Vilka klassiska sagor känner ni till?

Araminta

Trådstartare
Skulle behöva lite hjälp inför ett kommande teaterprojekt. Vilka klassiska sagor är allmänt kända för en vuxen publik? Vilka sagor kan du på ett ungefär återberätta handlingen i? Några favoriter?
 
Beror lite på vad du menar med klassiska sagor, kan Elsa Beskow t ex räknas dit? Räknas Peter och vargen? Annars är följande några som jag kommer på:
Bröderna Grimm(?):
Hans och Greta
Askungen
Rödluvan
Törnrosa
Snövit
Råttfångaren i Hameln

HC Andersen:
Prinsessan på ärten
Den lilla sjöjungfrun
Kejsarens nya kläder
Den ståndaktige tennsoldaten
Den fula ankungen
Flickan med svavelstickorna

Bockarna Bruse (vet inte om den har någon "författare")
 
Skulle behöva lite hjälp inför ett kommande teaterprojekt. Vilka klassiska sagor är allmänt kända för en vuxen publik? Vilka sagor kan du på ett ungefär återberätta handlingen i? Några favoriter?
Några favoriter:
Törnrosa (fast ursprungliga handlingen är riktigt vidrig).
Flickan med svavelstickorna.
De röda skorna.
 
Den första skulle jag inte kalla saga, den är en allegorisk roman skriven för vuxna.
Jag skulle nog säga att de flesta sagor är i princip just det: allegoriska romaner för vuxna.

Mina favoriter:
Odysséen
Medusa
Psyke (från den gyllene åsnan)
Puckelryggen och feerna (skrev ut den i en annan tråd vill jag minnas)
Bortbytingen
Prinsessan på ärten
Kejsarens nya kläder
Den gyllene prinsen av Oscar Wilde (storfavorit den, gråter fortfarande måste jag erkänna)
 
Jag skulle nog säga att de flesta sagor är i princip just det: allegoriska romaner för vuxna.

Mina favoriter:
Odysséen
Medusa
Psyke (från den gyllene åsnan)
Puckelryggen och feerna (skrev ut den i en annan tråd vill jag minnas)
Bortbytingen
Prinsessan på ärten
Kejsarens nya kläder
Den gyllene prinsen av Oscar Wilde (storfavorit den, gråter fortfarande måste jag erkänna)
Vilka tänker du på förutom Gullivers resor? Rödluvan och vargen, Snövit eller Törnrosa t ex? Menar du att de är romaner som i första hand riktar sig till vuxna? Jag trodde att de var en del i en muntlig berättartraditiom som bröderna Grimm skrev ner. Kejsarens nya kläder är ju en allegori men att den i första hand skulle roa vuxna... njae väl? Jag är ju inte etnolog så kan inte den exakta definitionen av saga men tänker att det beror på vad man menar men exempelvis Odyssen skulle jag inte kalla saga.
 
Senast ändrad:
Jag var medvetet vag med definitionen då jag vill ha folks spontana associationer. Vi letar rätt brett efter "sago-lika" och folkliga berättelser.
Då kan man kanske lägga till fabler också? Haren och igelkotten, räven och tranan, räven och druvorna (rönnbären).
Sedan finns det de gamla svenska(?) sagorna om jättar som kastar stenar mot kyrkor och den om jättarna som tävlade om vem som kastade längst och på så sätt skapade Vättern-Öland och Vänern-Gotland. Och den om jätten Vist som kastar ut Visingsö i Vättern för att hand fru ska ha något att kliva på. De senare vet jag dock inte hur gamla de verkligen är, eller om det bara är ett roligt sätt att lära barn geografi? För att komma på dem behöver man ju ha en övergripande uppfattning om geografin/kartor.
Och som sagt, flera Elsa Beskow har jag som barn kunnat mer eller mindre utantill (lättare när det är på vers), även om jag numera mest har en allmän koll på handlingarna
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
832
Senast: Unafraid
·
Tjatter Har du någon film som du har sett för länge sedan men glömt bort och nästan trott att du har drömt den. Jag börjar. Hjälp! Jag är en...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 726
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
336
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp