Vilka boots (Cavallo t ex)?

a1agnlju

Trådstartare
Nu vill jag ha era råd. Ni som har använt boots på era hästar en längre tid.

Jag funderar på att sluta sko mina stora hästar och istället använda boots vid ridning och även i hagen vid halka och i övrigt vid behov. Jag har Cavallos CLB till mina minisar och de funkar bra så här långt. Så det lutar åt Cavallos boots även till de stora.

Men, vilka ska jag köpa tycker ni? Jag vill att hästarna ska kunna ha dem i hagen också som sagt (den ena är ganska ömfotad, framför allt innan vi hunnit "forma om" hovarna så de passar för barfotagång misstänker jag). Så de behöver vara lätta att göra rent och hinna torka över natten. Ni som har bootsen även i hagen, har ni karledsskydd också eller har det funkat bra ändå (mina minisar har inte karledsskykk och det har funkat bra).
 
Hej! Beror lite på hur skavkänslig din häst är och vart den är det. Cavallo har fungerat bra för min, men rekommenderar boots över bootsen för att skräp inte ska komma in i Cavallo-bootsen. Men de blir väldigt tunga när det är lerigt och tar lång tid att torka.

Sen uppskattar jag hur lätta och enkla för rengöring som Scoot boots är, men där är min lite för skavkänslig på sidorna ovanför hoven för haganvändning.

Vet att många uppskattar flex hoof boots, men dessa har jag inte testat själv. Dock är de inte så tåliga, utan har hört att de slits fort.
 
Hej! Beror lite på hur skavkänslig din häst är och vart den är det. Cavallo har fungerat bra för min, men rekommenderar boots över bootsen för att skräp inte ska komma in i Cavallo-bootsen. Men de blir väldigt tunga när det är lerigt och tar lång tid att torka.

Sen uppskattar jag hur lätta och enkla för rengöring som Scoot boots är, men där är min lite för skavkänslig på sidorna ovanför hoven för haganvändning.

Vet att många uppskattar flex hoof boots, men dessa har jag inte testat själv. Dock är de inte så tåliga, utan har hört att de slits fort.
Ja, lite knepigt är det. De måste gå att brodda också måste tilläggas. Förhoppningsvis behöver jag inte ha dem i hagen efter att hovarna har formats rätt, men på vintern behövs de för att kunna ha brodd :)
 
Då skulle jag säga att testa Cavallo. Scoots boots och Flex Hoof Boots bör enbart dubbas, inte broddas.

För Cavallo skulle jag nog rekommendera Sport-modellen då den inte har kardborrar som förstörs/fryser fast i hagen. Men även när kardborrarna gått upp när det blivit blött så har mina Cavallo suttit kvar. I andra hand rekommenderar jag Trek-modellen.
 
Då skulle jag säga att testa Cavallo. Scoots boots och Flex Hoof Boots bör enbart dubbas, inte broddas.

För Cavallo skulle jag nog rekommendera Sport-modellen då den inte har kardborrar som förstörs/fryser fast i hagen. Men även när kardborrarna gått upp när det blivit blött så har mina Cavallo suttit kvar. I andra hand rekommenderar jag Trek-modellen.
Ja, dubbas eller broddas menar jag förstås 🙂
 
Vad har du för storlekar? Jag kanske har som du kan prova 😅 Bäst på att köpa, sämst på att sälja.

Återkommer med vettigare svar. Jag har landat mer i att skilja på hagboots och träningsboots och har precis med framgång börjat använda rehabboots (Easyboot Cloud) på en häst som eg bara sett lite öm ut. Oh my vilken mycket nöjdare och gladare (alltså uppenbarligen smärtfriare....) häst jag fick! Inser att på honom behöver jag se tydlig traktlandning redan i skritt för att han ska vara bekväm.
 
Vad har du för storlekar? Jag kanske har som du kan prova 😅 Bäst på att köpa, sämst på att sälja.

Återkommer med vettigare svar. Jag har landat mer i att skilja på hagboots och träningsboots och har precis med framgång börjat använda rehabboots (Easyboot Cloud) på en häst som eg bara sett lite öm ut. Oh my vilken mycket nöjdare och gladare (alltså uppenbarligen smärtfriare....) häst jag fick! Inser att på honom behöver jag se tydlig traktlandning redan i skritt för att han ska vara bekväm.
Jag får mäta vid nästa hovisbesök. I skor har den ena ettor och den andra tvåor. Båda ganska normala fötter, inte extremrunda och inte jättesmala heller. Har du någon särskild strategi när du väljer hagboots respektive träningsboots?
 
Jag har fått tråkiga skavsår på häst efter några dagar med boots i hage. Så jag skulle satsa på boots som skaver så lite som möjligt, till exempel Renegade som har rörlig traktdel för att minska skav :)
 
Jag får mäta vid nästa hovisbesök. I skor har den ena ettor och den andra tvåor. Båda ganska normala fötter, inte extremrunda och inte jättesmala heller. Har du någon särskild strategi när du väljer hagboots respektive träningsboots?

Jag har några par Cavallo ELB som kanske kan passa och ett par gamla simple du kan få. De är tajta för min häst och jag tror han vill ha lite mjukare boots.

Alltså jag håller på att lista ut detta med boots in the moment 😅 Förra vändan min var barfota (pga fungerar dåligt att sko, hittar inte rätt balans så hovarna skenar iväg och äta upp av röta och han trivs inte med att stå i vanliga skor, det liksom syns på hans hållning o så) så blev han aldrig oöm ens med boots insåg jag i efterhand. Men det var första gången med barfotahäst för mig.

Vi hade först Equine Fusion All Terrain tills han fick skav av dem på framsidan typ. Men då reds han mycket, var klippt och gick terrängträningar osv.

Sedan bytte vi till Easyboot Glove. Funkade perfekt förutom då att jag i efterhand insett att han fortfarande var öm.

Sedan behövde han skos (idag hade jag tänkt annorlunda) pga strålbenshälta. Och var skodd 2 år. I höstas tog vi av skorna igen pga främst bakhovarna var katastrof. Min hovis har varit en del sjuk och det gick liksom inte att rädda upp hovarna som bli understuckna och trakter och stråle helt krossade. Han är uppenbarligen väldigt svår att hitta en bra balans med skor.

Då började jag läsa på mera. Och nu är mitt fokus att hitta boots där han är såpass bekväm att han traktlandar stabilt. Hans elastiska puta och allmänt bakre delar av alla hovarna är svaga och för att de ska utvecklas bättre behöver han landa bättre. Det känns också rimligt eftersom det inte hjälpte att ha honom barfota i 2 år senaste vändan. Han var öm så fortsatte tålanda och då sker ingen vidare utveckling. Jag har insett att han nog tålandat större delen av sitt liv. När jag ser filmer för att öva mitt så ser ju tålandning "normalt" ut för mig för det är vad jag är van vid och jag har alltid tyckt något känts fel men inte vetat vad. Här är en bra kort förklaring:

Vinklarna är rimliga fram men han behöver lite mer stimulans för strålen där. Bak behöver han få upp den bakre delen av hoven (tror han har rätt låg vinkel på hovbenet där) och jag hade velat testa att avlasta trakterna om strålen pallar ta lite mer vikt genom att modifiera en sula men det ligger lite längre fram.

Så. Hitta boots där han är bekväm och traktlandar blev nu mitt fokus. Köpte ett par Easyboot Cloud till slut. Vad jag ångrar att jag inte köpte dem direkt! De är väldigt populära utomlands men inte alls i Sverige. Samma med Glove. Han går på lösdrift så de ska gå att bära 24 h. Har haft dem 5 dagar nu och är supernöjd! När det är blötare funkar det nog om du har inne på natten, jag fick dem precis när det regnade massa här så då fick han gå utan några dagar tills ffa hovarna torkat upp. Har några inlägg på min insta: https://www.instagram.com/p/CMi9_14pNBV/?igshid=zhtm763292d3 och https://www.instagram.com/p/CMrrhvmpVTm/?igshid=uamj9pq2yhim

Jag har också insett att han behöver någon tjock och mjuk sula för att vara bekväm även vid motion. Jag rider inte i nuläget pga hovarna. Där är mitt nästa problem. Jag upplever inte att det räcker 6 mm sulor som funkar att lägga i många olika lättare typer av boots. Utan jag vill testa med 12 mm sulor (köper Easyboots eller rehabsulor från Hovbalans) och då minskar utbudet boots REJÄLT. Har precis fått hem ett par av Easyboot Sneaker, deras nya modell men är rädd jag tog en storlek för liten om jag ska ha plats till en 12 mm sula. Hört många gillar att ha Equine Fusion med tjockare sulor också men jag tyckte de var lite meckiga att ta på och hålla rena o torra och tror lite mer på EB Sneaker här, de är väldigt lika. Och hade hunnit sälja vidare mina EF redan.

Gud så långt. Ingen aning om det blev något klokt av allt detta 😅 Jag har tyckt det varit skitsvårt när hästen inte bra bli perfekt i landningen direkt bara av boots så tänker mest att det kan bara bra för dig att ha en liten plan om du är rädd den ena hästen kommer behöva lite mer hjälp.

Broddar och dubbar har jag ingen erfarenhet av alls tyvärr.
 
Jag har fått tråkiga skavsår på häst efter några dagar med boots i hage. Så jag skulle satsa på boots som skaver så lite som möjligt, till exempel Renegade som har rörlig traktdel för att minska skav :)

Både skav och ffa tryck har vi haft problem med. De måste sitta bra så hästen kan röra sig bra men får inte klämma om ballar/kronrand/hovbrosk för åtm min hästs tillväxt påverkas lätt då. Där känns Cloudsen överlägsna!
 
Blev nyfiken på detta då min häst nyligen skoddes just p.g.a. strålbenshälta. Vad är det som gör att du tänkt om?

Först måste ju både skada och orsak identifieras. Då skoddes min häst (inflammation i strålbensbursan om jag inte minns helt fel) med bortverkad stråle och hård sula utan material under för att avlasta med hänvisning till att belastningen på området skulle tas bort för att inflammationen skulle läka ut i fred och att den var orsakad av att han trampat på något. Han sprutades en gång och var okej sedan och jag fortsatte ha honom skodd men utan sula. Innan dess reds han med boots och gick barfota i en hage totalt utan något att trampa på om han inte lyckats klättra i ett av de få träden vi har eller hittat någon enstaka gren på 1.5 ha att trampa på. Är äng helt utan stenar här.

Nu börjar jag inse hur svag och trång han är i sina bakre och inre strukturer i ffa framhovarna (ena fram han var halt på). Vad som är hönan eller ägget vid strålbensproblem är väl kanske svårt att säga även för varje individ men jag tycker det är intressant att det mer pratas om caudal (bakre delen) hoof problems och navicular symptoms som börjar innefatta mycket mer än direkta skador på strålbenen och bursan eftersom det är så mycket annat som kanske också är orsaker eller symptom i den delen av hoven.

Var ett tag sedan jag läste på om just detta så har inga vettiga länkar nu dock, läser mer allmänt om att försöka rehabilitera hovar just nu och det är alltid så många trådar jag vill följa att jag blir helt snurrig 😅
 
Först måste ju både skada och orsak identifieras. Då skoddes min häst (inflammation i strålbensbursan om jag inte minns helt fel) med bortverkad stråle och hård sula utan material under för att avlasta med hänvisning till att belastningen på området skulle tas bort för att inflammationen skulle läka ut i fred och att den var orsakad av att han trampat på något. Han sprutades en gång och var okej sedan och jag fortsatte ha honom skodd men utan sula. Innan dess reds han med boots och gick barfota i en hage totalt utan något att trampa på om han inte lyckats klättra i ett av de få träden vi har eller hittat någon enstaka gren på 1.5 ha att trampa på. Är äng helt utan stenar här.

Nu börjar jag inse hur svag och trång han är i sina bakre och inre strukturer i ffa framhovarna (ena fram han var halt på). Vad som är hönan eller ägget vid strålbensproblem är väl kanske svårt att säga även för varje individ men jag tycker det är intressant att det mer pratas om caudal (bakre delen) hoof problems och navicular symptoms som börjar innefatta mycket mer än direkta skador på strålbenen och bursan eftersom det är så mycket annat som kanske också är orsaker eller symptom i den delen av hoven.

Var ett tag sedan jag läste på om just detta så har inga vettiga länkar nu dock, läser mer allmänt om att försöka rehabilitera hovar just nu och det är alltid så många trådar jag vill följa att jag blir helt snurrig 😅
Tack så mycket, intressant att läsa! :) Min har tidigare haft långa tår och knappt existerande stråle, och har långsamt korrigerats av min hovslagare så att hovarna börjar se riktigt fina ut, håller därför tummarna att skoningen inte backar tillbaka hovarna/strålen i utvecklingen.


Min stackare till häst har inflammation i strålbensbursan, påverkan på ligamentet mot strålbenet och även själva strålbenet i ena frambenet... 😑 Så nu blev skor fram (ingen sula) för att flytta bak överrullningspunkten, spruta med Osfos, spruta med egna blodplättar i strålbensbursan och stötvågsbehandling.
 
Tack så mycket, intressant att läsa! :) Min har tidigare haft långa tår och knappt existerande stråle, och har långsamt korrigerats av min hovslagare så att hovarna börjar se riktigt fina ut, håller därför tummarna att skoningen inte backar tillbaka hovarna/strålen i utvecklingen.


Min stackare till häst har inflammation i strålbensbursan, påverkan på ligamentet mot strålbenet och även själva strålbenet i ena frambenet... 😑 Så nu blev skor fram (ingen sula) för att flytta bak överrullningspunkten, spruta med Osfos, spruta med egna blodplättar i strålbensbursan och stötvågsbehandling.

Vet ni orsaken och hur länge hästen varit påverkad?
 
Jag har bara erfarenhet av Cavallo (föredrog de som spändes med en pigg i ett hål, d.v.s. inte kardborre) och efter bara en vanlig ridtur kunde jag hitta större gruskorn/småsten som kommit ner i skon. Hästen fick aldrig skav av det men hade de bara under ridning och promenadreds mest. Jag hade aldrig haft de skorna på den hästen i hagen. Det hade jag inte vågat. Jag hade varit för rädd för skav.

Broddade boots har jag ingen erfarenhet av.

Har folk verkligen boots i hagen? Kommer det inte ner en massa lera, grus, småsten?
 
Vet ni orsaken och hur länge hästen varit påverkad?
Troligen överansträngning, men svårt att definitivt säga.

Hästen blev märkbart halt mitt under en uteritt i augusti 2020. Då jag enbart rider på skogsstigar misstänker jag att den varit lite halt innan, men att jag inte upptäckt det p.g.a. kuperad terräng. :(

Behandlades på klinik 1 för ledinflammationer i frambenet tre månader, men då det inte förbättrades sökte jag mig till klinik 2 där det istället visades vara strålbenet m.fl. istället. Så nu har vi precis påbörjat behandling mot det faktiska problemet.
 
Jag har bara erfarenhet av Cavallo (föredrog de som spändes med en pigg i ett hål, d.v.s. inte kardborre) och efter bara en vanlig ridtur kunde jag hitta större gruskorn/småsten som kommit ner i skon. Hästen fick aldrig skav av det men hade de bara under ridning och promenadreds mest. Jag hade aldrig haft de skorna på den hästen i hagen. Det hade jag inte vågat. Jag hade varit för rädd för skav.

Broddade boots har jag ingen erfarenhet av.

Har folk verkligen boots i hagen? Kommer det inte ner en massa lera, grus, småsten?
Pigg i ett hål är Cavallo Sport.

Jag har haft i hagen när det varit fruset lerknöggel eller isigt. Jag brukar sätta boots över bootsen just för att undvika att få ner skräp i Cavallo. Men sen finns det flera märken av boots som är utformade så att det inte är så lätt att få ner skräp i dom.
 
Jag har bara erfarenhet av Cavallo (föredrog de som spändes med en pigg i ett hål, d.v.s. inte kardborre) och efter bara en vanlig ridtur kunde jag hitta större gruskorn/småsten som kommit ner i skon. Hästen fick aldrig skav av det men hade de bara under ridning och promenadreds mest. Jag hade aldrig haft de skorna på den hästen i hagen. Det hade jag inte vågat. Jag hade varit för rädd för skav.

Broddade boots har jag ingen erfarenhet av.

Har folk verkligen boots i hagen? Kommer det inte ner en massa lera, grus, småsten?

Jag länkade ju ovan med bilder efter 4 dagar i hagen på lösdrift med Easyboot Cloud. Behöver hästen skydd för att vara bekväm så behöver den, sedan får man ju försöka lösa det hur det passar hästen och hur man håller den bäst.
 
Jag länkade ju ovan med bilder efter 4 dagar i hagen på lösdrift med Easyboot Cloud. Behöver hästen skydd för att vara bekväm så behöver den, sedan får man ju försöka lösa det hur det passar hästen och hur man håller den bäst.

De såg ju riktigt bra ut! Hur är de tänkta att användas?
 

Liknande trådar

Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
951
Senast: EmmaN
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 693
Senast: Juli0a
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 541
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp