Vilka hästraser kan passa?

Miljon

Trådstartare
Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har nu mer och mer börjat försöka komma ner till några hästraser som skulle passa mina behov.

JA, självklart är det absolut i särklass viktigaste att det är rätt individ. Oavsett ras. Jag är inte dum, jag har haft egna hästar i många år. Jag vet. Det här är alltså inte på blodigt allvar, jag kommer inte springa iväg och köpa första bästa häst av den ras som får flest röster ;) Jag vill bara se om jag kan få upp ögonen lite för fler raser som rimligen borde "passa mig", än de för tillfället 2-3 raser jag själv framförallt tänker på.

Så vad är det för häst jag kommer att leta efter?
* En trevlig hobbyhäst. "Hobbyhäst" = uteritter, dressyr, lätt hoppning på nivån max typ 80-90 cm. Kanske 2-3 pass vardera dressyr och uteritter (även i oländig terräng så jag är alltså ute efter de raser som generellt är mer säkra på foten) och hoppning en gång i veckan.
* Tävling, kanske lite lokalt. Jag tycker om att tävla men är ingen högt satsande tävlingsryttare (iallafall inte med nästa häst).
* I dagsläget har jag hästar som går ute på sommaren, är uppstallade på vintern och som i stort sett bara utfodras med grovfoder. Det är något liknande jag vill ha, tror jag, alltså helst ganska lättfödd och överlag en okomplicerad häst. Mycket (det mesta) med hur okomplicerad en häst är har förstås med hanteringen att göra, men jag inbillar mig ändå att vissa raser ofta är mer lättsamma i sig själva.
* En stor ponny/liten stor häst (145-160 cm ungefär) av relativt längd- och viktbärande modell. Det vore kul om min mamma (ca 80 kg, halvdan ryttare, rider i skog och paddock i långsamt tempo) skulle kunna rida hästen någon gång emellanåt.
Därmed inte sagt att jag vill ha en dvärgardenner, jag vill trots allt ha en häst med exteriör som lämpar sig för ridning, så att man inte får större risk för problem med hållbarhet eller bara svårare med ridningen p.g.a. hästens exteriör.
* Tre gångarter vill jag ha, varken mer eller mindre.
* Stabilt temperament. Som generella riktlinjer vill jag hellre ha en häst som stannar och tittar än en som vänder och springer hem när den blir rädd. Hellre en som anses lite "tråkig" än en som är "spännande". Och hellre en "ridskole-familjehäst" än en "topptävlingshäst". Men absolut inte lat och oengagerad!

Vad har ni för förslag?
Jag har lite tankar själv, några raser som jag vet en del om och har egen erfarenhet av och som absolut är tänkbara raser, och några som jag inte vet så mycket om men som jag är lite nyfiken på. Jag tänker att jag inte skriver något nu om vilka raser jag själv kan tänka mig, utan jag är nyfiken på vad NI säger först och främst :D
 
@Pancakes Ja, visst är det så :D:love:
Connemara är min "nr 1-ras", jag har haft en en gång i tiden och skulle verkligen inte ha något emot att ha en igen :love:

@annan1 och @Aionee Tack för era tips också! Både tinker/ic och fjording är såna där "kanske-raser", jag vet inte så mycket om dem. Har ridit några på ridskola som liten och sådär, och de har varit trevliga hästar allihop, men finns det både tinker/ic (jag vet inte vad/om det är för skillnad där :o) och fjordingar som är i lite mer sportmodell? Det känns annars som att de kanske har exteriören lite emot sig för ridning, eller...?
 
En islandshäst alla gånger=)
Jag har en som jag format efter så som jag vill ha en islänning.
Hon är allt i allo.. hon är som en vanlig ponny att rida med 100% separerade gångarter, och vill man tölta så gör hon de också=)
Hon är hoppad upp till 95 cm och tycker de är kul.
Hon är inkörd och vi tränar och tävlar maraton.
Hon älskar att rida ut på långturer eller körturer... rasen finns i alla möjliga storlekar bara å välja=)
Hon skulle nog kunna hävda sig en hel del ute på dressyrbanorna i ponnyklasserna hon är utbildad upp till FEI dressyr men dessvärre har jag åldern inte inne sedan många många år.
 
Jag tror att både tinker/IC och fjording kan passa jättebra för den typ av hobbyridning du beskriver. Jag vet många som rider på den nivån, dvs. inte alls bara skogsmulleridning. Kika gärna på något av rasforumen på FB t.ex., där finns många ekipage som tränar och tävlar :) Jag har själv en fyraårig IC och din beskrivning av ditt mål med ridningen är typ exakt det jag vill göra i framtiden.

Visst, de är grövre än connemaror, så är det! Men det finns mer eller mindre grova exemplar av både tinker/IC och fjording. Särskilt på fjordsidan tycker jag att det verkar som om aveln går mot högre och sportigare individer.
 
(Okej, tillägg: jag tänker nog inte hoppa 90 cm en gång i veckan, men det beror lika mycket på mitt ointresse av att hoppa högre än ca 40 cm som på hästens exteriör ;) Men visst, hade jag varit intresserad av hoppning specifikt hade jag nog kikat på en annan ras.)
 
En trevlig swb. Bägge mima passar utmärkt in på dina kriterier.
De har bägge en hel del kapacitet men jag föredrar att vara den som sätter gränserna istället för hästarna.
 
@Nielaa

* En stor ponny/liten stor häst (145-160 cm ungefär)

* Tre gångarter vill jag ha, varken mer eller mindre.

En islandshäst som passar in på de kraven skulle jag inte vilja ha ;)
Jag har alltid haft islandshäst(-ar), så jag har full koll på vilka utomordentligt allsidiga och trevliga hästar de ofta är. Jag gör "allt" med de hästar jag har idag.

Men nästa häst vill jag ha en lite större och med lite färre växlar :)

@annan1 Okej, det låter ju bra! Jag är ju heller ingen hoppsatsande ryttare på så vis, alldeles för höjdrädd för det :D

@Bison Är det inte ovanligt med SWB som är såpass små? Jag har fått för mig att de oftast ligger runt 165-175, och att de små är sällsynta..?
Och, en möjligen hemskt dum fråga och isåfall ber jag om ursäkt i förhand! Jag har inte haft mycket alls att göra med den typen av häst, utan nästan enbart ponnyer av alla slag... Men, klarar de att rida rätt ut i terrängen till exempel? Fått för mig (baserat på stallkompisar, men det kan ju mycket väl vara de som haft otur med sina hästar) att de ofta är lite klumpiga sådär.
 
Jag röstar för Irish Draught/Sport Horse! :D
Har själv en som första häst nu, och det funkar väldigt bra. Har gått upp t.om. H90 FT, LA dressyr och LC hoppning - inga problem. Väldigt säker ute, stannar om han blir rädd för någonting. Dessutom viktbärande, utan att för den skull vara klumpig. Förra ryttaren på honom var väl 185 cm/85 kg typ, jag är 162 cm/55 kg, och det är inget problem fast han är relativt grov. Han är ju då 162 cm i mkh, men jag vet om sådana som är neråt 150 cm också. Ser dessutom ut som ponnyer ofta, om man nu gillar den "looken" ;)
Om jag måste säga något negativt med denna ras så är det väl att dem oftast är vita....
 
En islandshäst alla gånger=)
Jag har en som jag format efter så som jag vill ha en islänning.
Hon är allt i allo.. hon är som en vanlig ponny att rida med 100% separerade gångarter, och vill man tölta så gör hon de också=)
Hon är hoppad upp till 95 cm och tycker de är kul.
Hon är inkörd och vi tränar och tävlar maraton.
Hon älskar att rida ut på långturer eller körturer... rasen finns i alla möjliga storlekar bara å välja=)
Hon skulle nog kunna hävda sig en hel del ute på dressyrbanorna i ponnyklasserna hon är utbildad upp till FEI dressyr men dessvärre har jag åldern inte inne sedan många många år.

Och är tregångare? Det var ett av kraven.

Jag tänkte också lite på islandshäst men vill man inte trassla med fler gångarter så är islandshäst en ett korkat val ( även om jag har svårt att se varför , man inte skulle vilja).

Conemara, tinker, Welsh Cob, Fjording med flera borde fungera. Men rätt individ av de flesta ranser borde funka, kanske inte full blod och liknande.
 
Nej det är inte särskilt ovanligt, bägge mina är runt 160 cm.
Att de skull vara klumpiga är en fördom, möjligen om du väljer en som bara gått på ridbana hela sitt liv. Jag rider ut med mina ungefär tre dagar per vecka, över stock och sten i alla gångarter, hoppar vägbommar och har hur kul som helst. De är helt trafiksäkra och älskar att komma ut och springa i naturen.

Mitt sto e Quite Easy - Bernstein


Min valack e Feliciano - Solid
 
Du har fått flera bra tips tycker jag det låter som.

Min ras passar in på alla dina kriterier förutom det där med tre gångarter. De töltar. Rocky Mountain häst är det jag pratar om, dessutom finns väldigt få i Sverige så de är inte så lätta att få tag på. (Men är så klart, enligt mig, helt underbara).

Så, skulle jag då titta på andra raser som du inte redan fått tips om så har jag fått för mig att Morgan (som bidragit lite till Rockyn) påminner mycket om den men där det är vanligare med enbart 3 gångarter (även om det finns töltande individer). Vad jag förstått (utan att träffa en enda individ av rasen) så är det en bra allroundhäst som kan göra lite av varje. I storleken du önskar, viktbärande och starka men ändå nätta hästar. Lättföddhet vet jag inte, men skulle tro att de är svårfödda. Finns ju någon tråd om individer av rasen så låter det som en möjlighet kan du säkert få mer hjälp därifrån.

En mindre lusitano eller PRE kanske också skulle kunna vara en möjlighet?

Bild på mitt Rocky sto, 3 år, nyligen inriden. Första gången i repgrimma. Hon är ca 148 cm på bilden. Nu, 3 år senare är hon ytterligare några cm hög och har visat sitt underbara temperament många gånger - går att ta med på väldigt mycket, TREC, stora evenemang med mycket folk, skogen, hoppning, hon tycker allt är kul. Körning fungerar med, hennes nu två åriga dotter ska ha varit enkel att köra in enligt nuvarande ägare.
percy2.jpg
 
Många bra förslag har dykt upp här i tråden, men jag vill lägga till ett: nordsvensk brukshäst :up: Uppfyller alla dina kriterier :)
Här är en (min) med trevlig exteriör för ridning
1412234_860160430675269_844650004170202663_o.jpg
 
Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har nu mer och mer börjat försöka komma ner till några hästraser som skulle passa mina behov.

JA, självklart är det absolut i särklass viktigaste att det är rätt individ. Oavsett ras. Jag är inte dum, jag har haft egna hästar i många år. Jag vet. Det här är alltså inte på blodigt allvar, jag kommer inte springa iväg och köpa första bästa häst av den ras som får flest röster ;) Jag vill bara se om jag kan få upp ögonen lite för fler raser som rimligen borde "passa mig", än de för tillfället 2-3 raser jag själv framförallt tänker på.

Så vad är det för häst jag kommer att leta efter?
* En trevlig hobbyhäst. "Hobbyhäst" = uteritter, dressyr, lätt hoppning på nivån max typ 80-90 cm. Kanske 2-3 pass vardera dressyr och uteritter (även i oländig terräng så jag är alltså ute efter de raser som generellt är mer säkra på foten) och hoppning en gång i veckan.
* Tävling, kanske lite lokalt. Jag tycker om att tävla men är ingen högt satsande tävlingsryttare (iallafall inte med nästa häst).
* I dagsläget har jag hästar som går ute på sommaren, är uppstallade på vintern och som i stort sett bara utfodras med grovfoder. Det är något liknande jag vill ha, tror jag, alltså helst ganska lättfödd och överlag en okomplicerad häst. Mycket (det mesta) med hur okomplicerad en häst är har förstås med hanteringen att göra, men jag inbillar mig ändå att vissa raser ofta är mer lättsamma i sig själva.
* En stor ponny/liten stor häst (145-160 cm ungefär) av relativt längd- och viktbärande modell. Det vore kul om min mamma (ca 80 kg, halvdan ryttare, rider i skog och paddock i långsamt tempo) skulle kunna rida hästen någon gång emellanåt.
Därmed inte sagt att jag vill ha en dvärgardenner, jag vill trots allt ha en häst med exteriör som lämpar sig för ridning, så att man inte får större risk för problem med hållbarhet eller bara svårare med ridningen p.g.a. hästens exteriör.
* Tre gångarter vill jag ha, varken mer eller mindre.
* Stabilt temperament. Som generella riktlinjer vill jag hellre ha en häst som stannar och tittar än en som vänder och springer hem när den blir rädd. Hellre en som anses lite "tråkig" än en som är "spännande". Och hellre en "ridskole-familjehäst" än en "topptävlingshäst". Men absolut inte lat och oengagerad!

Vad har ni för förslag?
Jag har lite tankar själv, några raser som jag vet en del om och har egen erfarenhet av och som absolut är tänkbara raser, och några som jag inte vet så mycket om men som jag är lite nyfiken på. Jag tänker att jag inte skriver något nu om vilka raser jag själv kan tänka mig, utan jag är nyfiken på vad NI säger först och främst :D


Du kan ju ha vilken häst som helst - det finns knappast en enda som inte fixar det du beskriver. Allt från ett litet sv halvblod, till fjording, ridtravare, arab, eller allmän europeisk ridhästkorsning så länge du får en utbildad och lugn individ. Du vill ha en juste och lättriden hobbyhäst? Använd de sökorden på hästnet så hittar du säker något som passar. :)
 
Och är tregångare? Det var ett av kraven.

Jag tänkte också lite på islandshäst men vill man inte trassla med fler gångarter så är islandshäst en ett korkat val ( även om jag har svårt att se varför , man inte skulle vilja).

Conemara, tinker, Welsh Cob, Fjording med flera borde fungera. Men rätt individ av de flesta ranser borde funka, kanske inte full blod och liknande.

Bara köpa en som är 3 gångare??
Min kompis köpte en islänning sååååååååååå fin wow verkligen.. men han har aldirg under denna få se tror ha är 23 år i år tagit ett töltsteg.
Han har varit en rid men främst körponny under sitt liv.
Det finns några sånna isisar dock int supervanligt.. somman kan skaffa om man vil ha en isis afast bara 3 gångater=)

Annars håller jag med dig om Fjording cob.. kallblodiga raser överlag.. fullblod och dagens hbl som oftast är 99% fullbod har för mkt nerv idag för min smak iallafall.
 
Bara köpa en som är 3 gångare??
Min kompis köpte en islänning sååååååååååå fin wow verkligen.. men han har aldirg under denna få se tror ha är 23 år i år tagit ett töltsteg.
Han har varit en rid men främst körponny under sitt liv.
Det finns några sånna isisar dock int supervanligt.. somman kan skaffa om man vil ha en isis afast bara 3 gångater=)

Annars håller jag med dig om Fjording cob.. kallblodiga raser överlag.. fullblod och dagens hbl som oftast är 99% fullbod har för mkt nerv idag för min smak iallafall.
Det är ett lite udda råd att leta efter en islandshäst de tär få som är äkta 3-gångare.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 483
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
249
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp