Vilka "bra tips" har du fått höra ang din sjukdom?

En läkare (internmedicin som staffettade på min hälsocentral) sa rakt ut till mig att Aspergers, ADHD,ADD och "sånt" finns inte, det är bara stress och även om Socialnämnden godkänt det som diagnoser så har de fel. Lösningen är samtalsterapi och stressa mindre tydligen :up: all form av mediciner för det borde tas bort också för det är knark.
Jag gick till en läkare som hävdade att utmattning var ett modernt påhitt och det var på grund av att alla lata ungdomar växt upp nu och orkar inte jobba.:cautious:
 
Min chef har bästa tipset hur man undviker diabetes typ2. Man äter 1ägg om dagen:up::laugh:
Chocken när samma man på 225kg fick diabetes typ2 diagnos av läkaren va enorm på riktigt! Han hade ju förebyggt?! (Att han inte direkt levt av 1ägg om dagen verkade han ha missat:meh:)
 
Ja stackars de som har cancer och bloggar ex får en massa konstiga råd:(, Kristian Gidlund fick till sig att han kunde bota sin cancer genom att springa o få bättre kondis.
En bekant vars man fick cancer är så less på dessa råd. Ät si, gör så...
Trots att mannen sportade utomhus flera gånger i veckan och åt vegetarisk mestadels och knappt drack alkohol så drabbades han - av obotlig cancer. Och dog. Hon svär över alla dessa "goda råd".
 
Precis.
Det är så sorgligt att inte alla får den hjälp just de behöver. Självklart måste diagnoskriterier finnas men de måste också revideras när ny forskning visar att de nuvarande inte stämmer fullt ut. Jag tycker egentligen att diagnos är oviktigt när det kommer till behov. Det driver mig till vansinne att en viss diagnos genererar erbjudanden om hjälp medans någon med samma omfattning av hjälpbehov utan diagnos eller med "fel" diagnos inte får någon hjälp alls. Att man behöver hjälp ska innebära att man får hjälpen man behöver för att kunna leva ett så bra liv som möjligt. Påverkan på omgivningen ska verkligen inte spela in i den bedömningen utan behovet hos den enskilde ska styra. En diagnos behöver inte innebära att två personer med samma diagnos behöver exakt samma saker även om vissa saker är lika. Vi är ju olika som individer även om diagnosen kan vara samma.
Finns någon sorts normalhierarki av hur svåra saker är. Är man jämnt dålig är det ok. Men om man har lätt för något som de flesta tycker är svårt men samtidigt då inte klarar simpla saker så är man bara "fel" för att funka i ett överförenklat system som sorterar i schablontyper.
Sen att vara avvikande på det sättet i sig är handikappande och att ojämn begåvningsprofil är just ett av de typiska karraktäristikerna vid autism spelar mindre roll.
 
Nu ska jag sluta göra detta till en NPF-tråd och avvika från ämnet med konkreta sjukdomstips. :)

Tänkte bara fråga dig @TinyWiny om du vet namnet på föreläsaren och vilket program det var
Jag såg en mycket intressant föreläsning på tv om autismspektrat för några år sedan där just detta togs upp. Det var samma föreläsning där diagnoskriterierna ifrågasattes.
 
Fast nä? Migrän finns i olika varianter, och man kan uppleva den olika.

Jag har migrän med aura, dvs det blixtrar och flimmrar framför ögonen i början på anfallet, och så får jag en blind fläck i ungefär mitten av synfältet. Därtill en huvudvärk som känns som man hade stekt hjärnan i en stekpanna. Nåt slags... svidande. Men jag varken kräks eller ligger och gråter, blir mest omtöcknad i nån/några timmar men egentligen om det vill sig väl så är jag på fötter ca 3 timmar senare.

Jag kan inte läsa eller arbeta under den mest akuta fasen, men sen kan jag iaf lyssna på en podd eller liknande som inte kräver ansträngning, koordination eller syn. Det är inte lika för alla.

Fast när folk har gått promenader, ridit, jobbat, tränat, lagat mat, städat eller något annat som inbegriper fysisk aktivitet så anser jag att de har något annat än migrän.

Din form är ju ovanligt lindrig om den går överpå tre timmar - men under de timmarna är du ju så gott som sänkt
 
Fast nä? Migrän finns i olika varianter, och man kan uppleva den olika.

Jag har migrän med aura, dvs det blixtrar och flimmrar framför ögonen i början på anfallet, och så får jag en blind fläck i ungefär mitten av synfältet. Därtill en huvudvärk som känns som man hade stekt hjärnan i en stekpanna. Nåt slags... svidande. Men jag varken kräks eller ligger och gråter, blir mest omtöcknad i nån/några timmar men egentligen om det vill sig väl så är jag på fötter ca 3 timmar senare.

Jag kan inte läsa eller arbeta under den mest akuta fasen, men sen kan jag iaf lyssna på en podd eller liknande som inte kräver ansträngning, koordination eller syn. Det är inte lika för alla.
Jag håller med er båda. Det finns grader i helvetet. Innan botox låg jag utslagen i tre dagar varav två var kräkdagar. Med botox är anfallen oftast lindrigare, ibland kan jag sitta uppe korta stunder, t o m gå och köpa mat ibland. De varar i 1-1,5 dygn.

Men det jag reagerar på är folk som säger att de jobbat som vanligt, varit och tränat, varit på badhuset med barnen osv - trots att de hade migrän. Svarar de bra på triptaner kan det gå, annars tror jag knappast att de hade migrän.
 
En bekant vars man fick cancer är så less på dessa råd. Ät si, gör så...
Trots att mannen sportade utomhus flera gånger i veckan och åt vegetarisk mestadels och knappt drack alkohol så drabbades han - av obotlig cancer. Och dog. Hon svär över alla dessa "goda råd".

Tycker det är helt sjukt hur man som människa kan ge sådana råd till någon som är drabbad av cancer. En bekant till mig är drabbad av hjärntumör för andra gången och nu har den tyvärr spridit sig. Nu handlar det om att köpa sig tid. När hon gick ut med detta på FB var det en som tyckte hon skulle besöka en hälsokostbutik som säkert kunde ge henne råd om alternativa behandlingar... :mad: alltså, hur kan man? Hur har man mage att ge sådana förslag till en ung människa som just fått besked om att hon inte kommer att få se sin lilla dotter växa upp? Fyfan.
 
Finns någon sorts normalhierarki av hur svåra saker är. Är man jämnt dålig är det ok. Men om man har lätt för något som de flesta tycker är svårt men samtidigt då inte klarar simpla saker så är man bara "fel" för att funka i ett överförenklat system som sorterar i schablontyper.
Sen att vara avvikande på det sättet i sig är handikappande och att ojämn begåvningsprofil är just ett av de typiska karraktäristikerna vid autism spelar mindre roll.
Ja och det är ju bara så sjukt!
 
Nu ska jag sluta göra detta till en NPF-tråd och avvika från ämnet med konkreta sjukdomstips. :)

Tänkte bara fråga dig @TinyWiny om du vet namnet på föreläsaren och vilket program det var
Jag minns tyvärr inte. Det var under den period jag var som allra sjukast och namn fastnade inte överhuvudtaget då :( Det var på kunskapskanalen eller möjligtvis på tv1 iallafall. Det var en heldag med föreläsningar om autismspektrat och just den forskaren jag syftar på var kvinna men jag minns inte vilket språk hon pratade, som sagt, jag var väldigt sjuk men jag minns att det hon sa var väldigt intressant och nydanande. Jag ska se om jag möjligtvis kan googla fram det.
 
Jag har generaliserad ångest och har fått rådet oändligt många gånger att "inte tänka så mycket", inte oroa mig alternativt "försöka se saker lite mer positivt" (depression) and so on i all evinnerlighet :P.


Jag har fått liknande råd på ptsd och panikångest, det är ju bara att sluta tänka och stänga av hjärnan. När man ska sova så ska man bara sluta tänka och blunda då somnar man på under 2 min. Inte antipepp mot utan bara ut och springa i skogen 2 timmar per dag istället utan tanke på att jag nyss legat inne på iva med ett hb 54, depåerna nere på 1 och dessutom sepsis och en till allvarlig infektion i kroppen 1,5 vecka tidigare. Han tyckte hb hade blivit bra låg på 98-99 vid tillfället för rådet av en läkare... håller helt klart med om att vara ute och promenera i raskt tempo när kroppen i övrigt orkar med är bra vid depression i samband med medicin om man behöver.
 
Fast när folk har gått promenader, ridit, jobbat, tränat, lagat mat, städat eller något annat som inbegriper fysisk aktivitet så anser jag att de har något annat än migrän.

Din form är ju ovanligt lindrig om den går överpå tre timmar - men under de timmarna är du ju så gott som sänkt


Det @Youma pratar om har jag också. Jag tappar då även vidvinkelseende.
Mina läkare benämner det som ögonmigrän. Hinner jag få i mig Treo när det startar upp med flimmer brukar jag slippa huvudvärken.

Däremot är det som du säger. Under det aktiva anfallet går inte att göra något. Jag kan inte fokusera med synen så länge jag har flimmer. Jag måste ligga ner om jag inte hinner undvika huvudvärken.
 
Det är lite som när folk säger att de gjorde ditten och datten och fan och hans moster fast de hade migrän. I helvete heller - man gör ingenting mer än försöker överleva när man har migrän. Allt annat är nånting annat.
Jag kunde inte hålla med mer.
Bäst tycker jag det är när jag ser folk skriva på tex Facebook att de har migrän. Lycka till att titta på en skärm om du har migrän.. :meh:
 
Fast när folk har gått promenader, ridit, jobbat, tränat, lagat mat, städat eller något annat som inbegriper fysisk aktivitet så anser jag att de har något annat än migrän.

Din form är ju ovanligt lindrig om den går överpå tre timmar - men under de timmarna är du ju så gott som sänkt

Fast alla drabbas olika. Jag har en klassisk migrän med aura. Om jag hinner ta medicinen i tid så kan jag efter ett par timmar i sängen jobba resten av dagen. Kontorsarbete framför skärm. Däremot är fysiska aktiviteter helt uteslutet för mig i minst ett par dagar.
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp