Vilka krukväxter ska jag ha?

kem

Trådstartare
Jag ska skaffa lite fler växter inomhus och tar gärna emot tips. De behöver vara tåliga, genom åren har jag tagit livet av det mesta gröna, mina palmer frodas dock. Jag önskar nåt med färgglada blommor då och då, men inte alltför stark doft. Skulle även gärna vilja att nån av de nya växterna kan funka som lite insynsskydd i ett av fönstren dvs åt det yviga hållet eller kanske rankor som går att hänga som man vill. Jag vattnar någorlunda regelbundet (säg varannan vecka) men i övrigt är skötsel sporadisk. Vad söker jag?
 
Klivia och fredskalla har jag ännu inte tagit död på.
Kallan vattnar jag när bladen börjar sloka och då får även klivian sig en skvätt. Klivian trivs dessutom trångt och med lite jord så omplantering sker var tionde år sådär.
 
Hoya carnosa! Jag är rätt dålig på att vattna och förutom när en fick nån ohyra och dog, har alla andra överlevt min oömma behandlig 😅 dom är väldigt lätta att ta sticklingar av också, och får söta blommor, dom luktar dock en del...

Har även svärmorstunga, forellbegonia, liten fiol och fönsterfikus, och apostlalilja (blommar ibland), som jag tycker är lättskötta och verkar klara min sparsamma vattning bättre än mina andra växter. Dåligt med färglada blommor dock...
 
Den enda som överlever här hemma med mig och katterna är svärmorstunga. Grön växt men kan bli väldigt stor!
Min har skjutit nya skott i samma kruka 2 gånger om😍
 
  • Gilla
Reactions: kem
Håller med @Blimblom om hoya, tex carnosa eller australis. Finns att köpa som sticklingar för liten peng, växer gärna till en växtgardin, och trivs bäst om man glömmer bort den regelbundet.

Jag har en hel rad varianter, kan visa bilder. 😁
 
Plus hibiscus!!

Men den ska vara från en stickling. Inte köpt i affär. De som säljs kommersiellt är behandlade. De blommar men växer inte.

Får man tag i skott så är de tacksamma och blommar gudomligt. Inte speciellt svårskött heller. Mina tål det mesta :up:
 
  • Gilla
Reactions: kem
Inga blommor tyvärr, men annars tycker jag att garderobsblomma är ett utmärkt val. Den kan man misshandla rejält, och glömma att vattna långa perioder, utan att den dör.... Och är man bara lite, lite snäll mot den så skjuter den gärna nya fina skott/stammar också :) !
 
  • Gilla
Reactions: kem

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 523
Senast: Bapelsin
·
Trädgård & Växter Jag har precis upptäckt att det är rätt kul med växter:) Men vad är lätta växter som passar för en nybörjare som mig? Krukväxter och...
Svar
6
· Visningar
3 913
Senast: sassan
·
Trädgård & Växter Ja, vilka blommande lättskötta krukväxter finns det? Jag har verkligen nada kunskap på detta området, men älskar mitt nyvunna intresse...
2 3
Svar
40
· Visningar
18 671
Senast: Mammas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp