Bukefalos 28 år!

Vilhelmina med omnejd.

bitta

Trådstartare
Vi ska åka på en liten minisemester, sambon och jag. Vi åker över Stekenjokk till Vilhelmina och ska bo på deras hotell nu mellan idag och fredag.
Stekenjokk - Saxnäs har jag ju åkt ett antal gånger men finns det något guldkorn i Vilhelminatrakten vi bör få med oss?
 
Vi ska åka på en liten minisemester, sambon och jag. Vi åker över Stekenjokk till Vilhelmina och ska bo på deras hotell nu mellan idag och fredag.
Stekenjokk - Saxnäs har jag ju åkt ett antal gånger men finns det något guldkorn i Vilhelminatrakten vi bör få med oss?

Nu har ni redan bokat boende vad jag förstår men annars kan jag verkligen rekommendera vandrarhemmet i Vilhelmina. Jättefint och billigt. Vi åt middag på hotellet när vi var där förra sommaren, vilket var en höjdare, jättegod mat. Sen finns det precis utanför Vilhelmina en liten affär/restaurang med lokala delikatesser, ett besök där kan verkligen rekommenderas. Tyvärr åt vi inte där utan handlade bara, tror att en lunch där inte är helt fel.
 
Tack, det ska vi kolla på. Du minns inte vad den heter?

Boendet är redan klart, vi ska bo i hotellets svit med bastu och bubbelpool. Det låter helt ok. :)
 
Tack, det ska vi kolla på. Du minns inte vad den heter?

Boendet är redan klart, vi ska bo i hotellets svit med bastu och bubbelpool. Det låter helt ok. :)

Det är Bergmans Fisk: http://www.mbergmansfisk.se/

Har tyvärr bara åkt förbi men har ju särbon inte långt därifrån (Dorotea) så det kommer att bli av :)

Är avis för att ni ska upp på Stekenjokk, det är underbart vackert där. Bild från början av maj 2014:


:D
 
Det är Bergmans Fisk: http://www.mbergmansfisk.se/

Har tyvärr bara åkt förbi men har ju särbon inte långt därifrån (Dorotea) så det kommer att bli av :)

Är avis för att ni ska upp på Stekenjokk, det är underbart vackert där. Bild från början av maj 2014:


:D

Tack, precis den jag menade. Köpte med bl.a. en otroligt god björksavsgravad lax därifrån. Och lite annat smått och gott. Kan som sagt verkligen rekommenderas.
 
Lite tidigt på året kanske (eller vi som har ovanligt sen vår/sommar ) men Fatmomakke tycker jag är värt att besöka.

*Jenny *
Du får vinka när du passerar hästarna i Klimpfjäll
 
@bitta
Just nu finns det bara en Isabell och en fux i hagarna. Skäckar har funnits tidigare år.
Men det är de enda hästarna i Klimpfjäll just nu.
V A R N I N G !!!
De va full snöstorm på fjället i natt!
De satt flera bilar i drivorna med sommardäck förstås....
Räddningstjänsten skickade en traktor att ploga fram dom. Så det kan vara vanskligt att köra vissa bitar.

* Jenny *
 
Jag fattar inte hur man länkar en film från facebook, men det ser ut att ha kommit en hel del snö på Stekenjokkplatån under natten.....
Den blomstertid nu kommer:wtf:

* Jenny *
 
I själva samhället så skulle jag gå omkring lite i kyrkstaden och bland annat besöka Tage Lundins ateljé, han är en väldigt duktig oljemålare som ställer ut över hela världen.
Tyvärr är nog inte Stenmans Konditori vad det en gång var men deras kladdkaka har varit berömd, nu vet jag inte, rolig byggnad i alla fall.
Det finns ett hembygdsmuseum.
Pralinerian är helt klart värd ett besök, säljer handgjorda praliner och har en mysig fikavdelning. Lite konstiga öppettider bara.
Vill man göra något lite mer fartfyllt finns Sune Anderssons Event, massa snabba motorer.
Bakom kyrkan på kyrkberget är det dels fin utsikt mot Volgsjön men det är uppbyggt gamla visthus och några kåtor så men ser hur det kunde se ut förr.
Dalasjö har en bra golfbana.
I Nästansjö finns ett lokalt likörbryggeri vars smak bara kommer från växter, inga essenser, Systembolaget ska ha de inne (annars finns de som beställningsvara i övriga Sverige, kan verkligen rekommendera den med älgört). Lopme heter det.

Mot Åsele till finns Torvsjö kvarnar som är ganska intressanta.
 
Jag rekommenderar också Bergmans fisk!
Vi åkte på andra hållet i somras, dvs Vilhelmina - Stekenjokk och jag gillade Vilhelmina skarpt! Vi bodde på campingen lite utanför samhället (som jag inte minns vad den heter..) och åt på deras restaurang på kvällen. På dagen var vi förbi Bergmans fisk och handlade lite, samt gick runt inne i samhället.
Personligen tycker jag att Vilhelmina var den mysigaste staden vi körde genom på vägen mellan Haparanda och Stekenjokk :)
 

Liknande trådar

Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 070
Senast: Wille
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 344
Senast: ptr
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 132
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp