Viljas hälta. Råd och tips mottages!

border_kelpie

Trådstartare
Hejsan!

Har en 8 månaders tik som började halta på sitt vänstra framben efter lek med andra hundar där några ska ha sett henne krocka med en annan hund. Hon var halt i 5 dagar med vila och sen ohalt med vila i nästan 2 veckor. Åkte sedan till brukshundsklubben och körde lite tunnlar. Hon fick sen leka lite lätt med en annan hund. Halt direkt igen..
Har sedan dess varit halt så fort hon rört sig. Dock i olika grader. Och då menar jag inte fullt ös medvetslös, utan vanligt spring rakt fram eller lek inne.

Har varit hos vanlig veterinär en gång efter hon blev halt andra gången och Vi röntgade henne men plåtarna kom tillbaka klockrena. Veterinären konstaterade då panosteit och vi fick koppelpromenader + Rimadyl i 10 dagar. Tyckte denna diagnosen inte stämde då hon blev halt efter en krock och hade inte växt på 2 månader. Vilade henne de 10 dagarna + 8 dagar till. Men när hon fortfarande inte va bra så tog jag henne till en ortoped som kände igenom hela henne ordentligt och enda stället hon reagerade på var vänster armbåge. Vi röntgade henne igen då det hade gått 1 månad sedan sist och de plåtarna var också klockrena. Gjorde då en CT i fredags och fick idag svar.

Conclusions: Questionable very mild dysplasia of the elbow joints due to medial coronoid disease. Very minimal bilateral incongruity of the radioulnar joint.

Additional comments: The lesions in the elbows are minimal, and it is unclear if they are to assign for the clinical signs. However, the presence of cartilage defects cannot be detected in the CT study, and it might be associated with significant pain. If it is clinically indicated, a follow-up CT study in approximately eight weeks would be advised for further workup. There are no signs of fragmentation of the medial coronoid process or osteochondrosis of the humeral condyle.


Om jag fattar veterinären rätt så har Vilja mild armbågsdysplasi som de inte tror är orsaken till att hon har så ont som hon har. Veterinären vill nu göra en artroskopi på henne för att gå in och kolla så det inte finns något som inte syns. Tid bokad den 20/3.
Men om det nu inte är det vad gör vi då?

Jag behöver lite tips och idéer från er på kloka buke! Vet knappt fram eller bak just nu :(
 
Jag har dessvärre inget bra svar, jag vill bara säga att jag lider så med dig! Har följt resan med din förra hund o det känns så orättvist med Vilja nu.. Jag håller alla tummar att hon ska bli bra! :heart
 
Antar att vet kollat tår och klor ordentligt? Händer ju att hundar stukar sig eller till och med bryter tårna...
 
Men funderar på att prova gå till en fysioterapeut och kolla igenom alla muskler. För hon blev ju halt av en krock. För veterinären ville kolla hennes muskelfästen om inte artroskopin gav något. Men är det inte bättre att kolla muskler först?
 
För er som inte sett så hittade fysioterapeuten att vilja hade ont i sin vänstra framtass, handled och ländrygg. Så vi fick via henne en snabb tid till en ortoped på Lunds djursjukhus. Där hittade de en skada i tassen och att hon fortfarande har ont i vänster armbågsled.
Det är jätte svårt att förklara men det har hänt något med hennes ena tå. De små, små benen vid leden har gått sönder. Det kan vara genetiskt. Vilket de troligtvis är då hennes helbror som är 8 månader äldre haft samma fraktur på samma ben, tå som vilja. Viljas är dock mer komplicerat 😔.

Eller så är det bara världens otur 😔 . Veterinären berättade att denna skadan tar väldigt lång tid på sig att läka och ingen vet när detta hände. Var det den 4 januari så har ju 2 olika veterinärer missat detta TROTS att jag bestämt bett att de ska kolla tassen. Har det gått så lång tid så vet vi inte hur det kommer gå.
Men veterinären vill nu att hon ska ha strikt vila i 6 veckor + sko när hon är ute. Hon får max gå i koppel och inte leka, springa, hoppa de minsta lilla.
Lätt när hon är 9 månader och vi dessutom har en på 4 månader hemma..
Hon ska iallafall få laser behandling minst 1 gång i veckan i 5 veckor och sen får vi kolla hennes tass igen och hålla tummarna på att det läkt.

Men även om nu tån skulle läka så har vi ju armbågsleden kvar sen.
Och få efter allt med tån/tassen är löst så blir det en artroskopi med sin operation och rehab..

Börjar bli orolig för viljas försäkring.. har redan använt upp all rehab på laser behandlingarna.

Hon har även börjat med lite olika beteenden som oroar mig. Hon har börjat hugga mot katterna. De har varit hennes bebisar innan. Kan hända bara de ska gå förbi.
Hon har börjat vakta saker och de är verkligen inte hon.
Hon vandrar runt på kvällarna/nätterna och kommer inte till ro. Ligger ofta och piper 😔.
Börjat dricka jätte mycket och flämtar är orolig på kvällarna.

Men vad är smärta och vad är understimulans? 😩
Hon har ju nu gått koppelpromenader i 3 månader.

Nej vill verkligen inte ha någon mer hund..
 
För er som inte sett så hittade fysioterapeuten att vilja hade ont i sin vänstra framtass, handled och ländrygg. Så vi fick via henne en snabb tid till en ortoped på Lunds djursjukhus. Där hittade de en skada i tassen och att hon fortfarande har ont i vänster armbågsled.
Det är jätte svårt att förklara men det har hänt något med hennes ena tå. De små, små benen vid leden har gått sönder. Det kan vara genetiskt. Vilket de troligtvis är då hennes helbror som är 8 månader äldre haft samma fraktur på samma ben, tå som vilja. Viljas är dock mer komplicerat 😔.

Eller så är det bara världens otur 😔 . Veterinären berättade att denna skadan tar väldigt lång tid på sig att läka och ingen vet när detta hände. Var det den 4 januari så har ju 2 olika veterinärer missat detta TROTS att jag bestämt bett att de ska kolla tassen. Har det gått så lång tid så vet vi inte hur det kommer gå.
Men veterinären vill nu att hon ska ha strikt vila i 6 veckor + sko när hon är ute. Hon får max gå i koppel och inte leka, springa, hoppa de minsta lilla.
Lätt när hon är 9 månader och vi dessutom har en på 4 månader hemma..
Hon ska iallafall få laser behandling minst 1 gång i veckan i 5 veckor och sen får vi kolla hennes tass igen och hålla tummarna på att det läkt.

Men även om nu tån skulle läka så har vi ju armbågsleden kvar sen.
Och få efter allt med tån/tassen är löst så blir det en artroskopi med sin operation och rehab..

Börjar bli orolig för viljas försäkring.. har redan använt upp all rehab på laser behandlingarna.

Hon har även börjat med lite olika beteenden som oroar mig. Hon har börjat hugga mot katterna. De har varit hennes bebisar innan. Kan hända bara de ska gå förbi.
Hon har börjat vakta saker och de är verkligen inte hon.
Hon vandrar runt på kvällarna/nätterna och kommer inte till ro. Ligger ofta och piper 😔.
Börjat dricka jätte mycket och flämtar är orolig på kvällarna.

Men vad är smärta och vad är understimulans? 😩
Hon har ju nu gått koppelpromenader i 3 månader.

Nej vill verkligen inte ha någon mer hund..
Ökad törst kan bero på smärta. Även det att hon piper och inte kommer till ro :(
 
Jag har ju dålig erfarenhet av när två hundar krockar. Min ena tik började en tid efter en krock snubbla till ibland - men hon har hög smärttröskel, så jag trodde hon fått problem med en tå. Röntgen visade ingenting, men en duktig ortoped hittade felet i bogleden och via titthål hittades ett hål i en sena och en lös broskbit i leden.
 
Ökad törst kan bero på smärta. Även det att hon piper och inte kommer till ro :(


Då har jag bokat veterinärtid imorgon så det blir först försök till rehab 9.15 och sen veterinär kl 10. Vi får se om vi kan ge laser på hennes tass då hon blivit väldigt rädd och beskyddande om den. Veterinär då jag vill ta blodprov och så för att kolla att allt är bra.
 
Då har jag bokat veterinärtid imorgon så det blir först försök till rehab 9.15 och sen veterinär kl 10. Vi får se om vi kan ge laser på hennes tass då hon blivit väldigt rädd och beskyddande om den. Veterinär då jag vill ta blodprov och så för att kolla att allt är bra.
Hur gick det?
 

Rehaben gick inte så bra då Vilja nu blivit så rädd för veterinärer att hon inte vill ha något att göra med varken dem eller deras apparater. De måste som sagt hålla i hennes tass och ge den laser. Funkar inte på en hund som bara vill fly. Men skam den som ger sig vi ska försöka.
Annars hittade de bara kristaller i hennes urin så vi ultraljudade hennes livmoder då de misstänkte livmodersinflammation. Men det var de som tur inte.
Men Vilja mår inte alls bra mentalt och det märks hemma :(. Hon är stressad varje kväll och ligger som sagt ofta och piper.
Vill ha en plan med ortopeden då vilja nu senast gömde sig under stolarna i undersökningsrummet. . .
 
:heart går sönder inuti när jag läser den här tråden. Hoppas att ni kommer till någon slags lösning så att ni får må bra igen.

Det känns inte helt omöjligt att även min hund skulle ha kunnat bli lika rädd. Tanken är helt förfärlig.

:heart
 
Ja det tar verkligen mycket på mitt humör och mående att se vilja bli så rädd. Hon har ju även börjat associera mig med veterinärerna då hon vägrar vara vid mig och kallar jag så springer hon och gömmer sig.
Har ju haft lite problem med att hon är så känslig sedan dag 1 men de hade blivit så mycket bättre innan allt detta hände 😔💔.
 
Vilja har nu matvägrat sedan Söndags och äter knappt några kulor torrfoder på en hel dag. Kan trycka i sig dem om vi blandar torrfodret med tex vatten och leverpastej. Men tar då ca 40 min för henne att äta. Man ser verkligen att det tar emot. Hon har haft lite diarré och spytt när hon gått på smärtstillande. Fast vi provat 2 olika. Så nu sedan i tisdags så får hon inget alls. Men hon har fortfarande inte börjat äta mer.
Men vet inte om det är smärta i magen eller löp då hon började löpa i tisdags.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 106
Senast: WildWilma
·
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
753
Senast: MonteRose
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 916
G
Ekonomi & Juridik Jag har blivit offer för ett försök till internetbedrägeri! Därför vill jag varna andra om detta och publicera mail som jag fått av...
Svar
7
· Visningar
3 438
Senast: terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp