Vildkatter i stallet

Tussemaja

Trådstartare
Hur blir jag av med vildkatterna? Eller åtminstone deras kissande? Vi har två som har "bosatt" sig på vår gård. Dom går in i stallet via kattluckorna och äter upp mina katters mat - iof inte hela världen, mina får mat inne åxå - men det värsta är att dom kissar i stallet. Det luktar kattkiss och jag måste täcka hö och halm med presenningar (har en stalldel där jag förvarar sånt...) för att dom inte ska kissa i det. Men det luktar kattkiss av presenningarna åxå så jag antar att dom markerar både här å där. Jag är ju åxå orolig för mina katter - att dom ska hamna i slagsmål å så där. Mina är kastrerade hankatter alla fyra och jag misstänker att det här rör sig om vilda, eller förvildade hankatter.
Inte lätt att avliva de här katterna heller, för de är väldigt skygga. Annars vore nog det det mest barmhärtiga.
Så finns det nåt medel som gör att dom avstår från att markera? Andra tips?
 
Sv: Vildkatter i stallet

Prata med kommunens miljökontor alternativt länssytrelsen.
Dessa brukar ha avtal med "kommunjägare" - nu kallas de ibland för något annat - som kan vara behjälpliga vid liknande problem.

Ofta kan man få hjälp med att sätta ut fällor - korgfällor som INTE skadar katterna - som jägaren sedan hämtar och så avlivar han katterna.
Ibland kostar det en summa att får denna hjälp, ibland ingår det i samhällets "service".

/Swat
 

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 137
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hej! Vi har haft en katt som sprungit runt stallet och varit väldigt skygg. Vi har börjat mata kissen för att få den tillräckligt trygg...
Svar
4
· Visningar
864
Senast: WildHorse
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 891
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Suck... Det har ju dykt upp minst en okastrerad hankatt som stryker här och letar mat, kissar ner mitt silage och ffa skrämmer bort...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 813
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp