Vilka hjälper använder ni?

angelaL

Trådstartare
Hej jag är helt nygörjare på gångartsridning och rider en 5 årig isläning (inte så bra kombination, jag vet)
Men jag behöver i alla fall tipps på vilka hjälper man brukar använda. och hur ni tycker att man ska träna.
 
På vilket sätt menar du "hjälper"?

Jag använder de vanliga: skänklar (dom inte lika mycket som på ett halvblod) som framåtdrivande, sidförande, svängande och för att böja. Sitsen som drivande, förhållande och att lätta av ibland. tyglarna (så lite och så lätt som möjligt) som förhållande, styrande (visa vägen), uppresande och böjande.

Spö om det behövs på hästen.

Eller menar du "hjälper" som extra utrustning?
I så fall: boots! nån enstaka gång på färdigutbildade hästar graman.

Bommar för att hitta trav på de som behöver det...

Eller menade du kanske nått helt annat???

Tänk på att ta det lugnt med gångartsridningen på en så ung häst (det är iofs väldigt olika med olika 5-åringar)!

/Malin
 
Jag tror att hon menade vilka hjälper man ska använda tillt.ex tölt, trav, galopp och skritt...
 
Enklast är nog att du söker någon som kan fungera som instruktör, att ge hjälp på nätet är snart sagt omöjligt då alla är olika som individer både hästar och männsikor.
 
Jag tar för givet att du ridit "vanliga bruna" innan, och att du behärskar dressyr.

Jobba vidare med det! Träna öppna o sluta. Öppna hjälper hästen finna bra trav o sluta bra tölt, förbered med detta. Flytta bogarna, karre (akademisk ridning), åttvolter för att hålla hästen alert o mjuk i sidorna.

Ta sedan hjälp av en BRA tränare inför tölt o passridning - det finns både bra o dåliga, så hör dej noga för. Ta inte hjälp av en som lyfter upp hästen med tyglarna!!

Lena
 
De andra svaren som du fått är ju kloka. En bra instruktör är ju A och O. Sedan är det ju viktigt med grundläggande dressyrarbete. Andra viktiga saker som spelar stor roll för träningen med din häst är ju vad du har för ridkunskper och erfarenhet och vad hästen har för kunskper och erfarenhet. Det är ju därifrån du måste börja bygget.

Generellt är det ju viktig att veta vilka gångarter som fungerar bra, och vilka Pållen/Pållan har svårare för, det påverkar ju träningen. Men...det som enligt min åsikt är grunden för all träning är ju att hästen kan bära sig rätt på bakdelen, annars stupar ju gångarterna förr eller senare ändå.

Alltså, klarar hästen att gå i rätt form där den bär sig på bakdelen i skritt?
Om den gör det så kan man ju jobba vidare med andra gångarter.
Om den inte gör det är det ju att jobba med det först, innan man börjar med de andra gångarterna.
Sedan finns det ju de som menar att hästen då tappar all energi framåt, och då är det ju svårt att få till den där bärigheten bak...
Svårt detta, med rätt balans av träningen.

Själv har jag kommit till det stadiet att jag funderar på att bara rida korta träningspass, med målet rätt form i sikte, och då blir det till att träna i skritt, med öpnna, sluta, bakdelsvändningar, volter mm. När det sedan funkar kan man sakteliga gå över till trav och tölt med samma mål.
Det jag är rädd för är ju att Pållan ska tröttna, men hittils så verkar hon trivas att ridas på det sättet, så jag tänkte nog priva den modellen får vi se hur det går.
 
Tack för alla tipps,, Jag menar alltså vilka hjälper man använder för tölt ridning, inte massa andra konstiga prylar som boots å sånt. Jag rider vanlig dressyr oxå, å klassisk dressyr,

Just nu tränar jag att pollen ska gå lungt och lyssna på mina förhållande hjälper,, (han vill stessa så dant). Så till sidoförande hjälper har jag inte kommigt enu. Men det går stadigt och snabbt framåt, och han är jätte duktig... igår red jag kanske i 20 minuter och han stressade inte alls :banana:. fast det är kansk för att han börjat vänja sig vid mig som ryttare vi är ganska nya för varandra.

och så rider jag för instruktör oxå,, varje torsdag..

men det jag var intresserad av är vilka hjälper ni använder för att be er häst att gå i alla olika gångarter och hur ni tränat det.. för jag vill veta olika sätt bra och dåliga, för att få en överblik typ.. :confused:
 
Tempoökning: Flytta vikten något bakåt, driva med sätet, eventuellt driva med skänkeln.

Tölt från skritt: Samla ihop skritten, gärna några steg sluta, driva som tempoökning ovan men hålla kvar samlingen och inte bara "släppa fram" hästen.

Trav från skritt: Mellantempo skritt med mjuk eftergift, driva som tempoökning ovan, men tillåta hästen att söka sig framåt/nedåt. Om hästen vill tölta istället - flytta vikten något framåt.

Galoppfattning: "Vanlig" galoppskänkel tillsammans med en kort, bestämd smackning. Brukar räcka med mycket lätta hjälper - min häst gillar den här gångarten!!!

Avsaktning: "Sluta rida" med kroppen, dvs bli helt stilla, hålla handen stilla och krama lite om tygeln, kombinerat med rösthjälp "whoa".
 
Trav: beror så mycket på hästen och dens utbildningsnivå. På endel, speciellt unga hästar, måste man inta trepunktssits och lätt rejält på handen, på andra räcker det med en låg och avslappnad hand och att man slappnar av i sätet och "slutar rida tölt" med sätet (i övergågn från tölt alltså).

Tölt: börjar med att göra halvhalter och höja hästens nacke (inte nos!) och få hästen att trampa bättre in undersig med bakbenen och korta bakbenssteget. sedan när man känner att hästen är uppe och alert rider man fram i tölt genom att släppa efter i handen just så mycket som det behövs för att inte hålla tillbaka hästen och driva på med benen och sätet. detta på en vuxen häst med ren tölt (utan jättetaktproblem).
Unghäst: olika från häst till häst, men överlag rid fram utan att samla för mycket innan. Allt beror ju på hur mycket tölt hästen har i sig.

Galopp: igen olika från häst till häst (fyr- eller femgångare, ung, utbildad osv). Överlag: lätta på inner hand fatta galoppen med ytter skänkel (mer än inner) och lätta samtidigt i sätet lite grann. Men på många går det att göra "halvblodsfattningar" (läs i "dressyr med Kyra"), dvs. sitta ner och fatta galoppen med lätta hjälper.

Jag har en väldigt villig häst som är rätt hård i munnen och för att slippa ta så mycket i honom har jag tränat in röstkommandon, som "sakta aaav" samtidigt som vi går ner i skritt, "hoo" vid halt osv.

/Malin
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 579
Senast: JohannaB
·
  • Artikel
Radannons Hej! Jag är en tjej som fyller 16 år i Maj. Jag letar efter något ställe där jag kan jobba lite extra på helger och lov. Främst i...
Svar
0
· Visningar
400
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp