Vilka föreningar är ni aktiva i?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Tycker att man ofta läser här på Buke om hur användarna är engagerade i olika former av föreningar, ofta tillsynes småskaliga sådana (?). Vilket jag tycker är väldigt roligt, då jag själv är en rätt "ideell" människa. :up:
Blir lite nyfiken, vad för typ av föreningar är ni engagerade i? :D För åtminstone jag får känslan av att det inte enbart är ridsportföreningar?

Själv är jag engagerad i:
Ridsportförening som funktionär
Studentförening som deltagare samt funktionär (nykterhetsansvarig)
Nattvandringsförening som nattvandrare

När det kommer till föreningarnas storlek:
Ridsportföreningen är väldigt stor, skulle tippa på topp 25 i Sverige (?) sett till medlemsantalet. Eller i vart fall, definitivt, topp 50.
Studentföreningen är nog kanske inte jättestor jämfört med andra dito ute i landet (?). Däremot har den ändå 4-siffrigt antal medlemmar, så liten är väl fel ord i sammanhanget.
Nattvandringsföreningen är ytterst småskalig.
 
Sitter i styrelsen ochr sekreterare och medlemssekreterare samt håller träningar i vår vinthundsklubb. Är också provfunktionär (sitter på kansliet på tävling och ansvarar för anmälningar och poäng/resultat). Ungefär 100 medlemmar.
 
Min största del av ideellt arbete lägger jag i en skytteförening, jag är ledare två dagar i veckan under vintersäsongen, sitter i styrelsen som sekreterare, har kioskansvar till träning och tävling. Jag är också tävlingsledare på tre av våra tävlingar.
Sen hjälper jag till i sonens fotbollslag, jag har numera skärt ner det till en hemmacup där jag ser till att dagen flyter med kiosk, sekretariat, domare, välkomnar lag osv.
I jaktskytteföreningen håller jag låg profil och hjälper bara till vid jaktstigen. Då jobbar jag hela dagen å andra sidan. ;)
När det kommer till storlek är skytteförening på runt 300 medlemmar, fotbollslaget har 20 spelare och jaktskytteföreningen vet jag faktiskt inte, runt 200 skulle jag tro.

Jag lägger i genomsnitt 10-15 h/veckan på skytteföreningen, under sommaren håller jag mig borta men i år kommer det att bli ännu mer. Vi ska ha SM på vår bana i augusti så det kommer att krävas mycket arbete inför under och efter.

Höll på att glömma rasklubben, där har jag lovat att hjälpa till vid jaktproven, några dagar om året.
 
Funktionär inom Friskis & Svettis. Nu är jag receptionist varannan lördag och from nästa termin kommer jag vara instruktör och leda pass en gång i veckan.
 
Pytteliten ryttarförening.
Jag är väl lite halvaktiv pga tidsbrist. Men gör det jag kan.
Har inte tid med fler föreningar men misstänker att det blir mer sånt när barnen blir större.
 
Ordförande i en liten idrottsförening.
Ledamot i två riksorganisationer som arbetar med funktionshinderfrågor, en av dem med regionansvar.
Ledamot i en liten samarbetsförening som är kopplad till mitt yrke och utvecklingen av vår profession.
 
Hjälper till som funktionär på hundtävlingar. Står i kök/kiosk:)
Innan jag skaffade småhundar var jag jourhem åt en förening som omplacerar Svenska hundar.
 
Jag sitter i styrelsen som kassör för en lokalförening inom "min" myndighets idrottsförening. I vår lokala förening är vi ca 150 medlemmar. I hela landet vet jag inte men några tusen medlemmar är det iaf.
Förutom att jag är kassör så är jag dessutom lagledare för vårt SM-lag i fotboll/innebandy/five-a-side.

Det är faktiskt det enda engagemanget jag har nuförtiden.
 
Jag sitter med i styrelsen i en av landets rasringar som riktar sig till kattrasen Ragdoll. Jag föder själv upp rasen och finner det väldigt intressant att vara med och driva arbetet framåt med rasen och sånt som hör avel och utställning till. Går in på mitt andra år nu :).
 
Brukshundsklubb, är instruktör, tävlingssekreterare och sitter i tävlingssektionen. Politisk förening. En annan alltså inte brukshundsklubben 😂
Sitter i styrelsen ochr sekreterare och medlemssekreterare samt håller träningar i vår vinthundsklubb. Är också provfunktionär (sitter på kansliet på tävling och ansvarar för anmälningar och poäng/resultat). Ungefär 100 medlemmar.


Ahaa så det heter tävlingssekreterare på svenska? På finlandssvenska är det provfunktionär. Den som håller i allt pappersarbete och gör tävlingsklasserna, håller koll på tillstånd osv?
 
Styrelseengagemang i en barnklädesloppis som vi arrangerar vår och höst. Vi har inte så många medlemmar, men många volontärer och säljare. På 4 h brukar det vara runt 600 besökare och vi omsätter ca 190000 sek under samma tid. Loppisen är störst i Uppsala.
 
I ridklubben är jag med och arrangerar tävlingarna. Är tävlingsledare på hopptävlingarna och är lagledare för vårat elitlag i hoppning.
Sitter även i distriktets tävlingssektion och distriktsstyrelsen.
 
Jag är engagerad i min roller derby förening. Sitter som vice ordförande i styrelsen, men eftersom det är en liten sport (och klubb) så måste alla hjälpa till med att dra sitt strå till stacken i alla möjliga andra sammanhang också. Det kan vara alla möjliga sysslor, från möten med kommunen till att dela ut flyers, vara med på jippon eller vara frivillig som barpersonal på konserter och festivaler mm. Kul är det iaf, det blir bättre sammanhållning på planen när man också jobbar tillsammans utanför den :).
 
- Heltidsarvoderad i en ideell organisation (en av tre heltidsarvoderade). Ca 500 medlemmar.
- Ledamot i styrelsen för en riksorganisation som samlar ca 250 000 individer.
- Koordinator för ett europeiskt nätverk som samlar 5 universitet.
- Kommer antagligen bli medlem i en kamsportsförening, men då endast som utövande medlem och inget officiellt uppdrag så.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp