Vilka "bra tips" har du fått höra ang din sjukdom?

"Sluta klia så slutar det, det funkar på myggbett". Alltså jag lovar att det är rätt stor skillnad på psoriasis och myggbett :rofl::banghead:.

MIna autoimmuna sjukdomar botas av att sluta äta kött förresten! Eller inte kanske :banghead:. Inte ens mina mediciner som går på ca 200.000 per år (den ena bara....tur vi har högkostnadsskydd!) kan bota det, jag kommer dö med det. Om jag inte dör pga medicinerna :laugh:.

En gemensam vän till mig och min mamma lurade på henne kolloidalt silver för att bota mammas cancer... Anledningen var att vännens mormor blev av med sina tumörer pga det - att hon sen faktiskt dog av cancer till slut spelar visst ingen roll. Gissa hur mammas senaste röntgen såg ut? Precis, ingen skillnad. Ledsen mamma, helt jävla vansinnig dotter. Mamma kan inte bli botad utan får underhållsbehandling för att försöka överleva några månader extra, hon griper efter halmstrån för att kunna leva längre och vågade inte säga något innan skiten var hemma hos henne för hon visste hur jag skulle reagera.
 
Ja vad alla andra har för sig kan jag ju inte stå till svars för. Jag gör alltid det.

Som sagt, inte alla. Men sen kan man informera sig blå, och ändå har man en patient som ALDRIG hört talas om det två läkare, två sjuksköterskor och en undersköterska talat om. Oftast är det såklart för att de är ör stressade för att informationen ska gå in, men i en del fall är det helt klart selektiv hörsel.
 
Å är du också en dyskalkylektiker? Frustrerande är bara förnamnet när det blir "blanda och ge" trots att man läst tex. ett OCR-nummer bit för bit och det blir fel iallafall. :arghh::banghead::turd:

Ja siffror är 😖 för mig, ocr nummer är ingen hit, men dela in de elendiga siffrorna två och två, det är min smala räddning. Då ser jag bara två i taget😉 och vad jag kontrollerat alla fakturor, löner mm jag attesterat har kollats mången gång och kör ordrar och mina egna körningar, o när jag jobbat i vården det eviga räknande med medikamenter fy bubban vad det har räknats och kontroll räknats.
 
Senast ändrad:
Jag blir ett monster om jag måste vara hungrig. Det funkar inte. Det som faktiskt funkar för mig är viktväktarna. Att bli medveten om portioner, storlek och laga mat från grunden utan fusk.
Nu ska jag bara komma på hur jag ska sluta inkludera glass och kladdkaka till ovan koncept. För det är tyvärr inte vinnande... :angel:

Det ingår väll i kostcirkeln? Man ska äta alla färger😉
 
"Sluta klia så slutar det, det funkar på myggbett". Alltså jag lovar att det är rätt stor skillnad på psoriasis och myggbett :rofl::banghead:.

MIna autoimmuna sjukdomar botas av att sluta äta kött förresten! Eller inte kanske :banghead:. Inte ens mina mediciner som går på ca 200.000 per år (den ena bara....tur vi har högkostnadsskydd!) kan bota det, jag kommer dö med det. Om jag inte dör pga medicinerna :laugh:.

En gemensam vän till mig och min mamma lurade på henne kolloidalt silver för att bota mammas cancer... Anledningen var att vännens mormor blev av med sina tumörer pga det - att hon sen faktiskt dog av cancer till slut spelar visst ingen roll. Gissa hur mammas senaste röntgen såg ut? Precis, ingen skillnad. Ledsen mamma, helt jävla vansinnig dotter. Mamma kan inte bli botad utan får underhållsbehandling för att försöka överleva några månader extra, hon griper efter halmstrån för att kunna leva längre och vågade inte säga något innan skiten var hemma hos henne för hon visste hur jag skulle reagera.

Så tragiskt. Mitt bästa svar när det kommer till de som tror att cancer botas av ks och sockerfri kost är "steve jobs". Tragiskt men så väldigt sant. Om inte ens världens rikaste människa med alla möjligheter (som också tog dem) kunde botas med asketisk kost lär det inte funka för average svensson tänker jag.

Läste om ett föräldrarpar vars barn hade cancer. Efter tuff behandling fick barnet glass vilket visades på instagram. Stormen av "herregud hon får IIIINTE äta socker" var fruktansvärd. Inlägget mamman skrev som svar gjorde ont in i själen.
 
Blåa linser på glasögon skulle bota min dyslexi!
Ett gammalt knep från äldre erfarna lärare är att lägga text man ska läsa i en färgad plastficka. Har testat på ett flertal elever med dyslexi/läs-skrivsvårigheter. Det har faktiskt hjälp flertalet. Inte alla. Hjälper inte ett dugg när man ska skriva själv dock.

Kanske är det från det jag berättade om ovan, som något ljushuvud har dragit längre?
 
Den förklaring jag fått är att Bisolvon är slemlösande och därmed skulle göra livmoderslemhinnorna (?) mer mottagliga, typ. Jag är oerhört dåligt insatt i vad som händer i kroppen vid barnalstring men det här är vad jag fick höra av en som (desperat) provade.
Jo, kom ihåg när det skrevs om det. Flera blev hjälpta, som hade just det problemet, sas det i artiklar. Kanske att bisolvon kan hjälpa de som har för seg slemhinna. Men det är ju inte samma sak som att de hjälper mot barnlöshet generellt. Löser bisolvon upp segt slem överallt, och det kan vara ett av problemen, så kan det ju funka, mot just det.
 
Jag håller med er båda. Det finns grader i helvetet. Innan botox låg jag utslagen i tre dagar varav två var kräkdagar. Med botox är anfallen oftast lindrigare, ibland kan jag sitta uppe korta stunder, t o m gå och köpa mat ibland. De varar i 1-1,5 dygn.

Men det jag reagerar på är folk som säger att de jobbat som vanligt, varit och tränat, varit på badhuset med barnen osv - trots att de hade migrän. Svarar de bra på triptaner kan det gå, annars tror jag knappast att de hade migrän.
Jag brottas med migrän och kraftig överenergi så jag kan inte vila mig längre stunder än microsekunder, fastän jag har ont. Systemkonflikten i mig är total...
 
Oavsett vad jag åker in med får alltid min diabetes skulden.

Bröt fingertoppen.. Jaha Hur var det här då hur är det med din diabetes?
Jo tack den knallar och går men fingertoppen är det värre med.

Akut astma i unga år. Jaha ja det är ju på grund av Diabetes
Inflammation på njurarna Jaha ja det är på grund av Diabetes
Öroninflammation - Jaha ja det är ju på grund av Diabetes

Enda gången Diabetes inte nämndes som grundorsak var när jag åkte av hästen och fick flyga helikopter pga av inslaget ansikte.

En enda gång under 28 år.

Kan ju lätt konstatera att Diabetes verkar vara grunden till allt ont. :D

Passade jag anses vara en grym jävel :rofl:
Hahaha
Hög igenkänning på den.
Hade karpaltunnelbekymmer i 25 år. Att jag inte hade någon känsel i mina fingertoppar, inte kunde sova pga värk och bortdomnade händer - det fick jag leva med eftrsom jag har diabetes.

När jag äntligen kom iväg och fick mäta mina nervimpulser sa de att jag skulle få skäll från läkarna för att jag inte kommit in tidigare. :D
 
Jodå, fördelar med rökstopp kommer snabbt. Har dock ingen specifik rapport att backa upp just det med men alla frakturer jag sett, opererade som icke opererade, har fått rökstoppsråd.

Dessutom finns det ju fördelar för andra delar av kroppen också om man ska genomgå en operation och ffa återhämtningen efter en operation. Det är ju inte bara läkningen av frakturen efter op utan även andra komplikationer som kan tillstöta där rökning kan inverka negativt.
Gäller det bara rökning? Vad gäller för läkning och snus?
 
När jag ska opereras för någonting eller får vissa nya mediciner och berättar att jag är diabetiker 1 så frågar de alltid om jag är rökare eftersom diabetiker allmänt har sämre läkningsförmåga och rökning kan ytterligare förstärka det. Känns som ganska självklart för mig.
 
Ett gammalt knep från äldre erfarna lärare är att lägga text man ska läsa i en färgad plastficka. Har testat på ett flertal elever med dyslexi/läs-skrivsvårigheter. Det har faktiskt hjälp flertalet. Inte alla. Hjälper inte ett dugg när man ska skriva själv dock.

Kanske är det från det jag berättade om ovan, som något ljushuvud har dragit längre?
troligt att fåner hastigheten hjälper
 
Gäller det bara rökning? Vad gäller för läkning och snus?

Jag vet inte hur snusandet inverkar på frakturläkning. Har inte varit med om att någon fått råd om att sluta snusa. Tror inte riktigt det är bevisat ha samma negativa effekt på skelettet som rökning men det är spekulationer från min sida. Innan planerade operationer rekommenderas ju patienter dock att bli nikotinfria.

Sen tänker jag att snusning i teorin också har en negativ inverkan på läkning eftersom det är kärlsammandragande och läkning främjas av god cirkulation.
 
Jag vet inte hur snusandet inverkar på frakturläkning. Har inte varit med om att någon fått råd om att sluta snusa. Tror inte riktigt det är bevisat ha samma negativa effekt på skelettet som rökning men det är spekulationer från min sida. Innan planerade operationer rekommenderas ju patienter dock att bli nikotinfria.

Sen tänker jag att snusning i teorin också har en negativ inverkan på läkning eftersom det är kärlsammandragande och läkning främjas av god cirkulation.
Sjukvården har aldrig frågat mig om jag snusar, men alltid om jag röker. Jag tycker det är så märkligt. Eftersom jag är periodare i snusande så jag har verkligen lagt märke till detta.
 
Jag är trött för jag sover för mycket....
Det måste vara det dummaste man kan säga.
Jag har större sömnbehov än de flesta pga sjukdom och att jag tidigare bränt ut mig REJÄLT. Är jag trött måste jag vila, sen orkar jag igen. Känns som en no brainer?

Åh, den har jag också fått höra. Av en överläkare inom psykiatrin. Som aldrig träffat mig förut. Nej, jag gick inte tillbaka till henne något mer :crazy:
 
Jag har atoptiskt eksem. Den ska försvinna bara smörjer mig med cocosolja och inte kliar. :up:
Framförallt inte klia! Det har jag fått som råd när jag hade PUPPP. Har du provat att inte klia? Då skulle du ju slippa de här såren!

Säger man så har man aldrig haft riktig klåda. Det är som att föreslå att nån som brutit benet ska prova att låta bli att känna efter, så kommer man nog inte ha ont.
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp