Vilka är skillnaderna och likheterna?

Saqubeck

Trådstartare
Kan någon förklara för mig exakt vad akademisk ridkonst egentligen är?
Vad är skillnaderna och likheter mellan det akademiska och den engelska dressyren? Både gällande filosofin, form, hjälper osv.

Jag har gått ett fåtal dagskurser och tagit en lektion i handarbete enligt den akademiska läran, men jag har helt ärligt inte förstått speciellt mycket utav vad det hela faktiskt är för något och vad det innebär. Någon som har erfarenhet och vill lämna ett avtryck här? :D
 
Sv: Vilka är skillnaderna och likheterna?

Den frågan har ställts många gånger under årens lopp, och det finns många gamla trådar kvar. Använd sökfunktionen, så hittar du säkert en del läsvärt.
IngelaH satte ihop en liten FAQ om Klassisk Ridkonst :http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=781848&highlight=faq

Om du vill läsa mer om den akademiska ridkonstens filosofi kan jag rekommendera www.akademiskridkonst.se samt ridderskapets hemsida http://knighthoodoftheacademicartofriding.eu/

Du skriver att du varit på några kurser i AR - Jag tycker att det verkar som om din tränare varit lite dålig på att ta hand om dig som ny elev och inte introducerat dig i sin lära. Har inte tränaren teorilektioner? Det har min tränare, minst en timma på varenda kurs, och dessutom har h*n "spontanteori" mellan de olika ridpassen under dagen.
 
Sv: Vilka är skillnaderna och likheterna?

Det ska jag göra hädanefter :)

Men är klassisk ridkonst och akademisk ridkonst samma sak?
Men länkarna tackar jag för, ska genast läsa på lite.

På kurserna jag var kom jag utan häst och tittade bara på de andra som red. En hölls faktiskt av själva Bent Branderup, men jag hade svårt att förstå hans brytning som sedan ombeddes att bli engelska som jag har ännu svårare att förstå, så det var lite komplicerat att hänga med..
 
Sv: Vilka är skillnaderna och likheterna?

Med Akademisk Ridkonst menar jag Bent Branderups lära, men det finns andra varianter.
Och Klassisk Ridkonst är, enligt mig, en sammanfattande benämning på AR, Spanska Ridskolan och andra inriktningar som har de klassiska idealen som förebild.

Jag är sedan 2006 elev hos Bent, och förstår att vissa kan ha svårt att första honom även om jag själv inte har det. Men hans engelska är nog värre än skandinaviskan...
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 948
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
912
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 809
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp