Vildsvinshund?

linnsan

Trådstartare
En vän söker ny jakthund och söker denna gången en hund för framförallt jakt på vildsvin. Men även en del älg kan det bli. Egen mark finns och även den mark de har via jaktlaget.

Hon har tittat både på grå, jämte och Gonczy Polski men även laikorna. Utseende är ganska oviktigt.

Däremot vill hon helst ha en hund som stämmer in på följande (lite går såklart att rucka på):

* Socialt trygg med människor av olika slag
* Funka hyffsat med andra hundar. Behöver inte älska allt och alla såklart men ska inte vilja bråka med och döda allt som heter hund heller. Det finns hundar både I hemmet och bland vänner.
* Såklart vara bra I jakten.
* Vara skottfast även utanför jakten.
* Gärna ha en del vakt då de bor på landet.
* Frisk
* Trygg I miljö då de tar med hundarna även I stadsmiljö och liknande ibland.

Kort sagt en hund som både är trygg på fritiden och funkar bra I jakten. Ska kolla mer exakt på hur jaktmarkerna ser ut om det är viktigt att veta. Men dom är väl inte superstora. De ligger I Jönköpingslän, om det ger ett hum på hur de ser ut.
 
Vi har jämte och det jag verkligen gillar är att de är så stabila och vänliga.
Säkert olika för olika linjer kanske, men överlag.
Det är något jag tyckt stått ut.

Våra har båda älskat barnen med alla upptåg och vill alltid vara med. Okomplicerade bra hundar liksom.
Den ena, den gamla, var med exakt överallt, aldrig några problem med nånting.

Inga vakthundar så men den ena larmade alltid. Den yngre gör det med till viss del.

Sen ska man nog tänka sej för i val av ras om man har små marker. Inte kul när det skenar iväg.

Med jämtar får man nog vara medveten om risken för Epilepsi också.
 
Min svåger har en östsibirisk laika, som han jagar älg och vildsvin med. Hunden uppfyller alla krav, så kanske något att kika på?
 
Vill de främst ha en ställande hund eller en drivande hund? Hur stora är markerna?
Generellt upplever jag att jämtarna täcker mer mark än gråhundar och västsibiriska laikor, de östsibiriska har jag ingen större erfarenhet av. Upplever laikorna som betydligt vassare än våra svenska spetsar, så jag hade nog kikat på en gråhund. Skaderisken från gris är i regel mindre för gråhundarna än för jämtarna också.
 
En "typisk" jämte har stort sök och hänger i länge, så även om de stämmer in på allt annat som efterfrågas, så skulle jag inte rekommendera den om man inte har hyfsat stora marker. Består jaktmarken av småsåtar så kommer man ha hunden flera jaktlag bort.

Ep är dock inget jag skulle bekymra mig för mer inom jämtarna än nån annan ras.

Östsibirisk laika, Rysk europeisk laika eller en karelare (nära besläktad med REL) skulle jag fundera på om jag ville ha en duglig gris/älghund på små marker.
 
Raserna som nämns i trådstarten är ju både ställande och drivande, så första frågan blir vilken typ av hund vill de ha och hur ser markerna ut? Vill de ha en ställande hund så skulle jag säga gråhund då jämtarna oftast täcker mer mark. Rent generellt så upplever jag att jämtarna nästan alltid finner vilt, men är markerna små så kan det vara flera jaktlag bort. Vill de ha en drivande hund så finns det fler raser att kika på, själv har jag ingen erfarenhet av gonczy polski.

Vi har en gråhundstik och jag är uppväxt med rasen och tycker den täcker önskemålen bra. Våran vaktar inte men larmar.
 
Jag kommer med en outsider som jag inte ens vet om den finns i sverige (och är för lat för att kolla) en Cataloa houndog (med resv.för stavningen)
 
Tänker du på Catahoula Leopard Dog? För det är då ingen ras som passar in i Sverige. Häftig ras, men efter att ha pratat med folk som äger dem så nej tack.
Jag är med i en grupp angående genetiken kring merle (hej jag är nördig) och där dyker ofta den rasen upp. Finns även en kull såna på blocket nu.
Är det en sån ras vars jaktsätt går emot svenska lagar? Har faktiskt inte någon koll, men alltid intressant att lära sig om nya raser.
 
Jag är med i en grupp angående genetiken kring merle (hej jag är nördig) och där dyker ofta den rasen upp. Finns även en kull såna på blocket nu.
Är det en sån ras vars jaktsätt går emot svenska lagar? Har faktiskt inte någon koll, men alltid intressant att lära sig om nya raser.
Ja de används bla som catchdogs på svin vet jag och det är rejält skarpa hundar som både används till jakt på puma, fösa/valla nöt (nöt som inte hanteras som svenska) och vakta. Svårt att se hur de egenskaperna passar in här, hur häftiga de än är.

Detta är liksom ur rastandarden:
"
TEMPERAMENT
The Catahoula is independent, protective, and territorial. It may show aggressive behavior. Signs of timidity on a leash should not be taken as cowardice, but the intolerance for strangers."

De ska aldrig backa liksom.
Det finns ju en fd bukare som har bor i Kanada sedan flera år tillbaka och har haft dem. Jättebra till arbetet där, men knappast här.
 
Jag är med i en grupp angående genetiken kring merle (hej jag är nördig) och där dyker ofta den rasen upp. Finns även en kull såna på blocket nu.
Är det en sån ras vars jaktsätt går emot svenska lagar? Har faktiskt inte någon koll, men alltid intressant att lära sig om nya raser.
Så här skrev min vän om dem i en fb grupp när de var uppe på tal sist:
Jag fortsätter vidare för det är altid nån jäkel som läst något någonstans;

Om en catahoula INTE är villig och fullkomligt kapabel att gå in i strid med vad det än vara månde är det inte en catahoula. Älskar den folk och trivs som hushund i stan är det INTE en catahoula.
Fjäskar den är det inte en catahoula.
River den inte ditt hus och hotar käka grannen är det inte en catahoula.

Behöver du inte montera ur din catahoula ur en bil med främmat folk i som varit korkade nog för att lämna fönstret öppet och vara på g ut utan att du var där är det inte en catahoula. Detta göres då förslagsvis när de flyr ut genom passagerardörren.

Om den inte väcker helvetets alla demoner om någon tafsar på din bil när din catahoula är där inne är det inte en catahoula.

Faller den inte under gemene medelsvenssons ide om aggressiv, farlig, avliva innan den gör illa någon är det inte en catahoula.

And i do not give a FUCK om någons kusins fasters påskhares bryllings merlefärgade jycke som var så snäll.
Är den SNÄLL är det inte en catahoula.

De är underbara hundar, otroligt imponerande hundar. De är hundar du kan skicka på en förbannad longhorn tjur och eta att de, ensamma, kan hålla. De är hundarna du skickar ut för att hålla den arga mammakossan ifrån dig när hon är on the hunt.
Och ve det as som avlar dom vekare än så. Det kommer bli döden för rasen.
 
Ja de används bla som catchdogs på svin vet jag och det är rejält skarpa hundar som både används till jakt på puma, fösa/valla nöt (nöt som inte hanteras som svenska) och vakta. Svårt att se hur de egenskaperna passar in här, hur häftiga de än är.

Detta är liksom ur rastandarden:
"
TEMPERAMENT
The Catahoula is independent, protective, and territorial. It may show aggressive behavior. Signs of timidity on a leash should not be taken as cowardice, but the intolerance for strangers."

De ska aldrig backa liksom.
Det finns ju en fd bukare som har bor i Kanada sedan flera år tillbaka och har haft dem. Jättebra till arbetet där, men knappast här.
Nej, de verkar verkligen inte passa in här. Säkert jättehäftiga arbetshundar i länder där de passar in, men inte här.

De verkar lika opassande att ha här som alla dessa boskapsväktare och blandningar av dessa som verkar extremt poppis på blocket nu. Jag jobbade på hunddagis där det fanns en Kuvasz. Mina instruktioner som ny var "titta inte på honom, gör inte ett ljud, erbjud bara godis" och sen fick vi gå på promenad. Den anställde som hunden kände höll i honom, jag gick bredvid. När hunden såg en annan hund på andra sidan gatan blev den så förbannad att den vände sig om och högg tag i den som höll kopplet.. Slutade med stygn. Hunden fick inte komma tillbaka. Och detta var den andra hunden av samma ras ägarna i en förort skaffat.. Men den äldre var ju för svår för hunddagis :cautious: Galenskaper.
 
Nej, de verkar verkligen inte passa in här. Säkert jättehäftiga arbetshundar i länder där de passar in, men inte här.

De verkar lika opassande att ha här som alla dessa boskapsväktare och blandningar av dessa som verkar extremt poppis på blocket nu. Jag jobbade på hunddagis där det fanns en Kuvasz. Mina instruktioner som ny var "titta inte på honom, gör inte ett ljud, erbjud bara godis" och sen fick vi gå på promenad. Den anställde som hunden kände höll i honom, jag gick bredvid. När hunden såg en annan hund på andra sidan gatan blev den så förbannad att den vände sig om och högg tag i den som höll kopplet.. Slutade med stygn. Hunden fick inte komma tillbaka. Och detta var den andra hunden av samma ras ägarna i en förort skaffat.. Men den äldre var ju för svår för hunddagis :cautious: Galenskaper.
Håller med, särskilt när det slutar med att man börjar avla på mellanmjölkshundar för att de ska bli hanterbara här. Det är ju så man förstör raser.
 
Håller med, särskilt när det slutar med att man börjar avla på mellanmjölkshundar för att de ska bli hanterbara här. Det är ju så man förstör raser.
Ja, då känns det ju mer motiverat att de ska gå över till andra raser, om det nu är sällskapshundar de är efter.
Boskapsväktare är nog de läskigaste raser jag vet. Extrem respekt för dem. De är ju ändå avlade för att vinna mot allehanda stora rovdjur. Glöm shitbulls, drar du in en kangal så sticker jag.
 
Ja, då känns det ju mer motiverat att de ska gå över till andra raser, om det nu är sällskapshundar de är efter.
Boskapsväktare är nog de läskigaste raser jag vet. Extrem respekt för dem. De är ju ändå avlade för att vinna mot allehanda stora rovdjur. Glöm shitbulls, drar du in en kangal så sticker jag.
Jag kommer tänka på den där Youtube videon som lärde folk vad man skulle göra om man mötte på såna hundar i arbete i bergen - backa undan och cyklister skulle väl kliva av sina cyklar och bära den förbi. Det säger väl en del. :cautious:

Jag har faktiskt träffat en hund av sådan ras (den som ser ut som vit golden retriever men är definitivt inte det), min syster var på hundutställning med sina grand danios och gjorde ägaren en tjänst och tog med sig den hunden också. De fick stanna i bilen hela tiden under besöket hos oss, det talar verkligen emot deras ras att de ser så lika ut som golden retrievers för amatörer. Det är så lätt att tro att det går att hälsa/gosa. Man tar inte dem på lika stort allvar som man borde när de skäller, även om de gör det skarpt, känns det som.
 
Jag kommer tänka på den där Youtube videon som lärde folk vad man skulle göra om man mötte på såna hundar i arbete i bergen - backa undan och cyklister skulle väl kliva av sina cyklar och bära den förbi. Det säger väl en del. :cautious:

Jag har faktiskt träffat en hund av sådan ras (den som ser ut som vit golden retriever men är definitivt inte det), min syster var på hundutställning med sina grand danios och gjorde ägaren en tjänst och tog med sig den hunden också. De fick stanna i bilen hela tiden under besöket, det talar verkligen emot deras ras att de ser så lika ut som golden retrievers för amatörer. Det är så lätt att tro att det går att hälsa/gosa. Man tar inte dem på lika stort allvar som man borde när de skäller, även om de gör det skarpt, känns det som.
Lika golden retrievers.. Jo, om man tänker på utställningsavlade goldens som är vita, men inte annars. De jaktavlade har väl mer risk att ha Hovawarts misstagna för goldens :p

Men ja. De ser ju väldigt snälla och trevliga ut, vilket jag tycker är rent av livsfarligt i ett svenskt samhälle där barn kan lufsa fram till dem hipp som happ. Att utställningsdomare ens släpper igenom att de inte får hantera dem är för mig en gåta, men ändå ett bevis på varför utställning är värdelöst som utvärdering av mentalitet. (Som tyvärr många ändå hävdar att det är.)
 
Lika golden retrievers.. Jo, om man tänker på utställningsavlade goldens som är vita, men inte annars. De jaktavlade har väl mer risk att ha Hovawarts misstagna för goldens :p

Men ja. De ser ju väldigt snälla och trevliga ut, vilket jag tycker är rent av livsfarligt i ett svenskt samhälle där barn kan lufsa fram till dem hipp som happ. Att utställningsdomare ens släpper igenom att de inte får hantera dem är för mig en gåta, men ändå ett bevis på varför utställning är värdelöst som utvärdering av mentalitet. (Som tyvärr många ändå hävdar att det är.)
Därför skrev jag vita pch för amatörer :D

Jag håller med till fullo! Visste dock inte att de inte behöver hanteras av utställningsdomare :eek::crazy: det om inget annat säger något!
 
borderterrier kanske kan vara ett alternativ?

Tysk jaktterrier ska gå väldigt bra på gris
Nu älskar jag terriers, har haft båda raserna, men BT är svårt att få tag på vettiga jakthundar och TJT kan vara jättesvåra att ha med andra hundar. Jag har vänner som har TJT som har både skyddsväst och munkorg på dem på jakt, för de är helt rabiata (och olämpliga). Så för TJT ska man verkligen veta vad man vill ha och kunna linjer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 198
Senast: Ajda
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 044
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 269
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 314
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp