Vilka "bra tips" har du fått höra ang din sjukdom?

Hur skiljer sig seriös behandling från oseriös? Hur gick behandlingen du fick till?
Jag är inte TW men när jag gick hos en sådan behandlare gick behandlingen till så att hon fattade min skalle med ett lätt grepp, höll kvar ett bra tag, jag fick ligga kvar och vila en stund och sedan betala 600 kr (det är många år sedan).

Detta skulle på något vis påverka i skarvarna mellan huvudets plattor, om jag minns rätt. Jag hoppas dock att jag aldrig utsätts för så kraftigt våld att de där plattorna rör sig nämnvärt.

Om behandlingen hjälpte? Tja, gissa.

(När jag ringde och bokade första besöket gjorde hon en miniintervju om mina besvär, min bakgrund osv. När hon frågade Hur var din förlossning? svarade jag Jag sa ju att jag inte har några barn? och hennes svar på det blev Men jag menade din egen. Borde dragit öronen åt mig där. Men tydligen anses det att hur plattorna påverkades vid födseln har relevans).
 
Sjukvården har aldrig frågat mig om jag snusar, men alltid om jag röker. Jag tycker det är så märkligt. Eftersom jag är periodare i snusande så jag har verkligen lagt märke till detta.

Det är inte särskilt märkligt.
Rökningens negativa effekter på hälsan är väldigt välkänd. Att rökning är en huvudsaklig orsak till lungcancer, KOL är välkänt.
Att rökning är starkt bidragande riskfaktor till hjärt-kärlsjukdomar som hjärtinfarkter och stroke, samt till de flesta cancerformer är också väldigt välkänt.

Snusning vet man inte lika mycket om. Det enda man hittills lyckats visa är en fördubbling av risken för cancer i bukspottkörteln.
En orsak till att man inte vet är ju att den mesta forskning är internationell. Sverige finns ofta med på ett litet hörn, men med väldigt få studiedeltagare. Snusning, å andra sidan, är ett väldigt svenskt fenomen. Så snusarna får väldigt litet genomslag i forskningen.

Teoretiskt, som @Wysiwyg redan skrivit, borde snuset ha samma effekter på hjärta/kärl.
 
Hur skiljer sig seriös behandling från oseriös? Hur gick behandlingen du fick till?
En seriös behandlare har en relativt lång utbildning bakom sig. Håller inte på med något flum om plattor i huvudet och försöker inte sälja på sina klienter diverse märkliga saker eller har några märkliga grejer för sig såsom diverse stenar, kristaller eller annat.

Tillägg. En seriös behandlare behandlar inget medicinskt tillstånd som inte är diagnostiserat av läkare. De säger heller aldrig att de kan bota det eller detta eller att man bör sluta med de mediciner som läkare har rekommenderat.

Såhär går en behandling till
hon förklarar också lite om vad kraniosakralbehandling är i filmen.
 
Senast ändrad:
Du gick ju uppenbarligen dit, så placebo.
Du kanske missade det men nej, det gjorde jag inte. Jag träffade på behandlaren i ett helt annat sammanhang och passade då på att fråga vad det var just för att jag undrade vad detta märkliga om att flytta plattor i huvudet handlade om. Det handlar inte om att flytta plattor och jag fick då en provbehandling på fem minuter. Något hände. Om det hade varit placebo så är det ju märkligt att inget annat jag faktiskt trodde på fungerade. Typ som den gängse sjukvården vi har i Sverige. Oavsett så är jag glad att det fungerade.
 
En seriös behandlare har en relativt lång utbildning bakom sig. Håller inte på med något flum om plattor i huvudet och försöker inte sälja på sina klienter diverse märkliga saker eller har några märkliga grejer för sig såsom diverse stenar, kristaller eller annat.

Tillägg. En seriös behandlare behandlar inget medicinskt tillstånd som inte är diagnostiserat av läkare. De säger heller aldrig att de kan bota det eller detta eller att man bör sluta med de mediciner som läkare har rekommenderat.

Såhär går en behandling till
hon förklarar också lite om vad kraniosakralbehandling är i filmen.
Har wikipedia fel då?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kraniosakralterapi
 
Jag är inte TW men när jag gick hos en sådan behandlare gick behandlingen till så att hon fattade min skalle med ett lätt grepp, höll kvar ett bra tag, jag fick ligga kvar och vila en stund och sedan betala 600 kr (det är många år sedan).

Detta skulle på något vis påverka i skarvarna mellan huvudets plattor, om jag minns rätt. Jag hoppas dock att jag aldrig utsätts för så kraftigt våld att de där plattorna rör sig nämnvärt.

Om behandlingen hjälpte? Tja, gissa.

(När jag ringde och bokade första besöket gjorde hon en miniintervju om mina besvär, min bakgrund osv. När hon frågade Hur var din förlossning? svarade jag Jag sa ju att jag inte har några barn? och hennes svar på det blev Men jag menade din egen. Borde dragit öronen åt mig där. Men tydligen anses det att hur plattorna påverkades vid födseln har relevans).
Ja precis. Långsam sövande skalpmassage.
 
Håller inte på med något flum om plattor i huvudet och försöker inte sälja på sina klienter diverse märkliga saker eller har några märkliga grejer för sig såsom diverse stenar, kristaller eller annat.
Fast kraniosakral terapi är flum. Det finns ingenting som alls som styrker att det de gör är rimligt eller det minsta vetenskapligt. Man hävdar att man påverkar cerebrospinalvätskan - det finns ingenting som styrker att de faktiskt kan göra det. Även om de i teorin skulle kunna göra det så finns det ingenting som styrker att just sån lätt "massage" av skallen/kraniet skulle kunna göra det.
 
LCHF kosten skulle göra att jag tappar vikt.
Jag är man, 178 lång och väger 64 kilo, att bli mindre än det finns inte på kartan. Tar man bort kolhydraterna så tappar jag i vikt. När jag var som sjukast vägde jag 54 och skulle fått plats på Halloween Horror Nights på Universal Studios i Orlando.
Självklart fungerar det inte för alla! Min sambo började för några år sen (är typ 177 och väger runt 70) och han ändrade sig ingenting i vikt, men blev av med en strulande mage och slutade vara nära att svimma om han inte ätit på ett tag. Det säger såklart inte att det inte skulle fungera för dig.
Det jag vill komma fram till är att LCHF inte nödvändigtvis behöver användas för viktminskning, det har andra fördelar också.
Förlåt, parantes. 🙈🙈

Det kan inte vara att du nu utesluter något ur kosten som kroppen reagerar mot? Som gör eksemen bättre? Inte kanskenödvändigtvis LCHF it self alltså?

Oavsett så är det ju bra om man hittar ett sätt att bli bättre på! Oavsett vad det är!

(Min son får också eksem, av ett livsmedel. Ingen allergi, han borde inte reagera som han gör (det är mer saker än eksem bla magproblem) men han gör det. Jättetydligt. )
Alltså, jag fuskar en del, så jag äter inte "ren" LCHF, mer lchf-inspirerat. Men godis(alltså stor dos socker) kan jag tåla ibland, men äter jag sånt 4-5 dagar i rad protesterar min mage. Jag äter inte LCHF för att gå ner i vikt, utan för att jag mår bra på det. Jag tror verkligen att det är den stora mängden kolhydrater som jag inte tål. :)
 
Du får utveckla. Jag förstår inte vad du menar.
Med detta: "En kraniosakralbehandling innebär att terapeuten placerar sina händer på klienten, vilket ger dem möjlighet att "känna in" de kraniosakrala rörelserna[2]. Dessa rörelser orsakas av den fysisk/fysiologisk mekaniken som omfattar skallen med dess fogleder, korsbenet och dess förhållande till höftbenen, ryggkotorna, hjärnhinnorna, hjärnan samt ryggmärgen tillsammans med ryggmärgsvätskan och dess cirkulation.[3]Huvudområdena är skallen (kraniet) och korsbenet (latin: os sacrum), därav ordet kraniosakral. "

Du skrev att "de seriösa" behandlarna inte håller med flum om plattor i huvudet, men oavsett seriositet verkar huvudets plattor centrala.
 
Då är det bra om du skriver det, tror jag, inte bara "Det jag vill komma fram till är att LCHF inte nödvändigtvis behöver användas för viktminskning, det har andra fördelar också."
Jag tyckte jag gjorde det tidigare i tråden, men kanske inte var tydlig nog. Jag har hela tiden menar "jag upplever" allt positivt jag nämnt. Har inte tagit upp något jag hört, bara det jag själv/sambon upplevt.:)
 
Hur var din förlossning? svarade jag Jag sa ju att jag inte har några barn? och hennes svar på det blev Men jag menade din egen. Borde dragit öronen åt mig där. Men tydligen anses det att hur plattorna påverkades vid födseln har relevans).
:rofl: Undrar vad jag skulle få för diagnos om jag berättar om min förlossning? Den berättelsen har nämligen mamma ältat ett antal gånger, läkaren bröt båda mina nyckelben och en sköterska fick lägga sig över magen för att fysiskt trycka ut mig eftersom mamma var helt slut efter ett antal dygns förlossning. :o I dag hade det nog blivit kejsarsnitt istället.
 
Med detta: "En kraniosakralbehandling innebär att terapeuten placerar sina händer på klienten, vilket ger dem möjlighet att "känna in" de kraniosakrala rörelserna[2]. Dessa rörelser orsakas av den fysisk/fysiologisk mekaniken som omfattar skallen med dess fogleder, korsbenet och dess förhållande till höftbenen, ryggkotorna, hjärnhinnorna, hjärnan samt ryggmärgen tillsammans med ryggmärgsvätskan och dess cirkulation.[3]Huvudområdena är skallen (kraniet) och korsbenet (latin: os sacrum), därav ordet kraniosakral. "

Du skrev att "de seriösa" behandlarna inte håller med flum om plattor i huvudet, men oavsett seriositet verkar huvudets plattor centrala.
Jag syftade på "flytta plattor" i huvudet.
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp