Vilka krav ställs på hyresgäst vid avflytt (inackordering)?

Så man borde inte, som stallägare, kunna kräva att hyresgästen planar ut och jämnar till samt dikar (för att få bort vattenpölar) i hagen?
Har du ett vanligt inackorderingskontrakt eller har du ett arrende/hyr ett helt stall etc. Är man hyresgäst så räknar jag inte med att göra den här typen av arbeten. Om jag arrenderar så utgår jag från att lämna över mark och byggnader i det skick de var när arrendet påbörjades.
 
Har du ett vanligt inackorderingskontrakt eller har du ett arrende/hyr ett helt stall etc. Är man hyresgäst så räknar jag inte med att göra den här typen av arbeten. Om jag arrenderar så utgår jag från att lämna över mark och byggnader i det skick de var när arrendet påbörjades.

Det är ett vanligt inackorderingskontrakt. Är nog 10:e inackorderingsstallet jag stått i under min hästkarriär och har aldrig stött på detta fenomen tidigare.
 
I avtalet står det "vid skador som hästen åsamkar i stall, box och hage är hyresgästen skyldig att återställa eller ersätta skadan

Vid uppsägning och avflyttning från stallet är hyresgästen skyldig att städa ur och rengöra box, hage, sadelskåp, foderutrymme och övriga förvaringsutrymmen."

Jag tolkar ju inte upptrampad lerig hage som skada utan mer som ett resultat av dåligt dränerad mark.

Vi har liknande formulering i avtalet, står "Vid skador utöver normalt slitage" eller liknande. När det gäller hagen syftas det kanske främst på väldigt söndergnagda stolpar. Kanske om hästen stått och grävt en grop att den bör fyllas igen. Men dika och jämna till, nä den tanken har inte ens slagit mig..
 
Jag har bara packat mina saker (no shit sherlock :idea: ) och mockat ur boxen. Aldrig mockat ur hagar, men aå har mina inte gått själva i hagarna.
har faktiskt inte skurat boxarna heller, men det borde jag kanske gjort.
 
Fråga till er stallägare och ni som har varit inackorerade och sedan flyttat ut er häst:

Vilka krav har ställts på hyresgästen vid avflytt gällande hagar? Urmockning? Om marken är upptrampad och lerig efter den häst som gått där, har man ställt krav på någon typ av återställande markarbete?

Vad är normalt förfarande och "common sence" vad gäller just hage?
Tömma sadelkammaren på sina grejer.
Mocka ur boxen och tvätta av den+krubban.
Virkona sedan allt.
Mocka i hagen och ta in vattenbaljan efter sig.
Om hagen varit upptrampad har den jämnats till av traktor dvs inte av den inackorderade.
 
Fråga till er stallägare och ni som har varit inackorerade och sedan flyttat ut er häst:

Vilka krav har ställts på hyresgästen vid avflytt gällande hagar? Urmockning? Om marken är upptrampad och lerig efter den häst som gått där, har man ställt krav på någon typ av återställande markarbete?

Vad är normalt förfarande och "common sence" vad gäller just hage?
När jag hade häst var enda kravet att mocka ur hagen, den skulle i och för sig mockas regelbunet under tiden man stod där också. Speciellt mockas ur när hästen åkte på bete.

Inga krav om att fixa lerig/upptrampning, hagarna blev leriga oavsett inte jättestora, men inte små heller, men marken var inte optimal, jag vet att jag la lite mackadamstenar vid öppningen när hästen fortfarande stod där för att åtminstone ha en plats att stå på för att slippa värsta leran och min häst kom alltid fram när hon såg mig.
 
Det är ett vanligt inackorderingskontrakt. Är nog 10:e inackorderingsstallet jag stått i under min hästkarriär och har aldrig stött på detta fenomen tidigare.

Hade inte gått med på det om det inte var så att det var dikat och fixat och din häst uppenbart förstört på ett sätt som inte kan anses som normalt slitage. Tjafsar stallägaren får de anlita jurist. Jag tror du har ditt på det torra.
 
Boxen ska mockas ut och skuras. Även skåp i sadelkammaren ska torkas ur.
Man tar med alla sina saker.
Den korta period min stog i grushage skulle mockas(vilket man gjorde varje dag) samt allt gammalt hö skulle tas bort och vattenbaljan skulle skuras ur och ställas undan.

Inga direkta direktiv när jag flyttade från lösdrift, inte på samma sätt som när man stod på box.
Aldrig behövt åtgärda hagar. :)
 
Jag blir bara förvånad att någon vill lämna över ansvar för t ex återställande av mark till någon annan. Det är ju lite större grepp än bara en hage, och jag hade väl tyckt det var lite obehagligt om någon kom sättande med sin larvburna grävare och började rodda runt...

hehe nej nej, tanken var aldrig att jag skulle använda maskiner. ”det står en kratta och spade vid stallväggen som du kan använda”.

krattan:
9D9E2A60-4DFE-4962-B63A-D551DB61C62E.jpeg
 
hehe nej nej, tanken var aldrig att jag skulle använda maskiner. ”det står en kratta och spade vid stallväggen som du kan använda”.

krattan:

Fast ska jag återställa gör jag det på ett sätt jag väljer. Jag står inte och skrubbar krubban med tandborste bara för att jag tycker det är OK att jag ska rengöra den och stallägaren tycker det är rätt sätt med en tandborste.
 
Det finns ju ingen kratta kvar när hagen är klar med den! :D

Då måste krattan också återställas! :mad: Till sin exakta not so mint condition. Nej man skulle ju vilja be stallägaren visa på en begränsad yta om ett par kvadratmeter hur det skulle gå till att fixa den marken, med de redskapen, på ett rimligt sätt. Jag ser ingen risk med att flytta och lämna hagen i befintligt skick, allra helst inte med de premisserna för "återställande".
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 959
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 533
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag måste bara få vräka ut mig min irritation idag, och fråga om råd. Hästen går i grushage med en kompis, hagen lutar lite lätt nedåt...
2
Svar
20
· Visningar
2 874
Senast: Bison
·
Anläggning Sällar mig till mängden av stallväljartrådar. Det bara snurrar i huvudet, jag behöver hjälp att bolla! Köpte häst i höstas och inser...
Svar
17
· Visningar
1 467
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp