Vilka färger har din ras?

Linda_A

Trådstartare
Blev lite nyfiken då färger/färgbeteckningar kom upp i uppdateringstråden. Så, jag tänkte att det kunde vara kul att få veta vilka färger din/dina ras(er) kan ha och hur de benämns samt även vad du föredrar?

Ras: Boxer

Tillåtna färger: Gul och tigrerad, med svart mask och med eller utan vita tecken (kallas också tecknad eller otecknad). Vita tecken får inte överskrida 1/3 och får inte vara alltför utbredda på huvudet. I engelska och amerikanska linjer ser man ofta en större utbredning av vita tecken eftersom det anses mer attraktivt på utställningar (de kallar tecknad/otecknad för flashy/plain).

Otillåtna färger: Vit (som då egentligen inte är en färg i sig utan en för stor utbredning av vita tecken, hunden är fortfarande gul eller tigrerad genetiskt sett).

(I USA pratar man ibland om svarta boxrar eller omvänd tigrering, men det innebär bara att hunden har mer ränder än bottenfärg, i vissa fall så mycket ränder att bottenfärgen knappt syns så att hunden ser svart ut. Det är dock inte önskvärt.)

Vår första boxer (nåja, boxerblandning) var gul, men sen har det varit tigrerat för hela slanten. Älskar variationen man får hos de tigrerade beroende på vilken nyans av gul färg som ligger i botten och om bottenfärgen eller ränderna dominerar. Är svag för otecknade hundar, men en helt otecknat huvud kan se lite "tungt" ut, så min favoritteckning är nog ganska precis det som Breeze (min profilbild) har.
 
Jag har saluki.
Samtliga färger är godkända, men brindle är "inte önskvärt". Har dock hört att den som fick igenom att det står i standarden har ångrat sig i efterhand. Har aldrig sett merlefärgade salukis, tror inte det finns och tycker att det är bra.

Sedan finns det också lite färger som inte riktigt finns på andra raser, som grizzle. Vad jag förstått så fungerar den annorlunda på saluki och afghan jämfört med hos andra hundar som ser ut att ha samma färg. När det gäller grizzle tycker jag ofta mest om deergrizzle:
rahiba_01.jpg

Några andra varianter:
39430
32295
32313

Grizzlarna skiftar ofta färg också. De kan vara ljusa en period, bli mörkare sedan, ljusare igen eller se ut att helt byta färg. De flesta blir ljusare som gamla, men inte alla.

Svart & tan, svart & silver och liknande är väldigt vanligt.
37477


Helt svart eller svart med lite vitt på bröstet är däremot väldigt ovanligt, dyker i princip bara upp på de salukis som har salukis från ursprungsländerna i stamtavlan:
58374162_276721713217256_998069499586412544_n.jpg

Även det grå är vanligast på de med linjer från ursprungsländerna, detsamma gäller brindle:
57467994_276732726549488_84750498002894848_n.jpg

57451075_276718376550923_7095095233494384640_n.jpg


När jag började ha cremefärgade så var det inte jättevanligt, nu är det nog nästan den vanligaste färgen. Guld är inte lika vanligt.
31670

ebrah_eliana_bint_wesper_02.jpg


Så finns röda salukis också, inte helt ovanligt men inte supervanligt heller, här är en röd med svarta fransar:
usaym_01.jpg


De kan också vara particolor, dvs prickiga (och ibland med större fläckar). Fläckarna och prickarna kan komma i vilka färger som helst.
51013

Även den här är particolor, men hennes fläckar är cremefärgade, så hon ser oftast bara ut att ha lite smutsfläckar :p
wesper_wasimah_01.jpg


Själv har jag en creme och en guld, mina två tidigare var creme, men det är verkligen bara en slump att det blivit så (de är alla nära släkt kan tilläggas). Jag går på kroppstyp, mentalitet och hälsa när jag väljer saluki, sedan får det bli vilken färg det vill.
 
Ras: collie (långhår och korthår)

Tre godkända färger finns:

sobel (kan variera från ganska ljusa till skuggade soblar som är mahognyfärgade)

tricolour (svart och tan)

blue merle (grå med svarta/mörkare grå fläckar)

Till alla färger är det obligatoriskt med vita tecken runt kragen, bröstet, benen, magen och svanstippen, även om utbredningen av dessa vita tecken kan variera. Även vita tecken i ansiktet är godkänt. Övertecknade hundar förekommer. Övervägande vit päls eller stora vita fält på andra ställen av kroppen (vitfaktorerad) är inte tillåtet i Sverige men förekommer ibland, inga kopplingar till hälsoproblem - de är godkända i exempelvis USA. Ej att förväxla med dubbel-merle som är både förbjudet och förbundet med stora hälsoproblem som blindhet/dövhet/andra genetiska defekter. Tricolour utan tan-tecken är heller inte tillåtet (aldrig sett någon dock).

Tidigare har det varit förbjudet att para blue merle med sobel eftersom sobelvalparna då kan bära merle-anlaget helt eller delvis dolt (såkallad sobelmerle). Numera är det dock tillåtet om hundens färg testas genetiskt. Sobla hundar i sobel/merle-parningar får avelsspärr.
 
🐶 Dalmatiner

Tillåtna färger: Vit med svarta prickar, Vit med leverbruna prickar.
Enligt rasstandarden ska prickarna vara 2-3 cm i diameter (levertecknade får ha mindre prickar), väl separerade och jämnt utspridda. Prickarna ska vara mindre på huvud och ben. Det är önskvärt med prickar på svansen och särskild uppmärksamhet skall ägnas till prickarna på öronen. Ojämna prickar och prickar som går in i varandra och bildar fläckar ska bestraffas.

Ej tillåtna färger: Gula prickar (lemon), blå prickar, orange prickar, brindle prickar, ”tricolor” prickar (vilket i sig är en form av tan, hunden är svart- eller levertecknad men har prickar med tan-färg på ställen där en tantecknad hund har tan).
Blaffa är en felteckning som innebär att hunden föds med ett större svart parti, oftast på ett öra, runt ett öga eller runt svanspartiet men kan förekomma vart som helst.

Personligen tycker jag att det är helt sinnessjukt hur mycket plats teckningen har fått ta i den senaste rasstandarden. I standarden innan stod det i princip bara att ”hunden ska ge ett prickigt intryck”. Som tur är så lägger de flesta domarna inte allt för mycket vikt vid teckningen, det finns många välmeriterade hundar som inte är ”handmålade” och som har större fläckar med prickar som har flutit ihop, framförallt på öronen. Men visst finns det domare som stör dig på prickarna, jag har själv en ganska tungt tecknad championtik som ett par gånger har åkt ut/kommit sist med kommentaren ”hon är egentligen bäst i klassen men tyvärr med den teckningen”. Jag har också en perfekt tecknad junior som hittills inte hunnits visas så mycket med han får ständigt komplimanger för sina fint prickade öron :yuck:
 
Borderterrier
är godkända i röd, vete, grizzle och blue & tan. Röd och vete finns knappt utan nästan alla är grizzle
1602235649585.jpeg


Blå hundar förekommer men är inte lika vanliga
images
 
7A561589-6877-422E-A480-3E9F8D2EF3CA.jpeg

Pumi! Alla färger på pälsen är tillåtna enligt rasstandarden under förutsättning att den är jämn och obruten av vita tecken. Den förekommer i svart, fakó (fawn) och vit samt grå i olika nyanser.
På bilden är en fako och resterande nyanser av grå 😍
 
Ras: Finsk lapphund

I rasstandarden står det såhär:
Alla färger är tillåtna. Huvudfärgen bör vara dominerande. Färgtecken, som avviker från grundfärgen, kan finnas på huvudet, på halsen, på bröstet, på bröstkorgens undre del, på benen och på svansen.

Men det finns färger som inte är tillåtna brindle tex.

Här finns bild på de flesta färgerna.

Från sidan 15 finns mer information om alla färger.

Den vanligaste färgen är dock svart med ljusa tecken och det är den färgen som jag föredrar, även om en bra hund inte har någon färg. 😉

MAEM0LZ.jpg
 
🐶 Dalmatiner

Tillåtna färger: Vit med svarta prickar, Vit med leverbruna prickar.
Enligt rasstandarden ska prickarna vara 2-3 cm i diameter (levertecknade får ha mindre prickar), väl separerade och jämnt utspridda. Prickarna ska vara mindre på huvud och ben. Det är önskvärt med prickar på svansen och särskild uppmärksamhet skall ägnas till prickarna på öronen. Ojämna prickar och prickar som går in i varandra och bildar fläckar ska bestraffas.

Ej tillåtna färger: Gula prickar (lemon), blå prickar, orange prickar, brindle prickar, ”tricolor” prickar (vilket i sig är en form av tan, hunden är svart- eller levertecknad men har prickar med tan-färg på ställen där en tantecknad hund har tan).
Blaffa är en felteckning som innebär att hunden föds med ett större svart parti, oftast på ett öra, runt ett öga eller runt svanspartiet men kan förekomma vart som helst.

Personligen tycker jag att det är helt sinnessjukt hur mycket plats teckningen har fått ta i den senaste rasstandarden. I standarden innan stod det i princip bara att ”hunden ska ge ett prickigt intryck”. Som tur är så lägger de flesta domarna inte allt för mycket vikt vid teckningen, det finns många välmeriterade hundar som inte är ”handmålade” och som har större fläckar med prickar som har flutit ihop, framförallt på öronen. Men visst finns det domare som stör dig på prickarna, jag har själv en ganska tungt tecknad championtik som ett par gånger har åkt ut/kommit sist med kommentaren ”hon är egentligen bäst i klassen men tyvärr med den teckningen”. Jag har också en perfekt tecknad junior som hittills inte hunnits visas så mycket med han får ständigt komplimanger för sina fint prickade öron :yuck:
namnls_99656052.png

En tricolor (”tantecknad”)

1602236413414.png

Min ch-tik som är tungt tecknad men fullt godkänd.
 
Har borzoi och såhär står det i rasstandarden ang färg.

Alla färger och alla färgkombinationer är tillåtna, utom de med blått, leverbrunt, isabella (lila) eller nyanser av dessa färger, dvs. uttunnade färger som inte kan ha svart nostryffel. Samtliga tillåtna färger kan förekomma som enfärgat, fläckigt eller med tanteckning. Det anses typiskt att alla färger tenderar att ljusna på nedre delen av kroppen. Vitt; med olika bleka nyanser (röd-fawn, grå-fawn, silver-fawn: blekt med ljusgrå nyanser); ljust röd eller ljust grå i hårbottnen med mörkare röd eller grå basfärg, röd med svartskuggade hår ofta kombinerat med svart mask (sobel), grå (från askgrå till gulgrå), brindle: blek, eller röd, eller grå basfärg med mörka strimmor likt strimmor på marmor, röd, svart, blandning av svarta och röda hår.
 
Tollare ska vara rödorangea och helst ha vita tecken. En bra hund ska dock inte dömas ner för att den saknar vita tecken. En fulltecknad tollare har vita tassar, vit svanstipp, vitt bröst och vit bläs. De är övertecknade om de har krage runt halsen eller vitt på andra ställen. Felaktiga färger är buff (saknar rött pigment och har beige färg) och sobel (har svart i pälsen). Nostryffeln får vara svart eller köttfärgat, de får inte vara tvåfärgade eller grisskära.
 
Podengo - Ur rasstandarden: "Färgerna skall vara gul, fawn i alla nyanser från ljust till mycket mörkt med eller utan vita tecken eller ha vit grundfärg med fläckar i ovan beskrivna färger. Hos den lilla podengon accepteras även följande färger, men de är inte eftersträvansvärda: svart eller brun med eller utan vita tecken eller vit grundfärg med fläckar i dessa färger."

Det födds svarta bland medio och bruna bland både medio och grande. Det senare syns inte eftersom en brun podengo oftast ser ut att vara gul, men avslöjas genom t.ex. en ljusare nostryffel (winternose) . Min är registrerad som fawn men är sannolikt genetiskt brun.

Bland de små har jag stött på nästan vita (oftast är de svagt gula) och tricolorer (vilket räknas som ett diskvalificerande fel, men de är jättesöta).

Det är tråkigt, men färg är ett konfliktämne bland podengofolket. Det finns de som absolut inte vill se brunt och svart i hundarna (enligt teorin ska hundarnas färg avvika mot kaninernas och vildsvinens - sagt av uppfödare som stoltserar med att avla på låg jaktinstinkt). Jag hör till dem som anser att det är tokerier att utesluta bra, friska hundar ur genbanken hos en numerärt liten hundras pga fel färg (åtminstone så länge som man inte bryr sig om hundens genetiska färg - tricolorerna brukar plötsligt poppa upp ur generationer av gulingar)
 
Chow chow har enligt standarden sex färger: röd, svart, blå, fawn, creme och vit. I verkligheten finns bara fem färger då vit inte förekommer och troligen heller aldrig funnits i rasen. I den allra första standarden angavs vitt men inte creme, så förmodligen var det creme man angav som vit då. När sedan creme lades till så togs vit aldrig bort.
peppargalleri7.jpg

Röd
pinglan_200912.jpg

Svart
russin_2003.jpg

Blå
hedvig3_141014.jpg

Fawn
59752335_2461421090544041_2489521503285018624_n.jpg

Creme
 
Dobermann har bara 2 godkända färger, så det är enkelt ;)

Från RS:
"Dobermann förekommer i två olika färgvarianter: svart med tanteckning eller brun med tanteckning. De roströda tecknen skall vara skarpt avgränsade och rena. Tecknen skall finnas på nospartiet, kinderna och övre ögonbrynsbågarna, på strupen, som två fläckar på bröstet, på mellanhänderna, mellanfötterna och tassarna, på insidan av bakbenen, på sittbensknölarna, runt anus samt på svansens undersida."

Det finns dilution i rasen dvs blått och fawn/isabell men dessa är inte godkända iom hudproblemen som hänger ihop med genen.
Det är rätt få som bryr sig om huruvida tanen är lite sotad eller inte ska sägas, och tanen kan vara allt från ljus beige till mörkt rödbrun.

plexus.jpg


42586800_10155411645901707_2147509525177958400_n.jpg
 
Jag har saluki.
Samtliga färger är godkända, men brindle är "inte önskvärt". Har dock hört att den som fick igenom att det står i standarden har ångrat sig i efterhand. Har aldrig sett merlefärgade salukis, tror inte det finns och tycker att det är bra.

Sedan finns det också lite färger som inte riktigt finns på andra raser, som grizzle. Vad jag förstått så fungerar den annorlunda på saluki och afghan jämfört med hos andra hundar som ser ut att ha samma färg. När det gäller grizzle tycker jag ofta mest om deergrizzle:
rahiba_01.jpg

Några andra varianter:
39430
32295
32313

Grizzlarna skiftar ofta färg också. De kan vara ljusa en period, bli mörkare sedan, ljusare igen eller se ut att helt byta färg. De flesta blir ljusare som gamla, men inte alla.

Svart & tan, svart & silver och liknande är väldigt vanligt.
37477


Helt svart eller svart med lite vitt på bröstet är däremot väldigt ovanligt, dyker i princip bara upp på de salukis som har salukis från ursprungsländerna i stamtavlan:
58374162_276721713217256_998069499586412544_n.jpg

Även det grå är vanligast på de med linjer från ursprungsländerna, detsamma gäller brindle:
57467994_276732726549488_84750498002894848_n.jpg

57451075_276718376550923_7095095233494384640_n.jpg


När jag började ha cremefärgade så var det inte jättevanligt, nu är det nog nästan den vanligaste färgen. Guld är inte lika vanligt.
31670

ebrah_eliana_bint_wesper_02.jpg


Så finns röda salukis också, inte helt ovanligt men inte supervanligt heller, här är en röd med svarta fransar:
usaym_01.jpg


De kan också vara particolor, dvs prickiga (och ibland med större fläckar). Fläckarna och prickarna kan komma i vilka färger som helst.
51013

Även den här är particolor, men hennes fläckar är cremefärgade, så hon ser oftast bara ut att ha lite smutsfläckar :p
wesper_wasimah_01.jpg


Själv har jag en creme och en guld, mina två tidigare var creme, men det är verkligen bara en slump att det blivit så (de är alla nära släkt kan tilläggas). Jag går på kroppstyp, mentalitet och hälsa när jag väljer saluki, sedan får det bli vilken färg det vill.
Här är min kompis saluki. Hon får en massa skit för att det är en "blandras" pga färgen. Du vet vilken hund det är. 😊
FB_IMG_1602255792467.jpg
 
Australian Shepherds kommer i många fler färger än som är godkända. Svart, brun, gul, sobel, blå, silver. De kan ha tan points, brindle points, ticking, mask, creeping tan, merle, vita tecken eller vara solida. Merle kommer även i sju olika längdvarianter som påverkar utseendet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 245
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Hejsan, jag hoppas att jag kan få låna era ögon och kunskaper en liten stund. Stoet på bilden (ej skimmeln) är en ponny jag haft...
2
Svar
30
· Visningar
4 020
Senast: Lena_B
·
Övr. Katt Min stallkatt ser enligt en del skabbig ut :D Hon har vita tecken och är spräcklig (tabby?), alltså har ränder. Men hennes färg i...
Svar
7
· Visningar
1 059
Senast: evis
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 326
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp