Vilka "bra tips" har du fått höra ang din sjukdom?

Jag har, som många andra i tråden, fått diverse icke-verksamma eller självklara råd för min migrän.
Alvedon, eller ooo, har du hört om den här nya, Ipren? Och Magnecyl och och och... jag har provat mig igenom hela sortimentet av både anfallsbrytande läkemedel och profylaktiska, och har hittat en cocktail som funkar hyfsat. Nöjer mig så.
Och så motion såklart, och kost. Ost ska undvikas, eller gluten, laktos, vin eller alkohol över huvud taget. Har inte hört något om kötts vara eller inte vara :D
Energidryck, kaffe (dricker inte kaffe. Aha! Det är DET som är felet), konstiga teer, ingefära. Ingefära är iaf gott...
Det blir bättre när du blir med barn. (Min migrän är inte hormonberoende och jag vill inte ha barn).
Jag brukar lyssna och tacka för informationen, om inte personen blir för långdragen eller mästrande. Då bryter jag lite mer... ofint.

Ang jobba med migrän: så länge jag tar Imigran eller Anervan i tid så kan jag jobba. Jag mår inte bra, men jag fungerar. Jag springer helst inte dock. Bara om någon håller på att dö och ingen annan kan springa.
 
Så klart, men gäller det även vid en akut operation? Kroppen hinner väl inte ens fatta under läkningens gång att man slutat röka.

Jodå, fördelar med rökstopp kommer snabbt. Har dock ingen specifik rapport att backa upp just det med men alla frakturer jag sett, opererade som icke opererade, har fått rökstoppsråd.

Dessutom finns det ju fördelar för andra delar av kroppen också om man ska genomgå en operation och ffa återhämtningen efter en operation. Det är ju inte bara läkningen av frakturen efter op utan även andra komplikationer som kan tillstöta där rökning kan inverka negativt.
 
Sluta röka för att få sin fot gipsad?

Ja, jag ser absolut inget konstigt med det. Jag hade också rekommenderat en patient med fraktur att sluta röka, oavsett om hen genomgått op eller inte. Som jag skrev till mandalaki finns det ju även andra komplikationer till frakturer och speciellt gipsade ben, som kan tillstöta där rökning inte hjälper till heller.

Men dumma doktorer som bryr sig om sina patienters återhämtning!
 
En vän till mig fick en skarp tillsägelse av sin läkare. ”Jag vill att du ser mig i ögonen när vi pratar så jag vet att du förstått vad det är jag säger.”

Min vän bytte läkare.
För du vill inte att jag hellre koncentrerar mig på det du säger än på ditt ansikte. :angel:

Och sen var det detdär med autism... som gör att du inte kan avgöra om jag förstått genom att titta på mina ögon. ;)
 
Ja, jag ser absolut inget konstigt med det. Jag hade också rekommenderat en patient med fraktur att sluta röka, oavsett om hen genomgått op eller inte. Som jag skrev till mandalaki finns det ju även andra komplikationer till frakturer och speciellt gipsade ben, som kan tillstöta där rökning inte hjälper till heller.

Men dumma doktorer som bryr sig om sina patienters återhämtning!
Den aktuelle läkaren stötte jag aldrig på sam patient, detta var för ca 25 år sedan. Däremot låg jag på gyn efter stor bukoperation) hysterektomi o inom något dygn rök äggstockarna också. Fick veta att patienter som rökte kom igång inom ett dygn o fick mindre komplikationer än ickerökare. Mindre smärtlindring behövdes också. Redan då fick man gå en bit från sjukhuset för att få röka.
 
@vallhund Det var knappast rökningens förtjänst utan i så fall rörelsens. Att ge rökningen cred är att blanda äpplen och päron. :p Att snabb mobilisering efter operation är bättre ur komplikationssynpunkt är välkänt. Att rökning är dåligt för typ allt (utom Ulcerös kolit, konstigt nog) är också välkänt.
 
Fast vissa saker kan ofta minskas om man blir av med en övervikt. T.ex. smärta i knän, höfter osv. Så det rådet kan ju vara ett korrekt råd att ge. Men jag tror att det rådet ges mot det mesta på ren rutin. Precis som att en småbarnsmamma ofta får rådet att stressa mindre. Jo tack, jag vet. Men hur tusan ska jag lyckas med det?
Tror du missade poängen i mitt inlägg....
 
För du vill inte att jag hellre koncentrerar mig på det du säger än på ditt ansikte. :angel:

Och sen var det detdär med autism... som gör att du inte kan avgöra om jag förstått genom att titta på mina ögon. ;)

Tappade hakan när jag fick veta.
Helt fel person att arbeta med autism :confused:
 
Klassikern "ryck upp dig" när man är deprimerad (i mitt fall pga bipolär sjukdom).
Maken blev tillsagd att "sluta fåna sig" när han hade en psykos för några år sen.

Jomensåatt...

Annars har även jag drabbats av diverse lösningar på migrän, har jag provat ipren/alvedon/naproxen/treo... Kaffe eller inget kaffe, drick vatten (:confused:), prova örtte (oklart vilken sort).
 
Hm, jag ska nu alltså vänta på att få åka in med brutet ben och få det förklarat att det beror på min Crohns? :cautious:


:rofl::rofl: Helt rubbat alltså :D

Nej, det är inte säkert att det beror på din grundsjukdom. Det kan vara att du tränar för lite som benet gick av. Eller så läker det på direkten om du slutar tänka på det 😁
Och funkar det ändå inte så kan du ju prova det där som hjälper mot allt; silver, aloe vera, äta mer kött, bli vegan, dricka mer kaffe, sluta dricka kaffe, LCHF, glutenfritt etc etc 😇
 
Jag har kronisk migrän och fick tipset att det går över om jag blir gravid. Personen garanterade nio helt migränfria månader! Att det sen kommer tillbaka efteråt var tydligen inte så noga...?


Jag har migrän 3-4 gånger i månaden och som gravid två av tillfällena fick jag graviditetsmigrän, första gången från v 10 till 36. Inte ens lite roligt. Andra gången från v 14 till v 36. Var så dålig att jag inte kunde ta hand om dom andra barnen enbart pga migränen men hade foglossning med tvåan också. Migrän fri behöver man inte bli som gravid.
 
Tappade hakan när jag fick veta.
Helt fel person att arbeta med autism :confused:
Det är sååå himla vanligt.
Informerar - autism innebär att man inte hanterar intuitiva sociala koder likadant, dvs. du kan inte automatiskt tolka resp. förförvänta dig tolkning av ickeverbal kommunikation, kroppsspråk, mimik etc.
Säger - ja förstår självklart
Gör - exakt samma som vid interaktion med andra människor
:banghead:
 
Ja, jag ser absolut inget konstigt med det. Jag hade också rekommenderat en patient med fraktur att sluta röka, oavsett om hen genomgått op eller inte. Som jag skrev till mandalaki finns det ju även andra komplikationer till frakturer och speciellt gipsade ben, som kan tillstöta där rökning inte hjälper till heller.

Men dumma doktorer som bryr sig om sina patienters återhämtning!

Nej, men dumma doktorer som inte förklarar varför rökstopp är så viktigt.
 
Nej, men dumma doktorer som inte förklarar varför rökstopp är så viktigt.
Såklart att det finns rötägg inom läkarkåren, men alltså, de har ju aldrig tillräckligt med tid heller för att ens kunna göra ett vettigt jobb, iaf inom primärvården. 15 min hade de på sig på min gamla arbetsplats att försöka klura ut vad patienten hade för problem och sen kunna göra en vettig åtgärd. Bilbesiktning får ta längre tid...
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp