Vilka krav ställs på hyresgäst vid avflytt (inackordering)?

R

Raderad medlem 142449

Fråga till er stallägare och ni som har varit inackorerade och sedan flyttat ut er häst:

Vilka krav har ställts på hyresgästen vid avflytt gällande hagar? Urmockning? Om marken är upptrampad och lerig efter den häst som gått där, har man ställt krav på någon typ av återställande markarbete?

Vad är normalt förfarande och "common sence" vad gäller just hage?
 
Hagen mockas och städas (foderrester etc) INNAN avflyttning.

Ö h t tycker jag det är för många som tar för givet att de kan vänta med avstädning om de flyttar innan hyresperioden löper ut. Det blir ofta svinäckligt och väldigt dåligt uppförande i min bok.

Om hagen har blivit upptrampad då, förväntas man åtgärda det? Kratta/välta eller liknande?
 
Fråga till er stallägare och ni som har varit inackorerade och sedan flyttat ut er häst:

Vilka krav har ställts på hyresgästen vid avflytt gällande hagar? Urmockning? Om marken är upptrampad och lerig efter den häst som gått där, har man ställt krav på någon typ av återställande markarbete?

Vad är normalt förfarande och "common sence" vad gäller just hage?
Inga krav här alls på hagen. De städas heller inte vanligtvis, men vi har inte rasthagar utan stora hagar på någon/några hektar hästarna går heller inte enskilt. Hade det gällt en mindre hage så hade man mockat ur den så som man gör dagligdags.Annars bör allt som man vill ha gjort vid avflyttning stå med i kontrakt eller stallregler.
 
Hagens skick är det väl upp till stallägaren att se till att det håller sig bra? Att en hage blir nertrampad och lerig räknar jag som normalt slitage när man har hästar i en hage. Hur upptrampad och lerig den blir beror ju på markens kvalitet och vilket arbete stallägaren lagt ner på att marken ska hålla för det antal hästar hen godkänt ska vistas i hagen. Självklart mockar man ut ordentligt och tar bort eventuella foderrester.
 
Jag har städat box (mockat ur och tvättat väggar)
Mockat hage
I förra stallet så hade jag sätt upp egen tråd i hagen så jag plockade ner och sätte upp ny tråd ( jag bytte till 5 trådar varav 2 med 40 band och 3 med rep då det smet in hästar ofta i min hage. Stallägaren hade 3st 40 band överallt så bytte tillbaka till det)
Bytte även stolpar som var tuggade på eller av (vilket ingen av mina hästar orsakat men var ju i min hage)
Jag fixade dock allt efter att mina hästar flyttat (dagarna efter vi flyttat)
 
Det beror på vilka krav som ställs annars. Hade ingen mockat i hagen någonsin hade jag nog inte gjort det. På vårt förra stall gjorde jag det lite halvhjärtat, men på det senaste var jag supernoga. Däremot har jag aldrig återställt söndertrampade hagar. Vid tillfälle när min häst rymde och trampade sönder en gräsyta som tillhörde stallets ägare köpte jag ny jord och sådde gräsfrö där. Sånt tyckte jag var väldigt pinsamt att det hände...

Jag har städat ur hage och städat box (även utvändigt!) och skåp väldigt noga. Samt de andra hyllor som använts av mig. Men är det skabbigt i allmänhet hade jag nog tyckt att det var mindre viktigt, men jag lämnar det bättre än det såg ut när jag flyttade in.
 
Aldrig haft egen hage till min häst och har således inte mockat rent heller.

Mockar ut box, skurar väggar om det går, tar hem grejor, typ så. Anser att jag har rätt till platsen så länge jag har betalat för den, dvs städade dagarna efter hästen flyttat.
 
Hagen mockas och städas (foderrester etc) INNAN avflyttning.

Ö h t tycker jag det är för många som tar för givet att de kan vänta med avstädning om de flyttar innan hyresperioden löper ut. Det blir ofta svinäckligt och väldigt dåligt uppförande i min bok.
Varför skulle man inte få städa efter avflytt men innan perioden man betalar för löper ut?
 
Det har varit olika i olika stall jag stått i.
Vissa ska man tömma och skura box och mocka hage.
Andra bara tömma och skura box.
Och något ville inte att jag tömde box då de själva gärna använde ströet till sin egna häst som skulle flytta in där.

Har aldrig åtgärdat någon lerig mark vid avflyttning. Har däremot själv bekostat paddex till lerig hage då jag stod kvar i stallet.
 
Så man borde inte, som stallägare, kunna kräva att hyresgästen planar ut och jämnar till samt dikar (för att få bort vattenpölar) i hagen?
 
Så man borde inte, som stallägare, kunna kräva att hyresgästen planar ut och jämnar till samt dikar (för att få bort vattenpölar) i hagen?

Låter väldigt märkligt!

Om inackorderingen varit ovarsam med något så kan jag förstå att stallägaren vill att man åtgärdar det om skadorna är större än normalt slitage. Men att ha sin häst i den hagen som man blivit anvisad kan jag inte förstå hur det kan anses vara mer än normalt slitage.

Står det nåt specifikt om hagen och hagens skick i kontraktet?
 
Nej det låter helt orimligt. Om ni inte har något specialkontrakt?

I avtalet står det "vid skador som hästen åsamkar i stall, box och hage är hyresgästen skyldig att återställa eller ersätta skadan

Vid uppsägning och avflyttning från stallet är hyresgästen skyldig att städa ur och rengöra box, hage, sadelskåp, foderutrymme och övriga förvaringsutrymmen."

Jag tolkar ju inte upptrampad lerig hage som skada utan mer som ett resultat av dåligt dränerad mark.
 
I avtalet står det "vid skador som hästen åsamkar i stall, box och hage är hyresgästen skyldig att återställa eller ersätta skadan

Vid uppsägning och avflyttning från stallet är hyresgästen skyldig att städa ur och rengöra box, hage, sadelskåp, foderutrymme och övriga förvaringsutrymmen."

Jag tolkar ju inte upptrampad lerig hage som skada utan mer som ett resultat av dåligt dränerad mark.
Jag tänker ju som du, men jag vet inte vad som gäller rent juridiskt utifrån den raden i avtalet.. Spontant tänker man ju mer på trasigt staket och liknande.
 
I avtalet står det "vid skador som hästen åsamkar i stall, box och hage är hyresgästen skyldig att återställa eller ersätta skadan

Vid uppsägning och avflyttning från stallet är hyresgästen skyldig att städa ur och rengöra box, hage, sadelskåp, foderutrymme och övriga förvaringsutrymmen."

Jag tolkar ju inte upptrampad lerig hage som skada utan mer som ett resultat av dåligt dränerad mark.

Jag tolkar det likadant. Med skada kan de väl inte får det att hålla juridiskt om skadan är inom spannet för normalt slitage? Jag har svårt att se hur man ska få till det i en hage.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 958
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 531
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag måste bara få vräka ut mig min irritation idag, och fråga om råd. Hästen går i grushage med en kompis, hagen lutar lite lätt nedåt...
2
Svar
20
· Visningar
2 874
Senast: Bison
·
Anläggning Sällar mig till mängden av stallväljartrådar. Det bara snurrar i huvudet, jag behöver hjälp att bolla! Köpte häst i höstas och inser...
Svar
17
· Visningar
1 467
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp