Vilka färger har din ras?

Rhodesian Ridgeback

i RAS står det:
.
Pälsfärgen får variera från ljus till röd vetefärg. Lite vitt på bröst och tår är tillåtet, men större vita fläckar på bröst, buk, och ovanför tassarna är inte önskvärt. Mörkt nosparti och mörka öron är tillåtet. Överdrivet och genomgående med svarta pälshår är högst oönskat.

och

Nostryffeln skall vara svart eller brun. Svart nostryffel åtföljs av mörka ögon och brun nostryffel av bärnstensfärgade ögon.

Bilder lånade från google:

A84C060C-43BA-4D9A-A052-2F46B2D645CF.jpeg


Finns mycket ljusare hundar men hittade ingen bild vid snabb googling.

Jag gillar de svartnosade bäst, och en färg nånstans mitt i skalan. Men visst, de riktigt mörka med mycket mask är läckra på sitt sätt!
 
Australian kelpie

i RAS står det:

Svart med eller utan tanteckning, leverröd eller leverbrun med eller utan tanteckning, fawn, blå.

På kelpiegallery av Sofia Olsson står att läsa:

Det finns totalt tio möjliga färgvarianter, varav sju är godkända hos australian kelpie.
De vanligaste färgerna hos hundrasen är svart och brun. Kelpien kan även vara grå och beige samt svart eller brun med markant ljusare tecken på specifika delar av kroppen. En mer vedertagen benämning av australian kelpiens godkända färger är; svart, chokladbrun, röd, rökblå, fawn, black and tan och red and tan. Två färgvarianter som förekommer men som inte är godkända enligt FCI och ANKC rasstandard för australian kelpie, är fawn and tan och blue and tan.

Bild lånad av Sofia Olsson på alla 10 färger

1DAD8E3F-52B9-45DF-8BF9-D39DEB0CD42A.jpeg
 
Får väl lägga in sambons ras också då

Norrbottenspets

i RAS står det

Grundfärgen skall vara rent vit, alltid med distinkta, väl fördelade fläckar. Fläckarnas idealfärg kan vara i alla nyanser av rött och gult. Fläckarna på bålen skall vara tämligen stora och väl uppbrutna. Färgen skall också finnas på huvudets båda sidor samt på öronen. Fläckar i svart, någon nyans av viltfärg eller fawn kan tolereras men idealfärger skall alltid eftersträvas.

169C6A13-5D10-4541-903F-19488375513D.jpeg
 
Jag har en gång träffat på en helt otecknad doberman, den verkade sakna det svarta pigmentet och såg ut som en wizla i färgen. Är dock inte helt 100% på att verkligen var renrasig men enligt ägaren var den det.
Har sett en enda bild på en sån (som en dv pinscher typ) men aldrig sett en med reggad stamtavla. Så betvivlar att de finns utan tan.
Finns "helsvarta" med men alla (finns bilder från USA) jag sett verkar bara vara extremt sotade så de upplevels svarta, inte att de är de genetiskt.
 
Labradoren finns i gult, brunt och svart, de flesta har nog sett labbar i alla färger så det är väl inte så mycket att visa bild på :D den gula färgen får vara alltifrån vit till djupt röd, men reggas fortfarande som gul.

Wachtelhunden får ha alla färger utom svart, men finns framförallt i enfärgad brun, brunskimmel, brunskäck. Enfärgad röd, rödskimmel, rödskäck. Det finns även tan-tecken i rasen, som främst syns på de med brun grundfärg.

D4D_4853_1000w.jpg

En kull med valpar med två bruna, en brunskimmel, två röda, en rödskäck och en rödskimmel.

En Wachtel med tantecken:
0A26CE4D-9B84-45CC-9D99-A3D3DD28BB5E.jpeg


Både skimmeln och skäcken har ofta tydliga partier med olika färg, men hos skäcken är de vita partierna helt vita eller med inslag av bruna/röda fläckar. Hos skimmeln är det vita alltid uppblandat med grundfärgen, typ stickelhårigt i varierande mängd.
 
Tror 80% drabbas av CDA sist jag läste en studie om det, så jag förstår inte varför man fortsätter avla på det när det är så enkelt att slippa..
Jag har läst att det finns två blåa gener där en ger alopecia och en inte. Men inom dobermann så verkar det ju tyvärr bara finnas den defekta
 
"Färgen är viltfärgad, grå, brun eller röd med mörka och ljusa schatteringar."

Västgötaspetsen kommer i massor av olika nyanser, vissa är nästan vita på dem ljusa delarna, andra är mörkt rödbruna. Dem får ha mindre vita tecken på tassar, bröst och i ansiktet.

Förekommer även helvita/creme Västgötaspetsar men dem är inte godkända. Tidigare fanns också svarta.

(Google bilder)
Collage 2020-10-10 16_31_34.jpg
 
Jag har cocker spaniel. Efter att ha läst @AraSlei s inlägg om wachtel konstaterar jag att dessa två raser har samma uppdelning i en/helfärgat och brokigt där den sistnämnda delas i skimmel och skäck. På cocker används det engelska ordet roan för skimmel och skäckarna säger vi bara "grundfärg och vit" eller klartecknad om. Den nu gällande svenska nomenklaturen är en fruktansvärd blandning av engelska och svenska som dessutom är ologisk, så jag vägrar att använda den här.:angel:

Utöver de ovan nämnda wachtel-färgerna finns cocker även i svart. Det innebär att vi har fyra godkända grundfärger: svart, röd, brun och så gul (gyllene) som är en röd med pigmenteringen hos en brun (nos, ögon). Cockrar kan även ha tan-tecken som syns på de svarta och bruna och då är vi uppe i sex varianter. Alla dessa finns som roan och klartecknat vilket resulterar i 18 godkända färger. De enfärgade får bara ha vitt på bröstet. De brokiga kan vara tecknade hur som helst.

Utöver de godkända färgerna finns sobel. Färgen har funnits länge (sedan före rasdelningen på 1940-talet, för de finns även hos amerikansk cocker), men var ovanlig tills för ca 15 år sedan då den blev populär och folk även började ställa ut sina soblar. På den tiden stod det bara "various" om färg i standarden samt att enfärgade bara fick ha vitt på bröstet, så sobeln var godkänd. Efter det har den engelska kennelklubben ändrat standarden till att lista de godkända färgerna. Sannolikt för att stänga ute soblarna, vilket jag tycker är urfånigt. Färgen har som sagt funnits länge, men nu är läget som det är.

De vanligaste färgerna hos sällskaps/utställningstypen måste vara blue roan (svart grund och så roan) och svart. Bland jaktcockrarna (samma ras, typskilda sedan hundra år) tror jag det är svart och brunt. Den sistnämnda färgen ser man inte så ofta hos sällskaps/utställningscockrarna men hon jaktcockrarna har den alltså hängt med. Roan är klart vanligare än klartecknat.
 
Tysk spets
Tillåtna färger är svart, vit, leverbrun, orange, creme, gråschatterad, black and tan, orangesobel, cremesobel, fläckig (godkända färger på fläckarna är creme, orange, svart, sobel, leverbrun och grå).

Otillåtna färger är alla färgvarianter som inte nämns i rasstandard. Till exempel brun och tan, brunsobel, blå, blå och tan, trefärgad, brindle, merle etc. Vita fläckar är endast tillåtet på fläckiga hundar (på solida färger är det inte okej).

Fläckiga hundar ska ha fläckar som är fördelade över hela kroppen. För att räknas som fläckig behöver hunden ha minst 50 % vitt.

En gråschatterad hund ska ha distinkta ansiktsmarkeringar.

Pigment på läppar och nostryffel ska vara svart hos samtliga hundar, förutom vad gäller bruna hundar som får ha brunt pigment.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 220
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Hejsan, jag hoppas att jag kan få låna era ögon och kunskaper en liten stund. Stoet på bilden (ej skimmeln) är en ponny jag haft...
2
Svar
30
· Visningar
4 016
Senast: Lena_B
·
Övr. Katt Min stallkatt ser enligt en del skabbig ut :D Hon har vita tecken och är spräcklig (tabby?), alltså har ränder. Men hennes färg i...
Svar
7
· Visningar
1 059
Senast: evis
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 316
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp