kom hit, (en av de katter som kommit hit och ansett sig bo här:angel:) eftersom han inte var kastrerad så gjordes det på samma gång, det kostade sammanlagt med kastrering och rengöring av öronen 450 kr.
Det brukar gå att få tid där samma dag och de är duktiga och har mjuk hand med djuren, de har normalt sett inga väntetider utan man får komma in direkt (undantag finns ju alltid.)

Jag vet inte om du läste min tråd, problemet med självupplösande suturer är att då behöver katten ha tratt på sig och det ökar ju stressen.
Jag tyckte att det var värt de extra kronorna att åka tillbaka till veterinären och ta stygnen.
Om katten har tratt på sig måste du ju på något vis få av den sedan eller hemska tanke, katten får av sig tratten och slickar upp stygnen:crazy: och det är nog värre än att få in katten i buren två gånger.
Tänk också på att katten behöver vara inne under tiden hon är konvalecent, min var inne tills dagen efter stygnen var tagna eftersom hon blev sövd igen när stygnen togs, en katt som varit sövd kan inte hålla värmen själv.
För min katt kostade det sammalagt 1400 kr för kastrering och stygn tagning, dessutom gjorde ju veterinären kastreringen på jourtid men det tog hon inget extra för. Besöket vid kastreringen kostade 1000 kr och stygn borttagningen 400 kr. Varför det blev såpass dyrt berodde på att veterinären även vätskade upp henne och avmaskade henne med droppar i nacken.
Normalt sett kostar en kastrering av honkatt 700 kr här.
 
Sv: Vild katt :(

problemet med självupplösande suturer är att då behöver katten ha tratt på sig och det ökar ju stressen.
Jag tyckte att det var värt de extra kronorna att åka tillbaka till veterinären och ta stygnen.


Det går tydligen olika bud här. Jag tror ju på ditt ord TinyWiny. Och jag vet att ståltråd antas vara motståndskraftig mot ev. gnagande.

Men man brukar ju sy vildingar just med självupplösande, och rent av släppa ut dem ibland redan efter något dygn efter...
Så problemet med gnagandet är troligen något överdrivet.

Såg fö häromdagen ett program typ; Uppdrag: Veterinär i Thailand. Där dom då TNR:ade hemlösa hundar i Thailand. Kastrering, i förekommande fall inklusive abort. Sy ihop inifrån i tre-fyrdubbla lager med självupplösande. När hunden väl vaknat och tagit sig, den får mat och släpps tillbaka ut där den infångades. Alltså ett knappt dygn senare. Ja det var inte deras fria val, men de hade inga praktiska möjligheter till förvaring utom för enstaka akutfall. Men det gick alltså bra ändå. (Det är klart, hemlösingar är ju av överlevare av tufft virke. De svagare dör ju undan eller tas av rovdjur).
Och hundar brukar ju gnaga på sina skavanker ännu mera än katter.

OBs: Jag säger alltså inte att kattan skall släppas efter bara ett dygn. Jag säger bara att ett väl gjort flanksnitt ordentligt hopsytt skall förhoppningsvis inte ge några biverkningar.


Rådfråga den tjänstgörande veterinären som skall göra ingreppet, tycker jag
.
 
Sv: Vild katt :(

Ja jag har också hört/läst olika men alla veterinärer som jag har pratat med själv har sagt att de måste ha tratt vid själv upplösande stygn och det har varit några stycken i och med min vilding som jag inte trodde skulle klara av fångenskapen.

Att de gör så på hemlösa djur tror jag faktiskt beror på att de hellre låter hundarna/katterna dö än ha dem inlåsta just för som du skriver att det finns ingen plats åt dem.
Det är "bättre" enligt deras sätt att se det att djuret dör än får fler valpar/kattungar som också blir vilda.

Min rädsla var ju att katten skulle slicka upp sygnen och sedan ligga och plågas till döds:cry: det hade varit fruktansvärt att ha varit ansvarig för det lidandet.
 
Sv: Vild katt :(

Jag har hållt på med hemlösa katter i 5 år nu och har haft hand om många förvildade katter.De har kastrerats , några med flanksnitt och några genom titthål genom buken och det användes självupplösande stygn. Det har inte varit några komplikationer efteråt.Ja det skulle vara Lina då som skrapade sidan vid ett misslyckat rymningsförsök, men det var ett ytligare sår.

Sen har föreningen som jag var med i tagit hand om många fler förvildade katter och jag har inte hört att någon skulle ha slickat upp stygnen så att såret gick upp.

Men fråga gärna de på Göteborgs katthjälp de sysslar ju med TNR dvs de fångar in , kastrerar och sen släpps katterna ut igen i området där de kom ifrån. Med undantag av kattungar och lite tamare katter som det finns stödhem till.Katterna får väl vara inne några dagar efter kastreringen, men efter att de har släppts ut kommer det folk dagligen och matar katterna och de ser hur katterna mår och om det är någon katt som inte visar sig.
 
Sv: Vild katt :(

Okej, flanksnitt och självupplösande är kanske det som blir bäst. Priset spelar faktiskt ingen roll, dom är trevliga här på Alingsås djurklinik och katten har aldrig åkt bil så det känns bättre att bara åka 20 min. :laugh:

Katten ska väl sitta i bur några dygn oavsett vilka stygn och om den har tratt eller ej. Stressen blir väl samma stress ändå. Och med vanliga stygn skulle man behöva fånga katten en gång till, efter en vecka är det väl som dom ska dras. Och när det har ont lär den ju inte vara så pigg på det...

Idag har jag fortsatt slänga in maten i kattburen på verandan som dom brukar sova i annars, och först går pojkkatten in sen går hon in när jag har gått därifrån :grin: Hon vågar iinte gå in i buren när jag tittar på för då fattar hon att jag kan stänga in henne.
 
Sv: Vild katt :(

Jag glömde visst skriva att katterna inte hade tratt efter kastreringen. Det skulle inte vara lätt att få bort den på en förvildad katt om man inte söver den hos veterinären.
Lycka till med infångandet.
 
Sv: Vild katt :(

Uppdatering: Nu har jag försökt fånga henne massa gånger och misslyckats, så nu går hon knappt in i buren när jag inte är där. Hon är säkert dräktig för länge sen, kan inte vänta en vecka till och bara mata henne, då är det för sent säkert. Vart köper man en grävlingsfälla? Är dom dyra? Hon får ju panik om man kommer för nära henne, undrar om veterinären ens klarar av henne..
Vill inte ha massa kattungar :crazy:
Den andra katten käkar upp alla korvbitar som jag försöker locka henne med. Och när jag tar bort den andra katten vågar hon inte ens gå upp på verandan.
Hur ska jag göra för att rätt katt ska gå in i grävlingsfällan om jag köper en sån?
Idag var vi hos veterinären och vaccinerade valpen, dom sa att det brukar gå att fixa en tid om vi fångar henne på förmiddagen och ringer. Dom kan göra självupplösande stygn och hon ska vara inomhus två dygn efteråt.
 
Sv: Vild katt :(

Leta efter en kattfälla hos närmsta katthem eller hos kommunens jägare, de borde ha någon. Det finns ingen chans att börja ge henne mat i typ en bod så du kan stänga in henne där så att det blir lättare att fånga henne i buren när det är på en mindre yta?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 717
Senast: cirkus
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 699
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 326
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 359
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp