Vilka delar i hoven kan man behandla lokalt?

MiniLi

Trådstartare
Är det någon som vet vilka delar i hoven som man kan behandla lokalt mot inflammation? Alltså med injektion direkt i hoven?
Är framförallt nyfiken på om det går att behandla kötthoven och hovbenet lokalt med typ kortison eller dylikt?
 
Alltså nu har jag egentligen dålig koll på sådana injektioner.
Men när man sprutar kortison och dylikt så görs det väl bara i leder?
Så hovleden kan man nog spruta, utöver det vet jag inte om man sprutar nåt mer?
 
Alltså nu har jag egentligen dålig koll på sådana injektioner.
Men när man sprutar kortison och dylikt så görs det väl bara i leder?
Så hovleden kan man nog spruta, utöver det vet jag inte om man sprutar nåt mer?
Ja, det är kanske så. Jag har googlat massor men blir inte klok i frågan..
 
Är det någon som vet vilka delar i hoven som man kan behandla lokalt mot inflammation? Alltså med injektion direkt i hoven?
Är framförallt nyfiken på om det går att behandla kötthoven och hovbenet lokalt med typ kortison eller dylikt?
Ja min blev sprutad två ggr och blev sen bra.
 
Inflammation i hoven behandlas mer med metacam eller butta🤔 Ligament får läka med hjälp av sjukbeslag, vila och ev stötvåg tror jag.
Ja, min häst har hittills fått metacam, sulor och vila. Har inte kollat hältan nu på länge, men går och undrar vad det finns för alternativ om hon fortfarande skulle vara dålig nu efter sommarvilan..
 
Är det någon som vet vilka delar i hoven som man kan behandla lokalt mot inflammation? Alltså med injektion direkt i hoven?
Är framförallt nyfiken på om det går att behandla kötthoven och hovbenet lokalt med typ kortison eller dylikt?
Jag har väldigt svårt att tänka mig att det går att behandla annat än hovleden lokalt. Det går ju liksom inte att komma in innanför hornkapseln utan att ta sönder den - vilket man undviker om man inte måste.
 
Är det någon som vet vilka delar i hoven som man kan behandla lokalt mot inflammation? Alltså med injektion direkt i hoven?
Är framförallt nyfiken på om det går att behandla kötthoven och hovbenet lokalt med typ kortison eller dylikt?

Vad är det för diagnos som ställts på din häst?
 
Ganska omtvistat som du ser när du googlar. Samt ej godkänt på hästar yngre än 4 år. Forskningsresultat på hur det öht påverkar hästar som fortfarande växer saknas.
Såg det. Såg också att det enligt fass används vid problem med strålben.
 
Har läst om kortison men förstår inte riktigt om det isf ges lokalt eller allmänt när det gäller hovben? Någon som vet?
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 328
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 055
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 236
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 668
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp