Vilka är dom lugnaste häst/ponnyraserna? (Generellt)

Ridskole- och turridningshästar är ju ständigt i sin flock. Det har sin trygghet där, inte överhuvudtaget i människor på något sätt. Pröva att ta ridskoldhästen ur ridskolan, många bra och lugna ridskoldhästar byter i princip personlighet.

Sedan finns det givetvis hästar som är mer eller mindre lämpade för nybörjare och nervösa ryttare. I grunden lugna och trygga hästar kommer ju inte skena ut på en motorväg dag ett.
Visst har de trygghet i sin flock men de är väldigt beroende av instruktören. Med en instruktör som inte känner hästarna väl kan det gå riktigt illa om något händer. Annars räcker det med att säga, sakta av, när någon trillar av så stannar alla hästarna.
 
Visst har de trygghet i sin flock men de är väldigt beroende av instruktören. Med en instruktör som inte känner hästarna väl kan det gå riktigt illa om något händer. Annars räcker det med att säga, sakta av, när någon trillar av så stannar alla hästarna.
Det låter rimligt 😊 jag har haft rätt lite kontakt med ridskolor, så inte funderat på sambandet ridlärare-flock. Men vi kan nog enas om att ridskole- och turridningshästar fungerar bra med nybörjare och nervösa ryttare för att deras trygghet och huvudfokus inte är på ryttaren.
 
Jag tänker på travhästar som generellt är väldigt coola i den vardagliga hanteringen, dom är väl det för att dom börjar tränas i (ridhästvärldens ögon sett) en väldigt ung ålder?
Kan bara hålla med. Travare (både varm och kall) som grupp är dom mest okomplicerade hästar att hantera tycker jag.
Och tja, det är ju hästar som hanteras tidigt.
 
Det låter rimligt 😊 jag har haft rätt lite kontakt med ridskolor, så inte funderat på sambandet ridlärare-flock. Men vi kan nog enas om att ridskole- och turridningshästar fungerar bra med nybörjare och nervösa ryttare för att deras trygghet och huvudfokus inte är på ryttaren.
Verkligen! Då hade jag tyckt synd om hästarna. Det är därför det är så viktigt att hästarna verkligen ses som högt värderade så att de inte blir svikna av instruktören.
 
Och i ridläraren. Ibland undrar jag om inte ridskolehästar också delvis håller på med frihetsdressyr. De lyssnar nog väldigt mycket på och får en trygghet från ridläraren.
Min första ridlärare - som var före detta militär - höll absolut på med frihetsdressyr! Han stod i mitten med sin långpisk och sina snärtiga, tydliga kommandon och hästarna skrittade, travade och galopperade på hans kommando! Som nybörjare var det ganska bra, det är mycket ändå för än 8-åring (som jag var) som ska lära sig rida och det är i det läget rätt praktiskt med en häst som "gör som den ska" på ridlärarens kommando så man slipper hålla reda på det också.
 
Ridskole- och turridningshästar är ju ständigt i sin flock. Det har sin trygghet där, inte överhuvudtaget i människor på något sätt. Pröva att ta ridskoldhästen ur ridskolan, många bra och lugna ridskoldhästar byter i princip personlighet.

Sedan finns det givetvis hästar som är mer eller mindre lämpade för nybörjare och nervösa ryttare. I grunden lugna och trygga hästar kommer ju inte skena ut på en motorväg dag ett.
Ja, absolut! Det är ju ett sätt att skapa lugna, trygga hästar så att nybörjare kan lära sig rida, det skulle nog bli för svårt annars!

Kategorin "nybörjare och nervösa ryttare" ska kanske hålla sig till mer skyddade alternativ, som ridskolor och liknande, ett tag innan de köper egen häst? Det blir så mycket enklare att hitta en vettig häst om man skaffat sig lite egen kunskap och säkerhet först!
 
Ja, absolut! Det är ju ett sätt att skapa lugna, trygga hästar så att nybörjare kan lära sig rida, det skulle nog bli för svårt annars!
Jag blev dock ryttare jag med 😂 med shettisar som sprang under ridbanestaketet med mig på ryggen, kastade av en varje ridtur de första 3 åren och som sonika vägrade hoppa över 30 cm 😅 även när jag var i 10-års åldern och jag tävlade Lätt C på russet 😂 alla vägar verkar leda till Rom med en ( eller flera) hygglig ridlärare.
 
Jag blev dock ryttare jag med 😂 med shettisar som sprang under ridbanestaketet med mig på ryggen, kastade av en varje ridtur de första 3 åren och som sonika vägrade hoppa över 30 cm 😅 även när jag var i 10-års åldern och jag tävlade Lätt C på russet 😂 alla vägar verkar leda till Rom med en ( eller flera) hygglig ridlärare.
Hahaha - ja, man kan ju göra det lätt eller svårt för sig liksom 🤣
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 712
Senast: co-SMAD4
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 739
Senast: mysboll
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 423
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp