Vilka färger har din ras?

I know... Var ju ett väldans liv när brindlehanen i mitt inlägg skulle reggas av samma anledning. Din väns saluki är verkligen fantastisk :love:
Hon är underbar. Hon får också skit för att tiken är för sällskaplig. En saluki ska tydligen aldrig ta kontakt med människor🤦
 
Dobermann har bara 2 godkända färger, så det är enkelt ;)

Från RS:
"Dobermann förekommer i två olika färgvarianter: svart med tanteckning eller brun med tanteckning. De roströda tecknen skall vara skarpt avgränsade och rena. Tecknen skall finnas på nospartiet, kinderna och övre ögonbrynsbågarna, på strupen, som två fläckar på bröstet, på mellanhänderna, mellanfötterna och tassarna, på insidan av bakbenen, på sittbensknölarna, runt anus samt på svansens undersida."

Det finns dilution i rasen dvs blått och fawn/isabell men dessa är inte godkända iom hudproblemen som hänger ihop med genen.
Det är rätt få som bryr sig om huruvida tanen är lite sotad eller inte ska sägas, och tanen kan vara allt från ljus beige till mörkt rödbrun.

plexus.jpg


42586800_10155411645901707_2147509525177958400_n.jpg
Finns ju i ”albino” också. Otroligt vackra men tydligen väldigt sjuka 😢 (lånad bild)
8A87785D-00A3-40DE-8937-64B1D93DA6DC.jpeg
 
Finns ju i ”albino” också. Otroligt vackra men tydligen väldigt sjuka 😢 (lånad bild)
Visa bifogad fil 58380
Räknar inte in dem, iom att de bara finns i en speciell linje i USA (alla stammar från en mor/son parning vad jag vet) och specialreggas. Så det föds inga sådana i rasen i stort, de två andra dilutefärgerna förekommer däremot i populationen även om de sällan föds numera iom att färgtest är så enkelt.
Men ja det stämmer att de finns, tyvärr. Ett ofog att man avlar på dem.
 
Räknar inte in dem, iom att de bara finns i en speciell linje i USA (alla stammar från en mor/son parning vad jag vet) och specialreggas. Så det föds inga sådana i rasen i stort, de två andra dilutefärgerna förekommer däremot i populationen även om de sällan föds numera iom att färgtest är så enkelt.
Men ja det stämmer att de finns, tyvärr. Ett ofog att man avlar på dem.
Aha. Trodde att de var mer spridda. Ja, de verkar har otroligt mycket problem 😞 Men de är ju vackra och unika 😑
 
Nej, tack och lov!
I USA är blått (och isabell tror jag?) godkänd färg med. De kör sitt eget race där borta kan man säga.
Skönt att höra, men tråkigt för de som föds och får lida 😞
Man ser ju dessutom alopecian på både den blåa och isabellen på min bild
 
Shetland sheepdog har 5 godkända färger, 6 om man räknar de två varianterna av blue merle för sig.

Black and tan förekommer inte alls numera men har gjort tidigare. Svart med bruna tecken ovanför ögon

Sobel är den vanligaste färgen i alla fall hos de brittiska linjerna. Hunden på min avatar är sobel. Finns i många nyanser, men den min hund har är nig ganska vanlig. Ovanligast är nog de riktigt ljusa. Alla(?) har vita tecken. Jag tror aldrig jag sett en sheltie oavsett färg med annat än vita tassar t.ex.

Trefärgad är näst vanligast. Övervägande svart, bruna tantecken i ansiktet och på benen och resten vitt.

Blue merle med tan är gråspräckliga med bruna tantecken på benen och i ansiktet.

Blue merle
utan tan är gråspräckliga.

Svart och vit är svart och vit. Denna färg är nog den mest ovanliga men både denna och blue merle utan tantecken verkar betydligt vanligare hos de amerikansktypade sheltiesarna. Samtliga färger finns dock hos bäggedera :).

Det är inte godkänt med för mycket vitt men vet inte riktigr var gränsen går :p. Tror inte de får ha vit rygg t.ex. Personligen tycker jag att det är fint med mycket vitt!
 
Australisk terrier; BLT (Blue and Tan), R (röd), S (Sand, men en äkta sandfärgad aussie är extremt ovanligt)
Basset fauve de bretagne; Fauve (spänner från ljust vete till mörk tegelröd) Viltfärgad (icke önskvärd)
 
Hovawart har 3 godkända färger: SMT = svart med tecken, svart och blond. I alla färgerna så är det okej med en liten vit bröstfläck och vita strån på tassar och svanstipp men inte mer. Händer att det föds hundar med vita tassar och vit bläs men det är diskvalificerande.

I Tyskland finns en (eller om det är flera 🤔) förening som godkänner fler färger, bla fawn och viltfärgade.

C6FC823E-4E42-419D-89AA-058D8AD8EC4B.jpeg
 
Hon är underbar. Hon får också skit för att tiken är för sällskaplig. En saluki ska tydligen aldrig ta kontakt med människor🤦
Kan tänka mig det. Sådana människor gillar inte mina heller, men här i Sverige är det iaf vanligt med salukis som är nyfikna på människor. Jag har ju fått skit för att jag kan lära mina hundar tricks och lydnadsmoment också. Tydligen ska det inte gå att lära en saluki något öht...
 
Shiban kommer i röd, sesam, black and tan och cream (inte önskvärd). I USA har man en massa hittepåvarianter med 'sadel' och 'pinto' och vem vet vad.. men det är där och jag tvivlar på att de är renrasiga/registrerade.
Alla färger bör ha tydlig 'urajiro' (ljusare markeringar på bringa, hals, ansikte och mage)... vilket ju diskvalificerar cream per default. ;)

Vita tecken på tassar och ibland i ansikte förekommer men är inte önskvärda.
 
Smålandsstövare, svart med tanteckning och brun med tanteckning, godkänt med vitt på bringa och tassar.

Hedehund, gul/beige med svarta öron och nos, mörk triangel på svansroten samt mörk savansspets.
I verkligheten varierar det mellan nästan vit till grå:)
 
Hon är underbar. Hon får också skit för att tiken är för sällskaplig. En saluki ska tydligen aldrig ta kontakt med människor🤦

Verkligen? Står det så i rasbeskrivningen?

Jag har bara träffat en och den var fullständigt skräckslagen för alla människor som den inte kände. Råkade man komma inom 2 m från den (utan att ens titta på den eller ha för avsikt att gå fram till den) så kastade den sig ur vägen.
 
Verkligen? Står det så i rasbeskrivningen?

Jag har bara träffat en och den var fullständigt skräckslagen för alla människor som den inte kände. Råkade man komma inom 2 m från den (utan att ens titta på den eller ha för avsikt att gå fram till den) så kastade den sig ur vägen.
Jag har ingen aning, det är inte min ras. Men flera uppfödare tittar snett på min kompis hund just för att den (dom) är så sällskapliga. Sen är det kanske avundsjuka. Mina andra kompis hund (hon är uppfödare till tiken jag lade upp bild) på är Finsk/Europa/världsmästare plus har banrekord på typ alla Finlands banor 🤷 så folk ogillar henne generellt därför tror jag.
 
Verkligen? Står det så i rasbeskrivningen?

Jag har bara träffat en och den var fullständigt skräckslagen för alla människor som den inte kände. Råkade man komma inom 2 m från den (utan att ens titta på den eller ha för avsikt att gå fram till den) så kastade den sig ur vägen.
I standarden står det såhär:
"UPPFÖRANDE/KARAKTÄR Saluki kan vara reserverad mot främlingar, men skall inte vara nervös eller aggressiv. Den är värdig, intelligent och självständig."

Precis som vanligt när det står "reserverad" ser folk det ibland som en ursäkt till att låta det var ok med rädda hundar. Det är (i Sverige) inte vanligt med rädda salukis även om det förekommer, men jag har hört från uppfödare som hållit på läääänge att det fram t.o.m. 80-talet var väldigt vanligt med rädda saluki, sedan har folk insett att det kanske inte är helt bra och blivit mer noga med att avla på orädda hundar. Fortfarande finns dock de som sätter rädda hundar i avel, framförallt om de anses tjusiga och vinner massvis av titlar.

Mina saluki är, framförallt jämfört med "vanliga" hundar ganska ointresserade av främmande människor. Jag har aldrig behövt träna på att de inte ska bry sig om folk vi möter på promenader tex, men ändå tittar de knappt på folk. Däremot om de träffar nära vänner och familjemedlemmar, herregud vilket kaos det blir av överlyckliga långbeningar som sprattlar runt åt alla håll samtidigt :D När vi säger hej till främlingar går de ofta fram och kollar om främlingen har godis eller något annat trevligt, men sedan står de mest och tittar, låter sig visserligen klappas men bryr sig inte nämnvärt. Enda undantaget är om vi träffar andra salukiägare, då är det som att de automatiskt tillhör flocken.

Mina hundar är så som jag vill ha dem. Så rädd saluki som den du träffat har jag som tur är bara mött ett fåtal gånger (och jag har träffat vansinnigt många salukis). De har då varit en från början lite osäker hund som hamnat hos en ägare som hanterat den fel.
 
I standarden står det såhär:
"UPPFÖRANDE/KARAKTÄR Saluki kan vara reserverad mot främlingar, men skall inte vara nervös eller aggressiv. Den är värdig, intelligent och självständig."

Precis som vanligt när det står "reserverad" ser folk det ibland som en ursäkt till att låta det var ok med rädda hundar. Det är (i Sverige) inte vanligt med rädda salukis även om det förekommer, men jag har hört från uppfödare som hållit på läääänge att det fram t.o.m. 80-talet var väldigt vanligt med rädda saluki, sedan har folk insett att det kanske inte är helt bra och blivit mer noga med att avla på orädda hundar. Fortfarande finns dock de som sätter rädda hundar i avel, framförallt om de anses tjusiga och vinner massvis av titlar.

Mina saluki är, framförallt jämfört med "vanliga" hundar ganska ointresserade av främmande människor. Jag har aldrig behövt träna på att de inte ska bry sig om folk vi möter på promenader tex, men ändå tittar de knappt på folk. Däremot om de träffar nära vänner och familjemedlemmar, herregud vilket kaos det blir av överlyckliga långbeningar som sprattlar runt åt alla håll samtidigt :D När vi säger hej till främlingar går de ofta fram och kollar om främlingen har godis eller något annat trevligt, men sedan står de mest och tittar, låter sig visserligen klappas men bryr sig inte nämnvärt. Enda undantaget är om vi träffar andra salukiägare, då är det som att de automatiskt tillhör flocken.

Mina hundar är så som jag vill ha dem. Så rädd saluki som den du träffat har jag som tur är bara mött ett fåtal gånger (och jag har träffat vansinnigt många salukis). De har då varit en från början lite osäker hund som hamnat hos en ägare som hanterat den fel.

Tack för bra info 🙂
 
I standarden står det såhär:
"UPPFÖRANDE/KARAKTÄR Saluki kan vara reserverad mot främlingar, men skall inte vara nervös eller aggressiv. Den är värdig, intelligent och självständig."

Precis som vanligt när det står "reserverad" ser folk det ibland som en ursäkt till att låta det var ok med rädda hundar. Det är (i Sverige) inte vanligt med rädda salukis även om det förekommer, men jag har hört från uppfödare som hållit på läääänge att det fram t.o.m. 80-talet var väldigt vanligt med rädda saluki, sedan har folk insett att det kanske inte är helt bra och blivit mer noga med att avla på orädda hundar. Fortfarande finns dock de som sätter rädda hundar i avel, framförallt om de anses tjusiga och vinner massvis av titlar.

Mina saluki är, framförallt jämfört med "vanliga" hundar ganska ointresserade av främmande människor. Jag har aldrig behövt träna på att de inte ska bry sig om folk vi möter på promenader tex, men ändå tittar de knappt på folk. Däremot om de träffar nära vänner och familjemedlemmar, herregud vilket kaos det blir av överlyckliga långbeningar som sprattlar runt åt alla håll samtidigt :D När vi säger hej till främlingar går de ofta fram och kollar om främlingen har godis eller något annat trevligt, men sedan står de mest och tittar, låter sig visserligen klappas men bryr sig inte nämnvärt. Enda undantaget är om vi träffar andra salukiägare, då är det som att de automatiskt tillhör flocken.

Mina hundar är så som jag vill ha dem. Så rädd saluki som den du träffat har jag som tur är bara mött ett fåtal gånger (och jag har träffat vansinnigt många salukis). De har då varit en från början lite osäker hund som hamnat hos en ägare som hanterat den fel.
Just så tänker jag att en saluki ska vara! Du skulle älska brindle tiken! Hon springer finskt mästerskap idag (vet inte om ni har den tävlingsgrenen i Sverige, det är LC men tre hundar springer samtidigt som lag. Ingen skillnad på raser i lagen Exempelvideo:
 
Räknar inte in dem, iom att de bara finns i en speciell linje i USA (alla stammar från en mor/son parning vad jag vet) och specialreggas. Så det föds inga sådana i rasen i stort, de två andra dilutefärgerna förekommer däremot i populationen även om de sällan föds numera iom att färgtest är så enkelt.
Men ja det stämmer att de finns, tyvärr. Ett ofog att man avlar på dem.
Jag har en gång träffat på en helt otecknad doberman, den verkade sakna det svarta pigmentet och såg ut som en wizla i färgen. Är dock inte helt 100% på att verkligen var renrasig men enligt ägaren var den det.
 
Ras: dvärgschnauzer peppar/salt

Godkända färger är peppar/salt, svart/silver, svart och vit. Salt/peppar är ursprungsfärg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 228
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Hejsan, jag hoppas att jag kan få låna era ögon och kunskaper en liten stund. Stoet på bilden (ej skimmeln) är en ponny jag haft...
2
Svar
30
· Visningar
4 018
Senast: Lena_B
·
Övr. Katt Min stallkatt ser enligt en del skabbig ut :D Hon har vita tecken och är spräcklig (tabby?), alltså har ränder. Men hennes färg i...
Svar
7
· Visningar
1 059
Senast: evis
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 316
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp