Vilka fåglar dras till vilket foder?

gul_zebra

Trådstartare
Det är väl knappast nån nyhet att jag matar fåglar på vintern :p Jag har nu bara talgbollar upphängda, vilket bara dragit till sig talgoxar och blåmesar, och så en sån där annan fågel som jag frågat om i andra tråden.

Hur som helst! Jag vill få hit fler arter att titta på :D Vilka fodersorter drar till sig vilka arter? Ffa domherre skulle jag gärna vilja få hit, man ser de så sällan här - hur ska jag mata för att de ska vilja komma?
Hackspett skulle jag gärna vilja få hit också! Jag hade en som brukade komma varje morgon förra året, lilla Göran, som var en större hackspett - sååå fin! :love: Det enda han drogs i var en mindre stock med talg som jag hängt upp, han provade på talgbollarna någon enstaka gång men det var ingen hit - han var alltid på den där stocken. Tyvärr har jag inte hittat nån ny stock i år :( Finns det annat som drar till sig hackspettar?

Andra arter vill jag förstås också gärna få hit så fram med tips bara :bump: Ska väl även nämna att jag bor i Dalarna så fåglar som bara finns i typ Skåne och Kiruna kan ju uteslutas :D
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

jag sitter och tittar på mitt bord med solrosfrön just nu och ser för närvarande talgoxar, blåmesar, domherre och en jag inte vet vad den heter, en sån här:
generate.php


ändrar, för nu när jag googlade på domherre insåg jag att det är en sån som är här och inte rödhake. Mycket större än de andra småfåglarna!
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

haha, såg nu att det var denna fågel du frågat om i den andra tråden!
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

vill du ha dommherrar är solrosfrö och hampafrö bra ...
och här gillar hackspetten de (stora) tallbollarna
nötter är också väldigt populärt för nästan alla fåglar..
en hel cocos nöt som delas är också populärt..



tipps) hittade inte heller en sån (fettstubbe) så jag gjorde en egen, tog ett runt ved trä och borrade 4 hål som var ca 5 cm i diameter. sen smällte jag cococ fett och blandade frön.. låt den stelna lite och häng upp!!..:laugh:

lycka till med fåglarna
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

Solrosfrön äter de flesta. Gråsiska, grönsiska, tall- och entita, grönfink, svartmes, nötväcka för att nämna några. Har ingen koll på exakt vilka som finns precis där du bor i Dalarna. Ja så talgoxe och blåmest föståss, men de har du ju redan...

Havre äter t.ex. gulsparv.

Vildfågelblandningar som man köper brukar talgoxen mest vara och äta i. Solrosfrön är alltid en hit.

Hackspett och trädkrypare älskar om du tar fram riktigt fett!

Finns det kvar några trastar fortfarande hos dig? Dela äpplen på mitten och lägg ut. Jag vet att det fortfarande finns mycket trast kvar i landet.
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

Tackar!
Ohja, björktrastar kryllar det av iaf! De håller till i en dunge några meter härifrån :D

På tal om solrosfrön förresten - var får man tag på det? Jag har bara hittat stora säckar och det blir på tok för dyrt, och de saltade lär ju inte vara nyttiga antar jag. Har ställt ut lite hamsterblandning med solrosfrön iaf, men det verkar inte locka... Då är jordnötterna och talgbollarna mycket mer poppis :)
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

Någolunda påsar brukar finnas på Plantagen och Coop. Säkert fler ställen också, men det kommer jag på just nu.
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

Ska du mata är det bättre att satsa på storpack direkt, ju mer du matar desto fler fåglar kommer att komma och då blir det dyrt med småpåsar. Jag vet inte hur många säckar som går åt per vinter här, men några 100 kg/år går det garanterat åt! Här får de talg/späck, jordnötter, solrosfrön och emellanåt hampa men det som det går åt absolut mest av är just solrosfrön. ÖB tar ca 160 kr för 15 kg, inte så dyrt. :idea:
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

Fast även om det inte är dyrt så gäller det att ha pengar till det ändå ;)
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

Här hos mig i mitt äppelträd (i mälartrakten) har jag fullt av talgoxar, blåmesar, gråsparv, pilfink, en- och talltita, gulsparv och grönfink. En och annan vanlig hackspett, ett antal nötväckor, koltrastar som älskar fallfrukten. Emellanåt får jag besök av domherre. Skator naturligtvis (försöker stjäla talgbollar). En granne hade besök av en hal flock steglits förra veckan, jag är avundsjuk! En del år kan jag få rönnbärsbuskarna fulla av sidensvans på senvintern.

Jag matar med viltblandning, havren kastar de andra fåglarna till marken, vilket uppskattas enormt av framför allt gulsparvarna. Solrosfrö, talgbollar, jordnötter och kokosnötter. Jag slänger ut äpplen emellanåt när fallfrukten sinar för koltrastarnas skull. Gissar att jag gör av med runt 100 kilo fågelfoder på en vinter, men har egentligen ingen aning.
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

I år har sidensvansarna ännu inte kommit ned. Verkar som att de stannat kvar längre norrut (eller österut) Ja någon enstaka, men inte de flockarna som vanligtvis kommer. Men de kommer väl med tiden skulle jag tro!

Det är ovanligt att ha både en- och talltita i samma fågelbord!
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

Visst, men ska du mata måste du ju fortsätta och att då köpa småpåsar gör att det blir väldigt dyrt. Nu när det är så kallt så går det åt massor här hos mig. :d
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

Mjo, men det gäller ju ändå att kunna betala för det :p Min ekonomi är skitkass för tillfället, så det är enklare att köpa mindre förpackningar och undvika klumpsumman även om det blir dyrare i längden. Hade jag haft råd så hade jag köpt stora säckar men nu har jag tyvärr inte det så det får bli småpack helt enkelt :)
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

Jag har talgbollar och -"korvar" upphängda, samt en automat med solrosfrön och jordnötter blandat. "Korvarna" är absolut populärare än bollarna, där har jag haft talgoxar och blåmesar, större hackspett, gråspett, nötskrika och skata.

På fröblandningen förutom dessa också koltrast. Domherrar har jag inte sett ännu i vinter. Gulsparvar har vi i mängder på gödselhögen vid stallet:D.
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

Oh, jag kanske ska skaffa mig en gödselstack! Undrar vad hyresvärden skulle säga, haha :D
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

Jag har i talgoxe, haft en domherre, och två nötskrikor, de får talgboll, hampa och solrosfrö och jordnötter i påse. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 569
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 914
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 992
Senast: EmmaW
·
Övr. Djur Jag har en syrenbuske utanför mitt köksfönster där det passar väldigt bra att mata på småfåglarna. Den är väldigt grening och vildvuxen...
80 81 82
Svar
1 621
· Visningar
200 026
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp