Vildsvin i hagen och rymmarhästar

Ja, men den får inte mata ut 15 joule hela tiden, den får mata ut det några enstaka pulser efter att "ordinarie" puls getts.
Dvs om grisen fastnat i staketet får den 5 joule, sen 15 några gånger innan elen helt stängs av för att inte plåga ett djur som sitter fast.
Men misstänker att det inte är ett speciellt vanligt aggregat ute hos folk då de är dyra!
Riktigt så fungerar inte aggregaten.
 
Men max ut i hagen enligt dagens regler är ju 5joule, så vill man ha mer måste man antingen fulimportera eller leta på gamla bondgårdar...
Om man tror att man kan stoppa vildsvin med t.ex. dåligt ledande elband/elrep, och aggregat under 5 joule, så förstår jag om vildsvinen tar sig in.

Men något fulimport behövs inte, däremot behöver man betala minst 2-3 tusen kronor för aggregatet, och dessutom behöver man jorda med "ett jordspett per joule", så det blir lite besvärligare när man måste hitta en bra plats för sin jordningsanläggning.
 
Vi hade vildsvin här innan pga ekarna runt och på gården, dock har vildsvinen aldrig bökat inne i hagarna och har inget svar på varför det inte gjort det. Tyvärr har jägarnas sen 3 år tillbaka satt upp utfodring till grisarna ca 200-300 m från vår gård och nu är här ju vildsvin igen. 🙈. Vägen upp till vår gård passerar matställen. Suck. Dessutom har våra hundar kommit på att vildsvinsmaten är god och rymmer ner dit så hela vintern måste vi ha dem kopplade på gården eller instängda. De fodrar mest på höst och vintern
När det kommer till älg har våra nattälgar hoppat eller gått in genom öppna grindöppningar när de gått in och ur ur hagarna
Vilka är "jägarna"? Är de också markägare?

Har ni tagit upp en diskussion med "jägarna" och/eller markägaren?

Ta hjälp av länsstyrelsen och lokala LRF.

Det avråds å det bestämdaste från utfodring av vildsvin.
 
Ja, men den får inte mata ut 15 joule hela tiden, den får mata ut det några enstaka pulser efter att "ordinarie" puls getts.
Dvs om grisen fastnat i staketet får den 5 joule, sen 15 några gånger innan elen helt stängs av för att inte plåga ett djur som sitter fast.
Men misstänker att det inte är ett speciellt vanligt aggregat ute hos folk då de är dyra!
De kraftfullare aggregaten är normalaggregat hos bönder med djurhållning.

Det är i stort sett endast hästhållare med små hagar, och folk som har mycket små hobbybesättningar (tänk 3-4 st får), som har de där små aggregaten.
 
Vilka är "jägarna"? Är de också markägare?

Har ni tagit upp en diskussion med "jägarna" och/eller markägaren?

Ta hjälp av länsstyrelsen och lokala LRF.

Det avråds å det bestämdaste från utfodring av vildsvin.
Jägaren äger ej marken, antar de arrenderar jaktmarker.

Vi har inte tagit diskussionen med jägaren mer än att de är irriterade över att våra hundar går ner och äter. Vi har sagt att vi försöker dem instängda men det är svårt, det blir ju en belöning g för hundarna varje gång de lyckas gå ner dit och äta. Sen när de väl har skjutit lägger de ut resterna de skär ur viltet. Förstår deras irritation men hundarna går bara dit just för maten annars lämnar de aldrig gården.
Får väl försöka höra med dem om de kan flytta utfodringen. Skolbussen kör ju också på vår väg och så drar de dit vilt.
Tack för tipsen om länsstyrelsen och LRF om det inre går att prata med dem
 
Vilka är "jägarna"? Är de också markägare?

Har ni tagit upp en diskussion med "jägarna" och/eller markägaren?

Ta hjälp av länsstyrelsen och lokala LRF.

Det avråds å det bestämdaste från utfodring av vildsvin.

Här fodrar de rådjuren (säger de) men de glömde nog berätta det för vildsvinen...
 
Bullshit, vem har sagt det till dig?

Den personen har nog fått det hela om bakfoten.

Det här är en länk till en Sveriges mer kompetenta försäljare av stängselmaterial, i synnerhet vad avser rovdjursavisande stängsel , här kan du själv se hur många aggregat över 6 joule som just dom har till salu:

https://www.lgprodukter.se/category.html/elstangselaggregat


5 joules regeln EN norm 60335-2-76/AD gäller från och med 2011-09-01​

Regeln begränsar standardaggregat upp till 5 Joule i utgående energi. Aggregat över 5 Joule i utgående energi tillåts endast vid “Intelligenta” aggregat med fördröjning. Intelligenta aggregatet har en fördröjningstid innan den ökar energin, medan den samtidigt kontrollerar stängselsituationen. Intelligenta” aggregat med fördröjning är tillåtna att överskrida 5 Joules utgående energi upp till max 15 Joule.
 
De kraftfullare aggregaten är normalaggregat hos bönder med djurhållning.

Det är i stort sett endast hästhållare med små hagar, och folk som har mycket små hobbybesättningar (tänk 3-4 st får), som har de där små aggregaten.

Visa mig vart jag kan hitta i lagtexten att ett aggregat får mata ut 15J konstant utan att börja larma och sänka styrkan efter några stötar om djuret fastnar.
 

5 joules regeln EN norm 60335-2-76/AD gäller från och med 2011-09-01​

Regeln begränsar standardaggregat upp till 5 Joule i utgående energi. Aggregat över 5 Joule i utgående energi tillåts endast vid “Intelligenta” aggregat med fördröjning. Intelligenta aggregatet har en fördröjningstid innan den ökar energin, medan den samtidigt kontrollerar stängselsituationen. Intelligenta” aggregat med fördröjning är tillåtna att överskrida 5 Joules utgående energi upp till max 15 Joule.
Vilket bara gäller försäljning

"Lagligt att använda
Juridiskt blir det 1 september olagligt för grossister och importörer att sälja för starka elstängselaggregat på europamarknaden.
Däremot blir det inte olagligt för en privatperson att köpa starkare aggregat utomlands, eller via postorder, och föra in dem i landet. Inte heller blir de olagliga – i juridisk bemärkelse – att använda, så länge de är EMC-certifierade, vilket har med radiostörningar att göra. Det beror på två saker:
För det första kan man inte kräva att människor ska sluta använda sina gamla aggregat, trots att de inte följer gällande standard.
För det andra får man, som sagt, köpa ett nytt aggregat utomlands efter 1 september – men blir då själv helt ansvarig för säkerheten, vilket kan leda till civila processer och skadeståndskrav om något inträffar. Eventuellt kan man också bli anmäld för framkallande av fara.
– Om man inte följer våra regler så kan man inte skylla ifrån sig ansvaret. Vi planerar emellertid inte någon särskild satsning på kontroll av elstängsel efter 1 september, säger Susanne Sundström."

Har aldrig tagits upp som civila process eller någon som viljat ha skadestånd än vad jag känner till.
 
Visa mig vart jag kan hitta i lagtexten att ett aggregat får mata ut 15J konstant utan att börja larma och sänka styrkan efter några stötar om djuret fastnar.
Har jag sagt "konstant mata ut"?

Du har sagt att det inte får säljas elaggregat med effekt över 5 joule.

Det får det. Upp till ca 20 joule.

Men inte med konstanta stötar.

De där s.k. intelligenta aggregaten är visserligen något sämre än vad de gamla är, eftersom de har en annan teknik och bullrar inte på med full kraft i varje stöt, men de ger den kraft som behövs för att stoppa rovdjur t.ex.

Behöver man kraftigare aggregat, än de som har en sparad effekt på 20 joule, så kan man söka dispens.

Det finns en del fårägare i rovdjurstäta områden, som skaffat sådana aggregat.


Själv är jag glad att det räcker med 14 joules aggregat i mina anläggningar, eftersom det är så stora jordningsanläggningar som måste till.
 
Jag anser att det där regelverket runt elstängselaggregaten som kom 2011, är väldigt konstigt.

Såvitt jag vet, så har det inte inträffat några allvarliga olyckor p.g.a. elstängsel inom jordbruk/hästhållning i "modern tid", där människor skadats allvarligt av strömstötarna.

Det finns något fall i Lund med ett dödsfall, men där har inte strömmen orsakat skadan utan mekanisk påverkan.

Överhuvudtaget så tycks allvarliga olyckor i samband med jordbrukets elstängsels ström vara mycket ovanliga.

De allra första stängselaggregaten för 50-60 år sedan var inte helt säkra, men de moderna elaggregaten är helt oproblematiska.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Håller på att bli tokig. För tredje gången på fem dagar har vår hage gått sönder och ena hästen gått ut. Han som gått ut är...
2
Svar
22
· Visningar
2 961
Senast: Magnum
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 647
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp