Vilka elband?

Beror på vilken typ av hage som ska byggas. Jag som bor i norra Sverige och får en hel del snö använder inte band till vinterhagar. Snön fastnar på bandet och det töjer sig som tusan.

Till sommarhagar har jag gärna 12 mm band överst på stolpen, det syns tydligt både för hästar och vilt. Under brukar jag ha vit eltråd.

Till sommarhagarna har jag tunna glasfiberstolpar men trästolpar i hörn och öppning så det finns något stadigt att sträcka i.

Till vinterhagar har jag elrep och trästolpar.
 
Jag föredrar aluminiumtråd till permanenta hagar. De har extremt litet motstånd och går av lätt och orsakar inga skador på hästarna. Jag väljer 2 mm som har en dragvikt på 75 kg och ett motstånd på ungefär 0,001 ohm per meter. Just de två faktorerna tycker jag är det viktigaste när man väljer elledare runt hagarna. Motståndet ska vara minimalt för att det faktiskt ska vara el i staketet hela vägen. Sen vill jag inte ha för hög dragvikt för att minimera eventuella skador. För tillfälliga hagar väljer jag bort aluminiumtråd eftersom den är svår att återanvända och blir skör när den rullas upp igen. Om det jag använder är smalt rep eller band beror på vad jag hittar som leder bra och går av lagom lätt - formen är underordnad funktionen. Stolparna som jag föredrar är 175 cm långa tryckta trästolp, 70 mm. I hörnen vill jag ha 200 cm långa 80 mm grova. De trycks ner till samma höjd som de kortare, jag vill alltså ha hörnen stabila. Jag har inte byggt parallellogram i hörnen, men det blir ännu bättre förstås.
 
Jag har trästolpar, minst 80 mm i hörnen och det samma på stolparna på var sida om hörnet. Så att det blir tre tjocka i hörnet.
Jag har elrep, kört tråd med det är för tunt och den töjer sig i vinden. Hade aldrig använt band av den anledning i heller.
Är väldigt förtjust i Gallaghers sortiment, även den tunnare tråden är ok om man är hagar som inte är permanenta. De tunna trådarna är flätade och inte tvinnade, så mycket lättare att jobba med efter att man snurrat ihop det och ska ha upp det igen.
 
Jag föredrar aluminiumtråd till permanenta hagar. De har extremt litet motstånd och går av lätt och orsakar inga skador på hästarna. Jag väljer 2 mm som har en dragvikt på 75 kg och ett motstånd på ungefär 0,001 ohm per meter. Just de två faktorerna tycker jag är det viktigaste när man väljer elledare runt hagarna. Motståndet ska vara minimalt för att det faktiskt ska vara el i staketet hela vägen. Sen vill jag inte ha för hög dragvikt för att minimera eventuella skador. För tillfälliga hagar väljer jag bort aluminiumtråd eftersom den är svår att återanvända och blir skör när den rullas upp igen. Om det jag använder är smalt rep eller band beror på vad jag hittar som leder bra och går av lagom lätt - formen är underordnad funktionen. Stolparna som jag föredrar är 175 cm långa tryckta trästolp, 70 mm. I hörnen vill jag ha 200 cm långa 80 mm grova. De trycks ner till samma höjd som de kortare, jag vill alltså ha hörnen stabila. Jag har inte byggt parallellogram i hörnen, men det blir ännu bättre förstås.
Håller med. Aluminiumtråd föredras hör med. Leder ström bra och går som sagt av utan skador av att tråden skurit in om de fastnar..
 
Aluminium tråd, skulle kunna tänka mig järn oxå men lite jobbigare att sätta upp.

I hörnen vill jag ha kraftigare stolpar i ek, på raksträcka tycker jag det kvittar vilken typ av stolpe det är då det inte är någon belastning på dom.
 
Jag tycker rep är läskiga just för skadorna de kan orsaka. Jag tror att aluminiumtråd är optimalt ur ledningssynpunkt men de blir lite osynliga. Vi har polarband 40 mm i vinterhagarna och franska elband 40 mm i sommarhagarna. De har suttit i ca 5 år och funkar bra. Jag har över 5000 volt i bandet runt en stor hage (mätaren går inte högre).

Kolla brottstyrka på banden och välj något som inte har alltför högt så att de går av om en häst trasslar in sig.

Det underhåll vi fått göra är när vildsvin sprungit sönder isolatorer pga att elen varit avstängd när hästarna inte gått där och lite lagning av band som fått revor av vegetation för att vi varit slarviga med att röja under nedre tråden.

Vi har tjärade stolpar från Octowood. Dels för att vi tyckte det var snyggt men också för att jag har en bäver-häst som äter stolp. De ska vara 99% bitfria men hon verkar dessvärre tillhöra den 1% som biter ändå...
 
Vi har det franska elbandet där jag står nu. Jag stod även i samma stall 05 - 07. Det är samma band så det har hållit bra!
 
Tjocklek minns jag inte i huvudet. Grindar har jag faktiskt valt resårgrind. Dvs inte samma tråd. Men handtagen kommer att haka ur om hästarna mot förmodan fastnar i resårgrind..
Jag tänkte mest att jag har hört att aluminium + annan tråd "ärgar" (kommer inte på rätt ord nu) och det kan bli trixigt om man skarvar med annan tråd eller vid grindöppningar med aluminium mot annan metall.
 
Jag tänkte mest att jag har hört att aluminium + annan tråd "ärgar" (kommer inte på rätt ord nu) och det kan bli trixigt om man skarvar med annan tråd eller vid grindöppningar med aluminium mot annan metall.
Att aluminium skulle ärgar har jag inte hört och inte sett heller.
Vad har du för källa på det? Har du hört det anfägående eltråd eller i andra sammanhang?
Men det är ju inte så att jag knyter ihop trådarna utan sätter ihop grind och tråd med sk skarvlås.
Men var skulle vara problemen med ärgningen? Går tråden av eller vad menar du? Mina staket har då hållit sig utmärkt fina hittills. Jag vet inte om alla mina metalldelar är aluminium faktiskt. Har köpt det som finns på granngården 😉.
 
Jag tänkte mest att jag har hört att aluminium + annan tråd "ärgar" (kommer inte på rätt ord nu) och det kan bli trixigt om man skarvar med annan tråd eller vid grindöppningar med aluminium mot annan metall.
Aldrig hänt på dom 15 år jag har haft aluminium och järn, snarare väldigt smidigt att bara knyta ihop igen när djur sprungit igenom utan att behöva oroa sig för att dom trådar som leder ström är hela eller inte som det ju blir på band/ rep, bara är skarva ihop igen och strömmen går fram👍.

Trots en del skarvar och att järn och aluminium finns i staketet har den jag mäter styrkan med aldrig gått under 5000v.
 
Jag har sedan 2 år tillbaka eltråd som är 3 mm tjock med 0.18 ohm i resistens och 77 kg i dragstyrka (4 trådar i höjd).

Den är väldigt lätt och mjuk, vilket gör att man kan hålla tråden sträckt med lite äldre, inte super fasta stolpar - det blir inte alls samma tryck i dem som för några år sedan när jag hade 8 mm rep att spänna... Det har också varit möjligt att göra snabbt flyttbara hagar med enbart tråd och plaststolpar.

Det har hittills bara hänt en gång att en av hästarna gått igenom, och då blev det inga skador på hästen och alla trådarna gick av.
 
Trodde jag föredrog elrep tills förra sommaren då hästen blev skrämd och frösökte hoppa över. Gick inget vidare och slutade med operation och en oviss framtid. Nu blir det band som förhoppningsvis brister om samma sak händer igen.
 
Jag insåg just varför jag aldrig ser aluminium/järn i norr, trots att det alltid rekommenderas.
Jag använder rep men tänkte "jag kan ju prova byta ut till aluminium", tills jag tom att tänka på snöskottning i hagarna vintertid. Man skulle nog knäcka en sån tråd med snön och behöva dra om alltihop flera gånger varje vinter :laugh:
 
Jag insåg just varför jag aldrig ser aluminium/järn i norr, trots att det alltid rekommenderas.
Jag använder rep men tänkte "jag kan ju prova byta ut till aluminium", tills jag tom att tänka på snöskottning i hagarna vintertid. Man skulle nog knäcka en sån tråd med snön och behöva dra om alltihop flera gånger varje vinter :laugh:

Har inte heller tänkt på varför ingen har det här uppe men nu när du säger det så. Hade nog om inte annat hänt en liten olycka vid plogning :angel:

För att svara på ursprungsfrågan så har jag polarband (från Gilo) i vinterhagarna. Äldsta är från -01 och håller än. De töjs inte lika lätt som billigare band och jag upplever att de lyckas leda ström trots en viss töjning (till sist når de ju sin gräns men det tar rätt många år). Jag vill ha polarband pga mycket snö och hästar som testar tråden. Jag går igenom hagen varje vår och höst, byter kanske någon stolpe och isolator. På vintern brukar jag ta bort snön på banden några gånger, i år snöade det mesta över helt så jag har inte brytt mig om att skotta fram det. Ibland tar jag skoter och kör runt och tar bort snön på det översta bandet, men det är mest om jag ser att älgarna är nära eller om det verkar som att hästarna rör sig där och behöver se staketet. Underhållsfritt är det ju inte men jag tycker att jag är rätt nära det ändå. Har 80mm stolp i hörnen och 60mm på mindre utsatta ställen.

Till sommarhagar har jag oftast någon trästolpe i hörn/grind/annat utsatt ställe (då tar jag vilken stolpe som helst, har ett helt gäng i gran som vi gjorde när det senast avverkades) och något band. Har alla möjliga sorters band men tycker att de som är 1-2 cm breda är bäst och synligast. Brukar röja gräs/buskar under under tråden om jag har möjlighet. Går igenom alla band varje år och slänger det som är dåligt samt köper nytt. Tar alltid ner alla sommarhagar till vintern, då håller även de enklare banden länge. Även trästolparna tar jag upp och då funkar obehandlad gran oftast flera somrar innan de ruttnar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min ena gamla hund är mer eller mindre döv och eftersom han inte kan vara lös längre när han vimsar iväg får han ha rullkoppel. Köpte...
Svar
6
· Visningar
983
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har jättesvårt för tabletter. Pyttesmå piller funkar bra, och huvudvärkstabletter funkar på grund av formen. Men typ alla...
Svar
15
· Visningar
566
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Precis som rubriken! Hur snabbt var ni uppe på hästryggen igen efter att ha opat bort äggstockarna och äggledarna?🌼 Letar häst och fick...
Svar
0
· Visningar
430
Senast: FruS
·
Hundavel & Ras Är det någon som har koll på västgötaspets och kan tipsa lite om vad man ska kolla efter/se upp för när man väljer uppfödare/valp? Om...
Svar
8
· Visningar
657
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp