Vilka kommandon använder ni?

Sasse

Trådstartare
Jag är nyfiken på vad ni använder för olika kommando. :)

Vilka är de mest användbara kommando ni har till era hundar?

Vilka är de första ni lär in när ni får hem en hund?

Vilka tycker ni har varit enklast att lära in?

Skriv gärna vad de betyder också ;)
 
"Väck husse!" alt. "Husse kan ge er mat!" alt. "Vars är husse?"
Mycket smidigt när man 1. vill slippa stiga upp ur fåtöljen för att själv göra någon av alternativen. 2. När man vet att husse antagligen blir lite sur av att bli väckt, det blir han aldrig på hundarna.
:rofl:
Väldans användbart :angel: Men jag tror att det är hundarna som lärt mig :o

Annars har vi inga "ovanliga" kommandon skulle jag tro. Vanliga kommandon för sitt/ligg/osv.
"Gå och lägg dig" Brukar de lära sig ganska tidigt! Betyder för oss typ "men chilla och lägg dig ett tag, inget kommer hända".
Namnet/inkallning är nog det första vi övar på :)
 
"Väck husse!" alt. "Husse kan ge er mat!" alt. "Vars är husse?"
Mycket smidigt när man 1. vill slippa stiga upp ur fåtöljen för att själv göra någon av alternativen. 2. När man vet att husse antagligen blir lite sur av att bli väckt, det blir han aldrig på hundarna.
:rofl:
Väldans användbart :angel: Men jag tror att det är hundarna som lärt mig :o
Jag har det allmäna "gå till husse" för allt sånt och jag tror jag säger det minst 10 gånger om dagen. Det sätter sig rätt fort hos alla hundar. :angel:
I början får jag ge kommandot "BELÖNA!" till husse också förstås, så att de får ut nåt av att leta upp husse. :laugh:

Även här är det inkallning som är det tidigaste och egentligen det enda vi bryr oss om att aktivt träna. Annars är det mest kontaktövningar och sådant.
 
Mycket användbart: "Gå till + namn på person". Guld att kunna be hunden att går till någon som kan ta den om (när) det händer något och man plötsligt har händerna fulla
 
"Ge det till X" är fantastiskt. Vi har en stor tomt på landet, mamma har ibland skickat Benji från huset med en lapp ner till soldäck där det står typ "nu är maten klar" :D Båda de vuxna vet hur man hittar varje person i familjen baserat på namn.
Tinja har en extra, "gå och visa den" och då kan jag antingen lägga till en person eller bara låta henne gå och stoltsera med whatever hon nu har till första bästa person :laugh: Hon blir så jäkla glad och mallig när hon får visa upp sina grejer.
"Gå och hälsa" är också trevligt att ha, då vet hundarna att det är fritt fram att rusa till närmsta hund/person.
"Kan du ta den?"/"Kan jag få den?" + att man pekar på ett objekt kan båda vuxna hundarna också, vilket är väldigt bra. Igår till exempel bar jag Asni över axlarna på väg hem från promenaden, med tre vuxna hundar i koppel. Helt plötsligt tappar jag Benjis koppel, då kunde jag fråga honom om jag kan få den och då plockar han upp kopplet och ger mig det :love: Det gjorde så att jag slapp sätta ner Asni, böja mig ner, få upp henne igen ect. Väldigt behändigt.
"Vänta" är guld värt.
 
Namnet och inkallning är nog det första.
Annars använder jag stanna, vänta och akta mest.
De betyder precis vad de låter som.
Akta används mest i stallet och betyder just att han ska gå undan och akta sig för hästen.
Stanna används på promenad, stanna utanför hagen, i bilen osv.
Tycker inget har varit svårt att lära in. Även brorsans tröga mops lärde sig på typ två dagar.
 
Förutom de vanliga är mitt mest användbara "låt bli" vilket betyder ungefär sluta med det du håller på med och fokusera på mig istället. Används exempelvis vid hundmöten om dom stirrar på den andra hunden, om de är på väg att äta något de inte ska, eller allmänt när de gör något och jag vill att de ska göra något annat. Låt bli följs alltid upp av antingen beröm eller ett annat kommando typ kom eller stanna.

Även jag fokuserar nog mest på namnet och inkallning i början.

Av de kommandon och tricks de kan har nog tass varit allra lättast att lära in :D
 
Namn, inkallning, kom här, sitt, ligg, gå bort, tyst och hörrö! är väl de vanligaste, men sen finns nog en hel hop små vardagskommandon som jag knappt ens tänker på.

Det sistnämnda "hörrö!" är väldigt behändigt och går att använda i alla möjliga situationer där hunden tänker sig göra något otillåtet :D

För att få uppmärksamhet vid småstörningar (exvis, sluta med "what ever" och fokusera på matte) och för inkallning på nära håll så gör jag ett "pussljud", vilket används från pyttingstorlek. Dvs från ca 5 veckors ålder för uppfödda valpar och direkt med inköpta valpar/vuxna. Med större störning används nog hörrö! och nej de få gånger det inträffar, att inte pussljudet räcker.
 
Än så länge är det Ligg. 90% av det jag säger till Floki är ligg. Fungerar som stanna, nödstopp, sluta hålla på, etc. sjukt smidigt.
 
Apropå namnet så kan jag låta "Puckelipuckpuck" (:angel:) när jag behöver hennes uppmärksamhet och att komma oavsett vad, det är lättare att låta glättig så och ju längre man låter desto gladare blir hon och kommer gladare in till en - jag låter ju bara alltför rolig! :rofl::D (Hon heter egentligen bara Puck :p)

Hon har även lärt sig vad "gå ut" betyder förstås - till både för- och nackdel :p Vi använder "gå fint" när hon behöver gå mera vid sidan om när vi går över gatan tex.

Lite skoj är att hon har lärt sig sina leksakers "namn" :love: Hon lär sig dem otroligt snabbt och man kan säga åt henne att "var är ..." och sätta in namn - ankan, stora bollen, pipen... osv. Ibland så vill hon inte riktigt bemöda sig utan tar den leksak hon vill leka med men hon fattar absolut och brukar leta fram rätt leksak :love: Hittar hon inte så pekar man ut den och hon försöker igen, hon är väldigt ivrig av sig.

Och så har hon lärt sig kattens namn ... :cautious: Hennes reaktioner är både entusiastisk för hon älskar ju katten (inte ömsesidigt) men även en viss avundsjuka och hoppar på en för att hon ska få uppmärksamheten istället. Som den där lillasystern som ropar "Men jag då?! Jag är här, här!!" och ska ha all uppmärksamhet :grin:
 
Jag är nyfiken på vad ni använder för olika kommando. :)

Vilka är de mest användbara kommando ni har till era hundar?

Vilka är de första ni lär in när ni får hem en hund?

Vilka tycker ni har varit enklast att lära in?

Skriv gärna vad de betyder också ;)

Kör ju teckenspråk, men:

Vinkning mot mig - kom hit.
Handflata mot honom - stopp.
Hytta med fingret - sluta.
Inte alla med här dock... det är så många...

Svårt att förklara :D har en gammal slarvig video:
 
Jag är nyfiken på vad ni använder för olika kommando. :)

Vilka är de mest användbara kommando ni har till era hundar?

Vilka är de första ni lär in när ni får hem en hund?

Vilka tycker ni har varit enklast att lära in?

Skriv gärna vad de betyder också ;)

De mest användbara är "loss" och "stanna" samt de visselsignaler jag använder (har en för att bara komma åt mitt håll och en som är inkallningssignal). Även "Gå!" kan vara väldigt användbart. Jag använder det tex om vi passerat någon hund som de vill fortsätta titta på trots att vi ska gå framåt, eller om de stannar framför mig på någon stig eller annat trångt utrymme.

Det jag la mest fokus på med Aysu och Ebrah när de kom till mig, det var helt klart inkallningen. Det gjorde jag inte med mina två tidigare, och det ångrar jag. Lättast... Eh... Alla små onödiga trick som de egentligen inte behöver kunna.

Annars har jag inte så många kommandon för dem. Det kan gå många dagar utan att jag använder annat än just "loss" och "stanna". Däremot kommunicerar vi mycket. De ber mig om saker och jag visar dem saker med kroppspråket. Det går på automatik och är inget vi tränat på. Just att de är så enkla att kommunicera med, så tydliga och så signalkänsliga är en av anledningarna till att jag är så förtjust i just salukis.
 
Namn och inkallning i form av "kom".
Sedan har jag bara lärt min hund sitt/ligg/stanna/vänta/nej/loss/gå och lägg dig.

I träningen använder vi kommandet "nosa" för nosework, "sök spår" för just personspår och "leta" för sök efter sak/person. Har lärt in ett "slut" för att markera att träningen är över.
 
Kör ju teckenspråk, men:

Vinkning mot mig - kom hit.
Handflata mot honom - stopp.
Hytta med fingret - sluta.
Inte alla med här dock... det är så många...

Svårt att förklara :D har en gammal slarvig video:

Visstja, loss är - knäpp med fingret :)

Jag har jättesvårt att kommunicera med andra hundar än min egen, vi har ju vårat speciella språk ingen annan fattar 😁
 
Nej, hit, vänta, stå, hoppa, hämta igelkotten.
:rofl::rofl:
En av flattarna hämtade faktiskt igelkottar.

Han lärde sig att om han snabbt rusade fram till den med underkäken mot underlaget så hann den itne rulla ihop sig.
Sedan bar han dem till nedanför förstubron och la sig där och skällde på den. Igelkotten tuffade och knyckte på sig vid varje skall. Ilskna igelkottar låter som små ångbåtar :D

Hunden tyckte det var jättekul....
Vi fick snabbt rusa efter en hink och handskar så vi kunde lyfta undan den till det säkrare ställe än gräsmattan.

Jag lyckades aldrig få bort beteendet. Tröstade mig med att igelkottarna inte tog någon fysisk skada.
:o:o:o
 
Senast ändrad:
:rofl::rofl:
En av flattarna hämtade faktiskt igelkottar.

Han lärde sig att om han snabbt rusade fram till den med underkäken mot underlaget så hann den itne rulla ihop sig.
Sedan bar han dem till nedanför förstubron och la sig där och skällde på den. Igelkotten tuffade och knyckte på sig vid varje skall. Ilskna igelkottar låter som små ångbåtar :D

Hunden tyckte det var jättekul....
Vi fick snabbt rusa efter en hink och handskar så vi kunde lyfta undan den till det säkrare ställe än gräsmattan.

Jag lyckades aldrig få bort beteendet. Tröstade mig med att igelkottarna inte tog någon fysisk skada.
:o:o:o
Som tur är är det Ikeas tygigelkott!
 
”Spotta” och ”öh” var väl det Svansson kärde sig först, förutom typ inkallning/mat. Men spotta är ett så himla bra kommando när en har en hund som äter allt. Öh är lite typ ”men vad håller du på ned, sluta med det och kom hit”.

Numera är ”hämta/leta/plocka upp” ett bra kommando - jag brukar numera slippa plocka upp det mesta och få saker levererade till händerna :D
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 636
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 199
Senast: hollypolly
·
Hundträning Hur har era hundar det med ordförståelse och hur tänker/gör ni för att lära in nya ord? Min vuxna hund är och har alltid varit väldigt...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ainon
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 054
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp