Vilka dressyrsadlar uppfyller mina krav?

ameo

Trådstartare
Moderator
Ny häst, nya bekymmer...
Jag behöver byta ut min dressyrsadel och det jag söker är en sadel som
- passar rak rygg (låg manke)
- finns upp till x-vid eller xx-vid (lite beroende på hur vidderna ser ut, givetvis)
- har en väldigt smal midja! (annars skriker mina höfter av smärta)
- finns på begagnatmarknaden
Vilka modeller ska jag hålla koll på?

Jag har just nu en Passier Optimum, som jag köpt begagnad. Enligt märkningen är det normalbom, men den verkar vidare så möjligen är den ändrad. Det intressanta med denna är att den egentligen är för smal på hästen, men ändå ligger den i balans och helt stilla när jag rider. :confused:
Jag gillar sätet på den, men har insett att den är för bred i midjan för mig, jag kommer inte intill hästen med benen utan att sätta gångjärn på lårbenen (vilket verkar vara bökigare än att byta sadel... :p )
 
Jag är lite förundrad över att inte få några tips, bukefolket brukar alltid ha svar!

Jag har idag lagt på ett XW koppjärn ursprungligen tillhörande en Wintec. Och det var en aning för smalt, så jag får nog sikta in mig på xxw.

Vilka sadlar har generellt väldigt smal midja?
 
Du skulle kunna prova en Amerigo CC +3,5 och vidare.

Min kompis har en Presige Helen, det kan vara så att den inte finns ännu begagnat men han som har den är hyfsat rak och jag tror inte jag suttit på en med smalare midja, så att jag tycker den var smal att sitta i.

Presige D1 vet jag inte hur rak den är men den är smal den med.
 
Passier Optimum är en sadel med flexande bambu/läderbom och korta ortspetsar. Jag håller med dig i din uppfattning - sadeln Är väldigt förlåtande och ligger bra även på ryggar den inte borde ligga bra på :o

Dock - är din häst vidare än wintecs xw=105 grader, och Passier ligger skapligt, då är den nog garanterat breddad. Mät den från ortspets till ortspets om du kommer åt. Normal är 27,5 cm. Mw 28,5. W 29,5 (ca 100 grader) xw 30,5 (ca 105). Går att bredda till 33 grader.

Prestiges vidaste (37) är inte alls särskilt vida. De landar runt 100 grader, även om vissa modeller kan vara mer förlåtande. Och har rätt långa ortspetsar, vilket blir knepig kombo till tunnformade hästar.

Jag som tycker Passier har smal midja, har inte så mycket att komma med. Wow är iaf en sadel som verkligen släpper fram höfterna. Om du skulle ha en 30-40K över bara liggandes sådär...
 
@ameo är M&N för bred i midjan månne? Annars tror jag på en sån. Om hästen inte är spikrak så Prestige Doge.
Hon är ganska väldigt rak redan när hon står i hagen och blir ju ännu något rakare i arbete.
Jag har inte provat någon M&N, men finns det tveksamhet om de är tillräckligt smala så är de nog inte det.
Jag köpte en Passier, som ju brukar vara ganska smala. Och den är för bred :cry: Men jag tror att den här modellen möjligen är bredare än andra Passiersadlar jag haft.

Jag
Passier Optimum är en sadel med flexande bambu/läderbom och korta ortspetsar. Jag håller med dig i din uppfattning - sadeln Är väldigt förlåtande och ligger bra även på ryggar den inte borde ligga bra på :o

Dock - är din häst vidare än wintecs xw=105 grader, och Passier ligger skapligt, då är den nog garanterat breddad. Mät den från ortspets till ortspets om du kommer åt. Normal är 27,5 cm. Mw 28,5. W 29,5 (ca 100 grader) xw 30,5 (ca 105). Går att bredda till 33 grader.

Prestiges vidaste (37) är inte alls särskilt vida. De landar runt 100 grader, även om vissa modeller kan vara mer förlåtande. Och har rätt långa ortspetsar, vilket blir knepig kombo till tunnformade hästar.

Jag som tycker Passier har smal midja, har inte så mycket att komma med. Wow är iaf en sadel som verkligen släpper fram höfterna. Om du skulle ha en 30-40K över bara liggandes sådär...
Jo, jag tror att min Optimum är breddad, för den ser vidare ut än normalbom bara för blotta ögat utan att mäta. Jag ska mäta den nån gång när jag har tid och ork...

Vad synd att Prestige inte går att få vidare än så, för jag har fått för mig att de annars är väldigt smala i midjan. Provade en gammal modell på min förra häst och jag satt bra i den men den låg inget bra på hästen.
 
Hon är ganska väldigt rak redan när hon står i hagen och blir ju ännu något rakare i arbete.
Jag har inte provat någon M&N, men finns det tveksamhet om de är tillräckligt smala så är de nog inte det.
Jag köpte en Passier, som ju brukar vara ganska smala. Och den är för bred :cry: Men jag tror att den här modellen möjligen är bredare än andra Passiersadlar jag haft.

Jag

Jo, jag tror att min Optimum är breddad, för den ser vidare ut än normalbom bara för blotta ögat utan att mäta. Jag ska mäta den nån gång när jag har tid och ork...

Vad synd att Prestige inte går att få vidare än så, för jag har fått för mig att de annars är väldigt smala i midjan. Provade en gammal modell på min förra häst och jag satt bra i den men den låg inget bra på hästen.
Men om Optimumen ser ut att kunna passa i annan vidd så kanske det är lönt att ändra vidden på den?

En annan gammal klassiker som är rak, ändringsbar och smal i midjan är ju Kieffer. Klassiskt hård också. Men den går att bredda lika mycket som Prestige ungefär.

Jag är lite förvirrad, hur vid sadel behöver hästen egentligen?
 
Men om Optimumen ser ut att kunna passa i annan vidd så kanske det är lönt att ändra vidden på den?

En annan gammal klassiker som är rak, ändringsbar och smal i midjan är ju Kieffer. Klassiskt hård också. Men den går att bredda lika mycket som Prestige ungefär.

Jag är lite förvirrad, hur vid sadel behöver hästen egentligen?
Optimumen kan garanterat passa hästen. Men om jag vill rida mer ambitiöst än skritt på lång tygel i skogen - vilket förvisso är bra för min kropp - så är den för bred i midjan för mig. Jag kommer inte intill med benen, det blir som att sitta på en stol uppepå hästen, en kant ivägen för att kunna komma nära med benen. Tyvärr! För jag älskar Passier annars!

Hästen lär behöva motsvarande wintecs xxw i bomvidd, eftersom xw är aningen smal och 3xw aningen för vid (vilket jag inte nämnt innan) - och hästen är en aning tunn över ryggen just nu, dessutom... Jag har inte använt någon gradskiva, utan utgår just nu ifrån de koppjärn jag har liggande (till ponnyernas wintec wide).
 
Ny häst, nya bekymmer...
Jag behöver byta ut min dressyrsadel och det jag söker är en sadel som
- passar rak rygg (låg manke)
- finns upp till x-vid eller xx-vid (lite beroende på hur vidderna ser ut, givetvis)
- har en väldigt smal midja! (annars skriker mina höfter av smärta)
- finns på begagnatmarknaden

Låter som mina krav till min gamla häst ich hon fick en Amerigo CC.
 
Ny häst, nya bekymmer...
Jag behöver byta ut min dressyrsadel och det jag söker är en sadel som
- passar rak rygg (låg manke)
- finns upp till x-vid eller xx-vid (lite beroende på hur vidderna ser ut, givetvis)
- har en väldigt smal midja! (annars skriker mina höfter av smärta)
- finns på begagnatmarknaden
Vilka modeller ska jag hålla koll på?

Jag har just nu en Passier Optimum, som jag köpt begagnad. Enligt märkningen är det normalbom, men den verkar vidare så möjligen är den ändrad. Det intressanta med denna är att den egentligen är för smal på hästen, men ändå ligger den i balans och helt stilla när jag rider. :confused:
Jag gillar sätet på den, men har insett att den är för bred i midjan för mig, jag kommer inte intill hästen med benen utan att sätta gångjärn på lårbenen (vilket verkar vara bökigare än att byta sadel... :p )

Jag vet inte hur pass breda i midjan mina kan vara gentemot Optimumen. Men iom att en av dem iaf rekommenderats så mycket så chansar jag och rek min andra med. :)

Jag har alltså en Amerigo CC +3. Den verkar en del rek redan. Den går att få ännu vidare. Men min är rätt vid.. Den upplever jag som smal i midjan och över lag en trevlig sadel, för rakryggad häst.
Jag har också en Equipe Oracle som är minst lika bred. Den går att göra ännu vidare. Jag är lite osäker. Men jag tror jag upplever den som iaf nästan lika smal i midjan som Amerigo CC:an.

Jag får lätt ont i höfterna. Men i dessa två sadlar får jag det inte, trots breda hästar.
 
Optimumen kan garanterat passa hästen. Men om jag vill rida mer ambitiöst än skritt på lång tygel i skogen - vilket förvisso är bra för min kropp - så är den för bred i midjan för mig. Jag kommer inte intill med benen, det blir som att sitta på en stol uppepå hästen, en kant ivägen för att kunna komma nära med benen. Tyvärr! För jag älskar Passier annars!

Hästen lär behöva motsvarande wintecs xxw i bomvidd, eftersom xw är aningen smal och 3xw aningen för vid (vilket jag inte nämnt innan) - och hästen är en aning tunn över ryggen just nu, dessutom... Jag har inte använt någon gradskiva, utan utgår just nu ifrån de koppjärn jag har liggande (till ponnyernas wintec wide).
Att bara ha bates koppjärn mot hästen tycker jag inte säger så mycket, hade en medium wide till en häst där x wide såg ut att vara för smal och där gradskivan inte räckte till.
Men är en renodlad dressyrsadel ngt du vill ha då? Tänker att hoppsadlar oftast är smalare i midjan och snällare mot höften.
 
Att bara ha bates koppjärn mot hästen tycker jag inte säger så mycket, hade en medium wide till en häst där x wide såg ut att vara för smal och där gradskivan inte räckte till.
Men är en renodlad dressyrsadel ngt du vill ha då? Tänker att hoppsadlar oftast är smalare i midjan och snällare mot höften.
Dvs det kanske inte behövs en xxw sadel. Bates järn är kluriga, och t ex dressyr modellerna tycker jag blir smala i vidderna i och med att det är långa ortspetsar.
Tycker själv att alla dressyrsadlar jag haft har varit breda i midjan, sen så har jag en bred häst vilket inte hjälper så mycket det heller :p.
Den jag har nu är en Tekna vilket jag tycker är ok i midjan, man sitter inte i spagat i alla fall som man gjorde i albion k2..

Men hade jag bara haft en sadel och inte tävlat aktivt i dressyr utan mest lallat runder hemma så hade jag föredragit en allround.
 
Att bara ha bates koppjärn mot hästen tycker jag inte säger så mycket, hade en medium wide till en häst där x wide såg ut att vara för smal och där gradskivan inte räckte till.
Men är en renodlad dressyrsadel ngt du vill ha då? Tänker att hoppsadlar oftast är smalare i midjan och snällare mot höften.
Svar ja, det är en renodlad dressyrsadel jag vill ha. Jag har hoppsadel också, nu vill jag ha en dressyrsadel. Allroundsadel kommer inte in i min sadelkammare. Att jag inte tävlar har inte med saken att göra, jag behöver en sadel som fungerar för min trasiga kropp, till den ridning jag sysslar med.
Och det är en väldigt bredryggad häst jag har, hon behöver xw-xxw det är inget snack om saken.

Jag har suttit i dressyrsadlar som varit smala nog för att fungera för mig, men just de passar inte till den här hästen. Alls. Men jag vet att de finns.
 
Jag har inte hittat vad jag söker, i rätt prisklass.

Finns det några fler modeller som stämmer med mina krav?
 

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: Rimfaxe
·
N
Utrustning Börjar bli urtrött på min dressyrsadeljakt vid det här laget, men har trots allt inte gett upp fullständigt ännu... Undrar om någon...
2
Svar
32
· Visningar
10 406
Senast: Immer
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
646 664
Senast: caballus
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 843
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp