Vildsvin i hagen och rymmarhästar

Skye

Trådstartare
Okej jag har en dålig dag så behöver kräka av mig lite 🙈😅
Vi har ett jätteproblem med vildsvin som förstör i alla hagarna, just nu har de bökat sönder hela sommarbetet + en vinterhage. Ser ut som en potatisåker, så tack för det.
Vi har också fått en älg på besök som inte kan hoppa på morgonen, denna älg gillar att sova i en av hagarna. När älgen ska ut drar den rakt genom trådarna så trästolpar och grindhantag flyger.
Vi har ström på dygnet runt och lägsta tråden sitter på låg höjd.

Som om inte detta räcker ser jag i morse hur unghästen tar tag i grindhandtaget och öppnar tråden 🤦‍♀️

Hur har er morgon varit? 😅
 
När det gäller vildsvin så sätt en eltråd långt ned i stängslet. Funkar på golfbanor.
Älgar är mästerhoppare synd när det bara gäller åt ett håll. Har varit med om liknande när det var 3 älgar i hästflocken. Tyvärr så hoppade dessa heller inte ut så dom sprängde tråden. Undrar hur det funkar På ofelias islandhästar i Kiruna. Där stödfodras älgarna inne i hästhagen och det är många älgar . Hopp ut och in i hagen varje dag på vintern.

https://www.facebook.com/ofelasislandshastar/videos/skänk-en-gåva-till-älgarna/1484426541655862/
 
Kan behövas lite mer kräm i staketet i kombination med låg tråd för att hålla vildsvinen ute. Älg har jag lyckligtvis ingen erfarenhet av.
 
Okej jag har en dålig dag så behöver kräka av mig lite 🙈😅
Vi har ett jätteproblem med vildsvin som förstör i alla hagarna, just nu har de bökat sönder hela sommarbetet + en vinterhage. Ser ut som en potatisåker, så tack för det.
Vi har också fått en älg på besök som inte kan hoppa på morgonen, denna älg gillar att sova i en av hagarna. När älgen ska ut drar den rakt genom trådarna så trästolpar och grindhantag flyger.
Vi har ström på dygnet runt och lägsta tråden sitter på låg höjd.

Som om inte detta räcker ser jag i morse hur unghästen tar tag i grindhandtaget och öppnar tråden 🤦‍♀️

Hur har er morgon varit? 😅
Här har bönderna satt tre trådar på 30, 60 och 90 cm. Fungerar oftast men tyvärr så fungerar inte el på alla vildsvin utan några tar gärna en stöt eller två om det är tillräckligt lockande på andra sidan. Kan du prata med lokala jaktlaget? Om det skjuts unggrisar och kultingar på ett ställe brukar suggorna undvika att ta flocken dit igen.
 
Här har bönderna satt tre trådar på 30, 60 och 90 cm. Fungerar oftast men tyvärr så fungerar inte el på alla vildsvin utan några tar gärna en stöt eller två om det är tillräckligt lockande på andra sidan. Kan du prata med lokala jaktlaget? Om det skjuts unggrisar och kultingar på ett ställe brukar suggorna undvika att ta flocken dit igen.
30 cm som lägsta tråd känns högt för vildsvin, det kan ju kultingar och unggrisar krypa under enligt min erfarenhet. Jag har satt lägsta tråden på 15 cm....
 
30 cm som lägsta tråd känns högt för vildsvin, det kan ju kultingar och unggrisar krypa under enligt min erfarenhet. Jag har satt lägsta tråden på 15 cm....
Du har säkert rätt men jag antar att det är någon slags kompromiss för att det skall vara möjligt att kunna hålla efter växtligheten under tråden.
 
Här har bönderna satt tre trådar på 30, 60 och 90 cm. Fungerar oftast men tyvärr så fungerar inte el på alla vildsvin utan några tar gärna en stöt eller två om det är tillräckligt lockande på andra sidan. Kan du prata med lokala jaktlaget? Om det skjuts unggrisar och kultingar på ett ställe brukar suggorna undvika att ta flocken dit igen.
Jag som har rovdjursavvisande stängsel, har ordentligt kraftiga elaggregat, ordentlig jordning och rejält med kräm i trådarna.

Resultatet är NOLL vildsvin inne i hagarna.

Man behöver ett aggregat på minimum 8-10 joule, och en (uppmätt) strömstyrka på minst 4000 volt, för att vara "vildsvinssäker".

En del sätter upp billiga elrep som leder dåligt och ett billigt aggregat från biltema runt sin trädgård eller runt traktens fotbollsplan, sådana lösningar räcker inte för att stoppa vildsvin.
 
Du har säkert rätt men jag antar att det är någon slags kompromiss för att det skall vara möjligt att kunna hålla efter växtligheten under tråden.
Min nedersta tråd, sitter på ca 25 cm i medelhöjd. trådhöjden varierar mellan ca 15 cm, till ett absolut max på 30 cm.

30 cm är i "högsta laget" för vildsvin, om inte 30 cm är en absolut maxhöjd på tråden, någonstans längs stängslet.

Eftersom vi har åtta (8) kilometer stängsel att klippa bort beväxning under, dessutom minst två ggr per säsong, så gäller det att hitta en rimlig kompromiss.
 
Jag som har rovdjursavvisande stängsel, har ordentligt kraftiga elaggregat, ordentlig jordning och rejält med kräm i trådarna.

Resultatet är NOLL vildsvin inne i hagarna.

Man behöver ett aggregat på minimum 8-10 joule, och en (uppmätt) strömstyrka på minst 4000 volt, för att vara "vildsvinssäker".

En del sätter upp billiga elrep som leder dåligt och ett billigt aggregat från biltema runt sin trädgård eller runt traktens fotbollsplan, sådana lösningar räcker inte för att stoppa vildsvin.
Då har ni verkligen lyckats! Hos mig är det ekollonen som lockar men så länge de inte går in i vinterhagen så får de hållas. Jag läste igår om en grisbonde som hade satt upp rovdjursstängsel för att hålla ute vildsvinen från hans tamgrisar men det fungerar inte utan han hade stora problem och var nu tvungen att stänga in sina grisar nattetid.
 
Då har ni verkligen lyckats! Hos mig är det ekollonen som lockar men så länge de inte går in i vinterhagen så får de hållas. Jag läste igår om en grisbonde som hade satt upp rovdjursstängsel för att hålla ute vildsvinen från hans tamgrisar men det fungerar inte utan han hade stora problem och var nu tvungen att stänga in sina grisar nattetid.
Jag har ett flertal stora "sparbanksekar" i betesmarkerna som producerar mycket ekollon (hur mycket varierar, vissa år kopiösa mängder).

Det är helheten i stängslen, som sätter stopp för vildsvinen.

Vi håller våra stängsel i gott skick och har el på året runt.

Just nu är det mycket goda förhållanden för att ha maxat med el: fuktigt i marken efter rikligt med regn så jordningen blir optimal, och inga växter på trådarna.

Vi har ganska moderna elaggregat (vi har två separata slingor) med display som visar effekten.

I eftermiddags, så visade den något kortare slingan 7.700 volt, och den andra, något längre slingan 7.100 volt. Bägge aggregaten har 14 joule i stötarna.

Men det har hänt genom åren, t.ex. att någon stolpe tryckts upp av tjäle, så att nedersta tråden hamnat för högt.
Då tar det inte många dagar förrän de där :rage: :devil: vildsvinen hittar "hålet" och går in och ställer till det...
 
I Örebro sköts en travhäst med täcke på sig i sin hage.
Jägaren trodde det var ett vildsvin.
Så kolla upp att dom som jagar verkligen vet vad dom gör i så fall.
Finns många skjutglada som inte bör ha laddade vapen i sin närhet.
Jag blir alltid förvarnad om det ska jagas gris så mina stallas in de gångerna, annars går de på lösdrift.
 
Jag som har rovdjursavvisande stängsel, har ordentligt kraftiga elaggregat, ordentlig jordning och rejält med kräm i trådarna.

Resultatet är NOLL vildsvin inne i hagarna.

Man behöver ett aggregat på minimum 8-10 joule, och en (uppmätt) strömstyrka på minst 4000 volt, för att vara "vildsvinssäker".

En del sätter upp billiga elrep som leder dåligt och ett billigt aggregat från biltema runt sin trädgård eller runt traktens fotbollsplan, sådana lösningar räcker inte för att stoppa vildsvin.

Men max ut i hagen enligt dagens regler är ju 5joule, så vill man ha mer måste man antingen fulimportera eller leta på gamla bondgårdar...
 
Får ha upp till 15 joule om det är intelligent aggregat.

Ja, men den får inte mata ut 15 joule hela tiden, den får mata ut det några enstaka pulser efter att "ordinarie" puls getts.
Dvs om grisen fastnat i staketet får den 5 joule, sen 15 några gånger innan elen helt stängs av för att inte plåga ett djur som sitter fast.
Men misstänker att det inte är ett speciellt vanligt aggregat ute hos folk då de är dyra!
 
Ja, men den får inte mata ut 15 joule hela tiden, den får mata ut det några enstaka pulser efter att "ordinarie" puls getts.
Dvs om grisen fastnat i staketet får den 5 joule, sen 15 några gånger innan elen helt stängs av för att inte plåga ett djur som sitter fast.
Men misstänker att det inte är ett speciellt vanligt aggregat ute hos folk då de är dyra!
Tror det är vanligare att ha ett äldre aggregat än vad regeln är om joule begränsades till 5 inte får säljas inom EU än det finns intelligenta aggregat.
Jag likt många andra köpte på oss aggregat innan den nya regeln kom. Är ju inget förbud mot att använda aggregaten, bara att sälja inom vissa länder.

Regeln är ju bara ca 10 år gammal så det behövs inte letas på speciellt gamla gårdar för att hittas.
 
Även jag rekommenderar elstaket för att hindra grisarna.
Inte varit ett spår av grisarna på golfbanorna, potatisland, trädgård mm som har haft elstaket runt sig. Själv bryr jag mig inte om att grisarna tar sig in i hagarna men har likt många andra här el runt gräsmatta och min odling.
 
Vi hade vildsvin här innan pga ekarna runt och på gården, dock har vildsvinen aldrig bökat inne i hagarna och har inget svar på varför det inte gjort det. Tyvärr har jägarnas sen 3 år tillbaka satt upp utfodring till grisarna ca 200-300 m från vår gård och nu är här ju vildsvin igen. 🙈. Vägen upp till vår gård passerar matställen. Suck. Dessutom har våra hundar kommit på att vildsvinsmaten är god och rymmer ner dit så hela vintern måste vi ha dem kopplade på gården eller instängda. De fodrar mest på höst och vintern
När det kommer till älg har våra nattälgar hoppat eller gått in genom öppna grindöppningar när de gått in och ur ur hagarna
 
Men max ut i hagen enligt dagens regler är ju 5joule, så vill man ha mer måste man antingen fulimportera eller leta på gamla bondgårdar...
Bullshit, vem har sagt det till dig?

Den personen har nog fått det hela om bakfoten.

Det här är en länk till en Sveriges mer kompetenta försäljare av stängselmaterial, i synnerhet vad avser rovdjursavisande stängsel , här kan du själv se hur många aggregat över 6 joule som just dom har till salu:

https://www.lgprodukter.se/category.html/elstangselaggregat
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Hej! Håller på att bli tokig. För tredje gången på fem dagar har vår hage gått sönder och ena hästen gått ut. Han som gått ut är...
2
Svar
22
· Visningar
2 961
Senast: Magnum
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 646
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp