Vilka/hur mycket reflexer använder ni?

Roxanna

Trådstartare
Nu när mörkret är tillbaka, vilka reflexer använder ni? Tycker ni vissa överdriver en aning?
 
Alltså, man kan inte överdriva med reflexer.....

Alla som har körkort förstår (bör förstå) vad jag menar..


Har täcke, brösta, benreflexer, lampa, väst.
Då rider jag där det inte är trafik.
Om trafik, åker det dock på fler.
:)
 
Tycker inte man kan överdriva.
Har reflexer på alla fyra ben, bösta, ländtäcke, reflexväst, på mina armar och runt fotlederna. Leder alltid sista biten och vill synas ordentligt.
 
Tycker heller inte man kan överdriva!
Rider jag i mörker är det på en grusväg där någon enstaka bil kommer bara, oftast möter vi ingen alls.
Har reflexer på alla fyra ben, brösta, reflexschabrak eller reflexländtäcke, reflexväst och pannlampa. Är det på vintern så jag rider i overall finns det reflexdetaljer även på den.

Är jag ute och går med hunden har jag ett helreflekterande täcke på henne, reflexväst och någon mer rörlig reflex på mig, typ en som hänger vid sidan eller som sitter runt mina ben.
 
Nej, man kan inte överdriva med reflexer.

Har som minimum benreflexer runtom, brösta, svansreflex, väst på mig, reflexgrimskaft om vi promenerar. Gärna ländtäcke och tränsreflex också, men måste skaffa nya tränsreflexer. Och så har jag små hängande reflexer som jag sätter på olika ställen t.ex. tränset, stigbyglarna osv. Letar även efter nån vettig lampa (för att synas, inte för att se då jag inte är så förtjust i pannlampor)

Viktigast är att ha reflexer långt ner som rör sig (typ på benen) och reflexer som syns rakt framifrån och rakt bakifrån. Dvs en vanlig "tunn" reflexbrösta räcker kanske inte om hästen går i form osv och "döljer" stor del av bröstan, täcke räcker inte om det inte har rejäl stjärtlapp med reflex osv.
 
Jag skulle vilja ha fler reflexer än jag har men det är svårt att hitta några som är bra. Som exempel så har jag fortfarande inte hittat en enda svansreflex jag kan tänka mig att sätta på min häst. De som finns ser vassa ut. Ländtäcke är även det ett problem. Jag har ett men det är inte vattentätt så en ridtur i regn betyder att det väger bly och måste torka länge. Numera verkar det mest finnas sådana som knäpps framför sadeln, vilka är totalt oanvändbara för mig. Även benreflexer är svårt. Alla är för stora, de enda jag hittar i fungerande storlek är de där med band som man knäpper i en hållare. De är ju värdelösa så fort det snöat då de inte går att få av med en stor isklump sittandes i ändan på bandet.
 
Håller med svaren ovan, det går inte att ha för mycket reflexer. Dock tycker jag att det är viktigt att man tänker på att det är bra kvalitet på reflexerna också så att de verkligen syns ordentligt. Tycker t ex att det är jättesvårt att hitta bra benreflexer. De där som finns i gul plast syns inte särskilt bra. Har ett par jättegamla som är köpta i nån specialaffär som det är två breda reflexband runt och som dessutom är så pass stora att man kan dra dem utanpå benskydden. Tyvärr börjar de bli slitna och behöver ersättas men det verkar inte gå att få tag på liknande. :(
 
Jag skulle vilja ha fler reflexer än jag har men det är svårt att hitta några som är bra. Som exempel så har jag fortfarande inte hittat en enda svansreflex jag kan tänka mig att sätta på min häst. De som finns ser vassa ut. Ländtäcke är även det ett problem. Jag har ett men det är inte vattentätt så en ridtur i regn betyder att det väger bly och måste torka länge. Numera verkar det mest finnas sådana som knäpps framför sadeln, vilka är totalt oanvändbara för mig. Även benreflexer är svårt. Alla är för stora, de enda jag hittar i fungerande storlek är de där med band som man knäpper i en hållare. De är ju värdelösa så fort det snöat då de inte går att få av med en stor isklump sittandes i ändan på bandet.
Jag sydde ett eget ridtäcke av varseltyg och breda reflexband. Täcket är i två delar, en som man fäster framför sadeln och en ländtäckesdel, Har även satt på en rejäl svanslapp med reflexband så då behövs inte svansreflex.
 
Ländtäcke, brösta, benreflexer, reflexväst, blinkande lampa i svansen och så har jag oftast pannlampa också. Ju mer desto bättre!
 
Hästen har ben, brösta, skrittäcke, på skrittäcket har jag sytt på 3 reflexer som hänger ner över svansen.
Jag har en jacka helt i reflex och pannlampa som i och för sig inte är reflex men lyser rött bakåt.
 
Har olika beroende på situation. Om jag är osäker på att hinna hem medans det är ordentligt ljus blir det "vanlig" reflexväst på mig och benreflexer på hästen.
Vet jag att jag kommer att vara ute tills det blir skymning/mörkt har jag reflex på hjälmen, väst som blinkar orange framåt och rött bakåt samt reflex på vänster ben. Hästen får benreflexer, brösta med vit lampa, ländtäcke med röd lampa.
Jag har både blivit tackad för att jag syns bra och blivit utskälld för att jag syns för mycket... O_o :crazy:
 
Nu när mörkret är tillbaka, vilka reflexer använder ni? Tycker ni vissa överdriver en aning?

Brukar minst ha benreflexer runt om + reflexväst men drar gärna på reflexbrösta, ländtäcke med reflex, pannlampa fram på hjälmen och en röd lampa bakåt också. Är bra sugen på en typ varseloverall. Det är ganska trafikerat här.
 
Oftast möter jag aldrig trafik när jag är ute.
Brukar ha två ben reflexer och en brösta på hästen och en väst och pannlampa på mig själv.
På vintern rider jag med ett ridtäcke med rejäla reflexer.
Är jag ute då jag vet att det är mer bilar i farten hänger jag på mer reflexer också.
 
Min ponny har reflexländtäcke, benreflexer på alla 4, reflexboots fram samt att jag har reflexspö och en ridjacka som är gjord helt i reflexmaterial.

Nu när det börjar bli mörkare kommer jag att ha pannlampa samt en röd lampa i svansen :)
 
Min standard är "ser du inte ut som en julgran gör du något fel".

Reflexer på alla 4 ben och i svans. Reflexländtäcke och brösta, grön led-lampa fram, röd bak. Reflexer på tyglar och nosgrimma. Varseljacka + reflexer på shortchapsen och hjälmen.

Jag gillar inte pannlampor, egentligen, men använder en så att jag syns.
 
Julgran är the shit, kan aldrig bli för mycket!

Jag har varseljacka och reflexer på benen och reflexvantar. Hästen har reflexländtäcke med reflexer på sidor, svans och sådan där ring runt halsen. Hon har också reflexbenskydd och tygelreflexer.
 
Något som jag tycker ibland glöms bort är att även klä sig för att ge sig ut de där timmarna precis innan det blir mörkt, eller en mulen dag. Rider man på vägen då ser jag gärna ett stort sjok av knallgult eller så. Typ reflexväst och ländtäcke. En mörk häst och ryttare i marinblå klädsel syns jättedåligt längs med vägen vid 16-tiden också, även om det fortfarande är dagsljus ute. Där spelar reflexer och lampor mindre roll, men just någon knallig färg som syns tycker jag gör mycket! :up:
 
Ni som har röd lampa bak, vad är der för lampa och hur fäster ni den? Jag är på jakt efter nåt sånt men har inte hittat nån smart lösning.
 

Liknande trådar

Utrustning Spinner vidare på temat reflexer, vad har ni på era hästar och er själva på promenader? Tycker det är svårt när man inte har någon sadel...
Svar
10
· Visningar
723
Senast: Liten
·
Fordon Börjar bli mörkt nu på kvällarna så var rädda om er och glöm inte att ta på reflexer när ni är ute på vägen i mörkret.
3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 015
Senast: Motacilla
·
  • Artikel
Hästnyheter Att synas när mörkret faller är A och O. Reflexer åldras däremot snabbt – och därför är det viktigt att testa dem innan det är dags att...
Svar
0
· Visningar
239
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 593
Senast: Therese1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp